* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etiketttips-information
Läst 9648 ggr
ANNIA
2011-03-05 19:21
1

Skärminställningar

Gjort ny tråd om fel - saknas i nya versionen. Finns här.. Bytt rubrik på denna då den blev mer att handla om annat än tänkt. Inte riktig rättvisande rubrik på denna nu men kommer inte på nån bättre för tillfället.

--

Eftersom iFokus ansåg att det var bättre att lansera nya innan den var helt färdigtestad så går inte att säga nåt exakt gällande till exempel tidpunkter. Blir ju prioriteringar. Tex segheten ligger högst.

Rubrik på nystartad tråd kan ibland komma upp röd text och att man ska komplettera. Ja förutom att man kanske glömt rubrik så kan det vara så att rubriken är för lång. Vet inte gräns men prova med att ta bort några ord.

Internet explorer är det problem med. Kommer upp en script ruta speciellt i längre trådar. En del har även förlorat formateringen i texten och även förlorat verktygsfältet med tex smileysar. Ligger högt på fixa listan.

När det gäller personliga sidan.
Utseendemässigt så blir den nog som den ser ut nu.
Vad det gäller inställningar så går det inte att säga vad som kommer komma tillbaka. Även det beror på att nya kom ut innan färdigtestad.

PM dom som överfördes från förra verkar alla ha markerats som lästa. Så kika en extra gång så inget missats. Nya ska funka som vanligt.
Och där har tillkommit så att man i skickat kan (bäst att gardera med att säga ska man kunna) se om mottagaren läst det. För det ligger fetmarkerat där tills det är läst hos mottagaren, då avmarkeras.

Går för tillfället inte att ta bort pm. Kommer komma tillbaka.

Vänner. Se sina vänner gör man i meddelandeboxen, där finns också en länk ovanför man klicka på för att se vilka som är online.

Gästboken. Där får man gå in på inställningar om man vill till sin gästbok eller klicka på sin Avatar. Man får vad jag vet inte heller nåt blinkande där utan man ska få pm när någon skrivit i ens gästbok.

Första olästa är tillbaka. Dock kan det skilja lite nu i början i trådarna så att man inte hamnar exakt rätt när man använder den första gången i en tråd, så scrolla nåt inlägg uppåt för säkerhets skull.

Prenumerationsmailen - bevakningar kommer komma senare.

Favoritsajter. Kan vara lite problem att lägga till favoritsajt. Testa med att logga ut.

Bifoga filer. Oavsett om det är bilder, pdf eller video så är det problem. PDF verkar inte funka överhuvudtaget. Gällande video likaså att det verkar inte gå att lägga in själva filmen däremot så funkar ju vanlig länk.

När det gäller bilder så är det olika för olika personer. Men generellt att prova. Att bilden är under 1MB och inte innehåller Å,Ä,Ö och inte heller mellanslag.

Kategorierna mina inlägg och bokmärken är borta. Vad jag vet idag så ska dom komma tillbaka.

Omröstning i startinlägg. Är för tillfället en bugg att vissa startinlägg även får omröstning fast man själv inte valt det.

Fetmarkerade trådar. Ibland ligger trådar kvar som fetmarkerade fast man läst dom. Man kan få öppna dom en extra gång.

Det är det jag kommer på/ihåg nu. Jag har själv problem med iFokus men ska försöka svara.

Hawknestgrove
2011-03-06 12:11
0

denna minitext är inte någon som glädjer någon

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[AlltIEtt]
2011-03-06 14:28
0

Hawknestgrove,

Hämta add-ons till firefox och använd dom istället, dom som styr webbsidor bestämma själva hur det programmeras och tyvärr gör det att många kan få problem och då är add-ons/tillägg guld att ha.

Hawknestgrove
2011-03-06 16:51
0

varför är "mina vänner" som flik borta?Förvånad

Ulla
2011-03-06 17:25
0

Klicka på din brevlåda så hittar du alla där.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Hawknestgrove
2011-03-06 17:34
0

ja men man kan inte se snabbt om de är inloggade elelr inte

Ulla
2011-03-06 17:36
0

Ganska snabbt om du väljer fliken inloggade.

_
_

Hawknestgrove
2011-03-06 17:41
0

stämmer dåligt. endast två av åtminsten 20 står som inloggade. OCh var finns kategorin besöksförbud? Den är också borta. numera barra skrivförbud….

ANNIA
2011-03-06 18:01
0

Besöksförbudet är borttaget ja.

När det gäller online så ligger man inte längre kvar i 45 min som man gjorde förut utan det visar snabbare. Har dock inte lärt mig än hur länge. Men det visar mer aktuellt än det gjorde förut.

Vill du se hur många som är inloggade på hela iFokus just nu får du gå på medlemslistan och där välja inloggade just nu.

Men inloggade vänner visar hur många av dina vänner som är online just nu. Åtminstone så det ska vara.

Hawknestgrove
2011-03-06 18:03
0

och när ska man kunna lägga in bilder?

Hawknestgrove
2011-03-06 18:03
0

och få en läsbar text?

ANNIA
2011-03-06 18:10
0

Hawknestgrove det har framgått klart och tydligt att killarna släppte denna version tidigare eftersom dom gjorde bedömningen att dom buggar som fanns i den andra var allvarliga och dessutom ökade i antal.

Så det kommer, men det går inte att säga nån tidsgräns för det kommer finnas en priolista där vissa saker går före allt annat. Bland annat segheten och att inläggslistan till vänster hela tiden finns där.

[Becca-]
2011-03-06 20:04
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kan inte ha fet, kursiv, eller understruken text. Och när jag gör mellanrum så sparas inte det, utan det blir bara en kompakt text. Hmm..

ANNIA
2011-03-06 20:17
0

Rebecca vad har du för webläsare. Och är det lika i alla trådar.

