* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettskriva
Läst 2124 ggr
Andina
2013-02-07 12:25
0

Texteditorn - upp/ner/flytta?

Den nya texteditorn blir/är nog bra. Så snart 'en' har lärt sig hur man gör… ;)

Nedsänkt resp upphöjt - fortsätter jag att skriva text efter att ha skrivit ett upphöjt/nedsänkt tecken, fungerar det ibland att klicka på X2 eller X2 igen, innan jag fortsätter att skriva.
Men ibland blir upphöjningen/nedsänkningen ännu ett steg högre/längre istället.
Och ibland funkar det om jag klickar på X2 resp X2 två gånger innan jag fortsätter att skriva… (Har alltså inte klurat ut när det fungerar och när det inte fungerar.)

Har jag dessutom missat att 'återgå' till normal text igen och bara fortsatt att skriva, så kan jag inte markera texten efteråt och återställa den till normal text.

Vill jag avsluta meningen med en punkt direkt efter ett upphöjt/nedsänkt tecken, som här t ex:  , så blir också punkten upphöjd/nedsänkt. 

Det säkraste sättet att det inte blir fel, är att skriva texten utan upphöjda resp nedsänkta tecken och i efterhand markera tecknet/tecknen och se'n klicka p X2 eller X2. Men det är lite jiddrigt…

Nu tror jag inte att det är en 'stor fråga' - åtminstone inte för mig, jag har inte användning av denna funktion särskilt ofta… men ändå…

Nå'n som vet hur man "bör/ska" göra?

Flytta text - Tidigare har jag kunnat flytta på text i efterhand, genom att markera o dra den dit jag vill ha den. (Praktiskt när man skriver lite längre texter, som artiklar o d.) Men det fungerar inte nu. Nu måste jag klippa ut texten och se'n lägga markören där jag vill ha texten och klistra in den.

Kommer vi att kunna flytta texten lite smidigare igen?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Niklas
2013-02-07 14:23
0

Jag gör som du, ändrar när jag har skrivit klart.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Andina
2013-02-07 17:06
0

Ja, det är nog så jag får komma ihåg att göra även i fortsättningen, för att det inte ska bli för 'jiddrigt'…

Men det skulle va' bra om det gick att markera o dra text som man vill flytta till annat ställe… Jag hoppas att ni vill titta på det också?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Niklas
2013-02-07 17:11
0

Använd kortkommandon så fungerar det att flytta text. Ctrl - X för klipp ut och Ctrl - V för klistra in. På Mac är det Cmd i stället för Ctrl.

Andina
2013-02-07 17:32
0

Jo, det är precis det jag gör nu (när jag klipper o klistrar som jag skrev i #0) - men hoppades på att markera-dra-funktionen skulle "komma tillbaks" också… Hoppas gör jag fortfarande! ;)

Niklas
2013-02-07 19:44
0

Du är den första jag hör talas om som flyttar runt text för hand med musen. 

Amandla
2013-02-07 19:53
0

#5 Det gör jag också, jag försöker vara noga med min text så att den ska vara lättläst, tydlig och välformulerad. Ibland vill jag fylla på texten efter att jag skrivit ett stycke, då måste jag flytta om orden för att få det grammatiskt riktigt.

Andina
2013-02-07 19:56
0

#5 - Oj då - jag jobbar så lite som möjligt med tangenterna… Jag "ritar" hellre fram mina texter! Det är mycket enklare än att trixa med stegningar och click+click hela tiden och dessutom hela tiden behöva båda händerna. 

De flesta funktionerna kommer man åt så lätt med hjälp av ett höger- eller vänster-klick med musen. 

Jag tror vi är väldigt många som gör så… särskilt om man gärna ritar, bildbehandlar o dyl, så får man nog den vanan.

JonasDuregard
2013-02-08 00:18
0

Man kan skriva i subscript och superscript samtidigt. så här blir det då. eller så här.

Ibland fastnar ena/båda lägena om man leker med dem och de "smittar av sig" så att om man skriver ett subscript och sedan suddar ut det så fortsätter subscriptläget - även om man suddar ytterligare vanliga tecken så fortsätter det. Knapparna slutar ofta visa att läget är på.

Niklas
2013-02-08 09:17
0

#6: Gör du det också med musen alltså?

#7: Jag gör tvärt om. Så mycket som möjligt med tangenterna. Även när jag arbetar med bilder. Ju mindre jag behöver flytta fingrarna från tangentbordet desto bättre.

Andina
2013-02-08 09:26
1

(#9 - Jag tror det har att göra med vad man gör/har gjort vanligtvis. Penna, rita/illustrera, formge, är naturligare för mig att göra med mus eller penna (digital eller 'analog') än med tangenter… ;) Så det sitter i, i vad jag än gör, t o m när jag vill flytta text… :)) )

Amandla
2013-02-08 12:33
0

#9 Ja. Annars använder jag kortkommandon, men just när jag redigerar en (kortare) text känns det enklare och snabbare, bara dra och släpp.

[VSK]
2013-02-09 13:25
0

Jag har oxå märkt av det.