Kontot kapat?
En kär medlem har upptäck att det gått ut PM i hennes namn från hennes konto här på iFokus.
Hon VET att hon själv inte skrivit dessa PM.
HUR kan detta ske????
Finns det nån möjlighet att en annan människa ska kunna kapa nån annans konto och skriva otäcka PM därifrån???
Ja det är väl fullt möjligt. Det är dessutom den enda logiska förklaringen om hon inte är schizofren eller så dvs.
Det verkar som hennes bägge datorer har blivit hackade på nåt sätt.
Jag har skrivit till henne att hon måste installera om ALLT från början för att bli av med eventuella spionprogram.
Tycker bara detta är hemskt.
Hon har blivit baktalad och den som vart inne och skrivit PM på hennes konto i hennes namn, har tydligen vart allt annat än trevlig.
fy så hemskt! Om bägge datorerna blivit kapade på samma sätt verkar det väldigt beräknande.
Hjälper det verkligen att bara byta lösenord? Den som tagit sig in verkar lite skickligare än så på något sätt?
Verkligen oroande tycker jag….
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Magi-cat.
Hon får installera om ett nytt OP-system från början.
Förmodlingen har hon fått ett spionprogram installerat….och då måste man ominstallera allt för att bli av med det.
Jag hade med försök till intrång samtidigt som henne….då blir man ju mysko. Men jag hade förmodlingen ett bättre skydd.

#3 & 4 Okej ja om datorerna blivit hackade så är det en annan sak, jag skulle nog faktiskt ha polisanmält det.
Hade det "bara" varit iFokuskontot som blivit kapat så hade det kanske kunnat fungera att byta lösenord.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag vet inte om man måste ominstallera OS. För mig låter det som det program som installerats på hennes dator (om inte någon listat ut hennes lösenord) är nåt som jag har för mig kallas keycode eller nåt i den stilen och det behöver man inte fått datorn hackad för att få. Utan det är ett sånt program som man kan bli smittad med, men då det gäller båda hennes datorer så ska jag inte säga säkert om hon blivit hackad eller smittad. Keycode är ett program som läser av tangenttryckningar och sen skickar det till en utomstående part.
Det går att testa ett par andra saker först. Om hon vet någorlunda när hennes dator blev hackad så försöka med en återställning först, det ska då förhoppningsvis ta bort ev program som installerats. Sätta återställningen till kanske en vecka före kanske till och med längre tillbaka.
Andra är att skanna med två olika program som finns ena är superantispyware, inte testat det själv. Det andra är malwarebytes.
Sen efteråt naturligtvis byta lösenord. Och då borde hon också se om datorn blivit rensad ifall nån kommer åt kontot efteråt.
Göra ett tillägg. Om det är en keycode hon fått in så räcker det ju med att hon fått det på ena datorn så har den ju läst av och kan logga in här, så inte nödvändigt att båda datorerna är drabbade. Om hon inte testat byta lösenord från båda och sen sett att någon använt hennes konto efteråt i alla fall.
#3 Vad är det som säger att datorerna har spionprogram i OP:et om hennes iFokus är hackat? Har hon dessutom samma lösen & användarnamn till annat så är det inte konstigt om flera program/sidor har använts av den som gjort intrång.
Har någon flyttat på hennes filer eller ngt sådant i datorn? DÅ måste du installera om OP. Men inte om bara sidor berörts. Då räcker det med att hittar det skit hon fått på burken och så rensa.
Byta lösenord till allt osv…
#9 Jag skrev EVENTUELLA spionprogram….alltså inte säkert att det är det.
Jag hade problem med detta för några år sedan där någon hade hackat sej in och lagt upp ett sånt program.
De kom åt allt jag gjorde.
Och det enda var att installera om OP-systemet från början för att bli av med det.
Jag säger inte med säkerhet att det är det hon har fått in. Och jag hoppas inte det.
Föreslår att ni tar denna diskussionen på exempelvis Datorn iFokus istället, då det inte verkar ha med iFokus i sig att göra. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ja, fast du råder ju henne att installera om OSET? Säg åt henne att läsa denna tråd så borde det bli bra ^^
För att vara på säkra sidan ja….OM det nu är det.
