Senaste fixarna
Jag skapar en tråd som bara jag kan skriva i där jag berättar vad jag fixat senaste. Tänker att det blir lättare att få en överblick om det endast är det jag skriver som syns i den.
Skapa gärna egna trådar för buggar och inkludera bra beskrivningar om vad som är fel, hur man återskapar det, hur det förväntades fungera. Skärmdumpar hjälper.
Mvh // Johan
- Redigerat 2026-08-27 08:30 av johan
- Startsidan sorters på senaste kommenterat, inte senast publicerat
- Kort i flödet till privata meddelanden länkar (förhoppningsvis) korrekt
- Kort om modererade inlägg, visar namnet på den som skrev det modererade inlägget, inte mottagaren av kortet
Mvh // Johan
- "Upp till toppen"-knappen tillbaka
- Bättre flik-titlar, inklusive siffran för olästa kort i flödet
- Bättre felhantering när någon sida inte laddas korrekt
- "Borttagna inlägg" och "Schemalagda inlägg" tillbaka i "Alla diskussioner"-listan för värdar / medarbetare
Mvh // Johan
- Markören behåller sin position efter man klistrat in text
- Preview av uppladdad fil visas korrekt
- Modererings-gränssnittet döljs i inlägget när man tagit beslut om att antingen behålla eller radera rapporterade inlägg
- Utseende på referenser till tidigare kommentarer korrekt
- Utseende på länkar till lexikon-ord korrekt
- Hand-muspekaren visas korrekt över text-knappar
Mvh // Johan
- Redigerat 2026-08-01 00:33 av johan
- anonyma inlägg visas korrekt i inläggslista och när man läser det.
Mvh // Johan
- Stora förbättringar för spam / moderering modulen i admin. Den är nu mer av ett centralt ställe för moderering och inte bara lista spam-rapporter.
Mvh // Johan
- Kort för privata meddelanden bör nu sorteras korrekt
- Layout på vissa inlägg bör inte längre ha sönder layouten i mobilen eller små skärmar.
Mvh // Johan
- Redigerat 2026-08-02 11:03 av johan
- Ett första försök att skap Kluringar. Säkert lite buggigt, men testa gärna och återkom med feedback.
Mvh // Johan
- Navigationsmenyn från sajt-namnet stängs när man klickar på val
- Rätt länk till medlemmar från menyn från sajtnamnet
- Flödeskort med långt innehåll går att expandera utan att öppna länken från kortet (och kortet då försvinner)
- Modereringskort visas endast en gång per post, och uppdateras istället när flera anmäler samma post. Vilka som anmält visas i kortet.
- Admin-länken går direkt till "Rättigheter" snarare än inställningar för sajten
- När man kommenterar scrollas men till den nya kommentaren
- När man sparar svar i en Kluring, scrollas man till resultatet
- Bättre stöd för att navigera med tangentbord för skärmläsare (bättre tillgänglighet)
Mvh // Johan
- Svar på kluringar visar lite roligare resultat-sida där man ser vad man hade rätt och fel på. Men man får fortfarande inte spoila och se vad som var rätt svar på det man hade fel. Knapp för att posta sitt resultat som kommentar.
- Dark Mode (Inställningar, Utseende)
- Förhoppningsvis snabbare och stabilare inläggslista
- Datum när en användare senast var aktiv uppdateras
- Man kan se om en favorit-användare är online under fliken Favoriter
- "Up till toppen" fungerar igen på mobiler
- Användare kan ta bort sitt eget inlägg, men endast en timme från att det skrev. (samma regel som för redigering)
Mvh // Johan
- Förbättringar av Dark Mode.
- Automatiskt avstängning i 7 dagar när man fått tre inlägg bortröstade under senaste 30 dagarna
- Bättre validering och felmeddelande när man inte fyllt i Kluringar korrekt
- Uppdatera flödet (och räknaren i browser-fliken) var 5:e minut när fliken är i bakgrunden, så man lättare ser om det hänt något nytt.
- at-mentions. Man kan nu tagga en användare så får dom en notis i flödet. Hoppas @DesK blir glad. Skriv bara @ och fortsätta skriva användarnamn så får du förslag som matchar.
Mvh // Johan
- Förhoppningsvis fix för datum-fält, som schemalägg publicering
- Privata meddelanden döljer nu redan lästa svar och beter sig mer som kommentarer i forumet. Mindre scrollande i långa konversationer.
Mvh // Johan
- Grupp-meddelanden - det går att skicka ett meddelande till upp till 10 personer och ha en gruppchatt.
- Lägg till etikett fungerar igen. Och det går att snabbt välja ett förslag med Tab-tangenten.
- Borttagna kommentarer döljs som standard för att ta mindre plats, men går att expandera om man är värd eller Medarbetare, så man kan se innehållet.
- Schemalagda inlägg kryssutan är bara ifylld om inlägget faktiskt är schemalagt. Kommer endast gälla för nya inlägg. Existerande inlägg kommer fortfarande alltid tro att dom är schemalagda.
- Sidnummer i inläggslistan återställs när man byter etikett.
- Flödes kort för nya kommentarer uppdateras inte förrän du läst tråden, så kortet kommer visa och länka till den senaste kommentarer du faktiskt läst, inte den senaste som skrivits.
- at-mentions visar deltagare i den aktuella diskussionen som standard innan man börjar skriva namn. Stöd för att navigera upp/ned med piltangenter och välja namn med enter/tab.
