Vad är ett "plug-in " program?
Jag får upp en text om att plug-in programmet inte svarar, varje gång jag vill byta iFokussajt eller tråd.
Är det samma som jag har problem med. Jag hoppas vi får svar.
http://datorn.ifokus.se/discussions/5023d38fd4ebea6a53001706-shockwave-flash?discussions-1
Sorg är kärlek som blivit hemlös
# 2 - så är det för mig också.
Samma här! Började igår..! Trodde med de var min dator det var fel på 
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
OK. Mitt började också igår.
Jag har gjort en felrapport
http://support.ifokus.se/discussions/502673eed3b4fd336600068a-felmeddelande-pa-ifokus?discussions-1
Jag har samma problem sedan två dagar. Jag har Chrome.
/Maria
Jag har samma problem med. Jag tror det är någon av deras flash-annonser som får flash-spelaren att krasha när man te.x. byter sajt.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Har testat "ad-block" i min webbläsare nu. Än så länge har jag inte haft problem. Får se om det fortsätter så.
/ Lisa
#10 Oh god, that's a life-saver!
Ska tillägga: Hastigheten på sajten blir ungefär 10 gånger så snabb.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Nu poppar felmeddelande upp igen.
#11, ja otroligt skönt är det!
/ Lisa
Nu har jag också lagt till ad-block.
Vilken skillnad - så snabbt sidan laddas nu utan reklam.
Tack för tipset om ad-block.
#16 Jadå, men den reklamfria tjänsten fungerar inte. Jag orkar inte sitta och vänta på att Flash-spelaren ska krasha var eviga gång jag ska byta sida, det är ohållbart i alla lägen. Jag kommer stänga av ad-blocker när det är fixat sen, kanske. Sidan blir helt otrolitg seg av det.
-Stephen Hawking
Vad enar du med att den inte fungerar? Använder den alltid själv.
Skriver samma som i den andra tråden.
Det finns ingen enskild annons som ställer till det utan det verkar ligga i chrome. För det är den enda webbläsaren som jag har problem. Har kollat med IE8, IE9 och firefox och dom funkar som dom ska.
Så verkar som en uppdatering i chrome som börjat läsa scripten på fel sätt.
Nu ska jag inte säga säkert, men vad jag vet så är chrome enda webbläsaren som har egen flash player (och/eller shock wave player) inbyggd, de andra använder de program man har installerat på datorn. Vanligtvis adobes flashplayer.
Om det nu är så att det ligger i själva chrome så vet inte jag om iFokus kan ta reda på vad den reagerar fel på.
#18 Min flash hänger sig, och det är bara på den här sajten. Tills det är fixat kör med jag ad-blocker.
#19 Dom kan ta bort just den anonsen som skapar krashen.
Jag tänker inte tvinga mig själv att vänta up mot 30-50 sekunder för att byta en sida på iFokus, för reklamplatser när jag kan använda ett program som löser det åt mig.
-Stephen Hawking
Geru det är just det, det finns ingen enskild annons som gör att det krashar. Om det gjorde det så hade jag hittat den för jag har kollat vilka annonser som är framme och det är olika.
#20 Men jag förstår inte, du har ingen reklam när du har betalat för reklamfri ífokus heller.
Det går inte att köpa tjänsten nu - att bli ny abonnent. Tjänsten fungerar inte för att nyregistrera nu. Ha försökt för att jag använder chrome o vill fortsätta ha chrome, men då reklamfritt inte fungerar att köpa nu så blev det istället ad-block för just nu är livet på iFokus annars totalt outhärdligt
#22 Jag har ingen reklam just nu, eller snarare, reklamen är dold för mig.
När jag hade reklam(och så det varit i stortsätt hela veckan) så låste sig webbläsaren och flash krashade. Så jag skaffade en ad-blocker för att hindra det från att ske, så jag slipper vänta så sjukt länge hela tiden.
#21 Någonting är det ju. Det är bara den här sajten som det sker på.
