* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettövrigt
Läst 2048 ggr
[Asta]
4

Reklammail från Ifokus

Jag har börjat få reklammail från iFokus. När har jag anmält mig till den tjänsten? Jag måste ha anmält mig till tjänsten eftersom ni talar om för mig att jag kan avanmäla mig?
Jag är fullkomligt övertygad om att jag inte gett något medvetet godkännande till er att sälja min e-postadress. Så var har ni skrivit det? Vad har jag kryssat i?

Gör ni likadant med alla barn som är knutna till sajten? Skickar ut reklammail?

Edit Hittade nu att det finns i regler som gäller från den 11 oktober i år. Jag kan dock inte i mina meddelande se att jag fått någon info om dessa regler. Jag bör ganska tydligt upplysas om att mina uppgifter kommer att säljas, det går inte att göra i någon enkel uppdatering av reglerna utan information direkt riktad till medlemmarna.

Förut tyckte jag det var strävande personer som höll igång den här sajten, nu verkar det bara var vinstintresse. Jag blir mer och mer anti måste jag erkänna.Jag känner mig verkligen direkt utnyttjad.

Jag har tex varit medlem på Byggahus i flera år och har aldrig fått ett enda reklamerbjudande därifrån.

AnneN
0

Det har gått ut ett mejl med information om detta för ett bra tag sedan, inte via PM utan till vanliga mejlen. Kollar jag i min mejl så ser jag att jag fått information om detta redan den 12/10.

Det kostar att driva ett forum som iFokus och någonstans ifrån måste de ju då få in slantarna, detta blir då via reklam och genom betalfunktioner som Insider & reklamfritt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Asta]
0

I mitt klagomål här säger jag inte något om reklamen eller tjänsterna, det köper jag. Men att sälja mina uppgifter, min e-postadress, det är för fasiken kränkande. Till och med på köpsajter brukar det ganska klart framgå att man vill använda min e-post för EGEN reklam, inte för att sälja vidare.

Jag kan inte se något mail där det står att mina personliga uppgifter ska säljas och att jag skulle sagt OK till det.

Jag kommer högst troligen att hoppa av den här sajten för nu börjar man använda för suspekta metoder för att jag ska gilla det. Jag tror i och för sig inte att sajten bryr sig om mitt avhopp, men det är något jag i så fall gör för min egen del. Det finns gränser för vad jag vill stödja.

Niklas
5

#0: Jag förstår att du kan ogilla att få reklam från iFokus. Den 12:e september skickade vi ut ett brev till alla medlemmar där vi berättade att vi kommer att börja skicka ut reklamerbjudanden och att den som inte ville ha dem kunde avsäga sig dem genom att klicka på en länk i mejlet.

I användaravtalet står det under punkt 6, Behandling av personuppgifter, bland annat att:

"Användaren samtycker till att iFokus använder de uppgifter som Användaren har registrerat i användarregistersystemet till att rikta marknadsföring till Användaren via nuvarande och framtida digitala distributionskanaler och att urskilja adressater på grundval av statistiska användarprofilgrupper. iFokus har rätt att anlita extern part för dessa ändamål, vilket kan innebära att extern part får ta del av personuppgifter användaren har registrerat hos iFokus."

Vill du inte ta emot fler mejl från iFokus kan du gå till Mina inställningar > E-post och ta bort bocken vid "Jag tillåter att iFokus skickar mig epost".

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
0

#0: Ett förtydligande: iFokus har inte sålt några uppgifter till någon. Jag vet inte var du har fått det ifrån.

Niklas
0

#3: Den 12:e oktober skulle det stå att vi skickade ut ett mejl.

[Asta]
1

Enligt min åsikt är det här en så stor ändring av reglerna att det borde vara ett godkännande. Hade ni tex från början satt en bock på alla som man fick ta bort om man ville ha reklam. Ni utgår från ett passivt godkännande till en stor avtalsändring. Har ni kollat juridiken i det hela?

Niklas
1

#6: Vad menar du med ändring av reglerna?

beem
1

Jag har fått mail från iFokus och där stod exakt  hur jag skulle göra om jag inte ville ha reklamutskick - lätt som en plätt.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Asta]
3

Såvitt jag minns fanns inte det här när jag gick med i iFokus.

