* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettinloggning
Läst 195 ggr
Luja
0

Byta lösenord

Byta lösenord förstår jag att man kan🙂 men kan man byta även om man glömt det gamla..? Eller kan man "hitta" sitt gamla på nåt sätt, finns det någon funktion som kan synliggöra det så att säga? 😶‍🌫️ /Slarvmaja

[solljust]
4

Du kan klicka på knappen glömt lösenord och skriva in din epost som du registrerade kontot med då kommer en länk i din mejl där du kan ändra lösenord.

Hoppas det löser sig för dig 😎

Luja
0

#1: Ah, smart, det är bara att logga ut först då! 🙂 (Tänkte att jag måste hålla mig inloggad tills jag vet hur jag löser det, annars går det ju såklart att skapa en ny profil också).

Tack för svar! 😊

Ulla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kan byta lösenord utan att logga ut först. Gå till dina inställningar. Där, under Kontoinställningar, hittar du rubriken lösenord. Gå in där så kan du byta.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[solljust]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3: Nackdelen för TS är att hen glömt sitt nuvarande lösen och för att byta måste vi skriva in det gamla först sen det nya två gånger 😎

Ulla
0

Okej. Jag läste slarvigt, trodde att TS inte hittat rätt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

johan
1

Som andra redan sagt, använt ”Glömt lösenord” vid inloggning.

Att se det befintliga lösenord går inte för vi lagrar inte lösenordet, utan ett krypterad version av lösenordet som aldrig kan återgå till klartext.

Mvh // Johan

Luja
0

Nu är det bytt! 👍🏻🙂

#6: johan Det låter bra att de inte lagras, så de inte kan komma i orätta händer, bra att man kan byta på det här sättet istället! 🙂 Men det fungerade inte att uppge E-postadressen för att få länken för att kunna byta, och ja, jag kom ihåg att kolla skräpposten, jag fick inget mail! Men när jag uppgav användarnamnet fungerade det direkt! 🙂

• Redigerat 2023-11-11 14:45 av Luja
johan
1

#7: Bra att det fungerade. Är du helt säker på att mailen du har på iFokus är den du försöker återställa lösenordet med?

Mvh // Johan

Luja
0

#8: Ja, det är jag, när jag uppgav användarnamnet kom återställningsmailet till den adressen. Jag får också mail dit när någon svarat i tråden. 🙂 (har även kollat i inställningar att det är den adressen)

johan
0

Märkligt. Testade precis glömt lösenord med en e-postadress och den kom snällt fram.

Jag menar alltså inte att du har mail adress registrerad på iFokus, utan jag menar att du angav antingen en annan eller felstavat när du försökte återställa lösenordet.

Mvh // Johan

johan
0

Nu har jag testat glömt lösenord med den adress du registrerat på iFokus. Du behöver inte göra något med mailet, men du kan väl berätta om det kom fram eller ej.

Mvh // Johan

Luja
0

Jag förstår hur du menar; jag skriver på telefonen och då kommer mailadressen upp som förslag så jag klickade på den efter att jag kontrollerat att det var rätt/den jag uppgivit här på iFokus. Fick beskedet att mailet var skickat, uppdaterade inkorgen flera gånger och kollade även skräpposten men inget mail hade kommit. Lite senare gick jag tillbaka och klickade på glömt lösenord, tänkte först prova en gång till, men då knappa in adressen men såg att man även kunde uppge användarnamnet så jag testade det istället och det fungerade som sagt. Kan ju hända att det skulle ha fungerat med att knappa in adressen..?

#11 Det fungerade, har fått ett mail! 🙂👍🏻

johan
0

#12: Bra. Då vet vi att funktionen gör det den ska.

Anledningen till att sidan svarar att den skickar mail om adressen finns, är att ingen annan ska kunna avgöra vilka användarnamn eller adresser som finns på iFokus genom att testa massvis med alternativ och få ”ja”/”nej” om dom gissade rätt eller inte.

Mvh // Johan

Luja
0

#13: Ah, jag förstår! Bra säkerhet! 🙂