Även om andra webbläsare inte har problemet så betyder ju inte det att det är chrome?
-Stephen Hawking
Geru att det är nånting ja, frågan är vart det ligger. För det är inte en enskild annons i alla fall.
När det gäller chrome så skrev jag att det verkar ligga på den. Och det är i så fall inte första gången en webbläsare eller enskilt program fått uppdatering och sen börjat läsa scripten fel. som senare har rättat till sig när det fått ytterligare uppdateringar.
#25 Jag har inte updaterat mitt chrome på väldigt länge och inte haft det problemet förut. Där i mot har jag updaterat Adobe Flash, för 2-3 veckor sedan. Det kan ju vara där det började?
Och det är hur som helst relaterat till Flash, inte chrome:p
-Stephen Hawking
Chrome uppdaterar sig själv. Och du kan inte ändra så att du själv kan bestämma. Är enda webbläsaren som gör så. Så den har alltid senaste versionen av allt dom gör. inkl deras flash/shockwawe players.
#27 Som sagt, det är inte chrome själv som krashar utan Flash:p Det är ett av tilläggsprogramen. Och det är inte chrome som ansvarar för att det ska fungera ordentligt, det är adobe:P
-Stephen Hawking
Som jag fattat när jag läst inne på datorn och även kikar i chromes inställningar så har chrome egen flash player och egen shock wawe inbyggd. Så vad jag vet så har inte adobe med chrome att göra.
Plugin-programmet Adobe Flash Player
Adobe Flash Player är diskret integrerat i Google Chrome och det är aktiverat som standard. Tillgängliga uppdateringar för Adobe Flash Player ingår automatiskt i Chromes systemuppdateringar.
^^^^^
Står det på deras hemsida:p Det är alltså inte deras egna produkt:p
Jag hoppas det kommer en fix. Medans kör jag med ad-blocker för att slippa krasharna.
Edit: Ja, den är inbyggd, men det är fortfarande inte riktigt samma sak. Det är ett plugin till chrome.
-Stephen Hawking
#30 Ok. Hur ofta shockwavw uppdateras vet jag inte. När det gäller flash player så är det ungefär en gång i månaden som jag brukar få. En kom i mitten på juli och senaste kom för bara ett par dar sen. och det verkar ju stämma med när problemen började.
Så får väl se då om killarna hittar nåt dom kan göra åt det eller om det rättar till sig i nästa.
#32 Jo, hoppas dom hittar något :)
-Stephen Hawking
Men det blir som att leta efter den kända nålen då det inte finns nåt enskilt som ger utslag.
Jo men om man tvingas till reklamfritt för att kunna surfa härinne, så blir det ju ett annat läge. För om man väljer reklamfritt för att man stör sig på den, då gör man det för att man har ett val. När man tvingas till att välja reklamfritt för att surflivet annars blir totalt outhärdligt är något helt annat.
Jag är beredd att betala för reklamfritt 1 månad eller två, men är problemet sedan inte åtgärdat jag då går jag antagligen över till ad.blocker. Varför ska man behöva betala för något som man eg. inte vill välja bort, men tvingas till p.g.a. att det annars blir så urjobbigt när sidorna kraschar stup i kvarten,
#36 Fel kan ske. Detta är ju som alla vet ingenting som brukar hända.
#37 Ja o därför är jag beredd att betala för reklamfritt i 1-2 månader, för att ge det en rimlig tid att felsökas o åtgärdas o samtidigt stödja iFokus, men fortsätter sedan problemen o jag måste fortsätta ha reklamfritt för att det ska fungera, ja då hamnar allt i ett annat läge.
Helt klart värt att installera adblock från firefox så slipper man problem för jämt med diverse problem med reklam överallt. Lovar att ni aldrig får bekymmer igen ![]()
#39 Pekar upp till #16.
#40, Peka hur mycket du vill 
Ni som har Chrome och upplever problem, se om det finns någon uppdatering som väntar på att installeras.
