Dolda sajter syns för alla
Upptäckte precis en katastrofal bugg. Om man skriver ett nytt inlägg på en dold sajt, och glömmer att bocka i "Begränsa synlighet" och att ändra "Visa inlägget för" till inbjudna medlemmar, så syns inlägget även om man inte är ens är inloggad på iFokus.
Vet inte om dessa inlägg kommer att indexeras av sökmotorerna, men det är illa nog att man kommer åt dem bara man vet adressen till sajten. Tidigare blev ju allt som skrevs på de dolda sajterna låst för alla utom de som var medlemmar, så det är lätt att glömma att begränsa synligheten.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag har uppmärksammat samma sak samt att det går att starta öppna trådar fast man inte är inskriven som medlem på sajten. Provade på ett av mina forum som enbart är dolda sajter där kunde jag med annat nick skriva så alla kan se och jag gissar även att sökmotorerna hittar men det inlägget tog jag bort snabbt som attan.
Kikade på några andra dolda forum som jag inte är medlem i och samma där jag kan starta trådar som syns för alla men jag provade aldrig att publicera något men helt klart så går det samt att jag ser ett par trådar öppet fast det är dolda sajter. Länkar inte med tanke på att det är dolda grupper som valt att vara dolda för andra att se.
Det här är säkert något övergående med nya i fokus och kommer att rätta till sig det ser grabbarna till men helt bra är det inte med tanke på att dom flesta dolda grupper är dolda av en orsak att få ha sitt community ifred helt utan insyn av sökmotorer.
Vi kan sätta vilka rättigheter som behövs för att starta ny diskussioner eller kommentera, samt vilken rättighet som ska vara förvald.
Kanske borde fixa det så att sajtvärdar kan göra samma inställningar.
T ex på Värdsajten så blir inläggen automatiskt privata.
Hur som helst tror jag att det är fixat nu så att inlägg från opublika sajter inte syns i "Senaste på iFokus", om det nu var det som avsågs med buggrapporten.
Mvh // Johan
#2: Nej, det var inte det som avsågs. Jag skrev ett inlägg på en dold sajt, som automatiskt blev publikt. När jag då testade att öppna den dolda sajten i en webbläsare där jag inte var inloggad på iFokus så kunde jag se hela inlägget med alla kommentarer.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#3: Ja, det är så det är tänkt att fungera.
Däremot tror jag att du vill att just den sajten kanske ska kräva att alla inlägg bara är synliga för medlemmar som standard.
Men t ex olanserade sajter, eller sajter under Fria, vill man ju att vem som helst ska kunna använda förmodligen.
Mvh // Johan
#4: Skojar du!!!???
En dold sajt ska bara vara synlig för de inbjudna medlemmarna, och det är inte meningen att inläggen ska synas för någon annan och definitivt inte att de ska indexeras av sökmotorer så att alla på hela internet kan se dem.
Sajter som ligger på fria innan de lanseras publikt är en sak, men det finns en hel del privata sajter som ingen mer än de inbjudna ska kunna komma åt.
Jag måste hålla med här och ställa mig frågan vad händer med våra dolda sajter ? dom är en trygghet att kunna diskutera lite mer djupt och privat då ska dom inte synas öht.
Jag gjorde en liten olydig en och svarade i ett inlägg på en dold sajt som också publicerades och där trådar kan skapas av vem som helst det är inte ok. Dolt ska vara dolt för varför har vi annars dolda sajter ?
Se dump en sajt jag inte alls är med på men jag kunde svara i en öppen tråd och så ska det inte vara för ingenting ska synas på dom sajterna och jag har gått igenom några nu och det ser ut lika på dom dolda sajter som jag känner till.
Jag har uppfattningen att funktionen fungerar som tänkt, men att vi nog inte har informerat tillräckligt tydligt.
Eftersom behörigheterna tidigare hängde ihop med grupperna, som vi inte längre har, är behörigheterna flyttade till en separat del i inlägg. Standard för öppna sajter är att alla kan se det man skriver. Vill man begränsa vilka som kan läsa ett inlägg måste man bocka för Begränsa synlighet och välja vilka som ska se det.
Jag ska skicka ett massmeddelande till alla värdar och Medarbetare och förklara hur det fungerar.
#7: Det är möjligt att det är som ni har tänkt, men det är inte som det har fungerat hittills. Därför är det inte så lätt för alla medlemmar på dolda sajter att plötsligt behöva komma ihåg att man själv måste bocka i en ruta, och sedan dessutom komma ihåg att välja Inbjudna medlemmar, eftersom Alla är förvalt som standard.
Testade nu att på en dold sajt där jag enbart är medlem, och inte varken värd eller Medarbetare. Det går inte att välja "Inbjudna medlemmar" då. Eller rättare sagt, det går att välja, men när man väljer Publicera kommentar så ändras det till Alla och inlägget blir inte dolt.
Om man laddar om sidan helt nu så kan man under Admin, Inställningar för sajt ställa in tre nya saker:
- Förvald rättighet för nya inlägg
- Lägsta rättighet för nya inlägg
- Lägsta rättighet för kommentarer
Sätt alla dom till Medlemmar i privat sajt.
Det som händer då är att det blir som på Värdsajten t ex.
Det är nu inlägget som styr rättigheterna, så om det finns gamla öppna inlägg kommer dom ändå vara synliga. Och om man i framtiden skriver ett inlägg och väljer att det är synligt för alla så kommer det vara det.
Mvh // Johan
#9: Det ska inte gå att spara inlägg med högre rättighet än den du själv har.
Mvh // Johan
#11: Missade att läsa ditt svar innan jag skrev. 😳
- Redigerat 2020-09-13 18:23 av Carmarino
#12: Kan du visa med en skärmdump. Du borde inte ens se kryssrutan för att begränsa synlighet om du inte har högre access än vad sajten som lägst kräver.
Dvs, för en helt öppen sajt måste du vara minst medlem i privat sajt för att se den.
För en sajt som kräver medlem i privat sajt måste du vara moderator för att se den.
Mvh // Johan
Det är inte en öppen sajt, utan hela sajten har varit dold hela tiden. Så här ser det ut när jag skriver ett nytt inlägg.
#14: Och vad har du för rättighet på den sajten? Jag gissar att du är inbjuden som medlem?
Mvh // Johan
#15: Ja, det är bara inbjudna som är medlemmar på sajten. Men det verkar ju inte funka ändå, för om jag väljer Inbjudna medlemmar och sedan väljer Publicera inlägg så går inställningen automatiskt tillbaka till Alla. Har försökt flera gånger att redigera det, men nu har det nog gått mer än en timme så jag kan inte redigera längre.
Låter konstigt för det är ju exakt det vi använder på Värdsajten t ex.
Mvh // Johan
#17: Ja, men det var likadant på en annan dold sajt jag är medlem på också. Där är jag dock Medarbetare så jag har ändrat i inställningarna enligt vad du skrev i #10, så förhoppningsvis ska det fungera där nu. På den andra sajten är jag bara medlem, så där kan jag inte ändra något.
- Redigerat 2020-09-13 19:04 av Carmarino
#18: Ska dubbelkolla, men eftersom det fungerar som det är tänkt på Värdsajten tror jag att det är något annat som ställer till det för dig.
Mvh // Johan
Lätt förvirrande: jag läste den här tråden tidigare idag och kollade bums inställningarna på en dold sajt jag är medis på. De var redan ändrade av sajtvärden. Men nyss när jag kollade igen så stod det "Alla" i rutorna, så jag ändrade förstås. Nu ser det rätt ut, och det går bara att skapa nya trådar/svara på inlägg som inbjuden medlem.