* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettönskemål-förslag
Läst 877 ggr
KPD
13

Alternativ till dubbelpostning

På gott och ont finns det på iFokus flera sajter som delvis överlappar varandra. Detta resulterar ibland i att trådar dubbelpostas. Ibland sker det direkt, ibland när man inte får svar på en sajt och försöker på en annan.

Skulle det vara möjligt att från början skapa "multisajttrådar"? Min fundering är att man skapar en tråd som vanligt, men samtidigt kryssar i en ruta för "posta på flera sajter", där man skulle kunna välja en eller två sajter till.

Tråden skulle då bli synlig på flera ställen, men bara vara en tråd, där alla kunde läsa alla inlägg. Alla sajter skulle då få en grupp "Trådar från andra sajter". På sajten, där tråden publiceras, skulle man välja grupp som vanligt, men på sekundärsajter skulle tråden hamna i denna grupp.

Skulle det visa sig att väldigt många trådar på detta sätt görs synliga i samma två sajter, skulle det kunna ge anledning till att fundera över om det egentligen borde vara en sajt.

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Lexie82
4

En riktigt bra idé! Jag har ofta det problemet, att jag postar en fråga på flera sajter för att öka möjligheten att få svar snabbt. Sen slutar det med att jag har tre trådar med svar att hålla reda på, som ofta innehåller samma sak.

MarHai
15

Trollen skulle älska det.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

KPD
1

#1 Det problemet existerar också när man svarar i en av flera parallella trådar och sedan inte hittar sitt inlägg. Det blir väldigt rörigt.

KPD
4

#2 Det är möjligt. Jag funderar inte så mycket över dem. Det mesta jag läser här är seriöst.

Allting kan alltid missbrukas, men det kan inte vara ett skäl att inte genomföra något som vore bra för seriösa användare.

MarHai
5

Gör man det till en insiderfunktion så minskar nog trollrisken lite iaf.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Gasoline
5

Gillar idén, men misstänker att den kan vara svår att genomföra. Tror dock inte att detta underlättar för troll, ju fler sajter ett och samma inlägg syns på ju fler är det som kan anmäla ett och samma inlägg :-)

Niklas
1

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
16

#7 Du brukar vara ganska fåordig men nu tog du allt priset😉

/Maria

Niklas
0

#8: Aj då! #6: Det blir också fler sajter att rensa bort dem på.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Karmatarerskanise
1

Jag tycker det skulle bli jobbigt med samma inlägg på flera sajter. Visst händer det idag, men en sådan funktion hade garanterat ökat det.

Gasoline
0

Ja, så kanske det skulle bli. Jag tänkte dock att om inlägget vart anmält på en sajt så vart det automatiskt anmält på alla sajter. För jag fattade det som att ett och samma inlägg skulle synas på mer än en sajt :-) Men nu när jag tänker efter skulle det nog ändå inte fungera. Om en Sajtvärd på ett forum till låsa tråden medans en annan Sajtvärd till ha den öppen på kan det ju bli problem.

KPD
1

#6 Det blir inte fler sajter att rensa bort dem från. Poängen var att tråden postades på en sajt, men bleve synlig på flera. Jämför med att du raderar en bild. Den försvinner då också på sidor som direktlänkar till den. Dubbelpostade trådar däremot kan behöva tas bort på flera sajter.

KPD
1

#11 Min tanke var att tråden skulle vara placerad på en sajt, men bli synlig och skrivbar på flera. Då är det sajtvärden för den sajt där tråden skrevs som skulle få ta ställning.

annia1
0

KPD nu är det möjligt att jag missförstår dig. Som du skriver i #13 så skulle en värd bestämma över vad som ska kunna finnas/synas på andra sajter och det tror jag inte nån värd går med på. Utan varje värd bestämmer själv.

Kan ta ett typiskt exempel där värdar ser olika på vad som är ok och det är annonser av olika slag. En del värdar accepterar annonser från aktiva medlemmar medan andra värdar vill bli tillfrågade för varje annons.

Och hur skulle det tex bli med att skriva anonymt. En del sajter har det aktiverat medan andra inte har det. Skriver man anonymt på en sajt så skulle det då bli anonymt även på de andra sajterna.

Så jag har svårt att se hur det ska fungera praktiskt då varje värd måste kunna hantera allt som finns på sin sajt.

.

KPD
1

#14 Jag inser problemet, men jag ser det inte riktigt så. Redan i dag får man under rubriken "Nya inlägg på iFokus" reklam för trådar på andra sajter. 

Min tanke är att man skulle gå ett steg längre och i stället skulle kunna komma till en tråd genom att se den i listan i vänsterspalten, som vore den en tråd på den aktuella sajten, men tråden ligger hela tiden på den sajt som den postades på.

När man väljer att läsa en sådan tråd skulle man vara kvar på den sajt där man fann tråden, men tråden i sig skulle finnas där den ursprungligen postades.

annia1
2

Jag förstår nog hur du tänker. Men det i högra rutan byts ut rätt snabbt. Det i vänsterspalten ligger kvar på sajten och hör till sajtansvariga ansvar. 

Och om man tänker ett steg längre på din tanke. Hur många trådar ska en värd vara tvungen att acceptera på sin sajt från andra sajter. För om man tittar på tex djurkategorin så finns det tex många kattsajter. Det behövs inte många "dubbelposter" för att egna medlemmars trådar försvinner.

Och ytterligare en tanke som kom här och nu. De som fått skrivförbud på en sajt skulle då kunna kringgå det genom att posta på någon annan sajt. Eller är det tänkt att i alla fall skrivförbud ska gälla så man inte kan klicka i för just den sajten.

.

annia1
1

Sen en tanke till. Om jag svarar i en sån tråd på en sajt så skulle jag då skriva på alla sajter samtidigt då.

.

Emo
1

Tänk mer på juridiken. Det blir jobbigt att kolla och rensa. Risken är att om man blir påtvingad inlägg från andra sajter att man rensar bort allt sådant. Respekten för upphovsrätten är inte lika stor på alla sajter.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973