Senaste versionen av Chrome är just nu 21.0.1180.77. Jag har inte haft några problem med den.
# 42 Jag har samma version som du. När jag kollar står det till och med att den inte behöver uppdateras. Det är bra information för då behöver man inte själv ha koll på vilken som är den sista.
Kolla såhär ni som har Chrome:
Skiftnyckeln > Om Google Chrome
Jag hade ………75 o hoppas att det var där problemet låg. Tack för tipset #42 o #43
#43: Har du problem med den versionen om du inte aktiverar reklamblockerare?
# 45 Ja jag har problem med den versionen.
Jag har Windows XP. Kan det ha något samband med mitt gamla OP ?
#46: Det är möjligt. Jag vet inte. Jag har Mac. Fast jag tror mer att det är något i Flash-versionen.
# 47 Kan ju vara så. Det har ju inte varit några problem tills för ca 1 vecka sen.
Jag avvaktar och ser om det händer något fråm Chrom' s sida. Jag har ju ad.block så det är inga problem just nu.
Tack för dina svar.
Problemet på datorn jag hade problem på innan är försvunnet utan att jag har gjort något.
Beem bara för säkerhets skull. Har du slagit av adblock i dag och testat. För den version du hade när du skrev inne på datorn.ifokus är inte samma. Jag glömde kolla vilken version jag hade igår så det kan ha kommit ny version till chrome idag. För likt hera så får inte jag felet idag åtminstone inte hittills.
Skyftnyckel-inställningar-tillägg sen klicka ur rutan för aktiverat till höger om adblock.
Cessy du lär inte märka nåt än då du valt att köpa reklamfritt en månad.
# 50 - Nu har jag Chrome 21.0.1180.77. Det verkar som det kommit en ny version idag.
Jag har slagit av adblock nu så får jag se hur det går.
Tack föt tipset.
Jag behövde inte testa länge. Det fungerar inte när jag tar bort adblock så nu aktiverade jag det igen.
annias: Jo jag är medveten om det, men bra också att få veta att autouppdateringarna inte verka funka riktigt som det ska. Undrar om det är det nya Nortonet som får autouppdateringen från chrome att strula.
Jag har lyckats få det jag också, men bara ett par gånger med långt emellan.
Det finns en sak till som går att testa. Att stänga av chromes plugin och bara låta vanliga flashen man har installerad sköta "jobbet". Jag har gjort det och det verkar inte påverka negativt på att surfa. Faktiskt, men kan vara inbillning så verkar sidorna laddas fram snabbare med de avstängda.
inställningar - länken längst ner visa avancerade inställningar - sekretess innehållsinställningar -- plugin program, länken inaktivera enskilda plugin. Längst upp där så ligger de som hör till flash, inaktivera de.
Sen testa med adblock avstängt. Jag ska som sagt inte säga om det gör nån nytta då jag fick felen med så långa mellanrum.
---
Cessy jag har ingen aning. Men om uppdateringen kom idag så kanske den bara var något sen.
Har letat lite på nätet och det är fler ställen som har problem med chrome just nu och dom verkar ha startat ungefär samtidigt som på iFokus. Det som verkar vara problemet är att chromes plugin kockar med det man själv har installerat (adobes) för ibland så vill chrome använda båda. Åtminstone är det så jag uppfattar det som skrivs.
Om det är så att de krockar så borde det funka det jag skrev ovan att tillfälligt inaktivera chromes plugin. Ska dock inte säga säkert.
Chrome borde ju ha blivit uppmärksammad på problemet och förhoppningsvis arbetar på att lösa det. Det kom en ny uppdatering här nu inatt, men vet inte om den gjort nån nytta.
Det går att komma runt på andra sätt (som beskrivs i länken ovan), men där törs jag inte rekommendera nåt utan det görs i så fall helt på egen hand.
Senaste uppdateringen verkar inte gjort nån nytta för jag fick ett fel här förut.
