* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettfel-och-buggar
Läst 484 ggr
Pyttelite
0

Schemalagda inlägg

Försökte mig på ett misslyckat test av schemalagda inlägg i morse.

Fick inte igenom det pga felaktigt format.

Nu var det så att formatet valdes automatisk och sedan justerade jag med iPhones egna funktion.

Eftersom det var tidigt kan det varit jag som gjort ngt tokigt.

Hur är det med er andra har ni testat funktionen?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2020-11-28 09:57 av Pyttelite
Magi-cat
0

Testade nu och det funkade.

Men de gamla verkar vara borta. 😭

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

johan
1

Använder det nästan varje dag och det fungerar mycket bra förutsätt att man anger rätt format, så använd knappen för att få fram kalendern.

#1: Du hittar schemalagda inlägg i listan med grupper.

Mvh // Johan

Pyttelite
2

#2: Jag gjorde det och använde iPhones funktion men det var säkert SBS som strulade till det.

Får testa senare.

• Redigerat 2020-11-28 10:28 av Pyttelite
MonicaLagerquist
0

Måste testa

Stolt ägare till tre La permer

Niklas
0

För mig har det fungerat.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Pyttelite
0

Jag hade ett antal schemalagda inlägg på krukväxter sedan innan flytten men ser inte dom.

Går det att fixa?

Jag har fått tillbaka schemalagda på pelargoner.

johan
0

Kolla listan med etiketter. Längst ner kan du välja både borttagna och schemalagda inlägg om du är värd eller Medarbetare.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#7: Det var tomt där när jag tittade.

Nu ser jag dom igen - vet inte om det helt enkelt är telefonen som spelar mig ett spratt - tack för hjälpen!

• Redigerat 2020-12-12 10:53 av Pyttelite
johan
0

Verkar bli en aktiv dag 12 december kl 12:12. :)

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#9: Ja men jag förstår inte hur jag ska ändra för det är tomt i tidraden.

Pyttelite
1

#10: Jag rekommenderar att ni ser ut hur gränssnittet mot schemalagda inlägg fungerar för iPhone.

johan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är systemets eget gränssnitt för datum och tid. Ser inte riktigt vad som skulle vara så dåligt?

Detta är med iOS 14.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#12: När jag använder telefonen kan jag bara använda iPhones format och då blir det ett felaktigt prova själ med iPhone.

Jag kan heller inte fylla i själv utan är hänvisad till telefonens format.

johan
0

#13: Använder nästan alltid iPhone. Funkar fint för mig.

Vad blir det för format när du försöker? Vad har du för språk och region?

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#14: Jag kan bara välja från en lista.

johan
0

#15: Låter som att du har en gammal version av iOS kanske?

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#16: iOS 12.4.9

Niklas
0

#17: Det är några år. Senaste nu är 14.2.

Pyttelite
0

#18: Inte för min telefon. Den senaste kom för ngn månad sedan./Åsa

Niklas
0

#19: Okej, kan du göra en skärmdump och lägga in så vi ser hur det ser ut?

Pyttelite
0

Detta inlägg har hamnat överst i listan förmodligen som ett tecken från ovan.

Kan vi få hjälp?

https://jesus.ifokus.se/discussion/1569188/det-som-styr-sinnet-styr-livet

Jesus Gud Den Helige Ande treenighet Bibel kristendom dop begravning bröllop tro kyrka samfund kristen liv död himmel helvete trosbekännelse Kyrkofäder. Augustinus Iraneus katolsk Nicene Omvändelse Hinn näradöden NDU tvivel Otro Äktenskap Äktenskapsbrott omgifte otukt Maria änglar helgon Logos Mose Moseboken Moseböckerna slaveri dödsynder 666 orättvis dikt abort lidande helande Människofruktan Bibelläsning Bibelord förbundet prövningar lovsång tungotal gudsfruktan yoga reformationen tecken Melito skolavslutning vittnesbörd evolution bibelcitat sjukdom reinkarnation förlåtelse uppenbarelse synd psalm skapelsen skapelseberättelsen
Pyttelite
0

Carmarino fixade problemet som var att det schemalagda inlägget hade fel år.

