Onödig "krympning"?
Vad betyder detta:
shrink-398x600.jpg?shrink=398x600&source=http%3A%2F%2Fuploads.ifokus.se%2Fuploads%2F4ff%2F4ff94ae8e942c37b3004ffe00f007a80%2
Jag gjorde en liten bild på 5810 byte storleken var 209*151
När den visas är den på 8405 byte men ändå samma storlek 209*151
Jag kollade denna lilla bild eftersom jag funderar på att gräva fram mina gamla animerade giffar och då skulle det vara roligast om de inte förstördes i hanteringen.
Finns det någon möjlighet att lägga in en animerad gif utan att animeringen försvinner. Jo, jag vet att man kan klicka på bilden för att få fram animeringen.
Krympning är fel ord när det egentligen är motsatsen, men det står ju shrink.
Ska bli spännande att se om jag får en bra förklaring.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag kan ge en förklaring; om du gillar den eller inte är en annan sak. :)
Alla bilder som laddats upp av användare och visas direkt i satsytan på iFokus servas genom ett script vi har gjort (iFokus "ImageProcessor"). Den tar det ursprungliga bildmaterialet som är uppladdat och renderar om bilden efter vissa regler beroende på var bilden visas.
Typiskt innebär det att bilder som är stora (breda eller höga) skalas ner, och ibland att de också beskärs för att passa i gränssnittet (t.ex. i fotoalbumen).
När alla kriterier är mötta "sparas" bilden i jpg-format med vad vi anser är en rimlig kvalité. Av de bilder som laddas upp har detta nästan uteslutande resultatet att bilderna som visas är mindre (ibland betydligt mindre) än de uppladdade bilderna. Anledningen är att man inte ska behöva kunna bildoptimering för att använda iFokus: En användare som laddar upp ett digitalfotografi eller en högupplöst bild får en nedskalad version som är mer lämpad att visas i det sammanhang där den hamnar.
Det som händer med dina bilder är att våra inställningar medger en högre kvalité än du använder när du sparar bilderna. Eftersom vi inte kan "återskapa" information i omskalningen så blir resultatet något större bilder utan bättre kvalité. Utan att lägga några värderingar i det hela kan jag alltså konstatera att det i dagsläget är "bättre" att ladda upp bilder med något högre kvalité, då de ändå efter vårat filter blir ungefär lika stora.
Jag ser väl också det som acceptabelt att dessa få bilder blir något större. Det är onödigt, men för de allra flesta omärkbart (fallet ovan är t.ex. ungefär 2,6kB, en närmast trivial skillnad).
Notera det här *inte* är samma problem som du rapporterade om sist då bilderna sparats om i PNG-format innan uppladdning. Där är skillnaden betydligt större.
-- erik
Vad gäller animerade giffar så är det många som uppfattar dem som störande. Vi "stöder" därför inte dem direkt i inläggen.
-- erik
#1 Tack för ett utförligt och bra svar. Det var ett test med den bilden, för att se om det är, så som du skriver.
#2 Håller fullständigt med dig om att animerade bilder är störande. Har du besökt pärlkonst.se så ser du att jag samlat allt rörligt i lekskolan.
En del bilder här är animerade. Kan jag visa mina gamla gif-bilder i en tråd så att de rör sig direkt?
Hur fungerar det med alla rörliga bilder, man ser här?
Nu ser jag att alla animerade smilysar (?) är hetlänkade.
Då får jag göra så om jag ska visa vännerna här i en tråd, vad jag gjorde för många år sedan.
På vissa forum kan man inte ladda upp bilder, så då hetlänkar jag till mina. Det går bra det också,
Går det att lägga in Flashanimationer utan att de blir ändrade. Reklamen här består ju ofta av sådana. Jag har några på Lekstugan, men de är mycket gamla.
De är visst hetlänkade de också.
Jag tror du har en rätt bra uppfattning om hur det ser ut. Länkar man in bilder direkt någon annan stans ifrån (egen sajt, imageshack, flickr…) så rör vi dem inte, så det går ju att få in animerade bilder t.ex. Om man är villig att trixa lite.
-- erik
#4 Just det :-)