* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettfrågor
Läst 364 ggr
[Tismon]
2

"Spaminlägg" - automatiskt ban

När man kopierar samma text och postar på olika sajter brukar man bli bannad då systemet räknar det som spam.

Jag har märkt att man däremot kan posta samma text åtminstone 2 gånger.

Någon som vet vad gränsen är, hur många gånger kan man posta samma inlägg utan att bli bannad?

Pilspets
1

Tror det är 3.
Fruktar däremot för hur många som blir bannade runt Halloween!
😂

Maria
3

#1 Varför skulle man bli bannad just runt Halloween?

/Maria

Pilspets
0

#2: För att önska glad Halloween.😁

Maria
5

#3 Man kan väl variera sig och ta sig tid att skriva lite olika inlägg. Inte bara kopiera rakt av.

/Maria

Pilspets
0

#4: Ja,men det är inte lätt att komma ihåg.😉

johan
2

Krävs även att det är en länk med i inlägget.

Mvh // Johan

[Tismon]
1

#6: hur många gånger?

Sabah
1

#6: Ja, men det var ju bra, det minskar "svinnet" på framförallt moderatorer runt storhelger och liknande. Många modererar ju flera sajter och önskar ju då God jul på de sajterna, men sådana inlägg har ju sällan länkar! 🙂👍🏻

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2022-10-07 06:56 av Sabah
Pilspets
0

#6: Va?
Jag blev bannad fast hade inga länkar.

Niklas
0

Vid tredje kopian blir man stoppad.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sabah
0

#9: Nu gissar jag, men det kan vara så att det är lagt till sedan, att inläggen ska innehålla en länk också, det var flera medlemmar som åkte ut när spamfiltret sattes i bruk, så då lades det nog till fler kriterier.

💖🧡💛💚💙💜

johan
3

#9: Det har alltid krävts länk. Poängen med hela systemet var just att det ska bli mindre lockande för andra att bara posta länkar till saker, utan att bidra med särskilt mycket annat vettigt innehåll till iFokus.

Men har du bakat in en bild i brödtexten i inlägget, kommer det tolkas som länk.

Mvh // Johan

Sabah
1

#12: Ah, bra att veta att bild räknas som länk när den läggs i texten, det tänker man kanske inte på! Man lägger ju ofta med en passande bild till helghälsningar men då får man komma ihåg att bifoga den i stället, eller ha olika bilder om man har samma text.

💖🧡💛💚💙💜

Niklas
2

#13: Jag tycker att bästa sättet, om man måste publicera liknande inlägg på flera sajter, är att skriva olika rubriker. Det ser mycket bättre ut i alla listor.

Sabah
0

#14: Det är ett bra alternativ! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Pilspets
0

#12: Tror inte jag på in en sån bild.

Draken
2

#6: Jag blev bannad kring midsommar, men jag hade inte någon länk i inlägget. Däremot så hade jag exakt samma text och bild i alla inlägg 😊

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Magi-cat
3

Lurigt det där och jag är lite rädd att vi förutom att vi slipper spammare även förlorar nya medlemmar.
Flera gånger har jag tyckt mig lägga märke till två upprepningar av ett inlägg (som "Min katt är borta") eller någonting sådant av en nybliven medlem. Sedan har den inte synts till mer. Det är inte så konstigt om man missar en sådan här sak i början när man ska börja skriva på iFokus. Många försöker kanske inte igen om de åker ur med detsamma?

Det är inte heller jättekonstigt och faktiskt ganska trevligt om man skriver typ "God jul" på flera sajter och kanske också bifogar en fin länk. Tråkigt då om nya åker ut …
Själv blev jag bannad när jag av misstag sparade samma länk internt på egna sajter.

Det är inte alltid alla kommer ihåg eller har noterat riktigt allt, som att man måste variera rubriker. etc. Det ska inte kännas krångligt att skriva …
Bara i den här tråden kommer det ju upp flera saker man måste notera och hålla i minnet, att bild räknas som länk, skriv olika rubriker, hur många inlägg krävs för att bli bannad etc.

Oss gamla invanda gör det inget, vi kommer tillbaka, men vad känner nya?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

• Redigerat 2022-10-10 14:19 av Magi-cat
TatsuOni
7

#18 Jag hade velat se en varning.

T ex "Obs! Du har postat det här inlägget flera gånger och du riskerar att bli avstängd."

Fast i någon bättre formulering 🤪

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sabah
4

Jag tror också att det kan skrämma bort nya medlemmar, om det är så att man åker ut direkt, speciellt om man inte får en förklaring. En varning tycker jag självklart ska finnas, där det också framgår vad man behöver göra för att få inlägget publicerat.

