* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettövrigt
Läst 1828 ggr
[mia-38]
2012-03-10 15:38
2

Attacker

Nu börjar detta bli läskigt.

Igårkväll fick jag attacker och försökt till intrång på min dator.
När jag pratar med en kompis här inne så har hon med blivit attackerad.
Mitt virusprogram är tydligen så effektivt så det inte kom åt min dator.

Men fick besked nyss om att min kompis här inne har fått sin dator förstörd så hon får köpa en ny nu.

Är det fler här inne på iFokus som vart ute för detta?
Är det denna sidan eftersom både hon och jag fick attacker?

Eller hur kan man kolla IP-numret från attacken?

Fridaybrew
2012-03-10 15:48
3

välkommen till internet =)

Troligen inte relaterat till iFokus utan helt "normal" internet bieffekt. Vad jag menar är att det är massor av automatiserade program som finns ute på internet som söker efter svagheter hos datorer för att sen ta sig in och installera mer program så de kan kontrollera datorerna som de vill sen.

Sen finns det mer eller mindre harmlösa virus men det finns allvarliga grejer därute som man förhoppningsvis slipper.

Bra att dina säkerhetsprogram snappade upp attacken. Värt att göra lite extra systemgenomsökningar ändå.

Ibland reagerar virusprogram på reklambanners till cookies och ibland kommer dom förbi utan att man märkt något, man märker det först när virusprogrammet uppdateras och får tag i de senaste virusdefinitionerna.

Virus är ytterligare ett utmärkt anledning till att ha ordentliga backups och ordning på ssina dokument. För man kommer få virus för eller senare så är det bara.

Dyker det upp 20-100 till medlemmar som har fått samma varningar så är det kanske värt att ta sig en extra titt.
Vad för mer info kring attacken gav ditt virusprogram? De brukar ge lite extra info, så andra med exakt samma virus vet. För det finns 100 000-tals olika virus så troligen har flertalet här massor virus utan att veta om det.

/Fridaybrew

[mia-38]
2012-03-10 15:51
0

Jo det är nog så…
Blev bara väääldans konfunderad då jag satt på sidor som aldrig gett mej problem innan. Men nån gång ska det väl vara den första då.

Jag fick ett IP-nummer som attackerna kom ifrån.
Frågade min vän här inne om hon med hade samma attacker från det IP-numret men jag har inte fått svar.

[ann.is]
2012-03-10 16:25
0

mia har du tex fått nåt vanligt mail på senare tid från nån du känner. och där det fanns en länk som du klickade på. Jag själv fick för några månader sen ett mail från en person som jag haft kontakt med. Mailet (tack och lov) innehöll bara en länk och inget annat så jag skrev till personen och den hade inte skickat det. Det mailet hade skickats till alla dennes kontakter vilket framgick av mailet.

Så för mig verkade det vid första anblicken att det var personen som skrivit, men mest troliga orsaken var att nån endera hackat personens facebook konto eller hotmailkonto. Jga klickade aldrig på länken så vet inte vad som skulle hänt om jag gjort det.

[mia-38]
2012-03-10 16:26
0

ann.is.

Nej.

[ann.is]
2012-03-10 16:27
0

Inte heller klickat på nåt på tex facebook som en vän rekommenderat.

[mia-38]
2012-03-10 16:28
0

Inte det heller nä.

[ann.is]
2012-03-10 16:31
0

Ok. just dom sakerna jag kommer på nu. Ja förutom en sak jag själv också råkade ut för för en tid sen. Laddade hem ett program från nätet, dan efter så började mitt antivirusprogram varna så var bara att avinstallera och sen skanna igenom. Och det behöver inte vara direkt ett nytt program du laddat ner utan det kanske bara kommit en uppdatering till det som gjort att man fått in nå skit.

[mia-38]
2012-03-10 16:35
0

Jo förresten…jag klickade på en app på Facebook…men det var inte den som gjorde att jag fick intrång då ingen annan fått det av den.
Och många använder den nu utan problem.
Så jag kan inte tänka mej att det var den.

Jag har heller inte gjort nån uppdatering på nånting. Eller laddat hem nåt heller.
Det var därför jag blev så fundersam på vad detta kom ifrån då jag inte tagit emot eller gjort nåt alls.

[ann.is]
2012-03-10 16:43
0

Ja, jag vet inte. Förutom det fridaybrew skrev att man kan få försök till intrång på olika sätt. Därför bra om man har skydd på datorn som stoppar.

[mia-38]
2012-03-10 16:44
0

Alla var från samma IP-nummer under attackerna som varade upp till en timme.

[ann.is]
2012-03-10 16:52
0

Det låter troligt att det kom från en, för antar att det är så dom gör som försöker komma åt en dator att dom letar efter alla sorters svagheter.

[mia-38]
2012-03-10 16:53
0

ann.is

Du menar en privatperson?

[ann.is]
2012-03-10 16:57
0

Oavsett vilket sorts intrång det var så måste det i början ligga en privatperson som skapat programmet som dom använder. Men sen är det så att dom som försöker hacka en dator skickar ut det på hela nätet och ser vilken dator dom kan komma åt.

Så en gissning från min sida är att det var inte dig personligen det gällde utan att den som försökte bara försökte hitta datorer som var sårbara så jag skulle tro att den som försökte komma in i din dator samtidigt försökte på hela nätet.

