Forumet krånglar ibland #2
Nyss fick jag 504 Gateway Time-out två gånger, så det krånglar fortfarande lite. Det tog dock inte så lång tid innan låsningen försvann.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Samma här. Samma på bägge webläsarna.

Jag har samma problem. Av någon anledning känns det ofta som att det hakar upp sig i samband med att man ska posta ett inlägg.
Vet att Johan tittar på det här och har fin hjälp från Pontus på Scandinavian Hosting som vi driftar sidan hos. Bara hålla tummarna för att det går att komma tillrätta med det här, tror det skulle göra stor skillnad.
// Staffan
#2: För min del kom det när jag startade iFokus, men det varierar. Det kan komma precis när som helst. Dock var det mycket värre tidigare. Nu händer det inte lika ofta.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Det blev när jag skulle byta tråd på min huvudwebbläsare (chrome) och när jag försökte logga in från den andra (edge) så jag tror det kan komma lite när som, oberoende på vad man gör just då.
- Redigerat 2025-04-16 07:57 av Draken
#5: Det skadar nog mest de som är nya. De flesta av oss som har varit med ett tag hänger kvar ändå.
Samma här alldeles nyss men bara ett par tre minuter jag klickade på uppdaterat inlägg.
Säger som Camarino vi är många som vart med länge vi lär hänga kvar och vi minns väl alla den där gurun som skulle meditera förr med en äldre plattform ha ha ha det var mig en jäkel att kunna meditera där en tid en riktigt sund och cool typ som inte kände stress tack vare sin meditation :-D men det redde upp sig det med och det gör det här också.
Nya kanske blir tvekande men jag tror också många förstår att det är tekniskt och kommer igen.
Tack till Johan som jobbar på med det här.
Glad Påsk på er :-)
- Redigerat 2025-04-18 14:44 av [solljust]

#7 Håller med; Tack Johan som jobbar på det här!
Önskar det fanns mer jag kunde göra för att hjälpa till men jag är tyvärr inte kunnig på området… :-/
#8: Så känner jag med jag önskar att jag som medlem kunde hjälpa till mer och jag tycker mig minnas att någon annan medlem skrev liknande i en tråd för en tid sedan så det är nog många som önskar dom kunde hjälpa till mera och det är väldigt fint när medlemmar vill ställa upp och önskar dom kunde göra mer.
Jag är inte heller kunnig på området och jag ger mig den på att du är mer kunnig än jag Staffan för jag är helt kaputt på sånt här men ni har koll ni vet och kan det har jag sett många gånger genom åren ni har en teknisk kunskap.
Nu vill jag ha en smiley med tummen upp för er men jag har teknikproblem och det känns skitfattigt att inte kunna uttrycka sig med smiley allt man skriver blir så töntigt intetsägande :-D men jag kan bara ge er alla beröm ni gör ett jättejobb med forumen allihopa så tummen upp för er :-)

Tack Vargnatt för uppmuntrande ord.
Det jag kan göra för att hjälpa utvecklingen i rätt riktning är att här och nu lova Johan en fin middag på stan och kanske en efterföljande film på bio - om han lyckas fixa problemet :)
// Staffan
#10: Å så jättefint av dig Staffan och jag säger bara count me in jag skulle gärna vilja vara med på det hörnet för oj vilket jobb han gör och det vore så roligt att få belöna jag tycker det är jättefint och får jag vara med på ett litet hörn så är jag innerligt gärna med :-)

#11 Skulle göra det hela ännu roligare!
Bor du i närheten av Stockholm så är det ju enkelt att ansluta :)
#12: Jag har bott i Sthlm i 20 år men är hemma på landet igen sen många år men det här löser vi snabbt med dagens teknik swich och swosh allt vad det heter så löser det sig alltid :-)
Segt iFokus, tar lång tid att byta sida, och blev utloggad mitt i när jag satt och läste.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