Ibland tar det lite extra tid för det fältet med kursivt att ladda fram fast det ser ut som tråden ska vara färdigladdad.

Digitalis
2011-03-06 21:19
0

"Senaste inläggen" var tidigare en länk så att man kunde uppdatera för att se om det kommit nya inlägg. Det saknar jag.

//frida

ANNIA
2011-03-06 21:27
0

Digitalis jag tror vi kallar länken olika, hoppas jag i alla fall. Om du menar länken som fanns längst upp i varje tråd (den jag i startinlägget kallat första olästa) som gjorde att man hoppade direkt ner till nya inlägg i tråden, så kommer den tillbaka.

Digitalis
2011-03-06 21:47
0

#15 Nej, jag syftar på den som finns under Skriv inlägg och Sök på sajten.

Den är fortfarande en länk till de senaste inläggen om man är och letar i någon underavdelning på en sajt, men innan så hade den också en uppdateringsfunktion så att man kunde uppdatera de senaste inläggen och se om någon skrivit något nytt utan att behöva ladda om hela hemsidan i webbläsaren.

Men toppen att hoppfunktionen kommer tillbaka den också!

//frida

ANNIA
2011-03-06 21:52
0

Ok det är nåt jag aldrig använt mig av så inte ens vetat om att det funnits.

Så jag kan inte säga varken eller där. Men länken som finns lite längre upp då i svarta listen som heter inlägg fungerar den kanske likadant och kanske kan vara ett alternativ.

Digitalis
2011-03-06 21:58
0

Jag klarar mig! Ska bara vänja mig.

//frida

ANNIA
2011-03-06 22:02
0

Vi har nog alla en del att vänja oss vid. Glad

Ulla
2011-03-06 22:22
0

#18 Vad händer om du klickar på sajtbanern?

_
_

Digitalis
2011-03-06 22:30
0

Jag skickas till huvudsidan. Den förra länken uppdaterade (såvitt jag kommer ihåg) bara inläggen under Senaste inläggen.

//frida

Digitalis
2011-03-06 22:40
0

En annan sak som länken gjorde är att om man gick tillbaka långt i Senaste inläggen så kunde man snabbt komma tillbaka till första sidan utan att bläddra.

//frida

[Becca-]
2011-03-07 16:08
0

#13 Jag har Explorer (om det är det du menar). Ja, så är det i alla trådar, och det spelar ingen roll hur länge det laddas. Ingenting händer.

ANNIA
2011-03-07 16:10
0

Rebecca har du IE8, för så ska det inte vara.

signemo
2011-03-07 19:22
0

Har en fråga.

Vi som har Plus. och gör en betalning om än liten. Kommer kompensation att ges om om problem av allehanda slag fortsätter?.

Jag förstår att inte allt kan vara i sin ordning meddetsamma. Bara vi får veta det i tid

Var rädda om varandra

[Becca-]
2011-03-07 19:43
0

#24 Ja, det har jag.

Hawknestgrove
2011-03-08 12:32
0

fortfarande denna minitext och inte någonsista läsa inlägg. Många  är rejält tje liksom jag

ANNIA
2011-03-08 14:20
0

Signemo jag vet inte.

--

Rebecca så ska det inte vara så nåt som hamnar på listan.

--

Hawknestgrove. Visst finns det personer som är irriterade, men dom flesta som är irriterade när dom får föklarat varför det byttes tidigare än tänkt förstår varför.
När det gäller texten så kan du gå in i firefox och ändra på där så du får större.
Verktyg-inställningar-innehåll- där finns det för teckensnitt och färg klicka på avancerat så kan du ändra på storleken. Där kan du ändra på storleken på texten.

Och första olästa kommer komma tillbaka precis som det står i första.

[Becca-]
2011-03-08 16:41
0

#28 Tack. För det är verkligen störande att läsa en kompakt text, som det blir.

Hawknestgrove
2011-03-08 16:51
0

tack nu funkade det!!!! det gjorde det inte förr!!!Skrattande

Hawknestgrove
2011-03-08 19:30
0

men bilder går ju fortfarande inte att lägga in

ANNIA
2011-03-08 20:01
0

Hawknestgrove jag har sett i några godmorgon trådar att medlemmar kan lägga in bilder så varför du inte kan vet jag inte. Kanske prova med ett annat format. Om du normalt använder jpg bilder så kanske testa med gif. Eller kanske beror på vilken webläsare man använder det vet jag inte, men vet att andra får in bilder.

Denna kommentar har tagits bort.
[AlltIEtt]
2011-03-10 16:11
0

Oj,

Förlåt ANNIA, jag råkade snubbla över knappen anmäl, det stod "tack för din röst", men det var inte meningen, jag skulle trycka på "dela och tipsa" för att se vad det var Obestämd !!

[Becca-]
2011-03-10 16:28
0

Nu fungerar det heller inte att ändra signatur. Och jag kan heller inte göra radbyte på personliga sidan, eller överhuvudtaget förresten.

ANNIA
2011-03-10 17:09
0

AlltIEtt tack för att du talade om och det är ingen fara.

--

Rebecca jag har tagit upp igen om att du förlorat formateringen. Troligtvis hänger allt det du upplever ihop. Kan inte säga säkert när det tittas på det men ligger högt upp.

[Becca-]
2011-03-10 19:06
0

Tack så hemskt mycket!

Hawknestgrove
2011-03-10 20:47
0

provade med en helt normal bild, som jag har lagt ut här inne förut.  det har alltså gått snart en hel vecka och inget av felen har blivit tillrättade. minitext, har gjort om det i webbläsaren, men det inverkar ju på allt annat i datorn då, inga bilder, inget sist lästa inlägg.

ANNIA
2011-03-10 21:56
0

Hawknestgrove när det gäller textstorleken så vet jag inte om dom kommer ändra den.