Som ny medlem har man mycket "att ta in" och förstår man inte kan jag mycket väl tänka mig att man känner sig ovälkommen och söker sig till något annat forum.

Som spammare ids man kanske inte sitta och ändra sina inlägg även om man skulle få den informationen.

💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
4

#20 Precis! Det är mycket att ta in ändå. Att bli portad för att man publicerat mer än TVÅ likadana inlägg (efterlysning/fråga/god jul etc) på ifokus' sajter känns som lite hårt i förhållande till "brottet".

Jag förstår att man måste bekämpa spam, men är lite orolig för om vi förlorar vi mer än vi vinner med det här sättet?

Vi är ändå ganska uppmärksamma på de riktiga spammarna och får bort dem ganska snart.

Lona
2

#19: Bra idé!

Johan och Niklas: Räcker det alltså att ändra rubriken men inte i själva inlägget?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
4

Admin tycker jag tveklöst ska få en varning innan man blir bannad.

#22 Det beror nog på. När jag blev utsorterad hade jag bara lagt en och samma länk tre gånger i trådar på egna sajter.

Condor
2

Jag tror inte att det är en bra åtgärd att förhindra spam. Man kan ju ändra texten en smulai varje inlägg om man vill spamma.

Sen är det ju så att spammare registrerar sig, skriver ett par inlägg och försvinner. Blir man bannad efter 3 inlägg kan man ta ett nytt nick och kan fortsätta.

Jag tror att det är bättre om alla här håller sina ögon öppna. Jag brukar först anmäla spam och sen skriva ett inlägg här på support, så att andra också anmäler det. Sen kan ni på iFokus kolla vad som har blivit anmält och banna nicket om det var en spammare.

Det har nog varken bättre eller sämre effekt än systemet som finns nu, men åtminstone blir ingen av med sitt nick bara för att önska en glad halloween på flera sajter.

Sabah
3

Numer är det inte lika mycket spam men det var en period forumet formligen överöstes med spam, samma inlägg lades i 10-15 trådar på löpande band, troligen robotar. Det var väldigt störande. Det var efter det spam-filtret kom till, skönt tycker jag. Nu är det på hanterbar nivå.

Med det sagt så betyder det inte att det inte kan vara bra att göra ändringar. Det är ju så klart inte bra om fel personer drabbas!

💖🧡💛💚💙💜

Karmatarerskanise
2

#24: ibland är det tydligt att det spammas utan en person bakom nicket som sitter och gör trådarna manuellt. Det går för fort för att någon ska kunna hinna göra det för hand.

De mest problematiska spammen är de som i rasande fart gör inlägg med länkar till virus, porrsajter eller drogförsäljningssajter eller innehåller olämpliga bilder på tex kön. Och de stoppas ju av det nya systemet.

En varningsruta vid första uppreningen av en tråd, ruta som informerar om vad upprepade inlägg resulterar i och varför, skulle vara väldigt bra.

Eller att vissa ord i samband med länkar, ex porr, köp, medicin, osv krävs vid upprepade inlägg för att aktivera blockering.

• Redigerat 2022-10-12 01:22 av Karmatarerskanise
johan
2

Jag har läst tråden och håller med om att systemet borde vara bättre på att inte banna värdar.

Men tycker också ni missar poängen med att vi inte vill avslöja för övriga hur det fungerar. En del av systemet är ju just att det inte är uppenbart hur man tar sig runt det.

Mvh // Johan

Karmatarerskanise
2

#27: förstår det.
Jag tror själv inte nya medlemmar skräms bort av funktionen, så att det skulle vara ett problem. Någon nämnde tex att ny medlem efterlyser en katt, och aldrig återkommer igen, och det kunde bero på att dom skrivit flera inlägg och då blocketats och då inte velat vara med på iFokus.

Om jag tänker på innan denna funktion fanns så var efterlysningar från nya medlemmar många gånger det enda dom blivit medlem för att göra, utan syfte att logga in mer. Samma sak med säljinlägg med länk till sidor som blocket och tradera. Profil skapas för att sprida det man delar, och sedan glöms kontona bort bland övriga sidor som dom använt.

Man kan ju på sina sajter informera om att spam inte är tillåtet på iFokus och kan resultera i blockering. Och att spam är när man upprepar samma sak flera gånger, även om det är på olika sajter. Och uppmuntra till att anpassa inlägg man gör efter den sajt man skriver på.

Då avslöjar man inget om hur det funkar så man lätt kommer runt det, men har uppmärksammat att det inte tillåts här och vad det är.

Men ja, värdar åtminstone borde slippa risken 😅

Niklas
2

#22: Ja.