* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettövrigt
Läst 385 ggr
DesK
4

Support är väl inte till för administratörer?

På senare tid har det förekommit en del trådar som handlar om administration av våra iFokussajter här. Dessa ska väl ändå diskuteras inne på Värdsajten och /eller iFokus, iFokus? Eller? Det blir ju väldigt rörigt att ha diverse diskussioner om iFokus’ administratörsfunktioner, på flera olika sajter.

/Désirée

• Redigerat 2024-05-01 18:38 av DesK
  • Redigerat 2024-05-23 14:11 av Karmatarerskanise
Pyttelite
1

#0: Vad är problemet?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

DesK
1

/Désirée

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Pyttelite
0

Fast nu var det ju en öppen fråga som inte hade med om man var sajtadminstratör att göra eller inte.

Vad är problemet att ställa frågor - vad är det som är då kontroversiellt?

• Redigerat 2024-05-01 18:30 av Pyttelite
DesK
6

Ja ja, gör som ni vill! Jag har uppenbarligen varit med för länge här. För mig är det solklart att sajtadministration inte diskuteras på en offentlig sajt som Suppoert, utan på antingen Värdsajten eller iFokus, iFokus.

/Désirée

• Redigerat 2024-05-01 18:36 av DesK
Draken
2

Misstänker att detta handlar om min tråd om siten Bearded Collie.

Jag ber om ursäkt om det har blivit fel, men det kändes som om support var den lämpligaste siten att posta inlägget då det handlade om funktionerna på siten.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

DesK
4

#5 Förstår hur du tänker, men för mig handlar allt sådant om sajtadministration och skall därmed tas på Värdsajten och/eller iFokus, iFokus.

/Désirée

DesK
5

Som jag ser det så ska alla diskussioner som handlar om sajtadministration tas på Värdsajten och/ eller iFokus, iFokus. Support är till för att hjälpa vanliga medlemmar tillrätta vid frågor om iFokus’ funktioner, vilket står tydligt i sajtinformationen.

/Désirée

Draken
1

Kanske någon av killarna kan ta bort eller flytta tråden om den ligger fel

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pyttelite
4

#7: Om du kollar lite extra noga så var minst en av frågorna ställda av en person som inte längre är sajtadministratör eller i vilket fall inte värd så då har man inte tillgång till de sidor du hänvisar till.

Du har fortfarande inte svarat på vad problemet är och var man kan vända sig om man inte längre är sajtadministratör plus att det finns en hel del historia som vanliga medlemmar kan hjälpa till och förklara. De som varit medlemmar länge.

Varför kan vi inte hjälpas åt och framförallt hjälpa varandra när det uppkommer frågor?

DesK
5

#9 Sajtvärdar har tillgång till både Värdsajten och iFokus, medan Medarbetare har tillgång till iFokus, men inte Värdsajten, är man varken Sajtvärd eller Medarbetare har man inga möjligheter att administrera någon sajt, så då behöver man ju inte ställa frågor som berör administration av sajter.
Självklart ska vi hjälpas åt, men på rätt sajter, på samma sätt som vi hänvisar frågor om t ex krukväxter till sajten Krukväxter och inte besvarar dom här på Support.

/Désirée

Pyttelite
1

#10: Fast nu var det ju inte administrering av sajter frågorna gällde.

Du ställde frågan om tillgänglighet och den andra frågan handlade om krav på värdar inget av dom behöver man vara Medarbetare eller värd för att fundera över.

Det är dessutom så att man inte får speciell snabb hjälp vare sig på värdsajten eller iFokussajten om man ens får ett svar och i värsta fall blir man bortröstad så vad är problemet med att ställa frågor även här när man inte har tillgång till de märkta sajterna - vad är det som stör?

• Redigerat 2024-05-02 09:42 av Pyttelite
DesK
4

Min fråga handlade enbart om sajtadministration, vilket tydligt framgår.
”På senare tid har det förekommit en del trådar som handlar om administration av våra iFokussajter här. Dessa ska väl ändå diskuteras inne på Värdsajten och /eller iFokus, iFokus? Eller? Det blir ju väldigt rörigt att ha diverse diskussioner om iFokus’ administratörsfunktioner, på flera olika sajter.”

/Désirée

Pyttelite
1

#12: De frågor som kom upp igår handlade ju dels om tillgänglighet, dels historia och dels en fråga om vad som gäller för att vara värd.

Den senare frågan ställdes av en numera avhoppad värd som inte då har tillgång till värdsajten.

Vad är problemet - varför får man inte ställa frågor som även de som har historien och inte är värdar eller Medarbetare idag kan svara på?

Vad är det man bryter emot speciellt som dessa x-märkta sajter i te ger speciell snabb respons.

DesK
4

Jag syftade inte bara på dom frågor som ställdes igår, vilket också framgår tydligt av vad jag skrev.

/Désirée

Anonym
6

#12 Jösses här är det taggarna utåt från dom som borde vara mer serviceinriktade och hjälpa oss medlemmar.

Facebook vinner på w.o känns inte det minsta roligt att skriva på iFokus.

Pyttelite
2

#15: Jag fattar inte att han kan tolka regelverket så hårt att man inte kan hjälpa eller stötta andra när man har frågor.