#13 Om Johan lyckas lösa problemet så lovar jag att du kan få bjuda på Johans efterrätt, även om det skulle vara ännu roligare ifall du hänger med ut… :)
#14 Bara att hålla tummarna…
// Staffan
#15: Jag tycker sånt här är jättekul och det skapar en gemenskap på forumen om vi medlemmar också kan bidra med något som visar uppskattning för ert jobb och det vore jätteroligt att hänga med ut så vi får väl se vad som händer och fötter men ett gott jobb gör ni allihop och det är vi alla innerligt tacksamma för :-)
Nu var det tvärstopp på iFokus igen. Dock bara ca fem minuter. Det händer en eller ett par gånger varje dag, men som väl är brukar det det bara vara kortare avbrott.
#17: Råkade tydligen komma åt anonymfunktionen. Det var inte meningen.
#18: Märkligt. Skriv anonymt verkar vara automatiskt förbockat om man råkat bocka i det en gång. Nu hoppas jag det försvunnit.
Skumt, testar och ser hur det gör för mig.
Så provar jag igen och ja mycket riktigt det ligger kvar så man får klicka bort det ser jag och så ska det väl inte göra 🤔
Just nu går det trögt här. Klickar man på någonting så ser man inte hela sidan, de nya inläggen syns inte och man är utloggad. Efter ungefär en minut laddas sidan helt ner och man är inloggad igen. Problemet började för ett par minuter.
De senaste dagarna har det varit segt från och till, särskilt om man går till startsidan. Väljer man att gå direkt till någon sajt så brukar det gå snabbare.
Nu är det långsamt igen. Det tar tid att både komma in på iFokus och att byta tråd/sajt.
Är det nån mer än jag som haft lite tjall dom senaste dagarna ?
Ibland tar det lite tid att publicera ett inlägg man får vänta en stund på det.
Vissa gånger ser det också ut som man plötsligt är utloggad det här har jag inte helt stenkoll på men tycker det blir då och då när jag byter sajt.
Nån mer som upplevt det här några dagar ? det är inget jätteproblem men det händer och vid ett par tillfällen fick jag logga in på nytt .
Har inte märkt något vad jag kan minnas, men jag har inte varit inloggad så ofta de senaste dagarna.
Har inte märkt något när jag har varit inloggad.
Kanske är det något hos mig tekniskt det är inget stort problem men det blir urloggat några sekunder sen är jag inloggad igen och nyss besökte jag en sajt där såg det ut som en dold sajt några sekunder sen dök trådarna upp.
Ja ja vi får se kanske är det något som löser sig av sig självt och har ingen annan upplevt det måste det vara något tekniskt hos mig.
- Redigerat 2026-03-10 14:33 av [Tipin]
Nu är forumet väldigt segt hos mig.
Använder stationär dator och Chrome som webläsare.
För tillfället funkar det för mig, men tidigare idag var det rätt segt.
Nu fungerar det som vanligt igen 🙂
Nu är det segt till och från. Ibland kommer man direkt in i tråden man vill öppna, ibland står det bara och tuggar.
Det verkar vara motvind även på iFokus, för det går väldigt trögt från och till idag.
De senaste dagarna har det varit trögt från och till. Ibland tar det lång tid att komma in, och ofta får man stänga ner webbläsaren och börja om, men ibland kommer man direkt in.
Segt ibland och det tar lång tid innan ett inlägg går iväg.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Nu gick det snabbt, så det är bara ibland. 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det är lite till och från det här ibland är man utloggad sen inloggad det hoppar och det kan vara svårt och trögt att få iväg inlägg.
Just för stunden går det bra så det här är något som kommer och går och är väldigt svårt att sätta fingret på.
Jag har trott att det är min dator den mår inte helt bra men efter att ha läst om liknande på medarbetar sajter så är jag inte ensam om det här som händer och min dator fungerar perfekt på andra sidor även om den inte mår helt så där jättebra så flyter det på mer än här inne på i fokus.
Något kanske behöver ses över 😎
Lite smålurigt är det här jag har skaffat en ny dator nu och en ny router och ändå blir jag ibland urloggad för stunden.
La även in en bild nyss i en tråd klickade i rutan men den kommer med som en fil lika hände med den en video då hade jag min gamla dator men nu är det bara friska nya grejer och jag gör allting rätt det här brukar fungera alla tiders bra och enkelt.
Testade på en dold sajt i TS syntes bilden men så gjorde jag inlägg där blev det en fil.
Någon mer än jag som råkat ut tro ? lägger in samma bild här och testar en gång till om bilden publiceras direkt eller kommer som en fil.
Njepp det gick inte så bra här heller
- Redigerat 2026-06-03 14:49 av [Vargnatt]
#38: Jag tror att det beror på formatet - att jfif är en komprimerad jpeg.
Den måste ”packas up” för att kunna visas och den funktionen finns inte.
Om du lägger in bilden via bildikonen i skrivfältet - funkar det bättre?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#39: Oj det här blir lite för komplicerat för mig jag har enkelt teknik och ett enkel router 😳 ZTE står det på den min modem sticka gick sönder som jag haft i många år så jag köpte den här liten när jag tog en ny dator i bruk som legat ouppackad i ett par år.
Det var enda sättet att kunna konfigurera datorn men jag har inga abonnemang inga tjänster och kan säga upp nätet nu direkt om jag vill.
Tack för tips jag får titta på det där och förr har det vart så enkelt men troligen har tekniken gått om mig jag börjar bli för gammal för det här 🧓
Plötsligt gick det inte att öppna startsidan på iFokus. Däremot gick det bra att gå direkt till den här sajten. Förhoppningsvis släpper segheten snart.