LÖSENORDS-FISKE ???
Har sett att några medlemmar fått upp en popup på skärmen, när de varit inne på iFokus, som ber dem ange användarnamn och lösenord. Det låter som att det kan vara lösenordsfiske - eller kan det vara nå't som "ska vara"?
Själv har jag aldrig fått upp nå'n så'n ruta (men det kanske beror på mina inställningar 'bara')…
Om det är lösenordsfiske så bör en varning gå ut till alla?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
jag har aldrig sett det
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Jag har uppmanat medlemmarna på de sajter där jag är medis att kryssa bort rutan o-ifylld eller stänga ner sin webbläsare helt, i väntan på svar på frågan i #0.
Jag har också bett dem att ta en skärmdump och notera vid vilken tidpunkt popuppen dykt upp. Ifall det behövs…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Har inte sett någon sån där ruta, men håller ögonen öppna.
Det är säkerligen inte från iFokus, så tala om att de aldrig ska fylla i de uppgifterna i någon popup. Har vidarebefidrat detta.
Tack för varningen. Det är bra att vet om det dyker upp.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#5 - Tack Hera!
Kan det vara någon reklam där man vill att läsaren ska skapa ett 'konto' hos dem och det därför ser ut som att de vill ha uppgifterna man har på iFokus? Jag ser ju inte reklamen över huvud taget här, så kan inte kolla om det finns någon så'n reklam…
Jag vet inte vad det kan vara eftersom jag har reklamfritt.
Har visserligen ingen ad-block, men har ändå inte sett fenomenet du skriver om. Tumregel nr 1: Lämna aldrig ut inloggningsuppgifter oavsett hur 'äkta' förfrågan ser ut att vara. Ingen support i världen begär sådana uppgifter!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Andina min första tanke är att dom fått in nåt virus i datorn. Så be dom skanna igenom med tex housecall. Det tar några timmar.
Vet du om det är nån speciell tråd dom fått så. För för några år sen var det en person som lagt in en bild där originalet låg på en lösenordsskyddad sida så alla som besökte den tråden fick upp popupruta så man skulle logga in på originalets sida. Vissa såg inte ens att det fanns en bild i den tråden, men fick upp popuen i alla fall. Den tråden tror jag finns på iFokus.ifokus, men som sagt det är några år sen nu så kommer inte ihåg vad den hette.
Ett alternativ är det du själv tar upp att det kan vara nån reklam som vill att man ska regga sig. Nånstans i sina inställningar (beroende på webbläsare) så finns det att man kan blockera popuprutor, vet dock inte om det även gäller denna sort.
På såna där rutor brukar det stå vart det är dom vill man ska logga in så om dom får det igen be dom också kolla vad som faktiskt står.
.
#12 Då gäller det ju att det är den popupen som kommer och inte en falsk! I den popupen behöver du inte fylla i dina uppgifter eftersom den sparar ditt login här inne.
Det är om det kommer en popup när du redan är inloggad som detta handlar om har jag förstått det som?
ser ut som att web läsaren ochså vill spara dina uppgifter när man väll har det kommer den inte mer upp igen
Det är bättre att bli hatad för vad man är, än att bli älskad för vad man inte är.
#14 Som sagt, det är olika saker. Det är inte det det gäller här.
När det är webläsaren så ber den inte om inloggninsuppgifter.