Grå list omger bilder
En grå och ful list/bård omger nu alla bilder jag lagt in som 'intro' i mina artiklar på sajten. De grå partierna ligger ovanför och under bilderna. Det ser verkligen inte bra ut. De flesta bilderna är i formatet ca. 800 x 200 pixlar. Även på mobilen (Samsung A6) syns det grå. Är detta ett tillfälligt fel eller har någon bildstandard ändrats på senare tid?
Exempel i bildform och länk från sajt.
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
Det blev en förändring efter en uppdatering tidigare i veckan. Du kan läsa mer om det här
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2020-12-25 07:29 av Sabah
#1: Tack för svaret. Jag kan dock inte förstå varför bilden inte kan anpassa sig efter bakgrunden som förut. Som något av en 'estetiker' ser jag den senaste uppdateringen som en katastrof. Jag står alltså inför att redigera hundratals bilder, så att jag inte dör inombords varje gång jag kollar på sajten. Det nya 'normala' blir alltså en jättebild som tar alldeles för stor plats i förhållande till texten. Jag gråter…
Så när jag ändrat alla bilder, vad händer då. Får 'grabbarna grus' en ny nyck och ändrar formatet igen? Suck!
……………………………………

#2 Jag håller med dig JRSN, är inte heller alls nöjd med hur det blev nu.
// Staffan
Jag vill inte låta gnällig men håller med JRSN jag också.
// Harley
Instämmer oxå med JSRN - det blev inte bra!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Håller med alla, tidigare var åsynen av sajten stilren och vacker, men nu …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag tog upp det direkt vid uppdateringen i tråden Sabah länkade och jag känner precis samma sak som övriga i tråden fortfarande.
Visst kan man vänja sig vid att det ser ut så, men det blir inte snyggt för det.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Jag som vet hur alternativen ser ut tycker att det är helt okej nu. Självklart vore helt orörda bilder det finaste många gånger. Att vi har gjort så här har till stor del med sökmotorer att göra.
Johan har lagt massor av tid på att optimera så att Google ska betrakta iFokus som en attraktiv webbplats. Då är det viktigt att inte innehållet på sidorna hoppar omkring när innehåll laddas. För att åstadkomma det bestämde vi att bilder har formatet 4:3 vilket är ett av de vanligaste formaten man får ur digitalkameror. Bilder som har det formatet påverkas inte alls av ändringarna. För att slippa stora tomma ytor gav vi bilder en enfärgad grå bakgrund. Det är den ni ser.
Att vi valde just grått och den nyansen beror på att den ska passa så bra som möjligt ihop med alla andra färger. Det gör grått. Att den är mellangrå beror på att den ska fungera med både ljusa och mörka bilder.
Jag kollade hur det ser ut i gamla artiklar där det ligger massor av bilder i olika storlek inne i artikeln. Här är ett exempel på en sån artikel. https://keramik.ifokus.se/discussion/1376649/fran-sten-till-glas
Är det här något som Google ogillar?
Tycker att den ljusa grå färgen är bättre som omramning. Den ser mindre ut som ram och mera som neutral bakgrund. Ska kanske vara aningen mörkare än i det här exemplet.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2020-12-25 13:39 av Ulla

#8 Jag pratade lite med Johan om det imorse. Han sa att det skulle vara möjligt att för framtiden spara information om hur stor bilden är och att det då går att ha det som förut. För det som redan är postat tycker jag det skulle göra stor skillnad om den mörka grå färgen byttes ut mot en ljusare.
// Staffan
#10: Det låter hoppfullt. 🙂
#9: Jag testade sidan du länkar till. Bifogat är en skärmdump av resultatet. Sidor får ett värde mellan 0 och 100. 100 är bästa möjliga.
Bilderna på sidan i länken är väldigt små och laddas därmed in snabbt. Nuförtiden använder vi bilder som är betydligt större. Då blir sidornas hoppande tydligare.
Formatet '4:3', vad blir det om man räknar om till pixlar, och antar att bredden är '800'? Vad blir bildens höjd i pixlar? (Låter som hämtat från en gammal mattebok, men hur som helst…)
……………………………………
Jag är osäker på vad det är som ni reagerar på. Är det själva listen/kanten eller är det färgen.
I tråden som sabah länkar till hade mitchika förslag på att kanten skulle ha samma färg som inläggen.
Jag har lånat JRSN:s bild från 0 (hoppas det är ok) och gjort om den med den färg som inläggen har. Så ni som reagerar tycker ni detta är ok så är det ju enkelt för johan att fixa färgkoden Den har ju en kant längst ut på sidorna, men den får jag inte får bort i bildprogrammet. Men med ändras det på iFokus så ska den inte synas.
.
- Redigerat 2020-12-25 15:58 av annia1
#12: Om bredden är 800 pixlar, som i ditt exempel, blir höjden tre fjärdedelar av det, alltså 600 pixlar.
#13: Javisst. Problemet är att det då, i det här fallet, blir ett ologiskt (mindre snyggt) mellanrum mellan rubriken och bilden respektive mellan bilden och löptexten. Alltså kan man lika gärna ha en 'fullbild' enligt 4:3.
……………………………………
Som en parentes som kanske inte riktigt är relevant, men ändå är det, så är det ganska vanligt att bilder har bestämda format. Instagram t ex. Där kan man välja mellan två format, utfallande och klippt, eller med sorgekanter.
Mvh // Johan
Har full förståelse för ditt problem, JRSN, det blir inte snyggt med det formatet du har på dina bilder men om formatet på platshållaren ska kvarstå så föredrar jag Annias förslag med att den är samma färg som bakgrunden, mer harmoniskt och man får inte samma intryck att det är missanpassat.
När det gäller mina bilder stör jag mig på att de stående bilderna är mycket mindre än de var förut, då täckte de skärmen på telefonen nu är de väldigt små, man måste klicka på dem för kunna se dem ordentligt och då blir de för stora så jag måste dra dem åt och fram/upp och ner för att se dem.
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2020-12-26 09:26 av Sabah
#17: Jag har resignerat nu och ändrar formatet på bilderna. Jag skriver också under på Annias förslag om att inramningen ges samma färg som bakgrunden.
……………………………………
#18: Jag tror det skulle bli väldigt konstigt om bilden bara hängde i luften.
Mvh // Johan
#20: Jag är böjd att hålla med. På sidan gör det ingenting, men ovanför och under blir det konstigt om avståndet blir alltför stort. Tror ändå på en ljusare grå bakgrund som inte dominerar så mycket som jag upplever att den nuvarande gör.
_
_
Instämmer. Det ser inte klokt ut :(
- Redigerat 2020-12-26 17:59 av Draken
Mvh // Johan
Superbra!
_
_