[mia-38]
2012-03-10 16:58
0

Ja så kan det nog vara. Man blir misstänksam bara när kompisen får samma problem samtidigt nästan.

[ann.is]
2012-03-10 17:01
0

Det kan jag förstå. Men som sagt chansen/risken (vilket man nu använder) är att det var rätt många som var utsatta samtidigt, sen hör man bara talas om sina vänner.

Hellas
2012-03-10 22:47
1

Mia,det räcker med att du klickat på en bild någonstans så är det kört, jättetrist men så är det idag.
Det är inte ens säkert att ett updpaterat antivirusprogram hjälper.

Det är ju så att en Antivirusprogramvara alltid ligger efter hackare.

Dvs. Antivirusbolagen kan inte gardera sig mot virus som tas fram efter den senaste uppdateringen av programvaran.

Lycka till och hoppas att det inte kommer tillbaka

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

walkinbeauti
2012-03-11 08:26
0

Jag är den som fått min dator totalt kvaddad har en lånedator just nu.Starka viruskydd och konstiga fönster som poppade upp vilka jag naturligtvis inte klickade på.

Det var riktat i mina egna intressen för att försöka få mig att nappa men även om jag inte nappade på det minsta så är datorn helt kaputt vid det här laget,även övriga program som inte alls har internetanslutning.

På den här datorn finns inga såna fönster eller meddelanden som poppar upp så det måste vart riktat till just mitt ip-nummer annar skulle jag se det även med lånedatorn.

Datorn var helt felfri innan men från noll til hundra tack och adjöss så nu blir det en ny dator.Retfullt att sånt händer och jag vet också att alla virusprogram inte ger full garanti eftersom virus hela tiden utvecklas så kommer dom på nya knep.

IP-nummer kan jag själv inte se men ska ta med den till polisen och jämföra med det nummer Mia skickade mig om det kan vara från samma och vem ägaren bakom ip-t möjligen kan vara.

Facebook har jag inte så där kan jag inte fått något och detta skedde enbart på i fokus ingen annan stans förekom dessa meddelanden i högra hörnet.

[mia-38]
2012-03-11 08:41
0

Jag får återkommande attacker. Men de misslyckas med att komma in i min dator.
Från samma IP-nummer hela tiden.
Jag är alltid extra försikig med vad jag klickar på. Jag klickar aldrig på länkar som jag inte vet vad det är. Aldrig på bilder som jag inte vet är säkra.

Jag reagerar på att WB och jag fick attacker ungefär samtidigt.
När vi inte haft det innan. Inte ens ett litet uns till försök till intrång. Sen bara hux flux så blir man bombaderad.

Min son som sysslar med sånt här tycker med det är konstigt.

Jag säger nu inte att det är iFokus fel…absolut inte.
Undrar bara om det är fler som fått dessa attacker och inte bara WB och jag?

JohannaEkroth
2012-03-11 10:23
0

Nej, men jag kan väl för mycket om datorer… Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[ann.is]
2012-03-11 15:23
0

När det gäller ip-nr. Att attacken skulle vara riktad mot ett specifikt nummer tror jag inte. Inte så att dom letet upp ett specifikt ip-nr som ska vara kopplat till person det kan bara ske om man själv har klickat nånstans så att ens ip-nr blivit loggat där. Annars när det gäller ip-nr så brukar det bytas för de flesta om dom stänger av modemet.

Det dom försöker ta sig in i datorer generellt sett gör, dom letar efter öppna portar på datorer inte efter specifika ip-nr, som sagt om man inte klickat nånstans så man på det viset visat sitt ip-nr.

Om ni inte gjort det förut så skanna igenom datorn. Inte bara med antiviruprogram. Kommer inte ihåg adressen nu. Men finns program som heter malwarebytes. Stäng sen av modemet och ha det avstängt ett tag. Olika på olika internetleverantörer hur lång tid det tar innan man får nytt nr. (jag får nytt efter 1 tim) Finns en sida som heter myipnr där ser man vilket nummer man själv har och kan då se när man satt igång modemet igen om man fått nytt. Alltså modemet ska vara helt avstängt både från telefonjack (om man nu har via jack) och ström.

När det gäller att klicka på saker. Man kan aldrig veta att tex en bild är säker inte ens om man litar på personen som lagt dit den för det kan finnas nåt i bilden som den själv inte upptäckt. Personer kan ha smittade datorer utan att själva veta om det om dom inte har ett bra skydd. Eller om man tagit en bild på nätet nånstans. Så enda skyddet för en själv är att ha så bra skydd som möjligt.

Hellas
2012-03-11 16:03
0

Usch, ja det är inte roligt att få in virus eller spionprogram på datorn Skrikandes.

Sedan håller jag med ann.is, inlägg #20, det är högst osannolikt att en person riktar sig mot en specifik användare om det inte är en användare som sysslar med försvarshemligheter eller sekretessbelagd information, men då brukar intresset mer ligga i att hacka en server och inte en enskilld klient.

För något är sedan fick jag in en liten programvara som installerade sig själv då jag öppnade ett foto.
Programmet pekade ut mitt antivirus som ett virus och uppmanade mig sedan att köpa en produkt för att kunna lösa det hela……

Jag fick ominstallera hela datorn, nu har jag ju det lite enklare eftersom jag arbetar i IT-svängen men är man privatperson och kanske inte kan så mycket om datorer är det inte fullt så enkelt.

Lycka till!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/