* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etiketttips-information
Läst 356 ggr
johan
15

Fler måndagsuppdateringar 23 november

Fick lite mer gjort än jag trodde idag, så nu är detta live:

Blockera / avblockera medlemmar

Längst ner på användarprofilen finns nu en länk där man blockera och ta bort blockering av medlemmar man inte vill kunna bli kontaktad av. Förutom att inte kunna skicka privat meddelande till dig kan en blockera medlem inte heller se din användarprofil.

Avstängda medlemmar

Under Admin, Rättigheter kan Medarbetare och sajtägare nu även se medlemmar som blivit avstängda från sajten och ge tillbaka dennes rättigheter.

Mvh // Johan

Niklas
3

Bra grejer!

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

TatsuOni
2

Bra jobbat! 🌻

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

DesK
4

Toppen! 👍

/Désirée

[Månglädje]
6

Toppen toppen, tack Johan 👍

Calcifer
5

Gillar att de numer inte ens kan se ens användarprofil!

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Moon AppleGrey]
1

Bra uppdateringar.
Tack!

[VSK]
2

Upptäckte även flikavisering nyligen.

👍

Niklas
2

#7: ”Flikavisering”?

[VSK]
1

#8:

Kom inte på nåt bättre svenskt ord än så.

Kortavisering kanske. Kortnotering kanske funkar det med.

johan
5

#8: Det ligger i en siffra i början av titeln på browser-fliken som visar olästa kort. Rätt skönt när man har iFokus i en annan flik.

Mvh // Johan

[VSK]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad nu det heter på svenska.

Uppskattad grej iaf. Tack för det. 🙂

[Moon AppleGrey]
3

#10: Upptäckte just den finessen. Mycket praktiskt. Gillar det.

TatsuOni
3

#12 Jag håller med! Riktigt praktiskt! 👍

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

DesK
2

Mycket bra för flikarnas okrönta mästare 😉

/Désirée

[VSK]
2

#12:

Det är nog det bästa sen skivat bröd.

Helt suvve när man har många flikar öppna.

Har för mig Johan pratade om "riktig" avisering sen och då kan man kanske även ställa in så det blir plingljud när det sker nåt nytt i kortväg (vet inte om det funkar med allt tex pm mm -beror väl på hur man snickrar koden antar jag. Om så blir så kanske man får en liten meny på vad man vill aviseringen skall göra och reagera på).

"Riktig" avisering är alltså att webbläsaren är igång i bakgrunden även fast den är avstängd (bakgrundsprocess). Tar minimalt med resurser men håller ändå bevakning.

[Moon AppleGrey]
2

#15: Helt enig med dig. ^^

Niklas
3

#11: Jaha, jag har aldrig sett det. Annars hade jag nog förstått flikavisering. Det finns inte i Safari för iPad.🙂

[VSK]
1

#17:

Och jag vet ju inte hur det ser ut varken för IOS eller Android.
Då jag typ aldrig surfar med en enda flik (datorn) så vet jag inte hur det skulle se ut. Fördelen försvinner ju lite om man endast har en enda flik öppen.

Hur som, en oerhört uppskattad uppdatering och jag bockar och bugar. Har aldrig någonsin varit enklare än nu om man multitaskar. Är ingen extrem multitaskare utan har kanske 10 flikar öppna samtidigt.

Får bli en virtuell kopp kaffe och en virtuell kanelbulle till er.

Niklas
2

Jag har ofta ett trettiotal flikar öppna i Safari.

[VSK]
0

#19:

Betyder endast att du är mer professionell multitaskare än mig 😜😁

Jag har ju flera webbläsare och när det är nåt som endast kräver en enda flik så är det oftast streaming och då kör jag den på tv:n i datorrummet och kör på som vanligt med skärmen. Visst, går ju bra att dela upp skärmen i två och köra dubbla webbläsare där men har mest tyckt det varit smått irriterande då alltfler webbsidor går över till mobilanpassat utseende. Iaf ser det så ut när man har 4K (läs: behöver nog uppsöka optikern för flera år sen).

(Möjligt det finns addons för att ta bort döytan. Tror inte det finns som default i webbläsaren att ställa in.

Lär va än värre med det som har 5K eller högre).

Niklas
3

Jag försäkrar att det inte har något med professionalism att göra, tvärt om. Jag öppnar nya flikar med saker jag vill återkomma till. Sen glömmer jag bort dem.

[VSK]
0

#21:

Då är vi nog rätt lika men jag brukar spara alla intressanta sidor i mappar (bokmärken för respektive ämne). Tar ju mindre resurser samt blir mer rent och snyggt.

Har upplevt att sessions (flikarna) ibland inte återskapats om webbläsaren hängt sig. Visst, det va ett tag sen detta skedde sist, men det där med gamla hundar du vet.

Skulle jag ha flikar öppna för att läsa senare (stället för att spara de i mapparna) så hade jag nog behövt 16K skärm 😆

Niklas
1

När det är saker jag vet att jag vill ha kvar lägger jag dem i webbläsarens läslista. Då hämtas de automatiskt ner på alla enheter. Det är saker jag inte vet om jag vill spara som hamnar i flikar.

Nu ser jag att Johan faktiskt har löst det där med antal olästa kort för Safari i iOS och iPadOS också. Det står framför titeln på fliken. 🙂

• Redigerat 2020-11-27 11:41 av Niklas
[VSK]
1

#23:

Super (flikaviseringen) 👍

Fast jag får ju även den röda lilla ikonen (va ju så jag upptäckte finessen på ifokus). På Fb har jag två missade lästa (men fb buggar rejält och där ligger ni (Johan) före kan jag säga, men fb kör med triangulering mm och en massa annat krafs så det beror väl på det) och just nu på iFokus så har jag ett + i den röda ikonen vilket betyder +10 olästa. Nu ser jag ju även att det är 15 olästa.

Så just i mitt fall så är det den där röda ikonen som jag tycker är så suverän. Kör ju bara med Chromium-baserade läsare för tillfället så jag gissar det har med det att göra.

johan
4

Den röda ringen är inget jag gjort, utan det måste vara något som din browser eller en addon till din browser som gör automatiskt när det står (siffra) i början av titeln.

Mvh // Johan

[VSK]
1

#25:

Magic finger 😳

Är nog Vivaldi som är snälla.

[VSK]
0

Gjorde en "skitavancerad research" och det är inbyggt i Vivaldi (flikaviseringen).

Så är man multitaskare eller rent av vill ha lättare att se nya aviseringar så är Vivaldi ett bra förslag. Tips alltså.

Niklas
2

#27: Är Vivaldi en webbläsare eller ett tillägg?

[VSK]
0

#28:

Webbläsare.

Än så länge finns det bara till Windows och Android.

https://vivaldi.com/

Den bygger på Chronium precis som Chrome och massor med andra webbläsare. Fördelen med Vivaldi är att den är säkrare än Chrome (jämför bara med Chrome då det är den mest vanliga Chroniumbaserade webbläsare som används), den går att skräddarsy betydligt mer än Chrome, är snabbare mm.

Tilläggen man kan installera funkar rakt av med Chromes tillägg.

Vivaldi stödjer tex sidopaneler. La till tuben nu (du ser den lilla ikonen till vänster under Instagram) när jag skriver detta. för att visa lite av alla features. Har även Instagram i sidopanelen mm. Du kan ha "hur många sidor som helst" i sidopanelen. De som har Spotify tex kan kasta in det i sidopanelen mm.

Borde väl gå att installera Windowsprogram i IOS på nåt sätt så det är bara att prova. Rekommenderas starkt.

Vivaldi browser is a fast, private and secure browser that blocks ads and trackers. It puts you in control with unique features. Get Vivaldi for Windows, macOS, Linux, and Android!
Niklas
3

Tack för svaret!

[VSK]
1

#30:

Gjorde en till skärmdump för att visa hur enkelt det är att lägga till en webbpanel i sidopanelen. Detta för att jag läst antal ggr om hur medlemmar har jobbigt med "ditten och datten".

1. Öppna sidopanelen.
  2. surfa i vanliga fönstret till den sida du vill ha som webbpanel.
  3. Tryck på plustecknet i sidopanelen (så slipper man knacka in url själv).

Alla sidor har inte stöd för webbläsare tex Instagram (alla funktioner finns inte med i webbläsaren) men Vivaldi jobbar på det mesta. Edit: Instagram funkar alltså i Webbpanelen i Vivaldi).

Lite OfT nu kanske men red på vågen.

• Redigerat 2020-11-29 12:35 av [VSK]