Ny "font" på iFokus?
Jag la märket till att skriften verkar både vara större men även en annan idag. Har det att göra med snön eller har den ändrats av andra själ?
Undrar även hur andra upplever skriften då jag själv, med lätt dyslexi, tycker det är svårare att läsa nu. Har bara kollat på datorn hittills så vet inte om det skiljer sig mellan versionerna.
Jag ser ingen skillnad. Varken på dator eller mobil.
/Maria
Jag reagerade på att det var en liten skillnad på fonten i vänsterspalten nyss. Även i inläggen ser jag nu.
Jag använder chrome och Google Pixel.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
- Redigerat 2022-12-08 09:56 av TatsuOni
#3: Håller med.
Den känns faktiskt otydligare.
Jag upplever fonten tydligare faktiskt
"I'm too old for this shit."
Åh! Jag som tycker att det är mycket tydligare och lättare att läsa nu 😊
/Désirée
Jag tycker också det är tydligare och lättare nu, mycket bra! 👍 Tack!
(Jag har bara tittat på hemdatorn, ej mobilen ännu.)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Hoppas det ändras tillbaka :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Samma här jag tycker det blev alla tiders bra och mer lättläst 😎
håller med
Gärna lite "tjockare"/ svartare. 😎 Så blir det ännu mer lättläst.
Jag vill ha tillbaka den gamla texten, gillar inte nya stilen. Tycker bara att den känns skarp och kall på något vis 😅
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#14: Jag behöver betydligt mer tid för att läsa och svara på saker nu då jag kämpar med att läsa den. :’)
Funderade på att låta datorn läsa upp det men det blir alltid så konstigt när någon har vissa stavfel eller fått in skumma bokstäver.
Jag gillade detta.
Med mitt synfel blev det lättare att läsa
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag tyckte väl att något kändes konstigt. Men jag upplever det inte som varken lättare eller svårare att läsa
//Jessie
Jag måste vara konstig som inte märker någonting 😃
/Maria
#18: Du svarade ju först här så jag satt och funderade (för tionde gången inom loppet av några minuter) om jag bara inbillade mig det hela.:')
Använder du mobil eller dator? På mobilen tycker jag att man märker av förändringen mindre.
#19 Jah har använt både datorn och mobilen idag.
/Maria
Exakt vad har ändrats. Jag ser ingen ändring. Sitter med mobil.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Minns inte exakt hur det såg ut innan, men skillnaden syns mest på rubrikerna verkar de som. De är betydligt "fetare" och svartare. Om de är större är svårt att säga. Löptexten verkar däremot vara tunnare och med lite större avstånd mellan raderna. Kan inte bestämma mig för om det är en förbättring eller försämring.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#21: som jag ser, tydligare text. (Sitter med mob.)
Mörkare och tydligare bokstäver. Mer mellanrum mellan raderna.
Nu har jag ett synfel så för mig är detta en stor positiv skillnad
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#23: Jag tycker avståndet underlättar men för mig är det svårare att läsa då skriften nu ser "rakare" ut. Svårt att beskriva… :')
#24: Är inte säker, men tror att den tidigare fonten var med "seriffer" (= "fötter"), medan den nya fonten är utan och därför rakare.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#26: Tycker med att det verkar så men har tidigare inte riktigt reflekterat över hur skriften här sätt ut då den funkat okej-isch för mig. Problemet för mig är att bokstäverna nu flyter ihop mer än vad de redan gör. Förstår att det är omöjligt att ta hänsyn till alla men kände ändå att jag kunde ta upp det.

Jag kan läsa texten mycket tydligare nu. Känns som när man är hos optikern och dom sätter i exakt rätt glas. Mycket positivt.
Vet inte om det blir så överallt, men nyss när jag svarade I en annan tråd så syntes inte hela mitt användarnamn, vilket stör mig när det klipps av och blir till punkter.
Min nick är ju ändå inte speciellt långt heller.
Använder mobilen, så har ingen aning om det är någon skillnad på datorn.

#29 Har sett det med dom som har för och efternamn, blir förnamnet+några bokstäver.
#28: ja exakt.
…………………………………..
#30: ja… men det som saknas för mig är två bokstäver, vilket de ersatt med tre punkter. Varför?
