Reklamen borta, ny tråd direkt
Nu när man slipper reklamen när man har Insider kommer man till nästa tråd för snabbt. Ett problem som tidigare beskrivits. Behöver man ha det här systemet? Ser ingen nytta med det. Jag går alltid till inläggslistan för att välja vad jag vill läsa. Andra kanske tycker att det är bra?
💖🧡💛💚💙💜
Jag har mer än en gång skrivit i helt fel tråd pga detta.
Saknar också att kunna hoppa ner till sista lästa inlägget, det gör det så mycket enklare att ha en full bild av trådens längd och innehåll.
Ja, nu är vi tillbaka till problemet att nästa tråd dyker upp och markeras som läst om man råkar scrolla bara någon millimeter för långt. Irriterande.
Tyckte det var så bra att det blivit längre mellanrum mellan trådarna, istället för som nu att nästa tråd ligger bara en eller två centimeter under den aktuella (känns det som åtminstone).
Det räcker oftast med att man scrollar ner för att komma åt "Publicera kommentar"-knappen för att man ska hamna i nästa tråd.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Fast nu lästmarkeras inte nästa tråd så fort du når den. Jag kan skrolla en bit in i den utan att den anses vara läst.
#3: Råkade precis ut för det. Var inte ens medveten om att jag kommit ner på nästa tråd, men den var ändå markerad som läst.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#4: Då är det olika av någon anledning. Jag kan läsa hela startinlägget i tråden nedanför den här utan att det blir lästmarkerat.
#5: Märkligt.
Såg nu att när jag trycket på "Svara" på din kommentar så flyttades jag ner så att jag såg de första raderna på nästa inlägg. Nu råkar jag ha läst det redan, så jag vet inte om det hade markerats som läst annars, men jag tror att det var det som hände när inlägget jag nämnde i #4 blev markerat som läst.
Det är som Bart Simpson säger:
You're damned if you do, and you're damned if you don't
Mvh // Johan
#7: Det var inte vi som sa att du skulle bli utvecklare. (Tack för att du blev det!) 😀
Niklas #5 ja då är det olika. För jag behöver i stort sett bara se medlemmens Avatar i nästa så blir den tråden läst. Lägger in en bild som visar hur lite jag behöver se. Kika längst ner på bilden.
Men visst nån gång händer det att jag måste ner så även ser rubriken.
Johan #7 visst är det så.
Men säga också att för min del så verkar det vara ett litet mellanrum (åtminstone för det mesta) till nästa tråd som också syns på bilden. Och detta då på datorn win 8.1 edge.
.
#9: Det är 100 pixlar blankt innan det kommer en ny diskussion. Alltid.
Mvh // Johan
#10: Går det inte att ändra det så att det blir längre mellanrum?
#10: Behöver det vara det systemet, att trådarna kommer efter varandra? Upplever att många inte tycker att det är bra. Själv går jag alltid till inläggslistan för att därifrån välja vad jag vill läsa. Är det någon nytta med trådarna efter varandra som jag inte ser?
💖🧡💛💚💙💜
#12: Ja, det är det. Det hjälper fler att hitta intressant innehåll. Det är därför det används nästan överallt.
Niklas #13 du skriver att det hjälper fler att hitta intressant innehåll.
Det är en sanning med modifikation. För som det är nu så är det i stort sett värdelöst att söka på google efter saker här på iFokus. För google tar alla trådar (eller i alla fall de flesta) som ligger under varandra och ser de som en träff. Och det är inte så man är van att man måste läsa träffarna man fått när man söker på google.
När man söker på google normalt sett så det man sökt brukar finnas med i texten under rubriken och då finns det också i den träff/tråd man går in på, men så är det inte idag, med det här nya.
Du kan ju (om du inte redan gjort det) läsa tråden jag skrev om det den 25.
https://support.ifokus.se/discussion/1484349/sok-(verkar)-fungera-uselt-numera
Så google är inte en väg att hitta innehåll på iFokus idag.
.
- Redigerat 2020-09-27 22:41 av annia1
#15: Alla dagstidning på internet, t ex…
Mvh // Johan
#13: Ok, jag förstår tanken! Själv blir jag bara irriterad och går som sagt alltid till inläggslistan, jag vill välja själv vad jag ska läsa. Sedan är det ju också de problem som det faktiskt medför, trådar som felaktigt avmarkeras, man vet inte vilken tråd man är i, Google - sökningar..
Edit: Något mer som jag irriterar mig på är om jag uppdaterar sidan efter att jag varit i mitt album för att leta en bild, då kommer jag plötsligt till en annan tråd, jag måste då gå ut i inläggslistan för att klicka in mig på den tråd där jag var. Jag tolkar det som att det var den tråden som kom efter den jag var i. Det blir alltså fel vid uppdatering av sidan, den väljer fel tråd. Uppdaterar jag medans jag läser, då fungerar det. Problemet uppstår när jag låter sidan vara uppe medans jag gör något annat, när jag då kommer tillbaka och uppdaterar blir det fel tråd.
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2020-09-28 10:42 av Sabah
#16: Jag omformulerar min fråga: Vilka andra diskussionsforum använder sig av tråd-på-tråd? Att tidningar använder sig av det är en sak, men ett diskussionsforum?
#18: Familjeliv, Reddit, Stackexchange.com.
#19: Stackexchange har väl inte tråd-på-tråd? Se exempel nedan.
Familjeliv verkar mycket riktigt ha tråd-på-tråd (där är jag aldrig), och reddit (som jag besöker ytterst sällan) har någon variant där följande trådar är "ihopkrympta" så man bara ser förstainlägget.
#17: Det har hänt mig också, flera gånger.
När jag tryckte Svara på inlägg #17 nu så såg det ut så här när jag kom till kommentarsrutan. Det brukar räcka för att nästa tråd ska markeras som läst.
Niklas #19 Reddit ser på det stora hela ut som en del företags sidor på facebook gör. På företags facebook brukar man se huvudinlägg plus ett par kommentarer. Är det flera kommentarer än så så måste man öppna. Läser inte så ofta på facebook då jag inte har det själv, men har för mig att även personliga sidor liknar det på reddit när det finns fler kommentarer.
Och Stackexchange ser lika ut för mig som för ljungåsen. Och inte bara den tråd hen visar.
.
- Redigerat 2020-09-28 12:04 av annia1
#20: Du kan ha rätt. Det jag uppfattade som nytt inlägg är nog rubrik på ett svar.
#21: När jag tryckte Svara på ett inlägg på Mina foton så syntes väldigt mycket av nästa tråd. Tycker det borde vara längre mellanrum mellan trådarna, eftersom man inte själv kan påverka att nästa tråd dyker upp. Scrollar man neråt kan man försöka vara så försiktig att man inte scrollar för långt, men när man väljer att svara på en kommentar kan man inte själv styra hur långt ner man hamnar.
#24: Vad är det som är så hemskt med att se en bit av nästa tråd? Är det att den blir markerad som läst och försvinner från flödet som är problemet?
Mvh // Johan
#25: Jippi! Äntligen fattade du vad problemet är. 😉
Både jag och flera andra har ju försökt förklara det rätt länge nu.