Reklam trots reklamfritt
**1) Händer samma sak om du försöker igen?
**Ja
**2) Vilken adress har du i adressfältet när felet inträffar?
**Olika ifokussajter
**3) Vad gjorde du när felet inträffade?
**Loggade ut och loggade in igen.
**4) Vilket felmeddelande fick du, alternativt vad blev fel?
**inget felmeddelande
**5) Vilken webbläsare använder du?
**Google chrome
**6) Har du rensat webbhistoriken?
**Japp
7) Är det något mer du tror att vi behöver veta?
Jag har iffokus reklamfritt men har ändå reklam :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Samma problem här. Trodde det hade gått ut så jag skulle testa "fylla på" men får då ett sms tillbaka där det står att dom inte förstår vad jag vill beställa.
// Lise
When nothing goes right, go left!
#1 Ja mitt dras var månad och även gjort det för denna månaden :S
Väldigt störigt och sidorna blir mycket segare :(
Det brukar mitt också göra..
Håller med, riktigt rörigt och segt med all reklam!
// Lise
#3 Ja verkligen :/ Hoppas det ordnas snart.
Samma problem här och jag är inte glad 
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Försöker också få till det med reklamfritt, men VIATEL förstår inte vad jag vill.
Undrar om det blivit något knas när de tog bort möjligheten att beställa Insider via mobilen, eller om det är så att man måste skaffa sådan där mobilplånbok?
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
#6 Mobilplånbok?
För mitt har dragits, så ska vara reklamfritt :S
Ja för att kunna beställa sms-bussbiljetter och annat ska man visst skaffa det som kallas för wywallet
_
#8 Borde ju informerats om i så fall och vore kasst om man skulle behöva skaffa det :S
Tycker jag med.
Hoppas bara att det är något tillfälligt fel, vill ju gärna ha reklamfritt som jag är van vid
_
Har samma problem, får hoppas de fixar det snart.
Jag har också haft reklamfritt nu ett anatal månader men så plötsligt idag så verkar det ha upphört???
#12 Det har dragits från mitt konto, så jag ska ha det, eftersom det dragits :S
hm …… innan när jag var van vid reklamen störde jag mig inte på den o eg. gör jag väl inte det nu heller, men jag har blivit van vid att sidorna laddar så pass mycket snabbare o långsamheten/trögheten gör mig jätteirriterad. Jag tog ju reklamfritt för att stötta iFokus, men åtgärdas detta inte så går jag över till adblock istället även på iFokus, Jag har nämligen inte tillgång till så snabbt bredband o med reklam tar det alldeles för lång tid för sidorna att ladda.
Hej!
Viatel har inte längre tjänsten för mobilbetalningar (på grund av en lagändring, om inte jag minns fel) - så det är tyvärr inte längre möjligt att köpa reklamfritt iFokus med SMS-köp.
Vi har förlängt reklamfritt för alla som haft det när tjänsten upphörde till idag, och hade väl hoppats att vi skulle ha hittat en lämplig ersättningstjänst. Eftersom vi inte gjort det så förlängre jag era "reklamfritt"-medlemskap en månad till.
Notera att det inte längre ska dras några pengar om ni betalat via SMS. Vi har avslutat samarbetet med Viatel då tjänsten vi använde inte längre finns kvar. Om ni misstänker att det dras pengar för iFokus från era mobilabonnemang fortfarande, kontrollera på nästa räkning och hör av er till oss så får vi ta det med Viatel.
-- erik
16 tack Erik
Tack för infon. Hoppas ni hittar någon annan bra lösning så vi kan fortsätta köpa reklamfritt
_
#16 Okej tack för svaret! :D
Nu fungerar det igen här :)
Hoppas med ni hittar en bra lösning :)
Om ni har chrome så kan ni alltid installera adblock. Då slipper ni reklam på alla sidor.
