Stor uppdatering! (som inte syns)
Idag har jag lagt ut ändringar där väldigt mycket är omgjort, men lite som syns.
Förhoppningsvis fixar det saker som:
- Rätt kommentarer visas som lästa/olästa, till skillnad från tidigare där det ibland blev så att endast senaste kommentaren visades
- Undersökningar går att redigera
- Undersökningar/topplistor går att ta bort när man redigerar
- Undvika att tomma undersökningar/topplistor kan skapas
- Gillade inlägg synkas till alla dina enheter så det syns vad du gillat oavsett var eller när du gillade det
- Youtube Shorts-videos visas korrekt
All denna renovering kommer förhoppningsvis göra det enklare för mig att jobba med koden som berör visning av inlägg.
Men eftersom det är så mycket som är ändrat och det finns så många olika fall hur inlägget ska bete sig är det sannolikt så att jag inte lyckats hitta alla buggar själv.
Så om ni märker något som gått sönder med visning av inlägg, skriv gärna det i den här tråden.
Mvh // Johan
Suveränt! 💜
// Harley
Lysande! 👍
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Lysande!
👍🏻
💖🧡💛💚💙💜
🙂
/Maria
Toppen!
Märkte däremot precis en sak; när man väljer "Visa alla kommentarer" kommer man numera till första kommentaren i tråden, och inte som tidigare stannar kvar på den sista. Det är väldigt irriterande om man har en lång tråd. Oftast vill jag inte läsa tråden från början när jag väljer att visa alla kommentarer, utan bara de senaste. Eller också vill jag kunna söka i tråden efter något specifikt, men ändå vara kvar i kommentarsrutan.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2022-07-27 15:29 av Carmarino
Härligt, vilket toppenjobb ni gör!
#6: Good catch. Fixat.
Mvh // Johan
#8: 👍
Använder det ofta så det var inte så svårt att hitta det. 😊
Upptäckte ytterligare en sak nyss. Inte för att det gör så mycket, men texten blir väldigt smal när man tittar på en "hänvisad text". Se bild. Har inte för mig att den var så smal tidigare.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#9: Skumt. Verkar inte vara så generellt, men får samma på kommentaren du hänvisar till.

Mvh // Johan
#10: Nej, när jag kollade i en annan tråd så var det som vanligt, och ingen långsmal ruta. Det verkar vara högst tillfälligt. Har kollat lite på andra sajter också och inte fått samma fenomen där.
- Redigerat 2022-07-27 16:07 av Carmarino
Perfekt!😃
Förstår dock inte punkt 5.
#12: Om du menar synkningen av gillade kommentarer så har det varit så att det inte syns att man redan har gillat det om man är inloggad på datorn, men gillat på mobilen - och vice versa. Därför har det hänt att man "avgillat" kommentaren om man tryckt på gilla igen.
#13: Okej,tack!
Något verkar ha hänt med länkarna. När man länkar till en annan sida så syns länken både i texten men även längst ner i inlägget. Klickar man på den länken kommer man till en sida som ser ut som den på bilden ("Bad request"). Om man däremot klickar på länken i texten så fungerar det. Är dock osäker på om det började innan eller efter uppdateringen. Det har varit så ett par dagar och jag minns inte när det började.
Super 🙂
#15: Tack. Du lyckades hitta två fel på en gång. Det ena att det inte fungerade i förhandsgranskningen, det andra att det fungerade i länken i diskussionen. :)
Det första är fixat nu så alla länkar fungerar.
Mvh // Johan
#17: Märkte det nyss. 👍😊
#9: Har fått den här avlånga varianten de flesta gånger jag har testat idag, men en av gångerna blev det den normala varianten. Så det är tydligen inte borta ännu.
#20: (svar bortsuddat)
Edit. Glöm vad jag skrev, känns som jag pratar i nattmössan. 😅😴
// Harley
- Redigerat 2022-07-28 14:46 av Herveaux
#21: Vad menar du?