En sak som jag inte vet om det bara var en tillfällighet. Men ev att man stänger av de automatiska uppdateringarna till chrome om man inaktiverar deras plugin. För när jag gick in på om google efter jag haft det avstängt så uppdaterades chrome. Men som sagt det kan också bara varit en tillfällighet att den komit precis när jag gick in på den.
Så om man stänger av pluginet så kolla då och då under om chrome om det finns en ny version.

Att flashplayern krashar, händer inte bara här utan även på andra sajter jag är på. Har hållit på de sista dagarna. Jag har chroome.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Inte verkar det som chrome får nån ordning på det heller. Kommit en ny version, men ingen skillnad. Deras flash har inte uppdatertats till nyare än.
Det finns så det går att rapportera felet till chrome.
Skiftnyckel--verktyg--rapportera ett problem.
Där skriver man vad som är fel. Inge krångligt bara ange att ett plugin-program (shockwave flash) inte svarar. För det är ju det meddelandet som kommer upp. Om ni får det på andra ställen på nätet så skriv även det. Jag klickar ur adressen som är iklickad då det för min del inte bara iFokus som felet dykt upp, men skrivit att det förekommer här. Sen skicka det.
Finns också en inställning så att det skicka rapport automatiskt till chrome.
Skiftnyckel--inställningar--länken längst ner visa avancerade inställningar. Där under sekretess finns en ruta man klickar för. Skicka användningsstatistik och krashrapporter automatiskt. Jag ska dock inte säga att när den där gula listen kommer att det skickas. Kan vara så att man måste få den där lilla popupen som säger att det har kraschat, men det är ju då att man måste ha pluginet aktiverat så att felet kommer.
Jag ska också skicka meddelande. Tack för tipset. Ju fler desto bätre.
#42 Jag har samma problem men min version är 21.0.1180.83 :-/
SallysPigge som jag skrev i 59 så har inte den nya versionen (som kom igår) på chorme gjort nån skillnad.
Om du tittar i inlägg 54 så har jag skrivit hur du kan göra för att "undkomma" felet tillfälligt.
#62 Ok tack missade det, har gått in på inställningar och så nu och inaktiverat flash. Men Adblock vart finns det?
Du ska inte behöva ha adblock om du inaktiverat flashen.
Adblock är annars ett tillägg som blockerar bort reklamen och som finns bland chromes addons.
#64 Ok tack så mycket för hjälpen :-)
# 64 - Vad innebär det rent praktiskt då man avaktiverar flashen ? Fungerar inte sidor sämre då ?
I IE måste man tex ha Adobe Flash Player för att kunna läsa sidor utan problem.
beem jag kan inte säga hur saker funkar. Men att stänga av flashen verkar inte påverkar chrome särskilt mycket. Åtminstone har inte jag märkt nån negativ förändring.
Det finns sidor på nätet där det kommer upp att man måste ha tex adobe reader installerade, men på det stora hela så funkar chrome med det avstängt. Om det kommer upp att man måste ha installerat så kan man aktivera flashen och ev bara uppdatera sidan så funkar det igen.
Att chrome funkar ändå beror på att den flash player som man själv har installerat gör hela "jobbet" istället. Och jag antar att det är den egna som man har installerad som IE hela tiden använder.
# 67 Jag har ingen egen flashplayer installerad. Den avinstallerade jag eftersom den inte behövs i Chrome.
Varför har Chrome inbyggd flash om den inte behövs.
När jag hade IE kunde jag tex inte läsa en tidning på nätet korrekt uta Adobe Flash Player.
beem som jag fattade det som skrevs i tråden på dator.ifokus så avistallerade du shockwave flash. Det är två olika.
Gå in på kontrollpanelen--lägg till ta bort program och titta. Jag har adobe reader och adobe flash player. Jag ser till och med att jag har flash player installerad direkt jag öppnar kontrollpanelen för där kan jag gå in och adminstrera inställningar.