SnowMaiden; det finns till samtliga webbläsare vad jag känner till. =)
moa oki det visste jag inte
Så länge det finns de till webbläsare man använder så räcker det väl som egentlig kunskap, har min dator tre webbläsare med adblock. =)
Då fick jag svar på varför det inte gick beställa reklamfritt..
Hoppas verkligen ni hittar någon ny lösning snart, för reklamen är riktigt irriterande 
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Annars får vi väl betala på detta sätt:
_
Har ni kommit på någon bra lösning för att kunna köpa reklamfritt månadsvis än?
_
Det kommer att bli lite annorlunda, men vi har inte hunnit börja med det än.
Har ni kommit på något än? Mitt reklamfritt verkar ha gått ut vilket är väldigt irriterande.
// Lise
Jag satte in 180,- på 5143-5030 + användarnamn och att det gällde reklamfritt för några minuter sedan, hoppas det kommer att fungera.
Hur lång tid tar det innan ni registrerat betalningen?
Några dagar, en vecka?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#30: Du har fortfarande reklamfritt.
#31: Så fort som vi får besked om betalningen lägger vi in det. Det är vanligtvis inom en vecka.
#32 Såg det nu, hade inte det imorse!
// Lise
Men varför betala? Adblock är ju gratis… och det funkar bra.
Fridaakesson; jo, det gör det. Jag har adblock både på Firefox och Chrome, båda fungerar utmärkt. =)
#36 Här fungerar det inte i alla fall, inte på andra datorn heller :) Och det är rätt installerat och fixat.
Fridaakesson, kan vara olika program för adblock, testa att ominstallera och välj det som kommer upp överst vid en googling. =)
Samma politik för jag. Man har råd med de futtiga 180,- per år.
Fridaakesson; märkligt att det inte fungerar för dig… För mig fungerar det perfekt, slipper alla problem, fungerar även på webbtv. =)
Ja, det funkar överallt för mig med. Fattar att man vill stödja och detta kan ju va ett sätt men eftersom adblock tar all reklam överallt så tycker jag det är ett jättebra program som tar bort mycket stress.
Fridaakesson; nu hängde jag inte riktigt med? Fungerar inte nya datorer med iFokus? Lät väldigt märkligt i sådana fall, det är ju en hemsida som många andra…
dandamimm; ja, och varför betala för något som är gratis? Vill man stödja kan man i sådana fall skicka en donation. (Och då stödjer jag hellre andra verksamheter så som ideella organisationer.)
iFokus är en vinstdriven verksamhet, jag hör aldrig samma argument om att konsumenter vill stödja andra vinstdrivna företag…
#45 det blir ju en donation genom att man köper tjänsten.
Jag stödjer detta företaget eftersom jag är en del av det och ser gärna att det lever vidare.
Vad menas med vinstdriven?
#45 Det skrev jag inte, läs igen och läs rätt ^^,
Jag har adblock men det är en långa listan jag vill åt 
// Lise
#49 Ja? Den meningen har inte med det du skrev att göra :)
Fridaakesson; jo, det var den jag besvara i inlägg nummer 45.
#51 Du som tolkat det fel i så fall, för skrev inte och menade inte som du skrev i ena inlägget :)
Fridaakesson; okej, du skrev som citatet ovan, och jag förstår inte vad alls vad du menar med det… Men men, sak samma.
Frida menar bara att det inte fungerar på den datorn hon har nu, som råkar vara ny.
Att vad inte fungerar? Är det adblock som fortfarande diskuteras alltså?
Ja, så uppfattade jag det. Adblock fungerar inte på den datorn när det gäller iFokus.
"varför betala för något som är gratis?" Håller med att det finns väl ingen som vill betala om man inte måste. Men får inte företag in pengar via tex annonser så måste dom ta betalt i pengar.
