* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettövrigt
Läst 3811 ggr
sanne62
2013-05-22 22:04
13

förnedrande reklam ...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tog en print screen på en av de reklambilderna som dyker upp med jämna mellanrum hos mig….hur har de tagit sig in i iFokus ????

en annan har det trevliga budskapet att "även fula tjejer behöver kärlek" ….

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

Karmatarerskanise
2013-05-22 22:05
4

Bra att du rapporterade det. 👍

Xristina
2013-05-22 22:08
3

Det är sådana reklamer som brukar komma upp på "vuxensidor"..

annia1
2013-05-22 23:00
3

sanne62 för att iFokus ska kunna blocka en annons så behöver dom veta vilken adress den har. Det brukar stå på själva annonsen.

Men jag är tveksam till att den där ligger på iFokus för tittar jag på ditt inlägg så är ordet upp blåmarkerat som länk och håller jag musen över det så står det "click to continue by browse to save" och det är ett skäpprogram som installertas på din dator. En del ser det som virus andra bara som adware alltså annonsprogram och då blir vissa ord blåmarkerad och då kan viss reklam visas.

Om du tittar i den här tråden på datorn så finns flera olika alternativ du kan testa för att få bort det. I inlägg 13 i den tråden handlar om just by browse to save.

Den där sortens skräpprogram börjar bli ganska vanligt. Jag har precis skaffat mig en ny dator och laddat hem program. Och jag vet inte hur många gånger mitt antivirus blockerat mycket tack vare adware.

.

Karmatarerskanise
2013-05-22 23:02
1

#3 Jag ser inget blått ord?
Reklamen ligger ju på iFokus reklamplats, menar du att det blå ordet du ser lägger reklamen över iFokus?

Det har ju hänt för att fel reklam hamnar på iFokus och då får killarna prata med google så den försvinner.

annia1
2013-05-22 23:08
3

Jag ser ett blått ord, men jag får ingen reklam (även om jag slår av adblock) och ordet upp i inlägg 2 är inte blåmarkerat så då ligger det inte hos mig. 

Ja reklamen ligger på iFokus plats, men jag är ändå tveksam till att den ligger på själva iFokus.

Jag har ringat in det ord jag ser som blåmarkerat.

.

annia1
2013-05-22 23:13
4

Hera du har lagt till text. Visst har det hänt att det hamnat fel reklam på iFokus. Men det är inte nödvändigtvis via/från google. Den reklamplats som visas i TS brukar inte höra till google utan till iFokus andra samarbetspartners. 

Men som jag sa först för att iFokus ska kunna blocka en reklam så måste dom även veta adressen till den specifika annonsen och det vet dom inte i det här fallet. Jag kan då inte utläsa från bilden vilken sida man kommer till via den annonsen.

.

Karmatarerskanise
2013-05-22 23:19
1

Hur kommer det sig att du inte får reklam trots att du stänger av adblock? Det ska ju ligga reklam där.

Vi får hoppas att TS kan skriva adressen här nästa gång hon ser reklamen.

annia1
2013-05-22 23:22
4

Jo jag får den vanliga reklamen, den som ska finnas.

Men när jag håller musen över det markerade ordet så får jag ingen annan reklam och det borde jag få om problemet låg i min dator.

.

Karmatarerskanise
2013-05-22 23:24
1

Ok. Killarna är meddelade, så de får kika på det.

Niklas
2013-05-23 08:16
4

Jag är också inne på Annias spår. Men lägg gärna in adressen till sidan reklamen länkar till om den dyker upp igen så att vi kan titta på det.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[VSK]
2013-05-23 21:18
3

Man behöver inte ha adblock för att blockera reklam här. -busenkelt. 😃

sanne62
2013-05-23 21:53
1

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

Niklas
2013-05-23 23:11
3

#13: Här kan du läsa vad du drabbats av. Det heter Browse to save och är så kallat "malware". http://community.norton.com/t5/Norton-Internet-Security-Norton/How-to-remove-quot-Browse-to-Save-quot-ad-malware/td-p/860962

Emo
2013-05-24 07:11
1

#14 Kan iFokus rensa sådana inlägg? Det är inte alla som låter bli att klicka på de blåa orden. Vore det inte en bra idé att uppmana sajtvärdar och medisar att justera på sajterna.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Niklas
2013-05-24 07:45
0

Det kan vi inte göra.