Användaren samtycker till att iFokus använder de uppgifter som Användaren har registrerat i användarregistersystemet till att rikta marknadsföring till Användaren via nuvarande och framtida digitala distributionskanaler och att urskilja adressater på grundval av statistiska användarprofilgrupper. iFokus har rätt att anlita extern part för dessa ändamål, vilket kan innebära att extern part får ta del av personuppgifter användaren har registrerat hos iFokus.

Har det verkligen det så har jag missat något och hade aldrig gått med på iFokus överhuvudtaget. Jag brukar aldrig gå med på att någon får skicka mina personuppgifter vidare.

Niklas
3

#9: Det står att du blev medlem i augusti 2006. Då stod det bland annat så här under punkt 6 i användaravtalet:

"Användaren samtycker till att iFokus använder de uppgifter som Användaren har registrerat i användarregistersystemet till att rikta marknadsföring till Användaren via nuvarande och framtida digitala distributionskanaler och att urskilja adressater på grundval av statistiska användarprofilgrupper.

Användaren kan via sina personliga inställningar välja att inte ta emot e-post innehållande reklam från tredje part."

[Asta]
8

Ja i så fall är det en miss av mig och det är bara för mig att rätta till det misstaget och gå ur iFokus.

[Pennylane1]
0

jag har inte fått något mejl om  det där, om jag inte raderat det Obestämd

Niklas
1

#12: Då gissar jag att du har raderat det för de skickades ut.

AnneN
0

#12 Kolla om det råkat fastna i skräpposten

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Foxterrier
0

Har för mig att det mailet fastnade i skräpposten på min gmail, så det är en trolig orsak till att folk missat det.

[Pennylane1]
0

nä där låg det inte… och det finns inte i borttagetmappen heller…

beem
0

Många av oss har flera mailadresser. Kolla vilken mail ni regade er med då ni gick med i iFokus.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Lill-Kisse
0

Idag fick jag mail från iFokus med reklam fast jag inte har kryss i den nämnda rutan om e-mail. För säkerhets skull kollade jag nu att rutan står tom. Alltså är det något strul med det där.

Niklas
0

#18: Okej, det låter inte bra. Minns du när du tog bort bocken ur rutan?

[Pennylane1]
0

jag har faktiskt vidarebefordran på mina andra adresser till den adress jag användernu så att det skulle kommit till någon annan verkar inte troligt, om det inte kan ha fastnat i spamfilter inne på den mejlservern, vet faktiskt inte längre vilken adress jag kan ha använt (kan man ta reda på det?) …  jag får aldrig några mejl härifrån när jag tänker efter….

Niklas
0

#20: Gå in i dina personliga inställningar och välj E-post.

Lill-Kisse
0

#19 Det bör ha varit den 14/11 som jag tog bort den. Anledningen var att jag också hade fått ett mail med reklam från iFokus, läste den här tråden och insåg att jag borde radera bocken i rutan för e-mail för att slippa. Information från iFokus har jag inget emot, men reklam vill jag definitivt inte ha via den kanalen.

Lill-Kisse
0

P.S Om reklamutskicket redan låg i pipe-line, förstår jag om det blev några dagars fördröjning innan reklamutskicken upphör - och det får man ju tåla. D.S

[Pennylane1]
0

Ok! Det fanns gfaktiskt fyra mejl i borttagetmappen till den adress jag har registrerad. Bland annat mejlet ni talar om, vet inte varför jag inte såg det innan… men jag brukar bara trycka bort mejl med reklam i. Nu har jag ändrat mejladress till den jag änvänder samt bockat av! Tack för hjälpen!

Niklas
0

#22: Vi har stoppat utskicken tills vidare. Du ska förstås inte behöva få dem när du har valt att slippa dem.

[Pennylane1]
0

Idag fick jag mejl härifrån med erbjudande om att prenumerera på Sv. D.  dessutom skickades det till en gammal adress jag inte har anmäld här längre!?

Niklas
0

#26: Klicka på avanmälningslänken i brevet så upphör utskicken.