Annons:
Etikettfel-och-buggar
Läst 351 ggr
Banjoman
10/28/20, 12:35 PM

Oönskade inlägg från iFokus-bloggen i det personliga flödet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan i går får jag kort i mitt flöde varje gång någon (Staffan?) gör ett nytt inlägg på iFokus.bloggen.

Detta är inget jag har bett om, och, med all respekt för Staffan, heller inget jag är intresserad av.

I stället finner jag det påtagligt irriterande, inte minst då det enda sätt jag hittat att bli av med korten i fråga är att klicka på dem, vilket förstås tar mig till bloggen.

Detta är inget jättestort problem – ett par klick kostar inga oceaner av tid – men det är som sagt var irriterande, och känns därtill som att bli påtvingad något jag inte bett om. Vilket även det är ganska irriterande.

Är det meningen att det skall vara så skulle jag vara tacksam för en övertygande förklaring till varför det är så; är det i stället något som kajkat ur vore jag likaledes tacksam om det i så fall kunde rättas till. Och skulle det visa sig vara jag som missförstått en inställning, och själv genererat otyget, finge ni gärna tala om hur jag kan återställa'at!

Med varmt tack på förhand för benäget bistånd 😊

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

  • Redigerat 10/28/20, 12:37 PM av Banjoman
Annons:
JMW
10/28/20, 12:37 PM
#1

Förut kunde man klicka på de tre prickarna så åkte kortet lite till vänster och det kom fram en röd prick med ett kryss i. För att stänga kortet. Den möjligheten är borta. Dator och mobil.
på mobilen kan jag flytta kortet med fingret och se den röda pricken men kan ju inte kryssa där när fingret håller kortet.

johan
10/28/20, 12:42 PM
#2

Det är bara att ta bort sajten som favorit så slipper du dom.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

annia1
10/28/20, 1:02 PM
#3

Banjoman om du går in på dina inställningar uppe till höger. Sen väljer du fliken/rubriken mina sajter. Där ser du sannolikt bloggen. Klicka nu på symbolen som är vit med blåa streck. Där tar du bort bocken som sitter vid flödet. Klicka på spara.

Då bör du slippa se nya inlägg från bloggen i ditt flödet.

Eller så gör du som johan föreslog. Väljer att ta bort den som favorit.

.

  • Redigerat 10/28/20, 1:03 PM av annia1
Banjoman
10/28/20, 1:25 PM
#4

#2 & #3 Stor tack för svaren – dessvärre hjälper de inte, eftersom bloggen inte hör till mina sajter eller favoriter, och således efter vad jag kan se inte kan vare sig tas bort eller ställas in av mig.

Jag ber vidare förstås om ursäkt – detta borde jag givetvis ha nämnt i mitt inledande inlägg!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

annia1
10/28/20, 1:38 PM
#5

Banjoman #4 har du kollat. För jag hade inte bloggen som favorit förut men den fanns där nu när jag kollade.

Vet inte om det är så att alla automatiskt fått den som favorit idag.

.

  • Redigerat 10/28/20, 1:45 PM av annia1
Banjoman
10/28/20, 1:49 PM
#6

#5: Visst har jag kollat! Men det kan naturligtvis ha varit något tillfälligt kajko; vi får se om det fortsätter, eller om mitt ”medlemskap” därstädes var lika automagiskt som tillfälligt.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Staffan
10/28/20, 1:54 PM
#7

Ouch, det där sved Banjoman. Hade varit lättare att tackla en oförskämd kommentar med en massa svordomar än ditt välformulerade inlägg. Får försöka jobba på att komma över det 😉

Bloggen innehåller periodvis mer som är iFokus-relaterat och angår då alla på ett annat sätt än när det bara är jag som postar skräpinlägg med saker som jag vill dela med mig av.

I den gamla versionen av iFokus fick alla en liten flash om att någonting nytt hade postats i bloggen. Då nya iFokus fungerar lite annorlunda var detta (att göra alla till medlemmar på blogsajten) det bästa sätt vi kunde komma på för att återskapa funktionaliteten från förr.

Det är självklart inte min avsikt att påtvinga medlemmar innehåll som de inte vill ta del av. Om man tar bort den sidan som favorit så försvinner och de korten i flödet.

Ber uppriktigt om ursäkt för den irritation jag orsakat dig genom ovanstående ogenomtänkta förändring.

// Staffan
Ps. Säg till om det kommer fler irriterande kort i flödet så ska vi hjälpa dig att bli av med dom.

  • Redigerat 10/28/20, 2:09 PM av Staffan
johan
10/28/20, 4:30 PM
#8

#6: Dök inläggen upp igår, eller har det varit så en längre tid?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Banjoman
10/28/20, 4:34 PM
#9

#7: Aj aj aj – det där låter som minst tre sömnlösa nätter, och kanske rentutav några gråa hårstrån, också. 🤭 Himskandes ledsen och all det där … 😢 Nästa gång lovar jag att svära som en borstbindare i stället … 🤬😉

Nå, nä. Mera allvarligt talat: ett stort tack för förklaringen – man fattar! man förstår! En tanke hade kanske varit att, efter att alla lagts till som medlemmar, denna nya era hade inletts med ett blogginlägg varav hade framgått (a) att man fått bloggen sig tillagd som favorit, (b) orsaken till att så skett, samt (c) att detta sakernas tillstånd var av reversibel natur och, om bristande intresse förelåg, med ett enkelt ingrepp läte sig omintetgöras.

Jag förstår också mycket väl att det kan finnas ett behov av en informationskanal som når alla, men törs tycka att en sådan nog bara bör användas för just information snarare än att vara en kanal för både gott och blandat. Inget fel i sig på vare sig gott eller blandat, men ändå.