Fortfarande en bugg eller feature om man hellre vill se det så.

Carmarino
0

#22: Det var helt oavsiktligt. Visste inte att mitt inlägg skulle knuffa ner det ursprungliga. Men bra att det löste problemet. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2023-09-25 23:07 av Carmarino
Pyttelite
0

#23: Jo fast det är ju en bugg i systemet att det blir så. Både att inlägget fastnar och att du kan lägga in ngt före.

Carmarino
0

#24: Att det fastnar är ingen bugg, eftersom inläggen sorteras efter datum. Däremot hade det varit bra om det inte hade gått att posta schemalagda inlägg med framtida datum förrän på angivet datum.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Pyttelite
0

#25: Jag förstår det men man borde inte kunna publicera ett inlägg framåtdaterat.

Det borde alltid få det datum och tid som det var när det publicerades.

Det är en bugg helt enkelt som uppmärksammats tidigare men som inte blivit fixad.

Carmarino
0

#26: Håller med. Det har ju hänt förr att inlägg fått datum i framtiden. Förhoppningsvis går det att fixa så att vi slipper dem i framtiden.

Pyttelite
0

#27: Det verkar vara svårt att fixa tydligen.

Har inte lagt upp något schemalagt på länge eftersom gränssnittet på telefonen inte fungerade - trots att det var den senaste uppdateringen på telefonen fick jag kommentaren att OS:et var gammalt.

Om kravet på användarna är att man ska ha senaste utrustningen så kan man tycka att man oxå kan fixa fler år gamla buggar.

• Redigerat 2023-09-26 08:24 av Pyttelite
Carmarino
0

#28: Ja, det är nog många parametrar som ska stämma för att det ska funka. Å ena sidan måste det gå att ange ett datum i framtiden för att kunna schemalägga. Å andra sidan får det inte publiceras på fel datum.

Har aldrig testat att schemalägga inlägg så jag vet inte hur det fungerar.

Pyttelite
0

#29: Schemaläggning är i sig en bra funktion - man kan styra över publiceringen utan att behöva vara ”aktiv”.

Det läses kan ske mer under vissa tider och förr försvann ju inlägg i mängden på ett annat sätt en idag.

johan
1

man borde inte kunna publicera ett inlägg framåtdaterat.

Vad skulle syftet med med schemaläggning om man inte kan sätta ett datum i framtiden? Känns som jag missförstår något, eller att formuleringen är otydlig. Eller båda.

Mvh // Johan

Carmarino
0

#31: Man borde kunna schemalägga ett inlägg framåt, men det borde inte kunna publiceras på ett tidigare datum är det som är satt. Som det nu är har det hänt några gånger att inlägg haft årtal 2024 istället för 2023 och då förblir de liggande överst i listan över Senaste diskussioner.

johan
1

Problemet ni beskriver är inte problemet ni tror det är.

Jag är rätt säker på att vad som händer är att inlägget publiceras och kommenteras innan det faktiskt ska visas. Om det beror på att man lagt på schemaläggning i efterhand, eller om det kommenterats på annat sätt vet jag inte.

Schemalagda inlägg utan kommentarer borde inte synas i inläggslistan.

Har för mig att jag kollade på detta förut och att det fungerade som tänkt, men att aktivera schemaläggning retroaktivt förstör. Eller om det var kommentaren.

Mvh // Johan

Magi-cat
1

Jag tror att det för mig varit att jag schemalagt i efterhand.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Moon AppleGrey]
1

#33: Det här problemet har dykt upp förr med schemalagda inlägg.
Att man schemalagt inlägget medan man skrivit på det, och sedan ändrat publiceringsdatumet till dagens datum.
Med det resultatet som skedde häromdagen med tråden inne på sajten Jesus, att alla kommentarer lägger sig ovanför trådskaparens.

Har hänt oss inne på Hår förut med, vilket är anledningen att vi inte schemalägger inlägg längre.