Mvh // Johan
- Redigerat 2026-08-08 14:16 av johan
- Se redigeringshistorik - som moderator kan du se ändringar som gjorts i trådar som redigerats, och jämföra med tidigare och senaste versionen.
- Mina inlägg fungerar igen.
- Nästa/föregående sida i inläggslistan stänger inte inläggslistan på mobilen
Mvh // Johan
Senaste driftsättningen innehåller mest förbättringar i admin-verktyget för oss ifokus-administratörer, så det är enklare för oss att identifiera spam, spam-sajter, spam-användare och kortare vägar för att stänga av dessa.
Jag har även förhoppningsvis fixat en del buggar rörande Medaljer. Svårt att testa att det blir rätt, men tror det ska ha blivit bättre.
Mvh // Johan
Det automatiska spam-filtret har varit ur funktionen ett tag, men nu bör det fungera igen. Den typen av inlägg som vi sett på några sajter bör flaggas som spam med automatik.
Som Sajtvärd går det nu att lägga till ytterligare instruktioner för spamfiltret. För dom flesta sajter kommer inte det behövas alls, men vissa sajter som är väldigt breda, typ Politik eller Debatt behöver förtydliga vad som kan förväntas finnas på sajten och faktiskt är ok.
Mvh // Johan
- Sajtvärd kan nu skapa ytterligare instruktioner för spam-filtret, baserat på vad man tagit bort eller behållit från spam-rapporter. Det är ett manuellt val, men en hjälp att förbättra instruktionerna över tid, så spam-filtret blir bättre och bättre. På t ex Gravid, Debatt, Politik, Keramik har jag sett att vissa inlägg som verkar helt legitima fastnat i spam-filtret. Detta kan göra att rätt saker flaggas bättre.
- Vi administratörer har fått bättre verktyg för att ta bort allt spam från en och samma användare på en gång. Så förhoppningsvis kan vi bli ännu snabbare på att blocka och radera. Till slut kanske spammarna tröttnar när deras inlägg och konton försvinner inom några minuter.
- Och en hel del jobb med lite grejer som är hemliga än så länge.. :)
Mvh // Johan
- Om användare A blockar användare B, så blir användare A automatiskt också blockad av användare B och kan inte längre se användare A's profilsida, skicka meddelanden, etc.
- "Ladda mer" i flödet fungerar som man förväntar sig om man har väldigt många kort.
- Endast 3 nålade inlägg visas som standard, för att se fler behöver man trycka "Visa fler". Detta för att undvika att nålade inlägg tyar upp halv inläggslistan.
- Söka sajter tar inte med stängda eller blockerade sajter.
- Fix för att dölja lästa kommentarer, när inlägget har en undersökning och man laddar om sidan helt.
- Mer förbättringar av vårt admin-verktyg
- Rensat bort värdar och Medarbetare från Värdsajten och iFokus iFokus, som inte borde vara där
Mvh // Johan
- Det kan aldrig bli färre än 0 likes på en post. @Carmarino
- Flera Medaljer som inte gick att få på grund av gamla buggar är fixade. Om du är berörd kommer du få dom nästa gång du skriver i forumet, eller privat meddelande.
- En egen sida för Medaljer under inställningar.
Och en hel del arbete med en hemlig funktion.. :)
Mvh // Johan
Funktionen för att spara bokmärken är på riktigt tillbaka. I menyn Hantera för ett inlägg kan man bokmärka och ta bort bokmärke.
I listan med etiketter finns ett nytt val för Bokmärken som visar bokmärkta diskussioner på den sajten.
Under Inställningar, Mina bokmärken kan man se alla ens bokmärkta diskussioner, oavsett sajt.
Detta gör också att medaljerna Markören och Bookien fungerar korrekt, men också att du förmodligen kommer få dom igen en gång om du redan hade dom.
Mvh // Johan
- Flera gamla Medaljer som varit inaktiva i flera år är tillbaka.
- Två nya Medaljer är på plats
- En superhemlig medalj finns, men det går inte riktigt att börja jaga den riktigt ännu.
- "Logga ut" loggar enbart ut den aktuella webbläsaren, inte sessioner på andra enheter eller webbläsare. Under Inställningar finns istället en egen knapp för att "Logga ut överallt".
- Byter man lösenord, så loggas man automatiskt ut överallt.
Mvh // Johan
- Två nya medaljer
Mvh // Johan
- Förbättring av laddning av bilder
- Sidhuvud för vissa riktigt gamla bilder bör fungera igen
- Snabbare laddning av en sajts löpsedel
Mvh // Johan
- Buggfixar för att plocka bort ord från lexikonet.
Mvh // Johan
Under Inställningar, Utseende kan man välja att ha inläggslistan och flödet "sticky" så att dom inte försvinner när man scrollar i långa diskussioner.
Mvh // Johan
- Ny medalj Guldgrävaren
- Buggfix där man kunde stänga av sig själv genom att rensa bort för många av sina egna inlägg
Mvh // Johan
Har byggt en ny funktion som är lite av ett experiment. Mitt iFokus är en plats som samlar det som rör mig. En inläggslista är alla inlägg från ens följda sajter visas, en där inlägg från vänner visas och en där alla mina inlägg visas.
Man kan ha ett eget anpassat sidhuvud. Det finns färdiga att välja bland om man hellre vill det.
Min förhoppning är att detta gör det enklare att ha koll på allt och alla man är intresserad av och göra det enklare att delta.
Har upptäckt att inläggslistan för alla inlägg på alla ens sajter blivit ganska långsam, så ska försöka snabba upp den.
Mvh // Johan