"upphöjda" bokstäver
Hej!
Jag lyckas inte med att skriva "upphöjda" bokstäver här inne på iFokus. Om jag skriver texten i en textredigerare och sen kopierar in texten här, så ser det ok ut ända tills jag klickar publicera. Då hoppar den upphöjda bokstaven ner fast behåller sin mindre storlek. Är det någon som har tips på hur jag skall kunna lösa det hela? Sitter på mac så jag använder cmd+shift+= för att fixa det i textredigerare.
/emma93
Medarbetare Sheltie Ifokus
Förstår inte riktigt vad du menar med upphöjd?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag testar med upphöjt ord
Jag skrev i word -kopierade och klistrade in.
Jag har PC så det kanske är där problemet ligger med din Mac.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#1 Jag menar såsom #2 skriver, fast där blev texten nedsänkt (precis som den blivit för mig vid försök) istället. Jag skulle alltså vilja att den upphöjda texten skall vara något mindre än övrig text och sitta högre upp på raden än övrig text.
#2 Precis så blev det för mig också när jag gjorde det, dvs när jag klistrade in texten i iFokus inläggs-ruta så såg det ok ut men efter att jag klickat på publicerat och inlägget visas i tråden så blir texten något nedsänkt i stället. Så jag tror inte att det hänger på PC kontra MAC, däremot undrar jag om det bara är jag som ser ordet "upphöjt" i inlägget ovan som nedsänkt? Det kanske i sådana fall beror på vilken webläsare man har.
Nu testade jag att öppna tråden i Firefox och då ser det rätt ut.
Då måste det alltså vara Safari som gör att det inte blir korrekt. Så det är ju en lösning, att göra det via word och klistra in. Men om nån vet hur man kan skriva det direkt här på iFokus är jag jättetacksam.
Jättetack för era svar ovan!
/emma93
# 3 Jag ser ordet upphöjt en bit ovanför övriga texten med IE 8.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

emma95
Titta på raden ovanför textrutan. Där finns några redigeringsmöjligheter som bold, kursiv, understruket… punktlista etc. Något val för upphöjt och nedsänkt finns inte. Alltså bör man inte förvänta sig att iFokus ska klara sådana avancerade saker.
Om du måste skriva något med upphöjd text, så kanske du bör tillägga inom parentes att ordet ska läsas som upphöjt. Jag tycker att det är fullt acceptabelt.
#5 Tack.
#6 Tyckte att det var mindre avancerat än punktlistor, så därav min fråga.
Det blir svårt att skriva om genetik med tilläggen i parentes hela tiden. Nästan varannan bokstav när man skriver genotyper är upphöjd. Finns det ingen annan lösning får det bli klipp-och klistra, alternativt att lägga in texten i en bild, då medlemmarna på vår sajt vill lära sig just om genotyper. Det blir ju så fel om det skrivs fel.
Bekymret borde ju stötts på tidigare för de som skriver om t.ex matematik här inne, men har inte lyckats hitta någon tråd om det på sajten alls. Men jag kanske söker på fel ord, då det säkert heter nåt annat än just upphöjt.
/emma93
Om copy-paste-strategin fungerar så kan ni i alla fall få lite att utgå ifrån. Men var försiktiga, det är inte alltid självklart att man kan få editorn att bete sig som man vill…
CO2
E = mc2
-- erik
Hmm. Ser att superscript inte formatterar ordentligt. Någon kanske fixar det sen… ;P
-- erik
#8 Jättetack! Ditt CO2 ser jag korrekt även i Safari. Hur fick du till det?
/emma93
Jag petade direkt i DOM:en. Men det ser väl inte korrekt ut? Tvåan i CO2 ska ju vara nedsänkt -- det är tvåan i mc2 som ska ligga högt. =P
-- erik
Nu ser det rätt ut. Se #8 för exempel.
-- erik
#11 Jo jag förstår hur du menar att det inte ser korrekt ut i den avsikt du skrev, men det såg korrekt ut för det behov att höja upp som jag har:). Jag lyckas ju bara få till nedsänkta bokstäver via Safari.