Killarnas första prioritet är prestandan och tex få bort dom cashproblem som är. Där det försvinner inlägg i trådar som inte återkommer förrän efter ett par timmar. Vilket gör många trådar i det närmaste oläsbara.

Och Rebeccas problem är värre än att inte kunna ladda upp bilder eftersom hon har förlorat formateringen så hon har alltså problem även med att skriva.

Nu kan det bli så i alla fall att uppladdning av bilder blir fixad före rebeccas problem det beror på hur svårt det är att hitta vad hennes problem beror på.

Saker och ting kommer fixas men i vilken ordning och hur lång tid går inte att säga för det kan dyka upp andra saker som slänger om ordning.

Hawknestgrove
2011-03-11 14:37
0

sen en sak till…. Diskussioner där jag deltar….. Där kan jag bara se två och en tredjedel av dem. Finns alltså ingen scroll i sidan där. Vilekt finns på  det inunder MIna fokussajter.

[Becca-]
2011-03-11 16:54
0

Kanske inte direkt rätt tråd att fråga detta, men vad händer när man trycker på anmäl? Råkade göra det på mitt eget inlägg när jag skulle redigera. Klantiga jag :)

[AlltIEtt]
2011-03-11 17:12
0

Beccca- "52,

Jag råkade göra det ganska nyligen och det stod "tack för din röst" förmodar att vederbörande  (i ditt fall nu) kanske får något meddelande eller något, jag skrev till den jag råkade anmäla att det blev fel men jag vet inte hur det funkar annars.

ANNIA
2011-03-11 17:34
0

Rebecca och AlltIEtt anmäl är en ny funktion som jag inte hunnit lära mig än, men ska ändå försöka ge en någorlunda förklaring.

Dom som har plus har nu möjighet att anmäla inlägg som man anser bryter mot sajters regler. Man kan bara klicka en gång på samma inlägg.

När tillräckligt många anmält samma inlägg så plockas det bort automatiskt. Hur många anmälningar som behövs bestämmer varje värd. Så det skiljer nog från sajt till sajt.

Mig veterligt går det inte iväg nåt meddelande när man bara anmält ett inlägg. Däremot ska det gå iväg meddelande när det plockats bort.

ANNIA
2011-03-11 17:40
0

Hawknestgrove det är i nya precis som i gamla. Det fanns personer som hade väldigt stora problem i gamla men som har mindre nu och tvärtom.

Att medlemmar försvinner nu. Ja det finns såna som tar en paus och kommer (förhoppningsvis) komma tillbaka. Men det försvann även medlemmar i gamla eftersom dom tröttnade på att krångla.

Och dom som är hårdast drabbade både nu i nya och var i gamla är dom som använder IE och dom ska inte behöva ladda hem en annan webläsare för att det ska funka så det gäller ju att få systemet att funka för alla.

[AlltIEtt]
2011-03-11 17:51
0

#54, ANNIA,

Tack,

Så vederbörande vet inte att man anmält och från vem om inte tillräckligt många anmälningar har gjorts ? Så att jag nu t.e.x. råkade anmäla dig hade du inte vetat om jag ingenting sagt ?

ANNIA
2011-03-11 17:59
0

AlltIEtt Nej jag som medlem kan inte se att ett av mina inlägg blvit anmält.

Däremot kan jag som Medarbetare (och värdar) se att inlägg har anmälts. När det gäller att se vem som anmält så vet jag inte om värdar kan se vilka. Jag som medis kan inte se det, inte vad jag vet nu i alla fall. Som sagt nytt så inte lärt mig.

[AlltIEtt]
2011-03-11 18:29
0

#57,

Okej, det vore ju ärligast om medis man anmäler ser vem som anmält men det skulle väl förmodligen bli kaos då Flört

Tack för informationen.

signemo
2011-03-11 18:36
0

Funderar lite, ((Kanske att ta i).Flört

Det är ju  problem i den nya versionen.  En del kanske precis som jag blir lite frustrerade ibland.

Samtidigt vet jag ju att arbetet sköts på fritiden  och att det görs ett jättejobb till glädje för oss andra.

Tyvärr blir det så att man känner att. Nej det är ingen mening med att gå in på iFokus. Det funkar ändå inte som det skall.

Ni har möjligen inte funderat på att stänga iFokus kanske en månad eller så. För att kunna ta tag i de problem som finns ilugn o ro. Då vet ju vi som användare att nu är det stängt. Men det kommer att öppna igen och då fungera kanonbra.

Som det är just nu, vet ju ju inte alls vad vi har att vänta och hur länge det kan förväntas ta innan problemen är lösta.

Det var bara en liten tanke från mig.

Ha en fin helg allesamman

Var rädda om varandra

Hawknestgrove
2011-03-11 18:40
0

Signemo, faktiskt inte alls en dum ide. Bland det bästa jag  läst här inne denna veckan…

ANNIA
2011-03-11 18:48
0

Signemo jag vet inte om det har övervägts. Förstår din tanke.

Problemet är dock att alla drabbas olika och för att veta när problemen är lösta så behöver systemet belastas. Annars är ju risken att man löst ett problem för en grupp, men dom andra har sina kvar när iFokus öppnas igen.

Så hur du än vänder så hamnar den där "saken" bak i alla fall.Flört

signemo
2011-03-11 19:01
0

Haha, det har du rätt.  Vi har ju en hel massa olika operativsystem i våra burkar. Olika lätt eller svårt att ta åt oss. Gubben min är certifierad på Microsoft o Mac system så jag vet hur det kan vara.

Olika program passar olika bra o olika system.

Var rädda om varandra

ANNIA
2011-03-11 19:04
0

Japp. Så enda är att gå ifrån när man blir extra irriterad och försöka hitta nåt annat roligt att göra under tiden.