#8: Jupp. Då såg jag också att jag fått bloggen tillagd som favorit, tog bort den från favvis-listan, och trodde att saken var ur världen. Därefter dök ytterligare ett kort upp i flödet, ett som jag såg först i dag. Det kan dock mycket väl vara så att mitt favoritraderande och kortet gått om varandra. Vi får se: nu är jag definitivt inte med på bloggen längre, så kommer det fler kort därifrån är det något som är konstigt. Om så inte sker är saken ur världen för min del 😊

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

  • Redigerat 10/28/20, 4:35 PM av Banjoman
[Månglädje]
10/28/20, 5:32 PM
#10

Har lagt märke till liknande att när jag lämnat en sajt tagit bort den som favorit så kommer korten upp in till den sajten men efter ett tag upphör det. Har inte brytt mig om det och tänkt att det kan vara något under pågående arbete med plattformarna.

Har lyckats lägga till ett par sajter som favorit av misstag och när jag lämnat så har kort dykt upp fast jag gått ur men det upphör sen, har inte lagt på minnet hur lång tid men som sagt dom slutar dyka upp efter ett tag.

Banjoman
10/28/20, 5:38 PM
#11

#10: Aha! Åhå! Det skulle ju onekligen förklara saken! 💡

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

johan
10/28/20, 6:11 PM
#12

#10: Menar du helt nya inlägg, eller kommenterade inlägg?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Sabah
10/28/20, 6:24 PM
#13

#12: Jag lade märke till samma sak. Jag tog bort 3 st sajter från favoriter i går. Efter det kom det kort från dem med nystartade trådar. Det har startats en ny tråd på var och en av de sajtena sedan jag tog bort dem, tänkte då att det kanske rättar till sig sedan.


💖🧡💛💚💙💜

Annons:
Caeli
10/28/20, 9:20 PM
#14

#1: Har också problem att få bort korten numera. Den röda punkten med kryss är dold…

[Månglädje]
10/29/20, 8:53 AM
#15

#12: Det är helt nystartade trådar, ser fler råkat ut men det brukar släppa efter ett tag 🙂

[Månglädje]
10/29/20, 5:20 PM
#16

Banjoman vet du, kolla in i fokus bloggen den är ju helt suverän 😎

Jag har själv genom åren vart dålig på att kolla in den men faktum är att där händer det och är så genomtrevligt som det bara kan bli 😎

Jag tycker den slår alla i fokus sajter på käften, ursäkta uttrycket 😂 men det är faktiskt sant 😎 så heja dig Staffan 😎

Staffan
10/29/20, 6:11 PM
#17

#16 Heike

Nu gjorde du mig glad. Då vet jag att jag inte lägger upp inlägg där i onödan. Din kommentar gav mig massor av energi att fortsätta!

Postade nyss ett inlägg där särskilt till dig; "Dolomiterna".

// Staffan
Ps. Banjoman, säg om senaste inlägget också dök upp i ditt flöde så ska jag be Johan ta en titt på hur det kommer sig att det blir fel.

Sabah
10/29/20, 6:35 PM
#18

#17: Du riktade dig visserligen till Banjoman men jag provade att ta bort bloggen (även om den är bra!), ser nu att jag har fått kort om Dolomiterna. Tog bort bloggen igår.


💖🧡💛💚💙💜

johan
10/29/20, 7:51 PM
#19

#18: Får kolla på det när jag fredags-jobbar med iFokus.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
10/29/20, 7:52 PM
#20

Ni skulle kunna kolla under Inställningar och ta bort sajt-bevakningen därifrån också iofs. Ska fixa så att den försvinner om man går ur sajten, men om man vill lösa det snabbt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Staffan
10/29/20, 8:22 PM
#21

#16 Heike

Vill, för säkerhets skull, tillägga att jag förstår att du inte ordagrant menar exakt vad du skriver. Finns ju massor av olika trevliga sajter som göra iFokus till vad det är - och som värd för bloggsidan lovar jag att vi aldrig kommer slå någon enda annan sajt på käften… :)

Jag gissar att du bara ville ge mig en tröstande klapp på axeln för att minska ner antalet konvalesensdagar efter Banjomans oväntade och sannolikt oavsiktliga verbala högerkrok. Det lyckades du finfint med!

/s

  • Redigerat 10/29/20, 8:23 PM av Staffan
Banjoman
10/29/20, 11:23 PM
#22

#17: Jo, det dök upp även i mitt flöde, så nå'n sorts kvarn verkar det vara som fortsatt ligger och maler bakom kulisserna …

#21: Oavsiktligt var det definitivt, vilket gör det betydligt mera sannolikt att det var en armbåge som träffade dig än en högerkrok – mina armbågar är nämligen ökända för sin förmåga att sticka ut på olämpligt manér i samband med att jag hastigt och lustigt vänder mig om … 🤕🤭

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

  • Redigerat 10/29/20, 11:23 PM av Banjoman
JMW
10/30/20, 5:27 AM
#23

#2: Jag vill ha kvar de som favorit men kanske inte alltid läsa det jag ser på korten. Då är det ju enklare om jag bara kan kryssa bort istället för att behöva gå in på kortet.

Jag har också fått iFokusbloggen som favorit. På mobilen. Inte här på datorn.

  • Redigerat 10/30/20, 5:28 AM av JMW
[Månglädje]
10/30/20, 7:39 AM
#24

#21: Visst finns det bra sajter på i fokus absolut 👍 det är bara jag som är lite slängd i käften, oborstat språkbruk heter det väl på lite finare svenska 🤣 men helt klart det finns många trevliga forum och nu ska jag kika in i din nya tråd där inne 😎

Upp till toppen
Annons: