Namn i inlägg.
Vi har ju alla valt att kalla oss för något här inne, en del använder ju sitt riktiga namn men de flesta har ju något påhittat. Poängen är ju att vi valt ett nick för att vi inte vill gå ut till alla om vad vi heter eller av någon annan anledning.
Hur är det då, när jag ser relativt ofta någon kallar sig för t.ex. 1238 och skriver ett inlägg eller svarar i en tråd och någon annan i tråden svarar t.ex. " Hej Yngve, det var länge sedan".
De röjer ju alltså 1238 riktiga namn och det får vi ju inte göra enligt reglerna men hur ser ni på det, vad skall man göra?
Jag såg det alldeles nyss inne i en tråd där jag inte är Sajtvärd och alltså inte kan gå in och byta namn mot nick?
Nu vet jag ju inte om nick personen bryr sig eller ej men regler är ju regler, annars finns det ju ingen idé att använda ett nick tycker jag!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Alltså vissa har ju ett annat nick än sitt riktiga namn pga deras riktiga namn inte är ledigt att använda eller för dem helt enkelt vill heta något annat på forum ^^
Men många vill vara ganska anonyma, om någon i en tråd säger någons riktiga namn så får väl den personen som blev illa berörd av det kontakta sajtvärden och be om hjälp om det nu stör den för de är ju inte säkert att det verkligen gör det :)? ¨
Man får säga folks riktiga namn på detta forum, eller har jag missförstått något? vad är det för regel du tänker på? självklart ska man respektera folk om dem vill vara anonyma dock.
Regeln om "att inte medvetet röja någon annans namn eller identitet".
#2 Aha ok men vart kan jag se den regeln? om personen är ok med att man säger dens namn gäller det då också?
#2 enda fallet där det är ok om det inte är i nicket är om det står i den lilla tecten under inlägget.
Annars hade jag påmint om den regeln så personen vet och ev kontaktat sajvärden så hen kan ändra i inlägget
Medarbetare på Skor iFokus
Det står oftast på sajtens regler, som kan variera lite från sajt till sajt. Det brukar stå under "Om sajten".
Regeln om att inte röja nåns identitet står i iFokus allmänna Skrivregler som man godkänner när man reggar sig och de finns en länk till dom längst ner på alla sidor.
Är personen med på att man använder det riktiga namnet så är det ok.
.
#6 Jo jag har läst den när jag tänker efter, men det jag mer undrade över var just det om personen är med på det så borde det väl vara ok men de sa du nu.
Att säga ett förnamn röjer väl inte identiteten på en person. Om man däremot sätter ut både förnamn och efternamn så är det ju bra mycket värre.
Med andra ord tycker jag att det inte borde vara en stor grej om någon skriver förnamnet på en person här. Sen om personen har dock ett problem med det så får väl han/hon kontakta sajtvärden.
edit:
Frågan diskuterades livligt under en tid. (Jag blev själv utsatt och uthängd. Trots att jag var noga med att jag vill vara anonym envisades några personer med att de hade rätt att skriva ut vad som påstods vara mitt namn.
)
Reglerna är klara: Namn ska inte röjas! Som Sajtvärd eller Medarbetare skulle jag reagera direkt.
Om personen själv har godkänt att namnet används är det förstås upp till henne/honom antar jag.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#5 Nej. Det är en av hela iFokus fasta regler som gäller på alla sajterna.
#8 I vissa fall kan det göra det. Själv har jag ett extremt ovanligt förnamn o ett efternamn som är unikt för våran familj, det är inte OK att bryta mot sajtens regler o hänga ut folk.
Skulle någon använda mitt förnamn hade jag gått i taket!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Mitt namn är rätt vanligt, men jag vill ändå inte att folk använder det i sammanhagn där det inte hör hemma!
Medarbetare på Skor iFokus
#8: Det är absolut inte OK att använda något annat är iFokus-nicket när man skriver om eller till någon. Utöver vad 11 skriver, så kan ett förnamn eller smeknamn i kombination med andra uppgifter leda till att en person kan identifieras. Om det till exempel framgått att en person bor på en viss ort, har vissa intressen och ett visst slags husdjur, kan namnet vara den sista ledtråd som krävs för att det ska bli tydligt för många vem det är. Och det kan medföra värre problem för personen än att hen känner sig obekväm.

Håller med övriga här att det inte är okej att använda någons förnamn även om man vet det utan den personens godkännande.
Jag heter t.ex Ria74 här men har mitt namn Maria i min signatur så för min del är det helt okej att dom använder vilket som när dom tilltalar mig. Men har man inte det så ska man tilltala personen med sitt nick tycker jag.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Har personen skrivit sitt namn i sin signatur eller på sin sida, så tycker jag inte att det är fel att använda det i själva forumet heller. Då har man ju själv valt att "hänga ut" sitt namn.
Själv har jag faktiskt inte funderat på det, och skulle förmodligen inte reagera på om någon skrev "Jessica" i en tråd till mig (även om jag inte hade skrivit det i signaturen/på min sida). Med ett så vanligt namn tycker jag inte heller det är att hänga ut riktigt, när man bara säger förnamn. Annan sak om någon hade skrivit efternamn också, då hade jag nog kontaktat sajtvärden och bett han/hon ta bort det eftersom jag är en av enbart fem-sex personer i Sverige med mitt efternamn.
Men det är ju bara som jag känner. Så jag tycker nog att även förnamn bör tas bort av sajtvärd/medarbetare om inte personen som tilltalas har skrivit sitt namn tidigare som sagt, samt att personen som skrev det bör få ett PM gällande det.
//Jessie