Ulla
2011-03-11 19:23
0

Dessutom är det bra om man anmäler när man råkat ut för en bugg som man inte redan sett att andra har rapporterat. Det är en hjälp i arbetet att få veta vad som strular.

_
_

[Becca-]
2011-03-11 21:46
0

Men nu är det konstiga att jag helt plötsligt kan göra radbyte och fet text, men nu har jag oxå bytt dator.

Kanske är det min laptop som det är fel på? Eller vad vet jag! Den är ju ca 3 år ändå :)

ANNIA
2011-03-11 22:54
0

Hawknestgrove du får gärna tala om vad skiljde. Fick du service unavailable i samma veva så var det för att en server inte svarade som den skulle.

--

Rebecca visst kan den egna datorn spela roll eller snarare webläsaren. Men du är inte ensam om att mist formaterigen utan jag läste i en god morgon tråd på en sajt igår och det var det också ett par som förlorat den. Men jag är bara glad om det funkar. Och hoppas att det funkar på laptopen också, i alla fall så småningom.

[Becca-]
2011-03-12 09:40
0

Jo, jag tycker det är jättekonstigt eftersom jag har samma internet o.s.v. på denna som på den som det fungerade med. Aja, hoppas att det fixar till sig iallfall :)

AnneN
2011-03-12 14:06
0

#69 Har du testat att rensa webhistoriken i den dator där det inte fungerar? Tänkte om det kan vara en kaka eller nått som ligger och stör?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Becca-]
2011-03-12 14:20
0

Hur gör man det? :D

AnneN
2011-03-12 14:34
0

#71 Finns en nålad tråd här om det, är lite olika beroende på webläsare.

_**/Mvh Anne

[Becca-]
2011-03-12 14:44
0

Tackar, ska kika.

Hawknestgrove
2011-03-13 10:10
0

och när man ska kolla när en medlem sist varit inloggad om man går in på den personliga sidan, så syns bara årtalet

ANNIA
2011-03-13 13:19
0

Hawknestgrove kan du skicka mig ett pm med vilket nick det gäller för går jag in på en persons sida som inte varit inloggad idag så står det årtal månad datum så tex en som var inloggad igår står det.

2011-03-12

Hawknestgrove
2011-03-13 13:38
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här ser det tex ut på mig….

ANNIA
2011-03-13 13:44
0

Hawknestgrove så där ska det inte vara. Så jag ska inte säga säkert om det har med att du ändrat textstorleken. Har du även sidan uppzoomad för det jag ser är att du har scrollist i nederkanten eller kom även scrollisten med att du ändra textstorleken.

Hawknestgrove
2011-03-13 13:50
0

blir likadant om jag zoomar ner och då blir texten knappt läsbar

ANNIA
2011-03-13 13:56
0

Jag ska kika på min firefox och se om jag kan få fram samma, men det blir senare.

Hawknestgrove
2011-03-13 13:56
0

vet itne vad du menar med att scroillsten följer med. så här menar jag i alla fall med två och en halv rubrik och det blir inte bättre vare sig jag ändrar text eller inte.

ANNIA
2011-03-13 13:57
0

Vi skrev samtidigt. Jag ska kika men det blir senare.

Hawknestgrove
2011-03-13 14:03
0

nu blev det ännu värre. all text smetar ihop sig

ANNIA
2011-03-13 15:09
0

Hawknestgrove som det verkar för mig nu när jag testade lite så får jag så om jag zoomar endast texten. Zoomar jag hela sidan så är det ok.

Ynnor-K
2011-03-13 15:41
0

Hej. Jag har varit medlem i iFokus några år, men nu försvann jag helt och hållet som medlem!
Skickade nedanstående e-mail utan resultat…
Därför skapade jag detta konto för att överhuvudet taget kunna kommunicera mitt problem. Kan ni återställa mitt ursprungliga konto?

Ronny

Hej!

Jag kan inte logga in på någon iFokus sajt. Om jag klickar på min personliga sida får jag meddelandet ¨Den här användaren finns inte längre på iFokus Ronny-k            (Provinens, Engelholmiana, Svensk Natur o Tåg) MVH Ronny Karlsson

ANNIA
2011-03-13 15:58
0

Ronny jag säger till killarna så får dom kika på det.

Men en fråga har du varit inloggad med Ronny-k nån gång i den här nya versionen. Som blev lanserad förra helgen.

Ynnor-K
2011-03-13 16:02
0

#85 Visst. Senast igår. Tack för hjälpen Annia!

ANNIA
2011-03-13 16:05
0

Ett par frågor till. Har du testat att skicka efter lösenordpåminnelse. Och vad händer när du försöker logga in.

Ynnor-K
2011-03-13 16:11
0

Jo jag har testat det med, resultat 0.
När jag försöker logga in kommer ett meddelande i stil med ¨Inloggningen lyckades ej¨.

Jag återfinns inte i medlemslistan i någon av de sajter jag deltar i, varken Provinens, Engelholmiana, Svensk Natur eller Tåg.

ANNIA
2011-03-13 16:16
0

Inloggningen misslyckades ska komma upp om man anger fel lösenord. Men jag har talat om för killarna så får dom kika på det.

ANNIA
2011-03-13 17:07
0

Ronny jag kom på en sak här i efterhand. Efter du har skickat efter lösenordpåminnelse så upphör ditt nuvarande lösenord att funka. Så att du inte logga in efter det är inte konstigt.

Hawknestgrove
2011-03-14 12:42
0

Annia här är skärmdumpen med mina FFinställningar

ANNIA
2011-03-14 13:44
0

Hawknestgrove första jag ser är att du har iklickat att dina egna  teckeninställningar inte ska gälla utan att det är dom inställningar som sidor på nätet har som ska gälla och det gäller vad jag vet då alla sidor på nätet att du ser dom som dom vill. iFokus har vad jag kom fram till verdana.

