* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etiketttips-information
Läst 3254 ggr
Zepp
2012-01-18 22:32
0

Malware

Får rapporter från Norton DNS att en anonns innehåller malware!

http://safeweb.norton.com/report/show?url=mp.apmebf.com

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bamse 08
2012-01-19 13:30
0

Konstigt, jag har också Norton men har aldrig fått något sånt där.

What doesn't kill you makes you stronger.

Karmatarerskanise
2012-01-19 16:28
0

Jag får inga varningar heller trots Norton 360.

Zepp
2012-01-19 16:58
0

Niklas
2012-01-21 08:13
0

Vilken annons gällde det?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Zepp
2012-01-21 10:49
0

Ingen aning, då den blockeras.

Men den innehåller; apmebf.com, enligt bifogad rapport.

För övrigt kan jag rekomendera Norton DNS, gratis och så blockeras tillgång till skumma siter, man får en varning i stället.

En gång blockerades min komuns webbsida.. det visade sig att de hade någon smittad dator i sitt nätverk.

http://www.pandasecurity.com/homeusers/security-info/71777/Apmebf/

Niklas
2012-01-21 16:30
1

Hur vet du att det är just en annons?

Zepp
2012-01-21 17:00
0

Det är altså själva anonsen som blockeras och ersätts av Norton DNS varningsmedelande.

För övrigt kan jag tala om att det just i skrivande stund ligger ett sådant medelande i stället för en annons två medelanden upp.

Kan det vara en anons något datarelaterat, verkar vara mer frekvent på support och dator i focus?

Bamse 08
2012-01-21 17:22
0

#7 Hur fick du upp sidan i #0 då? :)

What doesn't kill you makes you stronger.

Zepp
2012-01-21 18:04
0

Eftersom varningsmedelandet är en sida från Norton safe webb så finns även länken till rapporten med där.

Dock så är det en hel sida så jag ser bara en liten del och bara en del av länken.. men den duger att klicka på iallafall.

Pröva själv.. lägg in Norton DNS i stället för dynamiskt.

https://dns.norton.com/dnsweb/homePage.do

Norton DNS gör att alla dina DNS-förfrågningar filtreras hos Symantec och hindrar åtkomst till kända skumma sidor.

Niklas
2012-01-21 18:12
0

Har det här uppstått nyligen?

Är det någon annan som har upplevt samma sak?

Zepp
2012-01-21 18:19
0

Såg det tidigast i går.. och jag är här så gott som varje dag.

Man får använda Norton DNS för att det skall uppstå.

Jag har ställt in Norton DNS på min router, så filtreras alla DNSförfrågningar från alla datorer i mitt hushåll.. likaså på jobbet, där ligger den på Firewallen.

Hjälper antagligen inte att jag tar bort DNSinställningen för då vet jag inte om det är rätt annons.. då de varierar.

Nu tex så ligger det Googleanonser i reklamrutan.. och de spärras inte.

Zepp
2012-01-21 18:31
0

Dumt av mig.. ber om ursäkt.. det är bara anonser som kommer mellan olika inlägg!.. inga ute på högerkanten!

Kanske reducerade möjliga anonser en aning?

Skulle ju kunna vara något som smyger in i Googleanonser oxå?

Zepp
2012-01-21 20:04
0

Får se om jag lyckats få med en bild?

Niklas
2012-01-22 17:18
0

#13: Okej, det där minskar urvalet betydligt.

Zepp
2012-01-22 19:28
0

Har kollat upp apmebf.com.. ryktesvis är det en SCAM-site.. med erbjudanden typ "klicka här och vinn en miljon", uppge bara ditt kontonummer.. så sätts pengarna i där vid eventuell vinst!!??

http://www.robtex.com/dns/apmebf.com.html#summary

Är det inte mest troligt att det handlar om något i Google-anonser?

Niklas
2012-01-23 08:24
0

#15: Är det någon skillnad nu? Jag har ändrat lite bland annonserna på den slumpade platsen i diskussionstrådarna.

Google brukar vara bra på att hålla sånt där borta, men jag kan förstås inte säga säkert.

Zepp
2012-01-23 20:57
1

Japp det gjorde stor skillnad.. nu dyker det upp i högerkanten i stället. Förvånad

Niklas
2012-01-24 08:23
0

Okej, då beror det inte på det jag gjorde. Jag ska se om jag hittar något annat.

Gunlog
2012-01-28 23:31
0

Jag har fått skit här inne på iFokus. Det gäller bara här inne, ingen annanstans.

Jag skrev om det här på support, men fick inget svar. Jag bad om hjälp om andra kunde se det, men ingen annan kan tydligen göra det.

http://support.ifokus.se/discussions/4f24044ad3b4fd2b17000974-bugg-reklam-lagger-sig-sjalv-i-kommentarer?discussions-1

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Gunlog
2012-01-29 22:21
0

Kan bara konstatera att jag har fått skiten härifrån ändå… Jag kan inte rensa det heller… Är gråtfärdig just nu…

Niklas
2012-01-30 08:53
0

Kan du länka till tråden det gäller så att det går att se vad du menar? Jag förstår inte.