#22: Jag skrev ett svar som jag sen redigerade bort.
// Harley
#23: Jaha,då förstår jag.
Nästa uppdatering kan vara att man kan få mail vid ett privat meddelande?
Johan de här avlånga inläggen, när man klickar på # i ett inlägg. Nu ska jag inte säga 100% men det verkar som det har med den där blåa rutan/randen "visa alla kommentarer"
Lite osäker men endera att det är om inlägget direkt efter den eller det första inlägget efter blåa randen som har # Men mest direkt efter.
Se bilden. Jag har fått fram det flera gånger när det ser ut så.
.
- Redigerat 2022-07-28 23:05 av annia1
Ett förslag till fixning som inte borde vara så svårt att få till.
Bokstavsordning i till exempel Lexikon. Vad jag kan se så gäller det alla sajter.
https://support.ifokus.se/discussion/1544483/utomjordisk-lexikon
.
#26: Du har nog rätt. Testade på en sajt där det var några stycken inlägg under den blå randen. Klickade på # på två av dem och då var rutan som kom upp smal. När jag klickat på "Visa alla kommentarer" så blev rutan normal när jag klickade på # på samma två inlägg.
Nu ser man inte att inlägget är redigerat.
Det saknar jag.
#29: Varför vill du veta att inlägget är redigerat ? Vill inte vara otrevlig som ifrågasätter, men är nyfiken på varför du absolut vill se att inlägget är redigerat 😊
Upptäckte just ett borttaget inlägg som blivit synligt till viss del..
https://minafoton.ifokus.se/discussion/1543624/rosta-fram-manadens-bild#11
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-07-30 11:26 av Sabah
#30: Frågan var inte riktad till mig men jag känner så här.. De flesta redigeringar är rättning av stavfel och liknande=ointressant. Men är det lagt till information eller ändrat informationen på något sätt i inlägget kan det vara bra att veta om det, kan bli förvirring och missförstånd annars.
💖🧡💛💚💙💜
#32: i de fallen så kan man dock som admin skriva att man redigerat inlägget/kommentaren.
Det har bl.a jag haft för vana att göra.
Och vet att andra också gör på liknande sätt. 🙂
Jag tycker det är bra att det syns att det är redigerat, så det ska jag försöka få tillbaka. Oftast är det sannolikt bara något stavfel, men om något kommenterats innan det ändrats kan det bli viktigt att veta varför en kommentar kan verkar märklig om den påpekar någonting i den redigerade texten.
Mvh // Johan
#31: Så är det för mig med.
Återkommer.😃
#34: om du kommer fixa det, skulle det gå att ordna så att inlägg inte blir markerade som redigerat av att man lägger till/tar bort dem från löpet?
Blir ju som sagt missvisande annars…
#31: Bra att du rapporterar det. Som admin på den sajten så ser jag ju alltid de borttagna inläggen, så jag hade inte märkt det.
Jag föredrar när man inte ser när inläggen är redigerade efter stavfel. Jag stavar fel hela tiden för att jag alltid skriver från mobil
Jag tycker det är bra att man kan se att inlägg är redigerade.
Jag brukar ofta få ändra i mina inlägg då jag har lite svårt med formuleringar eller att jag glömt nåt. Och jag har inga problem med att andra ser att jag ändrat i inläggen. Jag brukar dock undvika att ändra efter att nån svarat på mitt då får det stå som det är.
Det har under årens lopp funnits medlemmar som i efterhand gått in och ändrat så det står nåt helt annat än vad medlemmar redan svarat på.
Sen tycker jag det är bra att man kan se om admin varit inne och ändrat i medlemmars inlägg. För då är det inte längre mina inlägg. Ändras det på tex löpet då kan ju admin skriva dit orsaken till ändringen.
Att admin ändrar stavfel är bara löjligt för det är ingen som stavar korrekt hela tiden inte heller admins. Och för min del där jag ser att admin varit inne och redigerat i mina inlägg, vilket har hänt på ett par sajter, de sajterna skriver jag inte längre på. För duger inte mina inlägg som de är då finns det ingen anledning att skriva.
.
Redigerar jag andras inlägg så kommer jag skriva det i inlägget 🙂 Men ja att det syns när admin ändrar inläggen håller jag faktiskt med om. Kanske när man ändrar inom 10m så syns det inte?
För i övrigt står det att alla mina inlägg är redigerade och jag upptäcker inte stavfel förrän jag postat det. Det är inte jättestort egentligen men jag stör mig lite på det 😅
- Redigerat 2022-07-30 13:49 av [Tismon]
#41: Tycker inte du behöver skämmas för det, så är det ofta för mig också och för många andra! 🙂
De flesta redigeringar är nog just sådant men när innehållet är ändrat, oavsett om det är av skribenten själv eller admin är det bra att man ser att det är ändrat och även vilken tid, för precis som johan skriver kan det annars verka konstigt med vissa kommentarer som skrevs innan redigeringen som då kan skapa irritation.
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-07-30 14:43 av Sabah
Om jag redigerar andras inlägg så brukar jag skriva det i inlägget som ett litet PS eller OBS längst ner 🙂
#43: Det är jättebra att man gör så som admin, att man informerar om vad/varför man ändrat något, som en artighet till skribenten! 🙂 Annars kan man lätt känna sig överkörd.
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-07-30 14:52 av Sabah
Nu bör det vara fixat att det syns att inlägg är redigerade igen. Har också fixat att bild/video inte syns om inlägg är borttaget (förutom för moderatorer).
Inlägg kommer också bli borttagna direkt, istället för att se helt vanliga ut en stund. Var en miss där cache inte tömdes korrekt när man modererade.
Mvh // Johan
Jag redigerar extremt sällan andras inlägg. Om jag gör det är det i princip enbart för att stoppa in ett mellanslag i superlånga rubriker som förstör layouten.
Mvh // Johan
#45: Tack!
Hade också varit bra om ni fick lexikonet att fungera. Ibland länkas orden och ibland länkas inte orden. På vissa sajter är lexikonet i bokstavsordning och på andra inte.
#49: Härligt!
#49: Yay, låter spännande! 🤩
// Harley
#49: Låter spännande.
Kommer Lexikonet att hamna i bokstavsordning igen efter uppdateringen ? Vårat Lexikon inne på akvariefisk låg i bokstavsordning, men nu ligger det lite huller om buller 🙈
Verkar som att den blå markeringen vid gillade kommentarer har försvunnit.
Alltså, om man klickat på notifikationen så fanns det ju förut en liten markering som visade vilken kommentar det gällde.
Och nu så kommer man inte alltid fram till rätt kommentar heller, så tycker detta är lite synd.
#53: Har också märkt det. Den syns när man gillar ett inlägg men sedan är den borta. Då är det lätt hänt att man trycker en gång till och istället tar bort gillandet.
#53: Jag tolkar det som att du menar att det var blått längst upp, som ett streck längs överkanten på det inlägg som notifieringen gällde (det kort man klickade på). Håller med, det fungerar inte nu, gäller kanske både gilla-markeringar och kommentarer, jag klickade nyss på ett kort med en ny kommentar, jag hamnade då i huvudinlägget och när jag scrollat ner till kommentaren det gällde var den heller inte markerad.
💖🧡💛💚💙💜
#55: det var så jag menade.
#45: Det blev nog någon miss i alla fall.. Bild och text är borttagna men det står att inlägget är redigerat av den som skrev kommentaren..
https://minafoton.ifokus.se/discussion/1543624/rosta-fram-manadens-bild#11

💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-07-31 09:04 av Sabah
Länkningen verkar ha blivit fel igen. Om jag klickar på länken i rutan kommer jag till rätt sida men klickar jag på länken under rutan kommer jag till en sida som säger att sidan inte finns.
https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1543550/nostalgisk-ordlek-6?postId=19883979#110
#58: Alla dom tre sista länkarna fungerar utmärkt för mig länk-previewn.