För att iFokus ska kunna finnas och att värdar ska kunna driva en sajt gratis och ha gratis teknisk support så finns två alternativ. Annonser eller att värdarna får betala en summa per år plus att dom då får betala för support när det är fel. (och att medlemmar får betala för att vara medlemmar) Och det gäller inte bara iFokus utan även andra webbhotell som upplåter serverplats för forum. Att reklamen täcker in kostnaden. Såg ett webbhotell förut där admin kunde betala en summa per år för att slippa ha reklam på just sitt forum. Finns webbhotell där man från början betalar en summa per månad och för support.
När det gäller adblock så tror jag på några års sikt så har den inte samma effekt längre. För fler och fler sidor/tjänster på nätet har börjat begränsa sina gratissidor. Spotify är ett sånt exempel att gratisdelen är rätt begränsad idag. Och jag tror det beror på att fler använder adblock.
Var på tv för ett tag sen då gällde det vanliga morgontidningar att dom tänkte börja ta betalt för att kunna läsa den fullt ut på nätet.
Sidor på nätet (åtminstone flera av dom jag besökt) känner av att man använder adblock och kan komma upp att dom är finansierarde genom reklam och man ombeds snällt att slå av adblock så att dom kan fortsätta med gratistjänst.
Har också råkat på sidor där jag varit tvungen att slå av adblock för att det ska funka. Om det är för att adblock läser fel eller för att sidorna har hittat ett sätt att blocka adblock vet jag inte.
Och för nåt år sen (vilket jag tror kommer komma mer och mer) är att man på forum får basic såsom läsa, skriva, lägga upp bilder och nåt mer. Men vill man ha de andra funktionerna så får man betala. Det är nog också nåt som kommer komma mer och mer på forum ju fler som använder adblock.
Ja jag använder adblock av och till. Beror på vart reklamen finns på sidorna. Finns dom mitt i synfältet eller om en sida är trögladdad så slår jag på. Men finns den bara i högra sidan så zoomar jag upp sidan med ctrl + för då försvinner reklamen ur mitt synfält.
Man brukar säga att inget är gratis. Och det är det inte, det enda är att man inte betalar i reda pengar eller så är det nån annan som betalar för det som jag nyttjar gratis.
.
hera; okej, då är jag med… =)
annia1; jag ser det precis ur motsatt synvinkel, genom att jag är aktiv här på iFokus, får de sidvisningar som kan nyttjas som statistik för att locka flera annonsörer.
Jag har aldrig hört om någon som fått adblock att fungera på Spotify så där tror jag att du har fel. Spotifys version har alltid varit stegvis lansering och lönsamhet, så det tror jag var uträknat från början, däremot att hastigheten för de olika faserna har "testats" fram.
Eller så ser du sajtvärdar (och medlemmar) som några som gör gratis jobb åt iFokus? iFokus tjänar pengar på detta, inte någon annan. Säg det forum där det kostar pengar som motsvarar iFokus? Skulle någon överväga att betala medlemsavgift för exempelvis Flashback? Nej, högst troligen inte.
Adblock, feltolkningar och liknande går att gå in och korrigera i inställningarna, tillåta vissa script eller webbsidor exempelvis. Så det brukar gå bra att undvika. Jag har dock aldrig haft några problem och jag har både Firefox och Chrome.
Moa- visst är det iFokus som tjänar pengar, men det är också dom som har alla kostnader. Jag som medlem har inga kostnader inte heller har värdar det. Så för min del så ser jag det som rättvist att den som har kostnaderna också får inkomsterna.
När det gäller forum som tar betalt så var det ett forum jag såg för nåt år sen. Jag reggade mig aldrig där inte bara för att det kostade pengar utan det var helt enkelt inte inom mitt intressområde.
Annonsörer. Visst blir det väl mer intressant om det är fler sidvisningar. Men jag skulle inte bli förvånad om åtminstone en del annonsörer lägger in i sina annonser så att dom ser att annonsen verkligen har vistats eller inte för det går nog. För det är ju så att även de flesta annonser avger kakor som läses av. Så visas inte annonsen så ger den inte heller pengar till tex iFokus. Nu ska jag inte säga att det är så för jag vet inte, men utgår från att det går att göra så och annonsörer vill ju veta att deras reklam har visats för att vara kostnadseffektiv.