- Redigerat 2022-12-08 18:31 av [Moon AppleGrey]
Märker ingen skillnad 🤷♀️
#33 Skönt att jag inte är ensam 😉
/Maria
Jag stör mig på att "Hantera" (bredvid gilla-hjärtat) har så stora bokstäver att ordet inte får plats i cirkeln… 🤨
Edit; Nu är cirkeln borta, så det var nog bara något tillfälligt antar jag.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-12-08 21:11 av OberonsMatte
#35 För mig har den cirkeln kommit och gått under dagen. Om jag klickar hantera på ett inlägg så försvinner cirkeln. Men jag tycker också det är störigt när ordet inte får plats i cirkeln
//Jessie
#36 Ja, nu är den tillbaka igen!! 😐
Sajtvärd Katter iFokus
Nu används standardfonter, istället för att behöva ladda ner extra font. Det är en lista av inbyggda fonter, men alla fonter finns inte på alla plattformar. Så även om det ska vara så likt varandra som möjligt, är det fullt möjligt att det väljs olika fonter på olika plattformar.
T ex på iPhone eller Mac kommer systemfonten för iOS/macOS väljer, på Android är det mer troligt att det blir en font som heter Roboto och på Windows blir det förmodligen Helvetica Neue eller Arial.
Personligen tycker jag också det är mer lättläst. Och det jag gillar allra mest är att texten inte hoppar till när fonten laddats in, vanligtvis när man växlat mellan sajter.
#26: Det har alltid varit en Sans-Serif.
Mvh // Johan
#38: Okej, då mindes jag fel. Inte ovanligt. 😊
Tycker skillnaden är mer märkbar på datorn än på mobilen.
Läser bara på datorn och tycker att det innebär en förbättring, även om det kändes ovant de första inläggen.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#24: Så upplever jag det också! 🙂
Använder mobilen. Har inte kollat på datorn än (använder mest mobilen)
💖🧡💛💚💙💜
#40: Sa inte att det ser trasigt ut, bara att skillnaden är mer märkbar på datorn än på mobilen. Bara ett konstaterande. Har inga större problem att läsa varken på datorn eller mobilen.
#44: Det har jag missat, men det är likadant för mig - åtminstone på mobilen (men vi har ju samma modell så det är kanske inte så konstigt 😊).
#43: Nej, jag menade inte att det var något du sagt. Jag var mer ute efter att jag inte riktigt kan avgöra hur det ser ut hos alla, då jag mest kör iPhone, Mac och ibland Windows 11. Men det kan finnas andra fonter installerade på andra system.
Så för att undvika själva tycka det ser snyggt ut och missa att på någon Android-telefon så används någon font som jag verkligen inte förutspått, så ville jag se exempel.
#44: Ja, det är ett litet test. Istället för att texten ska hoppa till när den anpassade fonten väl laddats hem, så kommer "rätt" font istället visa nästa gång du besöker sidan och du har den redan nedladdad.
Däremot blir det tydligt att din standard-font är alldeles för tunn för den rubriken ska bli bra. Det är någon Android-mobil med Chrome, misstänker jag?
Mvh // Johan
Så det ska vara såhär illa nu via datorn? :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2022-12-09 10:37 av Fridaaaa
#46: Gissar att åtminstone hälften (eller fler) här på iFokus använder Windows 10 eller 11 så kanske det hade varit läge för er som gör sajten att även ha en en sådan PC att testa på? Det behöver inte vara någon avancerar och dyr dator, för jag tror de flesta inte kör på de allra senaste modellerna.
På min mobil använder jag Samsungs webbläsare, inte Chrome, och det var lika tunn text där. Däremot är det inte tunn text på datorn. Där ser det ut som vanligt.
- Redigerat 2022-12-09 10:46 av Carmarino
#46: Jag använder för det mesta Mac. Skriften jag åker på heter Segoe UI och jag uppfattar den som svårläst just då den är såpass "ren". För mig blir det att bokstäverna ser för lika ut och därav flyter ihop.
#46: Okej, förstod nästan det, det verkar ju vara något nytt du testar! 🙂
Ja, precis, texten/rubriken är svår att se. Använder Samsungs webbläsare.
💖🧡💛💚💙💜
Så här ser det ut med Firefox och Linux (om det spelar roll)
Rätta mig om jag har fel, Johan, men man kan väl ändra font själv? Antar det beror på vad för browser/operativsystem/pryl man använder. Hittade inte i Chrome på Android men det ska gå så kan vara att jag får ändra nåt i telefoninställningarna.
Kan ändra i Firefox i alla fall.
- Redigerat 2022-12-09 13:40 av Syntium
Jag har också Android och Chrome. Men har aldrig sett en cirkel runt hantera.
Jag har en Google Pixel 5 med Adroid-version 13.
Jag har inte sett cirkeln på datorn heller. Windows 10 och Firefox.