Det vet vi ju inte.
Man behöver inte installera om hela operativsystemet. Det är bara att ladda hem nåt bra antivirus och nåt extra program såsom kanske SPYBOT.
Det borde inte kunna gå och jag blir upprörd då jag läser detta. Sätt stopp ansvariga nu!
# 17 Jeremina nu har du nog inte läst alla trådar som rör detta eller så missat nåt i nån av dom.
Den person som avses i TS, har som det verkar fått sin dator hackad eller nersmittad. Och nån har då troligen via dennes egen dator kommit åt inloggningsuppgifterna till iFokus. Så då kan inte iFokus göra nåt åt det.
#18 Okej ber om ursäkt då för att jag inte läst allt men jag kopplade det så bara genom att läsa vad Mia skrev.
Dessutom gillar jag inte att bli tillrättavisad av personer som inte kan visa sin identitet på något sätt och inte ens ha en bild i avataren som du ann.is….sorry men sådant reagerar jag på!
#19 Det underlättar att läsa igenom trådarna, ofta står det en hel del i dom.
För övrigt kan jag inte se #18 som någon tillrättavisning. Peronen infomerar dig bara om läget, och det är väl ändå bra?
#20 Och det gör du alltid då? Då är du ganska ensam för jag upplever att många läser bara det TS skrivit.
Whatever förresten jag skriver inget mer här nu…tack för ordet!!
#21 Ja, jag läser igenom trådar innan jag kommenterar. Det gör ju så att man missar mindre :) Självklart kan man missa saker ändå, men jag försöker :)
#22 Jag försöker också men ingen av oss är perfekt. Nog skrivet som sagt, det är okej från min sida att vi lägger ner detta och låter tråden återgå till det den handlade om 
#19 och #21 Så för dig är viktigast vem som skrivit inte vad som skrivits. Det är upp till dig, likaså är det upp till dig om du såg det som tillrättavisning.
Läser man bara TS så missar man om tex TS har lagt till uppgifter, vilket har gjorts i denna tråd och man missar även om frågan har besvarats.
Själv upplever jag att de flesta läser hela trådarna innan dom kommenterar.
#24 Läs det jag skrev i # 23: Nog skrivet som sagt, det är okej från min sida att vi lägger ner detta och låter tråden återgå till det den handlade om 
Vad är det för löjligt tjafs?! Jeremina gör väl som hon vill. Om det är långa trådar läser jag ofta bara TS och sen svarar.
#26 Hur man läser en tråd är upp till var och en. På många sajter kanske det funkar bra att bara läsa TS innan man svarar. Enda risken på andra sajter är väl egentligen att man kanske upprepar exakt samma sak som nån annan redan skrivit och att andra då får svara exakt samma sak ännu en gång.
Här på support handlar de flesta trådar om fel/problem. Läser man då bara TS så är risken stor att man missar viktig info eller missar att problemet är löst alt att frågan är besvarad.
Läs hel tråd = Minimera risk för att missuppfatta situationen
Läs #0 eller bara delar av ett inlägg = Räkna med att någon talar om att man har missuppfattat hela situationen.
Jag är också lat ibland men räknar då med att bli tillrättavisad
.
Det är tramsigt detta, självfallet har ett kapat konto ingenting med iFokus att göra och det är inte ägarnas ansvar att se till att medlemmarnas konton ionte blir kapade. Var och en har ett egenansvar till att skydda sin dator, sitt lösenord mm på ett tillbörligt sätt som att exempelvis byta lösenord regelbundet och inte använda samma PW överallt!
Vill man inte råka ut för detta så ska man undvika allt vad internet heter.
Det är ungeför lika dumt som när Melissa viruset figurerade på -90 talet i hela världen och sänkte varenda Mailsytem.
En slutanvändare ringde till supporten (mig) och skällde för att virussystemet inte fungerade…….
Harkel….svaret blev…Kontakta Bill Gate
!
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/