När det gäller att chrome har pluginet vet jag inte, men jag gissar att dom vill att den ska funka direkt för alla även om man väljer att inte installera program själv. Ibland om man har en krånglande dator kanske det är bra att det finns så kan man surfa i alla fall och leta efter lösningar på problem.
När det gäller flash player. Om du har avinstallerat den så kommer troligen tex IE bråka emellanåt när du använder den såsom du själv skriver. Vet inte om det finns andra program på datorn som använder sig av flash player.
# 69
Jag avinstallerade inte shockwave flash. Jag la endast till adblock för att slippa problemet med detta felmeddelande.
Det jag avinstallerade var Adobe Flash Player eftersom man sa i tråden att jag inte behöver det då jag inte längre använder IE. Goggle Chrome har en egen installerad fick jag till svar.
Hur som helst - jag kör med adblock och har inga problem numera.
Ok. Har du tagit bort din egna flash player så kommer du troligtvis få problem i bland annat IE. Vet som sagt inte om det används i andra program.
Och skulle chromes plugin börja strula även på annat sätt än nu så får du också troligen problem då det inte finns nåt annat program som kan ta över.
Flash player används inte bara för att kunna visa rörlig reklam utan vad jag vet så behövs det för alla rörliga bilder och tror även you tube. Så att ha adblock installerat är ingen garanti för att inte få gula listen. Då adblock bara just blockerar reklam.
# 71 xVad menar du med "dina egna flasplayer" ?
Jag har bara tagit bort Adobe Flash Player då jag inte behöver det annat än till Internet Explorer. Jag använder aldrig IE - har avinstallerat det.
Det jag menade är adobes flash player som man själv installerat.
Som jag sa jag vet inte om det finns andra program som man behöver flash till.
Men det behövs för att visa rörliga bilder oavsett vad det är för bilder. Så så länge du klarar dig med chrome på nätet så borde deras plugin vara tillräckligt. Ja förutsatt att deras plugin funkar som det ska.
#73: "Men det behövs för att visa rörliga bilder oavsett vad det är för bilder. Så så länge du klarar dig med chrome på nätet så borde deras plugin vara tillräckligt." Inte riktigt. Många sajter använder exempelvis html5 som alltmer börjar ta över efter Flash när det gäller rörliga bilder. iPhone, iPad och iPod har till exempel ingen Flash och det är inte mycket på nätet som inte fungerar där. I min dator har jag Flash avaktiverat och aktiverar det när det behövs för något särskilt.
Ok. Hoppas den utveckling går snabbt då så är den här sortens problem snart ett minne blott.
Den går väldigt snabbt just för at det har varit så mycket problem med Flash under åren. Det är känt för att ofta använda väldigt mycket systemresurser.
Nu har en av våra annonspartners tagit bort en annons som vi tror orsakade problem. Testa gärna om det är någon skillnad ni som upplevde problem.
Nu har jag inte haft problem på ungefär ett dygn.
/Maria
Och det var ungefär ett dygn sen den försvann. Jag har inte heller haft problem.
Då får vi hoppas att det var den annonsen som ställde till det.
/Maria
hm jag tog ju reklamfritt o slapp på så vis problemen. Var ju lite irriterad över att behöva göra det, då reklamen i sig igentligen inte stör mig (i varje fall är det mycket sällan den gör det - jag lyckas i regel filtrera bort den) men nu när jag inte längre har reklamen så upptäckte jag plötsligt att det gjorde underverk för hur snabbt sidorna laddar här på iFokus, så jag kommer nog fortsätta med ett reklamfritt iFokus trots att reklamen inte stör mig nämnvärt, men det är så skönt att sidorna numera laddar någorlunda snabbt helt enkelt.

Jag tog också ad-block för att lösa problemet och det funkade ju. Har heller aldrig stört mig på reklamen så jag har aldrig känt behöv av att ta bort den.
Men även jag märker en stor skillnad i hastighet. Så jag behåller nog också mitt ad-block.