Gamla trådar
På vissa internetforum rensas gamla trådar bort efter en tid. Här finns de kvar i det oändliga. Jag kan förstå synpunkten, att det är bra om fakta om något samlas i en tråd, som man kan gå tillbaka till, men det finns också problem.
Vissa trådar har helt klart ett bästföredatum. Ett exempel är när någon har erbjudit sig något, t.ex. att teckna eller redigera. Ibland vaknar en sådan tråd till liv igen, och några blir lurade. Ett annat exempel är undersökningar, när någon håller på med ett skolarbete.
Skulle det vara möjligt att göra annonser och trådar med undersökningar tidsbegränsade? Antingen skulle den som gör undersökningen från början kunna skriva en sista dag för undersökningen, eller så skulle man t.ex. kunna ha tre månader som gräns, när det är en undersökning.
I fråga om undersökningar och erbjudanden är det en praktisk fråga, men det finns skäl också i andra trådar. Man skulle kunna säga, att iFokus håller liv i saker onaturligt länge. De flesta rensar nog då och då i fotoalbum, bloggar etc. och går vidare i livet.
Kanske vore det bra med någon gräns, t.ex. att trådar tas bort efter tre år, eller när ingen har skrivit i dem på tre år? Jag tycker att detta vore något att fundera över.
Jag tycker absolut inte trådar ska tas bort efter en viss tid. Även i en gammal tråd kan det finnas fruktansvärt bra information, och jag skulle inte vilja bli av med den på mina sajter bara för att tråden är gammal.
Vissa trådar kan även vara intressanta att uppdatera några år senare för att se hur saker har utvecklats i kunskap eller foskning. För mig är i alla fall möjligheten att hitta gamla trådar med bra information viktigare än att inaktuella trådar försvinner. Om trådar med "utgångna datum" blir aktiva igen har ju jag som Sajtvärd möjlighet att låsa dem, så är det problemet ur världen.
Men försvinner trådar efter en viss tid förlorar vi även medlemmar till iFokus, eftersom någon kan söka på något som finns i en gammal tråd och på så sätt hitta hit, även om tråden är inaktuell/inaktiv. Så jag ser bara fördelar med att alla trådar finns kvar, nackdelarna är lätta att åtgärda genom låsning/borttagning av tråd. Trådskaparen själv har ju även möjlighet att skriva i tråden att erbjudandet/undersökningen inte är aktuell längre. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Håller med Alex.

Jag vill inte heller att gamla trådar ska tas bort per automatik, händer inte alltför sällan att äldre trådar söks fram inne på Marsvin (inte alltid för att skriva i utan för att kontrollera information).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!