Det du kan testa som ska gälla i alla fall är att ändra siffran vid rutan minsta storlek. Men tror det blir samma där att ökar du siffran så försvinner en del på tex personers statistik.

Men jag ska kika om jag hittar nåt som kan göra texten bättre, men då blir det ju att gälla på alla sidor på nätet. Men det blir senare idag.

--

--

Ronny har det fixats sig för dig.

---

Och om någon missat så har första olästa kommit tillbaka.

Ronny-K
2011-03-14 14:50
0

Hej Annia,

Ja det har fixats. En av era killar som heter Erik återställde mitt konto i ursprungligt skick.

Stort tack Annia och Erik för hjälpen!

ronny

Hawknestgrove
2011-03-14 15:09
0

Ja nu återställde jag som du sa Annia och drog ner allt till nollläge. MEn som sagt, det är väldigt liten ynklig text… Det var så bra förut, när man kunde ställa in Fokus på  sin fokussida. Ska testa att lägga in PDf….nix det funkade inte. Vilket är väldigt tråkigt, då många dokument från offentlighet är just i det formatet.

Hawknestgrove
2011-03-14 17:05
0

och youtube går inte att få in mera heller.som video alltså…

ANNIA
2011-03-14 18:13
0

Ronny vad skönt att se att det funkar igen.

--

Hawknestgrove du skriver att pdf är ett offentlighetsdokument då borde det väl ligga ute på nätet, åtminstone antar jag det och då går det väl att göra en vanlig länk, samma gäller you tube filmer. En vanlig länk brukar funka alldeles utmärkt.

När det gäller textstorleken så kommer jag svara senare i den tråd som handlar om textstorlek om jag hittar nåt som kan funka.

Men generellt sett, eftersom det verkar funka för de flesta så verkar det ju som iFokus har normal textstorlek och svärta. Och att dom som har problem med texten troligen hade inställningen här på iFokus inställd på större.

Säg att dom ändrar storleken på texten då kan det innebära att det får plasts mindre ord på varje rad vilket gör varje inlägg och varje tråd längre än de behöver vara.

Även om det låter cyniskt så frågan är vems behov ska dom försöka möta, majoriteten som inte märker nån skillnad som det är nu, men kanske får problem vid en ändring eller minoritet som har problem.

iFokus ska funka så bra som möjligt för så många som möjligt, men kan inte funka perfekt för alla.

Jag kan inte  säga nåt säkert om det blir ändringar framöver mer än att det nog inte har hög prioritet just nu.

[AlltIEtt]
2011-03-14 18:55
0

ANNIA,

Vet du när "senaste inlägg" kommer tillbaka ? Är det högst på listan av allt som ska åtgärdas ?  Är lite jobbigt att skrolla när trådarna är väldigt långa och man inte vet eller minns vem som skrev det senaste.

Hawknestgrove
2011-03-14 18:59
0

jo,men även såna pdf som man gör själv… och videolänkar kunde man ju lägga in direkt förut….och man kunde ju bifoga filer i pm förut…

ANNIA
2011-03-14 19:44
0

Hawknestgrove just nu är det funktioner som inte funkar som till exempel bifoga filer och dom kommer fixas. Men det finns andra saker som har högre prioritet.

När det gäller bifoga fil i pm så vet jag inte om den funktionen ens kommer komma tillbaka.

--

AlltIEtt du missade tydligen sista meningen i #92Flört Första olästa kom tillbaka natten som var så nu slipper man scrolla. Dock kan det diffa lite nu i början när man använder den första gången i en tråd. Så scrolla för säkerhets skull nåt inlägg uppåt.

[AlltIEtt]
2011-03-14 19:55
0

ANNIA,

Bara att konstatera, jag är blind ha ha, förlåt, såg det nu. Tack :heart:

Hawknestgrove
2011-03-14 19:57
0

ja det var skönt att få igen den första olästa….

Hawknestgrove
2011-03-15 23:02
0

saknar en sak till det går inte att söka medlemmar längre med namn i en sökruta…..

ANNIA
2011-03-15 23:05
0

Det ligger på listan över saker som kommer komma tillbaka.

Hawknestgrove
2011-03-15 23:06
0

ok, tackar! hur går det med PDFfilerna?

Hawknestgrove
2011-03-15 23:06
0

tydligen inget vidare…….

AnneN
2011-03-15 23:55
0

#104/105 även det finns nog med på fixalistan men finns saker som har högre prioritet.

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
2011-03-16 00:01
0

och nu går det inte att lägga in bilder igen……

AnneN
2011-03-16 00:06
0

#107 har du kollat så den inte är för stor, inte innehåller bokstäverna åäö och att det är .jpg?

Testar

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
2011-03-16 18:13
0

enligt utsago, så ska man kunna lägga upp bilder som är upp till 5 mb. och de tre bokstäverna har jag inte med. ändå går det inte emellalnåt och när det går så får man krympa dem ordentligt. och PDf?

Hawknestgrove
2011-03-16 18:13
0

så kul…..så står det i rutan närman försöker klicka upp pdf

The requested content cannot be loaded.
Please try again later.

ANNIA
2011-03-16 18:41
0

Nu ska jag göra nåt som blir första gången för mig.

Hawknestgrove kan du sluta ta upp om bifogade filer oavsett slag. Det kommer inte fixas snabbare för att du tar upp det här på support gång på gång i denna och andra trådar här och att andra tar upp det på andra ställen där killarna läser.

Det kommer fixas, men det finns faktiskt annat som har högre prioritet än att bifoga filer.

har du andra problem som det inte skrivits om så skriv gärna en rad om dom.