När det gäller spotify så var det du som tog upp dom. Jag testade aldrig om adblock skulle funka där eftersom jag ansåg reklamen som ett billigt pris för att ha musik. Men att gratissaker begränsas på nätet och att det kommer mer och mer och troligen för att dom måste få in pengar på annat sätt när annonsinkomsterna blockas.
Så jag tror som sagt på några års sikt så har adblock tjänat ut sitt syfte. För istället måste man betala för att få tillgång till sånt som idag är gratis tack vare reklam.
När det gäller att adblock så på vissa sidor så finns inget annat sätt än att slå av adblock. Nej jag tänker inte ge exempel för det hör till mitt privatliv.
.
Har inte läst allas inlägg…. (så ni vet).
Det finns två sätt att blockera reklam på (generellt sett) beroende på sida.
1. Man blockerar så att reklamen inte syns.
2. Man blockerar länken till reklamen.
och det beror på vilken metod servern man är på använder.
Blockerar man reklamen från att inte visas, så borde det iaf ge intäkter kan man tycka. Blockerar man länken till reklamen (om den befinner sig på annan server) så lät det inte inbringa reklamintäkter för den sida/server man är på.
Själv så blockerar jag allt och lite till. Det har inte med snålhet att göra. Det har med säkerhet att göra.
Så här ser min skärm ut när jag tittar på den 
För mig är det självklart att betala om jag nyttjar nåns tjänst. Oavsett om det är på nätet eller IRL. Sen om det är i reda pengar eller via reklam kvittar.
VSK när det gäller säkerhet så har inte jag märkt att det är "farligare" att ha reklam. Idag är det nog "farligare" att bara besöka vanliga sidor då dom kan fått in skadliga koder som tex ger polistrojanen.
.
Om du visste hur mkt virus/trojaner och annan elak kod som sprids via reklamrutor om man råkar hamna på fel ställe, eller om reklamservern blivit smittad.
Du vet, en "bra" skapad trojan, virus eller annan elak kod märks inte. Det är lite det som är meningen, tyvärr.
Tummen upp för adblock 
VSK då har jag bara varit på rätt "ställen" då.
Att virus/trojaner är "maskerade" idag är väl nästan de enda som finns. Det är väl också en av de anledningar till att det är så svårt att stoppa/varna för polistrojanen för den ger sig (som det verkar) inte tillkänna förrän flera dar efter man blivit smittad.
Fast nu har vi hamnat OT.
.
Ja, eller tur.
OT beror ju på hur man ser på det. I mitt fall så är det inte OT eftersom jag blockerar all reklam pga eventuella säkerhetsrisker. Sen att man slipper blinkande "pariserhjul" är bara en bonus 
Just nu så blockerar jag 17 av 227! objekt på denna sida.
Tur, ja kanske det. I så fall en riktig turgumma när det gäller undvika skit i datorn. För under de ca 15 år jag haft dator så enda gångerna jag haft skit i datorn är när jag själv laddat hem program som innehållit nåt.
.
Ibland skall man ha tur 
Så länge man har uppdaterad dator, använder begränsat konto, rätt konfad dator, brandvägg, Antivirus och sunt förnuft, så kommer man långt. 
annia1; nu är det ej tjänst som är gratis? Jag vet inte hur gammal du är, men har du bil? Betalar du då för att tanka på luft på bensinmacken? Skickar du pengar till AVG varje månad för att de ger dig fritt virusskydd?
Du skriver att du betalar för att det annars blir tvång att betala, varför då inte vänta och se? (Ifokus som sajt har jag väldigt svårt att se skulle kunna fungera som betalsajt, medlemmarna skulle försvinna omgående, med ett litet fåtal kvar.)
Jag tycker att detta är en konstig diskussion, adblock fungerar över hela internet och inte endast på iFokus. Anser ni att det är fel att blocka alla "sexannonser" på utländska sidor med?