Mari
2012-01-30 14:31
0

Tror jag kan svara för Gunlog då vi konfererat lite via facebook för att försöka hitta problemet.

Denna länk skickade hon till mig. Där i ska vissa ord i kommentarerna, bland annat ensam, plats och vänner, som vara länkade. När hon för över muspekaren på dessa länkade ord så kommer det fram en reklamruta.

Jag har varit in i denna tråd och en del andra inne på kalas och jag får inte fram några länkade ord, så det måste vara något i hennes dator som gör så att vissa saker blir länkade. Har för mig hon skrev att länkarna går till datingsidor, fastigheter och liknande.

Så antagligen har hon fått in nå skit i datorn sin?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Gunlog
2012-01-30 18:18
0

Ja, Mari, helt riktigt. Tack för förklaringen. Jag kan berätta precis hur jag gjorde:

Jag fick reda på att man kan lägga meta-taggar. Något jag inte vetat innan. Detta var i förrgår. När jag gick in där, brusade bilden till precis som på den gamla goda tiden då man rattade fram tv-kanaler manuellt. Jag avbröt då jag inte visste om man skulle sätta kommatecken mellan varje ord, så jag lät det vara. När jag gick ut därifrån och in på min egen sajt, så såg jag en tråd (Mari har länkat till den) vara kommenterad. Jag gick in och såg att det fanns en länk i ordet Ensamhet, så jag trodde det var medlemmen som hade gjort den länken. Jag gick in och skulle ta bort länken, men då var den borta. Jag sparade och kunde inte se att ordet var länkat längre. Dagen efter (igår) så var samma tråd kommenterad igen. Ensamhet var åter igen länkat. Jag gick längre ner i kommentarerna och såg då att fler ord var länkade, de som Mari har nämnt här ovan.

Igår kväll tankade jag först hem Microsofts anti-virus men det tog det inte. Mitt Norton 360 tar det inte. Jag tog därefter hem ett Spyware-program. Jag letade igenom de senaste 5 dagarna. Den hittade en trojan. Jag tog bort den och startade om datorn. Ordet Ensamhet är ej längre länkat. Men, de andra orden är det. Jag har Spyware igång nu på fullständig sökning. Den har hittat 4 inom en timme, och den fortsätter söka nu. Det är bara här inne på iFokus som detta händer. Jag trodde först att det fanns på andra sidor, då min sambo påstod det, men så var ej fallet. Han hade inte tittat på vad det länkade ordet innehöll, på den sajten han var på.

Det är jättekonstigt hela saken. Jag vet inte om det nyttjar att ni får reda på trojanernas namn. Jag är inte ute efter att peka finger, men jag vill förhindra att något ska ligga här inne, om det nu gör det.

Jag var riktigt trött på detta igår kväll, så jag var sprickfärdig, kan jag säga. Vi har inte varit på några nya sidor eller registrerat oss på andra sajter på mycket länge. Vi har "barnlås" så vår son kan inte klicka hur han vill heller…

Vill ni ha namnen på trojanerna?

Niklas
2012-01-30 18:27
0

Okej, då släpper jag det här. Jag behöver inte namnen på dina trojaner.

Zepp
2012-01-30 19:28
0

Mnja.. tror mer på Adware.. det är typiskt så de uppför sig och sen kan de ladda ner annan skit som vissa program kan kalla för trojaner.

Ta du och kika på tilläggen för din browser, den lär ligga där, (text exchance).

Numera är det rätt ovanligt med virus som ställer det på din dator, man märker de inte utan de är ute efter dina pengar!

Man skall alldrig surfa som administartör, då kan inget instaleras utan ditt godkännande.. surfar du som administratör ger du alla andra datorer rätt att instalera vad de vill på din dator!

Gunlog
2012-01-31 12:53
0

Tack för svaret, Zepp. Jag har kollat tillägg och där var tomt. Jag är aldrig inne som administratör, utan har egen användare. Det hittades totalt 5 trojaner och nu är nog alla 5 orden vanliga igen, dvs inga länkar… Nog säger jag för att jag inte har hunnit kolla det. Det fanns tydligen en trojan för varje ord, om jag förstått det hela rätt, eftersom det var lika många trojaner som ord… Jag ska kolla när jag kommer hem från jobb.

Zepp
2012-01-31 19:36
0

Då är det ju lite lurigt hur de lyckats tagit sig in om ingen som använder datorn är administratör??

Gunlog
2012-02-01 09:26
0

Ja, jag vet inte hur, men vi har en annan användare än admin. Jag reagerade på att det "blixtrade" till. Den andra laptopen var igång, där min sambo satt, men han såg inte något konstigt. Jag trodde först att det var en "spik" i elen. Men, detta "aktiverades" när jag gick till meta-taggarna… Min sambo vet hur man sätter igång en dator, och han kan leta fram specifika sidor, men inget mer. Han kan bara den vanliga användaren, inte admin. Det är jag som får sköta resten. =S