Emo
2013-05-24 07:48
0

#16 Viss finns det en möjlighet för er att uppmana och tipsa om hur man gör för att editera inlägg med blå text.

Karmatarerskanise
2013-05-24 10:25
3

VSK det vet jag. Jag dissar både adblock och annat. Stödjer iFokus istället.

[VSK]
2013-05-24 13:44
0

Jag med givetvis.

annia1
2013-05-24 14:56
3

Nu ska jag inte säga säkert när det gäller dessa länkar då det inte bara finns varianten by browse to save andra heter nåt annat. 

Men man brukar inte smittas genom att klicka på en sån länk för som regel så länkar den bara till den tråd man befinner sig i. Håller jag musen över så kommer det först en liten ruta som säger vad den heter och längst ner i listen på webbläsaren så ser jag vart den länkar.

Om man ser nåt enstaka ord som är blåmarkerat så ligger det troligen på den skribentens dator. Men ser man många blåmarkerade ord så har man troligen fått in skräpet i sin egen dator. Och tråden jag länkade till förut som finns inne på dator.ifokus innehåller flera alternativ man kan testa för att få bort det.

Man får som regel in den sortens program när man laddat hem program och att det då följt med en så kallad toolbar. Och som jag fattat det när jag läst på nätet så är det just i själva toolbaren programmet för det mesta gömts. Så när man laddar hem program så klicka bort markeringen för toolbar.

.

Marinas Mix
2013-05-24 17:38
0

Jag ser dessa blåmarkerade ord i mångas inlägg, men inga i de inlägg jag själv skrivit

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

annia1
2013-05-24 18:13
0

Marina vad ser du då när du håller musen över de blåmarkerade orden. Ser du bara så som min bild visar. Både vid själva ordet och nere i listen.

För det du skriver låter lite som du har skräp i datorn. Och du skrev ju förut att du fick länkade ord och den bild du då la in visade även en pupupreklam. Fick du bort det.

.

Marinas Mix
2013-05-24 18:16
0

Japp, fick väck allt, men det var ju ett tag sedan. Just det den texten fick jag upp, då och får upp när jag hittar i andras inlägg numera.
Är det på någon av "mina sajter" går jag bara in och hanterar inlägget och bryter länken, sedan ser det normalt ut.

Alltså är felet inte i min dator nu

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Emo
2013-05-24 18:16
0

Skjut inte budbäraren!

Det är väl inte nödvändigt att hänga ut vilka det är, som har sådana. Där det varit möjligt har vi informerat och snyggat till.

#22 skrivet av annia1   Var har Marina lagt in en bild? Jag kan inte hitta den i denna tråd.

annia1
2013-05-24 18:34
3

Marina om du ser många på dina sajter så kanske prata (via pm) med de medlemmar som skrivit de inläggen och be dom kika på tråden på datorn.ifokus.

För som jag sagt det där börjar bli ett rätt vanligt problem. Och jag vet inte om den här sortens program gör nåt annat på den egna datorn än bara visar reklam.

.

annia1
2013-05-24 18:34
1

Emo tråden jag länkade till i 22.

.

Emo
2013-05-24 18:38
0

#26 Tack, jag såg det nu, men nu gäller det några andra, som har blåmarkerad ord i sina texter. De, vi har sett, har kontakt med varandra. Vi har rättat till så mycket vi kunnat, men det vore bra om iFokus gick ut med hur man ska göra, för det verkar som en del inte vet hur.

Det gör nog bättre nytta om killarna bakom iFokus uppmanar till rensning och upplyser klart och enkelt på ren svenska hur de ska göra.

annia1
2013-05-24 18:44
4

Men det här är inte iFokus ansvar utan medlemmarnas egna datorer som fått in skräp. 

Och upplysa enkelt hur dom ska göra det går inte då det finns flera olika varianter på den här sortens program så man kan få prova flera olika alternativ innan man får bort det.

Det enda som verkar gemensamt för den här sortens skräp är att det verkar följt med dolt i en toolbar.

.