Hawknestgrove
2011-03-16 18:56
0

men då behöver man väl inte   be om åsikter heller eller ha en supportsida?  HElt klart är väl, att många är missnöjda med övergången och bytet som rent ut sagt har åsamkat en hel del irritation. Sen finns det folk, som tillhör den sorten som aldrig klagar öppet utan knyter näven under bordet och suckar. Jag tillhör inte den sorten. ÄR jag missnöjd med något, så säger jag det högt och ljudligt. OCh att säga, att man ska vara tacksam för allt här för det är gratis, det är i mitt tycke fel. Jag hade gärna betalat för en tjänst som hade funkat bra. Att bli avsnäst på detta vis ser jag som att inget kommer att göras åt problemen jag påpekar utan att jag bara ska hålla k***n

ANNIA
2011-03-16 19:02
0

Du får gärna anmäla nya fel som inte redan tagits upp.

Men du behöver inte upprepa samma fel gång på gång på gång i flera olika trådar när du får samma svar varje gång. För det gör inte att det fixas snabbare i alla fall.

AnneN
2011-03-16 19:04
0

#112 Det är enligt mig viss skillnad på att framföra en åsikt eller att tjata om en och samma sak.

Jag tror alla på hela iFokus nu vet att du är irriterad för att det inte går att bifoga alla filformat, men som ANNIA skriver så finns det med på fixalistan men det finns saker som har högre prioritet att fixa först och att tjata gör inte att arbetet går snabbare för grabbarna, snarare är det nog tvärrt om då de gång på gång får läsa samma klagomål från samma person vilket tar en del av den tid de istället hade kunnat lägga på att fixa de fel som är.

De problem som påpekas kommer att fixas oavsett vem som rapporterar det, men det räcker med att felet rapporteras en gång på en av rapporteringssidorna.

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
2011-03-16 19:06
0

snart har ju faktiskt 14 dagar gått och det påpekades med en gång. JAg kan inte hitta en enda grej, som är plus som jag ser det. Förändringar, ja men var är de positiva förändringarna? snabbhet är ju nåt som bara ska finnas…..

Hawknestgrove
2011-03-18 19:12
0

Att enbart använda tangentbordet funkar inte längre. Förut kunda man tabba sig ner till Publicera kommentar. Det går inte mer. Man måste använda musen. Eller är det något jag gör fel? Försöker vänja mig av med musen, då jag har svårt med karpaltunnelsyndrom och musarm

AnneN
2011-03-18 19:15
0

#116 för mig fungerar det att tabba ner, men är svårt att veta vart man är då det inte visas någon markering.

Jag använder firefox.

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
2011-03-18 19:16
0

ok….. ja det är kanske så?

[SvenA]
2011-03-20 12:14
0

Visst fungerar det att tabba sig fram det fungera för mig i alla fall Jag kan inte annvända musen så det vet jag inte hur det fungerar

Hawknestgrove
2011-03-20 12:21
0

jo, men man har ju inta markeringar längre att gå på. OCh som jag visar i mitt inlägg 120 så kan man inte se någon statistik längre. bara början på siffrorna

AnneN
2011-03-21 01:06
0

#122 Statistiken blir så bara för att du har zoomat, för mig som inte zoomar så är det inga problem.

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
2011-03-21 14:31
0

Stämmer inte alls. Försökte Zooma ner och det hände inget alls. Förutom att allt krympte till myrskrift. MEn det ser likadant ut som i mitt inlägg 120 fast allt är mindre.

AnneN
2011-03-21 14:35
0

#124 Vi har sagt det förr, men jag säger det igen, iFokus kommer att anpassas mer för synskadade, men de har andra saker de känner måste fixas innan de tar i tu med den anpassningen, så tills dess så får de med synskador ge sig lite till tåls.

Finns ju även skärmförstorare att använda har jag för mig om man har svårt att se det som är på skärmen.

_**/Mvh Anne

Ulla
2011-03-21 14:38
0

#124 Du hade väl valt att zooma endast texten? Inte hela sidan.

_
_

Hawknestgrove
2011-03-21 14:40
0

ja, men statistiken syns ju fortfarande inte! sen kvittar det om jag zoomar in eller zoomar ut, som jag har dumpat i mitt inlägg 120 så kan man inte se någon statistik och jag är inte ensam om att  ha det problemet. OCh jag ska väl inte behöva skärmförstorare när jag  har bra syn med glasögon? Jag är inte synsskadad, jag kör bil och behöver inte ens glasögon för det. Nu är det ju något som grötar ihop sig på sidan, det ser jag ju även på mitt namn här så trycks det ihop med ordet anmäl.

Hawknestgrove
2011-03-22 12:10
0

Ok, nu har jag i alla fall kommit till klarhet om just det hopgrötade. satt och rensade min styvsons dator i förmiddags, och loggade in på kul. HAn har en laptop med Windows 7 som operativsystem och FF som webbläsare. DÄR syns allt normalt! JAg sitter normalt vid min stationära burk med operativsystem XP. Således måste det ha med skärmupplösningen att göra. MEn den har jag inte ändrat på aldrig det. Så frågan är, är allt härinne gjort för att enbart passa laptopanvändare med windows7? För allt funkade ju bra förut……..

ANNIA
2011-03-22 14:04
0

Nej tror inte det är gjort för att passa win7 och/eller laptops. Däremot så är iFokus gjord för att bäst funka med en skärmupplösning på 1024x768 (har jag för mig, ev högre än så) i skärmupplösning och det gjordes redan till förra versionen. Det är möjligt att det märks mer nu i denna version än i förra.

Hawknestgrove
2011-03-22 14:08
0

det är bara det, att det är just win7 och laptops man kan se allt i? OCh på min skärm så funkade allt bra förut.. på min skärm här. ska kolla vad jag har för upplösning om jag kan alltså….Skäms

Hawknestgrove
2011-03-22 14:11
0

jahapp…. så här är det har precis den upplösningen

ANNIA
2011-03-22 14:14
0

Prova att sätta ett snäpp högre på din dator för jag är inte säker på siffrorna.

