Stor uppdatering där inget är nytt
Ja, det är faktiskt sant som rubriken säger. Jag har precis lagt ut en rätt stor uppdatering, men det är inte direkt några nya funktioner med. Däremot är det väldigt mycket jobb gjort som ska få sajten att ladda snabbare och vara mer visuellt stabil.
Det kommer säkert vara något jag lagat sönder, men förhoppningsvis ska ni bara uppleva att det går snabbare. Speciellt på mobilen.
Mvh // Johan
Funkar det bättre nu om du laddar om helt och hållet med Ladda om-knappen?
Mvh // Johan
#2: Nej, tyvärr. Det ser lika illa ut även om jag uppdaterar sidan.
#4: Är det en rätt gammal ouppdaterad platta?
Mvh // Johan
#5: Nej, inte det heller. Det är en Samsung Galaxy Tab S5E med de senaste uppdateringarna.
Kommer inlägget under den grå inläggslistan? Istället för att komma till höger som det ska vara.
Mvh // Johan
Visst är browsern Google Chrome? Ser ut så. Vilket borde fungera bäst.
Mvh // Johan
#7: Ja, precis inlägget kommer under listan med alla gråa inlägg.
#8: Helt rätt, jag kör Chrome.
Smilies har blivit färglösa sen uppdateringen och även skrivrutan ser annorlunda ut. ☹
#9: Försöker rota fram än äldre android-enhet att testa på. Det fungerar fint med chrome på Mac, Android 10, Safari på Mac, iPhone och iPad.
Skulle också kunna vara så att det är en annons i toppen som förstår något. Men då borde det ordna till sig efter omladdningar.
Mvh // Johan
#10: På vilket sätt ser skriv-rutan annorlunda ut?
Mvh // Johan
#8: Jag gissar att du håller på och grejar för något bättre har det blivit, om än inte bra.
Byter jag sajt får jag fula gråa listan. Väljer jag sen en tråd i gråa listan så får jag tillbaka det normala utseendet (som det visas i #3).
Uppdaterar jag sen den tråden med uppdateringsknappen så är gråa listan tillbaka.
- Redigerat 2020-12-21 13:35 av Ljungåsen
#11: Och nu såg jag det här svaret. Jag har Android v 10.
Det var lite krångel med min mobil några minuter men nu fungerar det som vanligt😊
/Maria
testar smileys..🤪🙄🥺
Mvh // Johan
Jag fick nästan svår abstinens några minuter när jag såg ut att vara utloggad och inte kunde hitta någon inloggningsruta heller 😜 Hann som tur var se kortet där du skrev om den här uppdateringen!
#17: Men nu verkar det fungera för dig iaf! :)
Mvh // Johan
Aha…. ju fungerar det med smilies igen. 😊
En fundering! Du har jobbat med inläggslistan, trevligare och snällare för ögonen med en blå knapp för att starta en ny diskussion, orange var ganska skarpt! 👌🏻Men jag upplever att själva listan är väldigt vit, jag har ställt på lågkontrast och den verkar inte påverkas av det.
💖🧡💛💚💙💜
#20: Den blir grå för mig när jag ändra till låg-kontrast-utseendet.
Mvh // Johan
#18: Yes! Det tog bara några minuter.
Hur går det med den gamla räknaren och medaljerna?
#22: Ja, plasthållaren för bilder har en fast höjd för att innehåll inte ska hoppa runt så mycket.
Mvh // Johan
#26: Kan jag vädja till dig att byta färg på kanten? Mina bildtrådar ser helt förfärliga ut med den där gråa kanten.. Samma gråa färg som inlägget, kanske? Svart? Det ser verkligen hemskt ut. :(
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Skrivrutan ser hos mig fortfarande annorlunda ut. Bara en tunn svart rand, precis som smilisarna såg ut en stund.
Oj, när jag skickade iväg det här inlägget blev skrivrutan så igen som den såg ut förr, alltså med en blå rand.
Men min sambo, som just är inne på andra sajter har fortfarande bara den svarta randen. Konstigt…..
Fick ett skumt fel nyss. Det stod att jag skulle logga in för att kommentera, trots att jag var inloggad. Fast det verkar ha varit tillfälligt, för när jag öppnade en annan tråd och sedan gick tillbaka till den förra tråden igen, så fick jag upp skrivrutan.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2020-12-21 15:43 av Carmarino
Jag var just inne på "utomjrdiskt" och där var det bara en svart rand. Sen kom jag tillbaka hit och randen är bara svart igen här också.
#30:
Det felet hade jag för ett par timmar, men nu funkar det igen.
Jag kompletterar #13 och sammanfattar de problem jag upplever just nu.
Om jag kommer till förstasidan på en sajt genom att välja den sajten under Sajter till höger så får jag den fula gråa listan. Om jag sedan väljer en tråd så byter sajten till normalt utseende, och jag kan byta tråd i listan till vänster utan att utseendet förstörs.
Om jag kommer till en sajt genom att klicka på ett flödeskort (alltså direkt till en given tråd) så finns även då den fula gråa listan. Väljer jag en annan tråd då så försvinner inte gråa listan, utan det fortsätter att se hemskt ut.
- Redigerat 2020-12-21 17:08 av Ljungåsen
Jag ser ingen skillnad på min inloggning. Ser lika dant ut som det brukar.
😁😏🥰🤐😛🥱🤗😭🥶😳🤪🤡
Smileysarna funkar också som de skall 😁
En sak jag gillar med uppdateringen:
I kommentarer/inlägg där flera bilder har lagts upp, så ser man alla på en gång.
Den största bilden är den som är först i ordningen, och byts om man klickar på någon av de andra bilderna.
Förut så kunde man bara se en bild i taget.
