iFokus klipper av delar av länkar
Har märkt att flera gånger kortas länkar av i kommentarer. Det sker ofta på t.ex. SVT:s sajt, och nyss märkte jag att det även hände när jag försökte länka till fliken bilder på Google (när jag sökt efter bilder) och då försvann det mesta av länken så man hamnade på söksidan istället.
Det här är länken:
och här hamnar man:
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det är nog snarare Google som gör det. Även om du kopierar länken och själv klistrar in i adressfältet så får du samma fenomen.
Mvh // Johan
#1: Nej, om jag kopierar länken och klistrar in i adressfältet kommer jag rätt. Har testat i både Chrome och Edge.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Kör också Chrome och får inte med hela sökningen.
Mvh // Johan
#3: Kanske för att du har mac? 🤔
Vi gör iaf inget speciellt med länkarna.
Du kan ju testa om det fungerar bättre om du gör en markdown-länk av det:
[Länktext](Länkadress)
Eller använda t ex Bitly för att skapa en förkortad länk.
Mvh // Johan
#5: Testade markdown-länk först och det blev samma resultat där.
Johan. Göstage tog upp samma sak i en gammal tråd om klickbara länkar. Från inlägg 25 i den tråden skrivit den 9 oktober.
https://support.ifokus.se/discussion/916518/klickbara-lankar-ur-funktion
Och det verkar som iFokus klipper länkar vid & tecknet.
Om man högerklickar på den länk som finns i 0 här så kommer man till bildsidan, men om man bara klickar på den så klipps den vid & tecknet och man kommer till huvudsidan. Och det spelar ingen roll om länken är inbäddad eller inte.
.
- Redigerat 2020-11-19 14:05 av annia1
Jag tycker att den verkar bryta vid kommatecknet före ”online_chips”.
Glöm vad jag skrev. Det stämmer inte.
- Redigerat 2020-11-19 17:45 av Niklas
Om jag klistrar in allt i länken fram till kommat i webbläsaren hamnar jag på rätt sida:
https://www.google.com/search?q=jul+s%C3%A4ngkl%C3%A4der&tbm=isch&chips=q:jul+s%C3%A4ngkl%C3%A4der
Däremot fungerar det inte från iFokus med samma länk.
Här är länken till svt från andra tråden. Den är kortare så det är lättare att se vart det bryts. Om man väljer att öppna via högerklick så öppnas den ok. Likaså om man kopierar och klistrar in den i webbläsaren. Men vanligt vänsterklick så kommer meddelande att sidan inte hittas upp. Och det spelar ingen roll om den är inbäddad eller inte.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7570725
.
- Redigerat 2020-11-19 18:26 av annia1
Där faller det alldeles tydligt bort vid ”&”.
Niklas #15 om du tittar på google länken så ser du (i adressfönstret) att det är även där vid & som det klippts.
Det som gör det lite knepigt att se ordentligt på google länken är ju att det finns massa andra siffror och tecken.
.
#14: Det är bra att det funkar att högerklicka, men tyvärr går det väl inte att göra på mobilen?
#18: Tycker inte heller man ska behöva högerklicka, men så länge det inte fungerar på annat sätt är det bra att möjligheten finns.
Att det inte funkar på mobilen är dock inte bra, eftersom uppgraderingen av iFokus delvis motiverades av att det skulle vara lättare att använda mobil och surfplatta.
#19: I iPhone kan du peka och hålla på en länk för att få motsvarigheten till högerklick.
#21: Så klart, men till dess …
#22: Ja, det är bättre än inget i alla fall. 👍
Nu bör detta fungera bättre också.
Mvh // Johan
kommer till 2 olika sidor om jag klickar och inte flickar på länkarna..har bara google som webbläsare
- Redigerat 2020-11-27 10:45 av [ghostdoggy]
#25: Nu är problemet löst så det är riktigt att du ska komma till olika sidor.
#24: Jättebra. Tack. 👍😊