Förbättringar till anmälningsknappen
För att värna om samtalsklimatet på iFokus, då jag förstått att flertalet sajter har problem med att folk missbrukar anmälningsknappen tänkte jag föreslå några förbättringar.
Den som anmäler får, när hen trycker på knappen, upp en ruta där man får ange varför man anmäler. iFokus generella Skrivregler finns automatiskt där redan, men respektive Sajtvärd kan även lägga till sina egna. Detta tydliggör för den som anmäler om varför anmälningsknappen finns där. Det tydliggör för sajtvärden om man har personer som gör om samma regelbrott flera gånger. I meddelandet som går ut till den vars inlägg blivit borttaget står det även varför inlägget blev det.
Sen tycker jag de som anmäler inte ska vara anonyma mot sajtvärden. Hen ska kunna se vem som anmält för att sedan kunna varna/stänga av om anmälningsknappen missbrukas.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
Gillar förslaget om att man ska kunna förklara varför man anmäler (genom att bocka för ett alternativ).
Däremot tror jag att anmälningsfunktionen inte skulle fungera alls om inte anonmyiteten finns. Jag tror väldigt många skulle dra sej för att anmäla då! Ingen vill ju vara "syndabock". Tråkigt kanske att det är så, men "mänsklig psykologi" funkar nog så tror jag.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#1 Jag tror eventuellt du har rätt. Men om det finns anledning att anmäla behöver man ju heller inte oroa sig. Den enda som ser det är ju just sajtvärden.
Nu har ju jag själv inte varit Sajtvärd här så vet inte hur det ser ut, men jag får känslan efter att läst ett antal trådar om just ämnet, att det missbrukas mer än det anmäls för legitima regelbrott.
Ett anonymt system skulle fortfarande kunna finnas, men det som finns idag ersätts istället med att man flaggar inlägg. Dessa inlägg ligger kvar men blir markerade för Sajtvärd och hen kan öppna en lista på samtliga flaggade inlägg på sin sajt. Då kan hen gå igenom inläggen och ta bort om eventuella regelbrott skulle finnas.
Jag vet inte riktigt hur du menar, men sajtvärden får ju info om varje anmälan om jag förstått allt rätt. Så dom är ju medvetna om vilka trådar/inlägg som blivit anmälda. Och dom kan återinföra inläggen om dom inte anser att dom strider mot reglerna.
Jag tror, tyvärr, att det också handlar om varje Sajtvärd, hur dom ser på anmälningarna. Är det nån personlig vendetta eller inte, så har sajtvärden alltid det "sista ordet". Och sajtvärdar är ju alltid människor också…… med sin "psykologi"…. 😉
Men som sagt, gillar den första delen av ditt förslag! Hoppas du får igenom det!
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Det står redan när man klickat på anmäla, att om man anser att inlägget bryter mot skrivreglerna. Det är ju det att medlemmar struntar i det och anmäler för att dom ogillar inlägg av nån anledning. Så att lägga till extra skulle inte spela nån roll för de som anmäler för att de ogillar skulle anmäla i alla fall.
Sen när det gäller att lägga till sajtens egna regler går nog inte för systemet är byggt för hela iFokus så det ser lika ut på hela iFokus.
När ett inlägg röstats bort så ser ansvariga det under administration så dom kan lägga tillbaka dom som dom anser vara felaktigt bortröstade. Ansvariga ser också i respektive tråd att inlägg är borta så dom kan kolla där om dom vill.
Dom sajter där anmälningar missbrukas brukar ansvariga hålla koll så att de lägger tillbaka såna som är felaktiga. Om man fått inlägg bortröstat och anser det felaktigt så kan man kontakta värden eller Medarbetare och be dom titta på det.
Sen om man tittar på medlemmarna så finns det ju medlemmar som anser att de inte behöver hålla sig till reglerna utan ska få skriva vad som helst. Dom klagar så fort de fått inlägg bortröstade fast de är korrekt borttagna eftersom dom brutit mot reglerna. Så inte alltid som klagomål gäller missbruk.
Sen är det inte flertalet sajter som det missbrukas på utan tvärtom så är det några stycken. Men å andra sidan så märks det tydligt på just dom sajterna.
.
Åter igen. Har en sajt mycket problem med felanmälningar är det upp till värden att ändra inställningarna så det inte sker.
Jag tycker dock det är för lätt att rösta bort inlägg.
Om någon inte håller med mig kan de använda flera olika konton att anmäla mitt inlägg för att censurera mig. Jag kan be sajtvärden lägga upp det hur många gånger som helst, de kan bara gå in och anmäla bort det igen. Jag talar från erfarenhet här.
Tycker inte anmälningar hur anonyma de än är ska leda till borttagning av inlägg. Som jag skrev ovan, kan de i så fall flaggas för eventuell borttagning om sajtvärden håller med. Men de ska inte försvinna på grund av anmälan. Hellre att inlägg som bryter mot eventuella regler ligger kvar lite längre, än att legitima inlägg försvinner för att folk inte vet hur man beter sig på iFokus.
Som det är nu, straffas ju de som sköter sig indirekt för att andra nödvändigtvis inte kan hålla sig till reglerna och kanske behöver anmälas, och direkt av de som missbrukar anmälningsknappen. iFokus behöver ett bättre sätt att ha det snyggt och städat.
Om inte detta funkar eller går igenom, kom jag i skrivande stund på en ganska bra lösning. Sajtvärdar ska kunna ta bort anmälningsfunktionen på inlägg som redan granskats.
#6 Syftet är just att dom ska försvinna direkt för att få bort hemska inlägg.
Än en gång. Prata med sajtvärden på den sajt som du anser har stora problem med det och be denne förändra värdena. DÅ krävs det fler anmälningar innan ett inlägg försvinner.
#9 Du får inte lägga in länkar från den sidan då det är endast Medarbetare och sajtvärdar som har tillträde dit.
/Maria
#10 Hade ingen aning om det. Ber om ursäkt för detta.