Detta var en klar förbättring. 👍
#22: Jag håller inte med. Jag tycker det ser rätt bra ut med den grå bakgrunden. Det finns säkert undantag, men jag tycker inramningen oftast ser helt okej ut.
Att vi valde en mellangrå färg beror på att den ska passa till både ljusa och mörka bilder, samt till alla färger. Min gissning är att du kommer att vänja dig om du ger det lite tid nu när du vet att den är noga utvald. 🙂
#38: Det är nog mer märkbart vid de bilder som blivit beskurna innan publicering.
Då kan den grå ramen vara mycket bredare än vad man ser på din skärmdump.
Tror i övrigt, att man kommer att vänja sig vid det.
Tog ju ett tag efter september uppgraderingen, att vänja sig vid det nya iFokus också. 🙃
#38: Jo, jag förstår tanken bakom. Jag hade bara föredragit om den gråa färgen varit lite ljusare. Det känns som en väldigt skarp kontrast mot resten av sajten just nu.
Tillägger att det givetvis är min personliga åsikt och att ja, jag vänjer mig säkert vid hur det ser ut så småningom.
- Redigerat 2020-12-22 13:37 av Mitchika
#38: För övrigt så undrar jag (med tanke på bilden du postade) om det är något problem med dom dolda trådarna eller om du helt enkelt kan se dolda trådar på dom olika sajterna? Tråden på bilden ifråga om sajtens regler är satt med begränsad synlighet och ska bara kunna ses av Sajtvärd och Medarbetare då reglerna behöver gås igenom och uppdateras.
Syns dolda trådar om dom är nålade?
#40: Om du vill få det att fylla rutan kan du se till att bilderna är i 4:3-format, vilket dom flesta vanliga foton är.
Mvh // Johan
#42: Tack för infon om formatet! :D
Jag ska se om jag kan ställa om bildinställningarna för framtida uppladdningar. Synd att jag inte kan ändra det på dom tusentals bilderna i dom äldre trådarna bara. Eller…?
#43: Ja, jag förstår problemet. Jag är lite sugen på att kolla om jag kan kolla upp proportionerna när man laddar upp bilden så att inlägget/kommentaren vet i förväg hur stor bilden borde vara, redan innan bilden laddats.
Problemet vi försöker lösa är att Googles ranking tycker det är viktigt att innehållet på sidan inte hoppar runt. Så när man låter bilden bestämma storleken när den laddats så kommer bilden putta ner allt innehåll så fort den är laddad. Och i en tråd med många kommentarer med bilder så blir det så klart bara värre och värre.
Men om jag kunde kolla proportioner när man laddar upp bilden och spara den tillsammans med inlägget skulle man kunna båda äta kakan och har den kvar. Men det skulle då bara gälla nya inlägg.
Får se vad tiden och orken räcker till.
Jag tycker inte heller att dina inlägg blir mindre intressanta bara för att det är en grå ram runt bilderna.
Mvh // Johan
#44: Jag uppskattar verkligen att du ger det en tanke, bara det betyder mycket. Oavsett om det någonsin skulle bli gjort eller inte. :D
Det låter fullständigt vettigt, jag förstår precis.
Jag har försökt trixa lite med upplösning på min dator och spelen och även om jag kunde ordna så att skärmbilderna blev i en bra storlek som fyllde hela rutan så blir spelen väldigt jobbiga att köra istället. Så jag väljer dom gråa ränderna över det.
Tack så mycket! :)
Det kanske bara är jag som är petig och tycker att den grå ramen är väldigt distraherande när jag tittar tillbaka och läser i trådarna. Snyggt lär jag aldrig tycka att det är, men så länge som det inte stör läsupplevelsen för andra än mig själv kan jag lära mig leva med den.
#39: Vi har satt standardformatet för bilder på iFokus till 4:3. Det är också en av de vanligaste formaten på foton. Alla bilder som har det formatet visas utan kanter.
#41: Vi som är nätverksadministratörer kan se dolda diskussioner. Det är inget fel på behörigheterna.
#46: Åh, vad skönt! Då behöver jag inte oroa mig över att dolda inlägg ska synas för medlemmar och besökare. Tack för svar. :D
#30: Det här felet uppstår fortfarande lite då och då och listan över diskussioner är också helt tom. Nyligen fick jag det, och då hjälpte det inte att varken byta till en annan diskussion och sedan gå tillbaka till den andra diskussionen, eller ens att stänga webbläsaren och starta den igen. Felet kvarstod. Fick starta om datorn för att det skulle fungera igen. Kunde inte gå till någon annan sajt heller för alla kort och länkar var borta.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#48: När jag hade skrivit den här kommentaren så klickade jag på Värdsajten i listan över Sajter och fick då enbart den här tjusiga bilden.
Skrev då in url:en till Julen manuellt och då fick jag upp löpsedeln, men inget annat. När jag sedan skrev in url:en till Support så funkade det igen.
#48: så där var det för mig också, fast just vid det här tillfällen så surfade jag på mobilen. När jag laddade om sidan genom att försöka gå in på Staffans profil (det enda som faktiskt gick att göra just då) fick jag ett ISE meddelande. Några minuter senare så fungerade sajten igen.
Blev aningen brydd.
#50: Felet kommer och går, men det händer rätt ofta just nu.
#50: Jag vet inte vad ISE-meddelande är. Ladda gärna upp en skärmdump om det dyker upp igen.
Mvh // Johan
#52: ISE = Internal Server Error
Det står bara så med en helt vit bakgrund.
Ok. Då är jag med. Ganska säker på att det hänger ihop med att jag lagt ut nya versioner 5-10 gånger idag då jag hela tiden upptäckte något nytt.
Mvh // Johan
#54: Ja, så kan det nog vara.