VSK när det gäller det där med datorn. Håller med.
Moa- som jag skrev längre upp så är inget egentligen gratis. Kostnaden tas bara ut nån annanstans. När det gäller luften till däcken, nej själva luften kostar inget, men anläggningen gör det och det finns inbakat i allt annat som finns på macken. De flesta (dock långt i från alla) passar på att köpa nåt annat samtidigt tex tanka och har på det sättet betalt för luften. Visst det finns obemannad tankställen, men finns annat som man som regel köper på macken och därmed betalt för "luften".
När det gäller AVG, nu har inte jag det. Men det är lika med det. Att betalversionerna av AVG betalar för gratisversionen. Som regel är inte gratisversioner lika bra som betal, brukar alltid finnas begränsningar på nåt sätt. Gratisprogram (oavsett vilket) är som regel en lockvara för att man ska köpa betalversion.
Visst har jag gratisprogram på min dator tex flash. Men mesta jag har på min dator har jag betalt för. För när det gäller min dator så vill jag ha så bra program och så säkert som möjligt.
Det kommer komma mer och mer begränsningar på nåt sätt när det gäller gratissidor på nätet. Sen spelar det ingen roll om det är en tidning eller ett webbhotell eller vad det nu är. Dom måste få in pengar till kostnaderna.
Det sista du skriver tycker att är konstigt exempel på mer än ett sätt. Först väljer du sexannonser (vilket de flesta inte vill se) sen att det är utländska. Jag är svensk, visst besöker jag även utländska sidor, men i huvudsak svenska eftersom dom ger mig mest. Och det finns sexannonser även på svenska sidor.
När det gäller att blocka sexannonser, upp till var och en. Jag skulle inte göra det. Jag skulle göra som på alla andra ställen där jag stöter på olämpliga annonser kontakta ansvariga och se om dom plockar bort annonsen. Plockar dom inte bort annonsen skulle jag helt sluta besöka sidan då jag inte vill besöka sidor som anser sexannonser vara ok och jag vill inte heller riskera (genom att enbart blocka) locka andra till sidan genom tex länka till nåt.
Som jag också sa tidigare att det finns andra sätt att slippa se reklam. Använd ctrl + så att högra sidan försvinner till största del. Sen lägga till att finns det reklam mitt på sidan så använda mellanslagstangenten eller page down då hoppar man över reklamen rätt snabbt.
.
I Chrome har jag fortfarande reklamfritt (köpte reklamfritt tidigare via sms och har väl den "förlängda reklamfritt-tiden"…).
Däremot om jag går in på IE7 så ligger reklamen där. Så det tycks fungera olika beroende på vilken webbläsare man använder…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Nu är den förbenade reklamen tillbaks igen - varför ????????
Ja det undrar jag med.
Jag betalade avgiften den 13:e hoppas de får besked från sin bank snart så jag slipper eländet.
😕
Och jag sällar mig till de undrandes skara. Jag skulle vilja veta hur länge mitt reklamfria gäller. Kan ju inte hitta den informationen någonstans.
Förut stod det ju under mitt iFokus, på min personliga sida.
Bara så att jag hinner få iväg betalningen innan det går ut.
_
Mitt fel den här gången. Sorry. Ska trolla bort den med en gång.
-- erik
Ujuj det hände saker, reklamen försvann och myntet poppade upp! :D Skönt, Erik! Tack!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
🥳 👍
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Kanon - tack🌺
🙂
Tack Erik 😉
#68 Jag har rätt saker på min dator, allt det där du rabblar upp.
Vad önskar du jag skall svara på det? -jag förstår liksom inte ☺️
#82 Svarade bara på det du skrivit innan i tråden.
"det kommer man långt med" skrev du själv, och jag sa att jag har allt det där på min dator.
Ahhh okej 🙂
Ja det är bra att din dator är uppdaterad.