Hawknestgrove
2011-03-22 14:15
0

nänänänänänänä det gick inte alls. då blev det hemskt

ANNIA
2011-03-22 14:41
0

Jag har inte möjlighet att ändra på den dator jag sitter vid nu. Så vet inte vad nästa nivå är om den är 1270 eller nåt sånt. På vilket sätt blev det hemskt. Smått eller. Om det blev mindre så går det ju att testa om det funkar bättre med zoom.

Hawknestgrove
2011-03-22 14:42
0

det blev alldeles taggigt på något vis och otydligt på hela skärmen. inte bra alls

ANNIA
2011-03-22 14:44
0

Som jag sa så sitter jag vid fel dator nu så kan inte ändra. Får testa ikväll nån gång.

[SvenA]
2011-03-22 16:33
0

Du kan prova med en mindre upplösning också det kan eventuellt hjälpa Jag kan av naturliga skäl inte testa själv

Hawknestgrove
2011-03-22 16:46
0

Ok tack ska prova….

Hawknestgrove
2011-03-22 16:47
0

nix, samma sak där, taggig och flimrande text.

ANNIA
2011-03-22 17:04
0

Hawknestgrove då kan nog inte jag hjälpa dig heller för det du skriver har då inte jag. På min stationära som jag har XP på har jag en skärmupplösning på 800x600 (tror jag det är) utan zoom och min text är hur fin som helst.
Och jag har inget flimrande när jag har webläsaren uppe. Däremot så kan skärmen flimra lite för mig när jag bara har skrivbordsbilden uppe och det verkar ju då ligga på själva skärmen. Och den flimrar då även om jag har annan skärmupplösning.

Hawknestgrove
2011-03-22 17:15
0

har du platt skärm då?

ANNIA
2011-03-22 17:17
0

Ja har jag.

Hawknestgrove
2011-03-22 17:18
0

testade det med då försvann hela högersidan

Hawknestgrove
2011-03-22 17:20
0

Kan då inte annat än dra slutsatsen att hela fokus är anpassat till laptop med windows7.

[AlltIEtt]
2011-03-22 18:12
0

"144,

Jag äger inte ens en laptop, har windows 7 och för mig funkar det bra, jag börjar misstänka att det kanske är något annat fel du har

Gå in i dator i fokus och se om någon kan hjälpa dig där.

Hawknestgrove
2011-03-22 18:26
0

Allti ett, helst inte.Gråter och som sagt på min stora burk här så har jag Xp och stortrivs med det. Lappetoppen var min styvsons, som jag var och rensade lite

[AlltIEtt]
2011-03-22 18:45
0

"146, Förstår,:heart:

ANNIA
2011-03-22 19:15
0

Hawknestgrove iFokus utvecklar inte iFokus för att det ska fungera i ett enda system utan dom gör som alla andra som utvecklar saker för nätet.

Att dom gör att det ska fungera så optimalt som möjligt i grundversionen av olika saker. Och då gäller det grundversionen av operatvisystemen XP, Vista och win7 och likaså utvecklas sidor för grundversionen av webläsarna. Dom som utvecklar sidor kan inte ta hänsyn till alla variationer som olika personer vill ha på sina datorer/webläsare.

Och dom görs för att funka både på bärbara och stationära i grundversionerna.

Däremot dom som utvecklar själva webläsarna oavsett vilken gör det för dom olika systemen så att det firefox som finns på XP skiljer sig troligen från win7. Så att dom inställningar som finns i firefox i win7 kanske inte finns i XP.

Hawknestgrove
2011-03-22 19:37
0

då får man väl undra då, det finns ju många som har xp och firefox och många som har vista och firefox och många som har7 och firefox och sedan finns det ju variationer till leda. MEn förut så funkade det.

Det är det som retar mig och många andra! OCh som sagt vissa funktioner funkar ju fortfrande inte alls, trots att det gått snart tre veckor och det påpekats av mig och andra med. Man ska inte behöva bocka och tacka för att det är gratis, för jag hade gladeligen betalat för att ha en sak som funkat klanderfritt.

ANNIA
2011-03-22 19:46
0

#149 och vi/dom som har inställt så att sidan visas som sidor på nätet  vill har inga problem utan det verkar vara dom som haft egna inställningar. Och det kan ändras när som helst i alla fall för dom som utvecklar webläsarna gör också ändringar.

Bifoga bilder och tror även pdf blev att funka igår. Bifoga video krånglar fortfarande vissa kommer in andra inte.

Vilka andra funktioner saknar du.

Hawknestgrove
2011-03-22 20:31
0

ok….nä pdf funkar INTE. och jag har inte gjort några omformateringar på min dator, allt funkade bra bildmässigt på min skärm förut innan denna olycksaliga omarbetning/uppdatering. Det fanns en funktion förut  i den egna verktygsavdelningen här inne på inställningar och det är den som är borta. Så tydligen ska jag behöva köpa mig en ny skärm för att få tillfredställande bild på skärmen

ANNIA
2011-03-22 20:54
0

Jag har inte nånstans sagt nåt om omformateringar.

När det gäller personliga inställningar så är de flesta borttagna. Om nån av dom kommer tillbaka kan jag inte säga.

När det gäller din skärmbild vet jag inte om det påverkar att bara köpa ny skärm. Det jag vet att jag har inget flimmer på mina datorer när jag har webläsarna uppe.

Men som AlltIEtt sa så kan det vara nåt annat på din dator som gör att du inte får det bra.

När det gäller pdf så syns då den som du lagt in tidigare i denna tråd och den öppnar som den ska. Men då jag själv inte håller på med pdf så inte testat. Har den rätt storlek och namn.