Carmarino
2

#33: I det senaste fallet låg inlägget utan kommentar 1,5 dag. Skrev ett PM efter ett par timmar och berättade att datum var fel, men fick inget svar. Därför skrev jag en kommentar i inlägget istället och då kom kommentaren överst.

• Redigerat 2023-09-26 17:14 av Carmarino
Pyttelite
1

Om inte schemalagda inlägg blir automatisk korrigerade till den utsatta schemalagda tiden så blir det så här.

Självfallet måste inlägget datumstämplas med rätt år - annat är det väl lite udda - inte sant?

• Redigerat 2023-09-26 20:38 av Pyttelite
johan
1

#37: Vad är rätt år?

Mvh // Johan

Pyttelite
1

#38: Inte 2024 i allafall - har vi inte 2023 nu?

• Redigerat 2023-09-26 21:01 av Pyttelite
johan
2

Men HELA poängen med funktionen är ju att kunna posta saker i framtiden. Jag har själv ibland gjort många inlägg som är postade med en veckas mellanrum för att få aktivitet utspridd över tid.

”Inte nästa år” faller rätt platt i december.

Hur tänker du att du vill använda funktionen om det inte är för att sätta framtida datum för publicering?

Förstår inte. Om det är en bugg är det väl precis lika illa om det är 1 timme fel eller 1 år fel. Fungerar det som det ska spelar det väl ingen roll alls om det är 1 timme fram eller 10 år framåt.

Mvh // Johan

Carmarino
1

#40: Går det inte göra en kontrollfunktion som läser av dagens datum och jämför med det schemalagda datumet? Det är ju inte själva funktionen med schemalagda inlägg som är fel utan att ett inlägg som är schemalagt till nästa år publiceras ett år tidigare.

Om det är schemalagt till 2024 så borde det ju inte gå att publicera det 2023. Eller om det är schemalagt till 2023-10-05 kl. 10.00, så borde det inte gå att publicera det 2023-10-05 kl. 09.00.

• Redigerat 2023-09-27 07:51 av Carmarino
Pyttelite
0

#40: Du verkar inte förstå - varför står det 2024 som publiceringsdatum på ett redan publicerat inlägg (2023)?

Det troliga är att det finns olika datummarkeringar och att man kan skriva in 2024 fast publiceringsdatum är 2023 och att ni kollar på olika markeringar.

• Redigerat 2023-09-27 12:09 av Pyttelite
Pyttelite
0

Se det inringade i bilden - varför står det 2024 som publiceringsår?

johan
2

#43:

Det är för att det är schemalagt till det datumet. Jag har sett tidigare att Jesus iFokus har haft många diskussioner som är schemalagda i framtiden.

Men eftersom Carmarinos kommentar är skriven "idag" och inläggen i en diskussion sorteras i datumordning så kommer kommentaren felaktigt före ursprungsinlägget.

Som jag skrev tidigare är det ju inte att det går att schemalägga till i framtiden som är "buggen". Det som jag undrar och som borde fixas är varför Carmarino lyckats kommentera den innan tråden skulle publiceras.

Den mest rimliga förklaringen är att när Carmarino kommenterade inlägget var det inte schemalagt till framtiden, utan Woodland ändrade det i efterhand.

image.png

Och om vi ska gå ytterligare steg i förklaringen, så syns inlägget i inläggslistan eftersom inläggen först sorteras på datum dom är kommenterade, och om sådant datum inte finns (0 kommentarer) så går det på publiceringsdatumet. Eftersom det finns ett datum för senaste kommentar, kommer det trumfa högre än det redigerade publiceringsdatumet.

Den enda verkliga buggen jag kan se i det här sammanhanget, är att kommentarer kan hamna före ursprungsinlägget. Möjliga lösningar där är väl att det inte går att ändra publiceringsdatum när en diskussion fått kommentarer, alternativt att inläggen i diskussionen sorteras på sitt ID (som är sekventiellt), snarare än datum.

Mvh // Johan

• Redigerat 2023-09-27 22:21 av johan
johan
3

Woodland har närmare 50 inlägg som kommer publiceras i framtiden, långt in i 2024.

Jag tycker det är supersmart av hen att göra så. Vissa perioder har man mycket mer inspiration och tid att skriva inlägg. Andra perioder mindre. Men på det här sättet kan sajten regelbundet få nytt innehåll.

Om man lyssnar på podcasters eller youtubers, så är det just att publicera regelbundet, gärna exakt samma tid med samma regelbundenhet, som är en av sakerna som gör att man lyckas.

Mvh // Johan

Pyttelite
1

#45: Men problemet är ju fortfarande att de inte publiceras 2024 utan publicerats nu (2023) - det verkar inte som att du förstår hur det ser ut i verkligheten.

Jag antar att det beror på att ni när inlägget publiceras triggar på olika parametrar.

Om ett inlägg publiceras 2023 ska det inte stå 2024 - gör det det blir det fel.

Alla inlägg som skrivs efter publiceringen 2024 kommer att ligga före ursprungsinlägget.

Tycker du verkligen att det blir rätt?

• Redigerat 2023-09-27 22:39 av Pyttelite
johan
3

#46: Ta ett djupt andetag. Andas ut. Läs mitt inlägg igen. (#44)

Där har du svaret både på vad som har hänt och alternativ på hur jag tycker det borde lösas.

Mvh // Johan

Pyttelite
1

#47: Men varför löser ni det inte?

Om du tittar på den aktuella tråden så ligger trådstarten sist eftersom ni tittar på fel parametrar när ett schemalagt inlägg blir publicerat och det då kan ha en publiceringstid i framtiden, icke förfluten tid.

Tycker du att det är korrekt nu och i såfall varför?

https://jesus.ifokus.se/discussion/1569188/det-som-styr-sinnet-styr-livet

Jesus Gud Den Helige Ande treenighet Bibel kristendom dop begravning bröllop tro kyrka samfund kristen liv död himmel helvete trosbekännelse Kyrkofäder. Augustinus Iraneus katolsk Nicene Omvändelse Hinn näradöden NDU tvivel Otro Äktenskap Äktenskapsbrott omgifte otukt Maria änglar helgon Logos Mose Moseboken Moseböckerna slaveri dödsynder 666 orättvis dikt abort lidande helande Människofruktan Bibelläsning Bibelord förbundet prövningar lovsång tungotal gudsfruktan yoga reformationen tecken Melito skolavslutning vittnesbörd evolution bibelcitat sjukdom reinkarnation förlåtelse uppenbarelse synd psalm skapelsen skapelseberättelsen
  • Redigerat 2023-09-28 02:46 av Pyttelite
TatsuOni
2

Förr så använde jag tidsinställningen för att kunna skriva artiklar och inlägg i lugn och ro. Jag satte datumet t ex ett år i framtiden. Men när jag sedan var nöjd med artikeln så ville jag publicera den på dagens datum och gjorde det. Men själva publiceringsdatumet var fortfarande nästa år, fast jag hade velat ha dagens. Och alla kommentarer hamnade överst.

Därför har vi övergått till en "utkast-tråd" som bara är synlig för värd och Medarbetare på våra sajter. När artikeln är klar så får vi klistra in text och bilder i ett nytt inlägg och publicera istället.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Pyttelite
0

#49: Så använda jag oxå schemalagda trådar men då jag gick över till att jobba på telefon var det problem med gränssnittet - se tidigare inslag i tråden och lösningen från supporten var att köpa ny telefon - har inte kollat om det fungerar eftersom jag tröttnat på att ta upp det.

Det nuvarande problemet beror på att man sorterar efter det datum som står i huvudet inte på publiceringsdatum men det har jag och andra sagt redan i ett par år nu.

• Redigerat 2023-09-28 07:25 av Pyttelite
Pyttelite
0

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Pyttelite
0

Nytt fall av schaemalagt inlägg som lägger sig först.

https://traning.ifokus.se/discussion/1570303/manadsutmaning-oktober-yoga

Ett forum för träning - gym, löpning, lagträning, kost & för att hitta motivationen
  • Redigerat 2023-10-01 07:45 av Pyttelite