Fornöga
5

Kommer att ägna mig åt att ställa funktionsfrågor här på support i fortsättningen enligt anvisning, så egentligen har jag väl inte något att tillföra här. Bara en reflektion: lite märkligt tycker jag trots allt att det är att en icke admin/medis för sidan kan uttala sig så kategoriskt om dess funktion och hur man skall förhålla sig här. Detta får bli mitt enda inlägg i denna tråd.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2024-05-02 11:31 av Fornöga
DesK
6

#15 Förstår att du inte vill stå för din kommentar, för det är endast din kommentar som är taggig. Pyttelite och jag må ha olika uppfattning, men vi är hövliga mot varandra och samarbetar bra på dom sajter som vi båda är administratörer för.
#16 Det är naturligtvis utmärkt att stötta och hjälpa varandra. Jag tycker bara att det är bäst att diskutera administrationsfrågor på dom båda tidigare nämnda sajterna, eftersom vanliga medlemmar inte kan administrera några sajter.

/Désirée

Anonym
1

#18: Jag visste exakt hur du skulle kommentera mitt inlägg och hade inte förväntat något annat av dig sen är det min fulla rätt som medlem att kunna kommentera anonymt om det finns sådan möjlighet!

Maria
6

#19 Ibland hjälper det inte att vara anonym.😉
Sättet att skriva och att uttrycka sig avslöjar mycket.

/Maria

Anonym
2

#20: Ibland undrar man om inte dessa regler borde plockas bort?
https://www.ifokus.se/about/rules_of_conduct

Är detta vad ni och ansvariga vill ha tjafs och påhopp för man försöker förstå hur en sajt fungerar? Finns det ingen som helt kommunikation mellan ansvariga och dom som driver sajterna hur man ska bete sig mot andra?

Vad tycker sponsorerna om det här klimatet som drivs på sajterna ska man kontakta dom och uppmana dom sluta sponsra iFokus?

Vad tycker du, skulle du vilja bli bemött på samma sätt eller bemötas med respekt fundera på det.

iFokus består av massor av olika intressesajter. Här samlas entusiaster som vill dela och utveckla sina intressen tillsammans med andra. Medlemskap är gratis och ger dig möjlighet att delta i diskussionerna, men du är också varmt välkommen bara som besökare. Om du saknar något intresse är det enkelt att själv starta en sajt. Det kostar ingenting.
Maria
4

#21 Vilket klimat?

/Maria

[solljust]
6

Oj här hettar det till och när vi tänker efter dom som verkligen kan svara på dom här frågorna är i fokus ledning hur dom vill ha det.

Jag förstår DesKs tanke och har själv nån gång reflekterat över att administrativa frågor ställts genom åren men inte brytt mig så mycket om det och tänkt det får admin för support sköta om men visst är man inte admin och undrar över något ibland kan exempelvis fråga om starta sajt komma upp så tycker jag inte det är något besvär för mig personligen men det där får admin för sajten ta hand om tänker jag och styra support som dom bedömer är rätt.

Men framför allt är det ledningen som avgör vad som ska finnas med på support eller inte och vi alla får förhålla oss till det så Niklas, Staffan, Johan och Erik hoppa gärna in i den här tråden och förtydliga vad som gäller för support 🙂

Draken
3

Stopp och back nu snälla. En stor del av diskussionerna i denna tråd rör min frågeställning om en av siterna som jag administrerar. Jag ställde frågan här, då det handlade om ett eventuellt funktionsfel och tillgängligheten på siten, det har ingenting med administrationen av den aktuella siten att göra.

Jag förstår mycket väl både Desks och Pyttelites diskussioner kring ämnet. Det är kanske lite luddigt vad som gäller för skrivna inlägg och vilken site inläggen skall postas på.

Jag tar absolut inte illa upp av någon av diskussionerna eller inläggen. Och jag tycker inte alls taggarna är utåt, varken från Pyttelite eller desks sida.

#Anonym: Tycker att det är du som skall tagga ner, inte varken Desk eller Pyttelite.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[solljust]
4

#21: Alltså jag måste säga jag förstår dig inte alls vart hittar du det här som du skriver om :

**Är detta vad ni och ansvariga vill ha tjafs och påhopp för man försöker förstå hur en sajt fungerar? Finns det ingen som helt kommunikation mellan ansvariga och dom som driver sajterna hur man ska bete sig mot andra?
**
Ursäkta men vem beter sig illa i den här tråden eller gör påhopp ? alla svarar hövligt även om man inte håller med så är det en god ton så vad vill Du provocera fram ? det är helt du som sticker ut taggar här ingen annan och det upplevs som en provokation i en diskussion där frågor ställs och där vi ser olika men på ett hövligt sätt.

Sen att vara anonym i den här frågan du får verkligen ursäkta mig men det är fegt och anonymfunktionen bör användas till något bättre där det är känsliga ämnen men det är inte det här vi ser olika på hur admin frågor tas upp på sajten support det är varken allvarligt eller svårt för någon att hänga med i.

• Redigerat 2024-05-06 15:32 av [solljust]
Anonym
4

På tal om anonym funktionen så känner Vargnatt för att hälsa en god och fortsatt fin Måndag helt anonymt till er alla 🤗

För visst är jag jätte anonym nu eller hur 😂 och ändå bättre om jag redigerar mitt inlägg så syns det ändå vem som skrivit hur gött är väl inte det 😂

Inlägget är låst för nya kommentarer