Hawknestgrove
2011-03-22 21:25
0

ok den i 109 funkar…..testar en till

Hawknestgrove
2011-03-22 21:25
0

yesss!!!!!!!!!Kyss är det maxad storlek på dem också?

ANNIA
2011-03-22 21:54
0

Eftersom det är begränsat på bilder så utgår jag från att det även gäller pdf. Men jag vet inte vart gränsen går.

Hawknestgrove
2011-03-22 21:57
0

nä den jag testade nyss som inte gick var på lite över 2 mb

Hawknestgrove
2011-03-22 23:31
0

ok då tackar vi och bockar. Då är jag nästan alldeles nöjd.

Hawknestgrove
2011-03-23 10:55
0

sitter vid en laptop nu och då kan man sojm sagt se allt, även sånt som  är hopgrötat på min stora skärm. HAr alltsdå windows 7 på laptopen, 64bit. Kör FF även där.

ANNIA
2011-03-23 13:44
0

Ja och att du kan se på laptopen beror med största sannolikhet på att den har en skärmupplösning som passar just den och det firefox är annorlunda på den än på XP.

AlltIEtt skrev att hon inte har någon laptop men funkar ändå för henne.

Hawknestgrove
2011-03-23 14:04
0

Ok, då undrar jag vad som hände i går kväll då. Min Avatar slutade röra sig. HAr pmat två till med rörliga och deras funkar. MEn min står still, oavsett dator och jag har även bett mina medisar kolla upp det. Varför just min?????Gråter Rätt format, gif och inte stor heller….

vad gäller skärmen, blir det annorlunda ifall jag köper ny skärm? en sån med andra mått än det jag har? jag har ju en vanlig platt 17"

ANNIA
2011-03-23 14:57
0

Vad som hänt din Avatar vet jag inte.

När det gäller skärm så blir svaret både ja och nej. Köper du en som är lika stor i tum så gör det ingen skillnad eftersom det har med dina  inställningarna i firefox att göra. Däremot köper du en större skärm så du kan zomma hela sidan istället för enbart text och på det viset få större så ja då kan det göra skillnad.

Det du kan kika på igen är vad minsta storlek på tecken står på. Jag har min inställd på ingen. Sen om jag behöver så zommar jag hela sidan med ctrl +. För för mig verkar det som du zoomat enbart texten och ev har en högre siffra inställd.

Hawknestgrove
2011-03-23 14:59
0

kan man ställa in på ingen storlek?Förvånad

ANNIA
2011-03-23 15:00
0

Prova så får du se.

Hawknestgrove
2011-03-23 15:03
0

japp då gick det och texten blev pytteliten….har ingen zoomad text.

Sen en sak till, det är ursvårt att leta rätt på medlemmar numera. Det finns ingen sökruta utan man får bläddra igenom alla sidorna för att komma till rätt bokstav, så att säga.

ANNIA
2011-03-23 15:06
0

Men zooma hela sidan då för tittar jag på de dumpar du lagt in i denna tråd så har du utrymme att zooma och ändå ha kvar åtminstone en del av högra.

När det gäller söka medlemmar så kommer sökrutan tillbaka så småningom.

Hawknestgrove
2011-03-23 15:14
0

Ok….. men nu vet jag i alla fall. och om jag skaffar en sån skärm som är lite mer "modern" i sin formgivning, då kan jag alltså se allt. Bra att sökrutan kommer igen för det var bra träligt att söka en medlem på F….och en på M  Ville nämligen kolla om deras avatarer rörde sig och det gjorde de…..

ANNIA
2011-03-23 15:16
0

Inte nödvändigtvis att du kan se allt på rätt sätt även om du skaffar en ny skärm. För det kommer fortfarande bero på dina inställningar i firefox.

Hawknestgrove
2011-03-23 15:21
0

Ok, för skärmen är ju bra….. inget fel på den….Gråter

Hawknestgrove
2011-03-23 15:22
0

men det är ju helt ok att om jag vill kolla statistik, så går jag in på verktyg och tillfälligt kör ner på ingen. För i övrigt  är det ju ingen höjdare med den pluttiga texten

ANNIA
2011-03-23 15:25
0

Men varför vill du inte zooma med ctrl + för tittar jag på tex dina dumpar i # 80 och 91 så finns ju reklamen där. Om du klickar ctrl + en eller två gånger så försvinner den ur synfältet och på samma gång större.

Hawknestgrove
2011-03-23 15:26
0

Ok, visst men då ser andra sidor knäppa ut va?

Hawknestgrove
2011-03-23 15:29
0

Testade, det är faktiskt i så fall enklare för mig, att de tillfällen jag behöver och vill kolla statistik, så gör jag den enkla manövern.

ANNIA
2011-03-23 15:29
0

Inte på iFokus. Dom blir ju att se likadana ut så länge du gjort samma på varje sajt för firefox spar ändringen.

På andra sidor på nätet är det bara att använda ctrl och siffran 0 så återställer du. Sen nästa gång du vill få större så använder du ctrl + igen.

Hawknestgrove
2011-03-23 15:32
0

kollade banken och Tradera och den blev pytteliten om jag ställde in på ingen i det minsta och det vill jag ju inte gärna ha.

ANNIA
2011-03-23 15:34
0

Hawknestgrove det bästa är om någon kan komma hem och hjälpa dig. För jag behöver sitta vid en dator för att se eftersom vi har olika datorer fast vi båda har XP så är det svårt att veta.

När det gäller banken och tradera funkar det inte om du anväder ctrl + där också.

Hawknestgrove
2011-03-23 16:04
0

ja, suck….. allt var så bra förut….Men ok den lösningen som du gav mig att tillfälligt ställa in på ingen de få gånger jag vill se statistik, är faktiskt enklast för mig. i annat fall så har jag inställning på minsta 12.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer