* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etiketttips-information
Läst 233 ggr
johan
9

Bilder och grå kanter (så fungerar det)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ytan där bilder visas har en fast höjd som sätts innan bilden har laddats. Det är för att innehållet inte ska hoppa runt under tiden det laddas. Det är störande för användare och gör även att sökmotorer tycker sidan är sämre.

Dagens uppdatering har kvar den fasta höjden, men när en bild laddas upp så räknas bildens bredd-höjd-förhållande ut och sparas med inlägget. På så sätt kan vi veta hur stor plats bilden kommer att ta redan innan den laddats in. Det gör att man slipper sorgekanter och ändå kan ha en bestämt storlek. Bästa av två världar alltså.

För bilder som är högre än dom är breda, dvs. stående bilder, så kommer ytan ha en max-höjd, så där kan det fortfarande bli grått på sidorna.

För bildspel kommer ytan ta den plats den högsta bilden tar.

Detta gäller bilder uppladdade från och med nu.

Den grå färgen är också ljusare nu.

Mvh // Johan

Staffan
3

Perfekt - tack Johan!

Det här tycker jag känns mycket bättre :)

// Staffan

Mitchika
2

Håller med Staffan, det ser jättefint ut nu! :D

Tusen tack, johan! :D

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Sabah
0

Mycket bättre! 👍🏻🙂

💖🧡💛💚💙💜

Vixxen
0

Blir fortfarande likadant att menyerna på sidan man är på kommer fram när man ska kopiera text på sidan.

johan
0

#4: På vilken slags enhet så? Fungerar fint på iPhone iaf.

Mvh // Johan

Vixxen
0

#5 Iphone här med.

Niklas
0

#4: Menar du att sveprörelsen man gör för att markera text uppfattas som en svepgest för att öppna sidopanelerna?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sabah
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har en fundering angående stående bilder.. Upptäckte just att det blir olika med originalbilder och redigerade bilder när jag lade upp en serie vinterbilder
Originalbilderna blir väldigt små (Johan har förklarat om maxhöjden) men de redigerade bilderna visas större, hur kan det komma sig? Ska tillägga att jag använder mobilen, vet inte hur det ser ut i datorn.

💖🧡💛💚💙💜

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2020-12-30 16:17 av Sabah
Niklas
0

Är det inte så att de har olika proportioner och att det spelar när det gäller hur de visas?

Sabah
0

#9: Borde de inte visas lika ändå? Som jag förstod det, har området för bild ett fast mått.

Jag har inte beskurit bilden, det är färgmässigt som jag har redigerat den men den är antagligen sparad i en annan storlek.

💖🧡💛💚💙💜

Sabah
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Lägger in infon från bilderna (förstår mig inte själv på siffror).

Första bilden är från originalbilden, den andra är från den redigerade.

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2020-12-30 16:37 av Sabah
Niklas
0

#11: Fast det är också olika bilder. De har olika ursprungsnamn. Den ena är i landskapsformat och den andra i porträttformat.

johan
1

Om du laddat upp en ny bild när du redigerade inlägget så räknas rätt proportioner ut och försöker visa bilden helt utan kanter. Men det finns också en maxhöjd, så för högsmala bilder kommer få kanter på sidorna.

Mvh // Johan

Sabah
0

#13: Jag vet inte om vi förstår varandra.. Jag har inte redigerat något av inläggen.

För mig ser den grå rutan som bilden ligger i större ut på den ena bilden och bilden blir således större. Den bilden är inte en originalbild, den är redigerad i en annan app och har blivit sparad i en annan storlek, vet inte om det har någon betydelse. Jag förstod det som att den grå rutan har ett fast mått men då verkar det inte så!
Mina originalbilder blir så små, tycker det är tråkigt när man inte ser dem ordentligt. Då får jag spara dem i en annan app, för då verkar det som att de blir större! (detta gäller alltså mobilen, vet inte hur det ser ut i datorn)

💖🧡💛💚💙💜

Pyttelite
0

Favorit i repris - laddar jag upp bilden i ett inlägg blir det ingar ramar på bilden - så fort jag redigerar inlägget kommer fula gråa ramar till.

Hade gärna sluppit att efter en textredigering ta bort bilden och ladda in den på nytt för att slippa ramarna.

Här är ett exempel

Se bild i första inlägget och bilden i #5 i följande tråd:

https://krukvaxter.ifokus.se/discussion/1570724/vilken-ar-din-favoritblommor-i-host

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2023-10-09 21:34 av Pyttelite