Jag har aldrig haft cirkel runt Hantera innan igår. Den dök upp samtidigt som fonten ändrades. Det är lika på min dator och där dök cirkeln också upp igår.
Windows 10, Google Chrome (version 108.0.5359.98)
Min mobil är förresten Samsung S20 FE med Android-version 12. Chrome version 108.0.5359.79
//Jessie
- Redigerat 2022-12-09 15:10 av Scorpio97
#55 Undrar om det beror på webbläsare eller operativsystem eller vad det är då 🤔
#54: Har inte heller någon cirkel runt hantera, varken på datorn eller mobilen.
Windows 10 Microsoft Edge, Version 108.0.1462.46 (uppdaterades nyss)
Mobil Samsung Galaxy A52, Androidversion 13 (uppdaterad 2 december)
Samsung internet Version 19.0.3.12 (uppdaterad idag)
Testade Samsungs standardwebbläsare på mobilen och då har jag inte heller någon cirkel :)
//Jessie
#28: Precis så upplevde jag det också som om man var hos optikern och dom sätter i rätt glas så det här för mig var riktigt bra som har problem med synen och bara en sån sak som att kunna förstora upp lite det hjälpte inte tidigare men med nya fonten det är så perfekt och underbart att kunna se 😎
Läser i mobilen nu och tycker det är tydligt och bra här också.
Otroligt lättläst!
Superbra.😁
Mycket märkligt att cirkeln namnar där. Fattar inte ens var den kommer från. Har aldrig sett den själv.
Mvh // Johan
#62: Den dyker upp ibland, väldigt sällan
#62 Den är lite störig, men jag vänjer mig säkert om det är något som blir kvar. Men säg till om du vill att jag testar något :)
Upptäckte nu att cirkeln är där om jag går in på en tråd från startsidan eller från korten. Går jag däremot in på en sajt först och därefter in i en tråd så är cirkeln borta. Uppdaterar jag sidan dyker cirkeln upp igen.
//Jessie
Ett litet tillägg det blir så med cirkel även när man går in i någons profil och klickar på senaste diskussionerna.
Jag tycker det går lättare att läsa nu, men jag ser dåligt, trots glasögon.
Jag har ingen ring runt hanteraknappen. Använder Chrome och endast dator när jag är inne på iFokus.
Har tydligen börjat vänja mig nu, för jag tänker inte på att det är ny font längre. 😊
- Redigerat 2022-12-11 17:04 av Carmarino
Jag har inte märkt någon skillnad hos mig. Om någon kan lägga in bild med både gamla och nya teckensnittet vore det uppskattat. 🙂

Här är det för mig.
Tack! Jag hade nog inte sett skillnaden om ingen visat. 🙂
Jag tycker det har blivit jobbigt att läsa nu, men jag upptäckte också en inställning i telefonen som jag ändrade på nu. Jag har haft högkontrastläge, det funkade bra med den förra fonten. Nu när jag tog bort det läget känns det lite bättre i ögonen, men inte lika bra som det var.. Fick jag välja skulle jag ta tillbaka den gamla. Talar bara om hur jag upplever det, vi är visst många som tycker olika..
Lägger med en ny skärmdump.
💖🧡💛💚💙💜
Som sagt, jag tror man kan ändra fonten själv i sin browser och/eller telefon.
#74: Javisst ja, det skrev du! Det måste jag undersöka, hur man gör, har aldrig gjort det förut. Tack för tipset! 🙂
Edit: Hittar att jag kan ändra textstorlek men inget om fonten, det kanske inte går i Samsungs webbläsare..
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-12-13 13:35 av Sabah
#75: Kan du inte använda Chrome?
#75 Kanske du kan ändra någonstans i telefonens inställningar? Har också Samsung men hittar inget i Chrome.
Jag hittar inget i Chrome för iPad heller.
Syntium och Niklas: Ni verkar ha rätt, det verkar (dumt nog) inte gå att ändra.
I telefonens inställningar går det att ändra teckensnitt, men det gäller inte webbläsaren. 😕
💖🧡💛💚💙💜
Googlade mig till nu att det går att ändra men vissa saker funkar bara med senaste Android-versionen, 13. Jag har 9.
Det tycker jag är korkat, hur svårt ska det vara att kunna ändra fonten?
#80: Ja, man kan ju tycka att det skulle ha funnits i tidigare versioner, individuella inställningar är ju inte nåt nytt som nyligen dykt upp!
Tror jag har version 10.
💖🧡💛💚💙💜