Fel länk till iFokus
Om jag länkar till en annan iFokussajt, t.ex. Julen iFokus så blir "Julen" blå och länkar till julsajten, vilket är helt rätt. Däremot får iFokus en prickad understrykning och länken går till https://support.ifokus.se/about/ifokus2/. Den sidan finns inte (404). Korrekt adress till Om sajten är istället https://support.ifokus.se/about/.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#0: I just det här inlägget blev hela Julen iFokus en enda länk, och jag kan inte redigera inlägget heller. Får Unauthorized när jag försöker.
På https://support.ifokus.se/discussion/1483330/bilderna-flaxar, kommentar #8, syns hur det ser ut.
Upptäckte nu att det inte går att länka till ett specifikt inlägg, varken i befintlig tråd eller på en annan sajt. Det funkade i gamla iFokus, och det skulle vara bra om vi fick tillbaka den funktionen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2020-09-08 11:22 av Carmarino
#1: Det verkar som om det inte går att redigera den första kommentaren (#0) i ett inlägg. Däremot gick det bra när jag redigerade i #1. Såg nämligen att länken jag först kopierad in gick till tråden under inlägg #8.
Det var det sista inlägget i tråden, och trots att jag hade det mitt på skärmen så var det adressen till nästa inlägg som var aktivt. Ytterligare en anledning att göra längre mellanrum mellan de olika trådarna.
#3: Oavsett vad de är så är länken fel.
Tja, om knappt en halv minut är för lång tid så var det nog det. Försökte redigera direkt jag såg att det blivit fel, så det tog nog bara 5-10 sekunder. Det dröjde ungefär lika länge innan jag redigerade nästa kommentar, och då fungerade det.
Johan, jag tycker gott du kan sluta med dina nedlåtande kommentarer. Vi försöker hjälpa er att få iFokus fungera så bra som möjligt och då är det inte särskilt kul att bli dumförklarad hela tiden vi påpekar något som inte fungerar.
1 timme bör gränsen vara för när man får redigera. Så vida man inte är värd eller Medarbetare på den aktuella sajten.
Eftersom det inte var självklart vad du försökte redigera så är det inte så lätt att veta om både inlägg och kommentar skrev mer eller mindre samtidigt.
Tråkigt om du tycker jag låter nedlåtande när jag försöker förklara hur saker funkar som kanske inte är helt uppenbara.
Nu så här i början är det garanterat många riktiga fel. Som länken till Om hela iFokus t ex. Men det är också så att en betydande del av felen som rapporteras är inte buggar, utan snarare missförstånd om hur det förväntas funka eller att man inte hittar rätt bland saker som flyttat runt lite.
Vissa val kanske verkar puckade om man inte har helhetsbilden, men oftast så finns det en anledning till att man gjort på ett visst sätt.
Att ett lexikon-ord länkar fel är dock knappast ett medvetet val.. :)
Mvh // Johan
#5: I #1 länkade jag till #0 och skrev att i just det här inlägget blev länken rätt och att jag inte kunde redigera. Tittar man då på när jag skrev dessa två kommentarer så hade det gått fyra minuter mellan det första och det andra. I kommentaren #2 skrev jag att det verkar som om det inte går att redigera #0, men däremot gick det bra i #1. Vet inte hur mycket bättre jag kan förklara vad jag försökte redigera.