Mvh // Johan
Trycker jag däremot på länken under rutan (Wikipedia - Uriah Heep (musikgrupp-Wikipedia), så får jag upp den här sidan.
Övriga länkar funkar däremot - konstigt nog.
- Redigerat 2022-08-01 10:59 av Carmarino
Ah, ja det är något helt annat än tidigare så det tänkte jag inte på var felet. Får koll på det.
Mvh // Johan
#62: Kollade lite nu när jag sitter vid datorn och såg då att den första länken har ett avslutande parentestecken efter i adressen, nämligen ).
När jag klickar på den nedersta länken så saknas detta ) av någon anledning.
#54: just det problemet har jag också haft i över ett dygn nu, så får uppdatera sidan hela tiden. 🙁
#54: Nu tror jag att jag förstår hur du menar! Om man stannar kvar i tråden sedan man gillat ett eller flera inlägg så är inte hjärtat blått längre, då kanske man gillar igen i tron att man inte hade gjort det redan, men då räknas gilla-markeringarna ner.. Då gillar man igen och då räknas det upp igen och hjärtat blir blått igen! 🤔 Man kan bli lite lätt förvirrad ibland! 😄
💖🧡💛💚💙💜
#65: ja, och ibland så hjälper inte det att ladda om sidan heller, utan man får göra det kanske 2-3 gånger innan den fattar. 😅
#66: Jo, jag tror jag provat det, jag också! 😄 Tror det funkade bättre att gå ur tråden och tillbaka igen, då har det varit rätt. 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#63: Går det att ändra detta? Varje gång man länkar till en sida där adressen slutar med ) så tar iFokus bort den sista parentesen. Wikipedia använder det rätt ofta och det är irriterande att det blir fel. Visst går det att klicka på länken I rutan, men det är inte alltid man ser den. Det hade för övrigt varit bra om länkade ord hade varit tydligare markerade.
#68: Johan, undrar fortfarande över detta. Det är irriterande att den nedersta länken inte fungerar när den avslutas med en högerparentes.
#69: Vet inte. Har inte kollat på det än.
Det du tills vidare kan gör på egen hand för att kanske slippa problemet är att byta ut sist ")" mot "%29" (utan citationstecken).
Mvh // Johan
#70: Det funkar, men är lite bökigt. Plus att det ser konstigt ut i länken om man inte länkar ett eller flera ord istället för att lägga in länken separat.
#71: Ja jag vet, men det är det snabbaste jag kan komma på.
Det snyggare kanske är att du gör en Markdown-länk (kedje-knappen i verktygsraden) och så kan skilja på text för länken och url för länken.
Ett test till din felande länk

Mvh // Johan
- Redigerat 2022-08-08 15:46 av johan
#72: Din nedersta länk fungerar inte om du inte byter ut parentsen i Markdown-länken (Det var det jag menade med att länka till ett eller flera ord, men inte riktigt kunde förklara.)
#72: Såg att du ändrat nu.
#57: Johan: Jag vet inte om du uppmärksammade mitt inlägg #57 eller bara inte hunnit titta på det? De borttagna inläggen är bara till viss del "anonyma", är inlägget redigerat av sin skapare innan det togs bort står den informationen! Se bilden för exempel (medlemmen ville själv byta bild i en tävling, hade ej begått något regelbrott) :

https://minafoton.ifokus.se/discussion/1543624/rosta-fram-manadens-bild-juli-2022#11
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-08-17 15:47 av Sabah
Intuitionsövningarna.
Det är något fel på dem ibland och undrar vad det är?
Vissa kan se svaret innan de röstar och ibland när man skrivit svaret och publicerat det försvinner hela övningen så man får ladda om sidan för att kunna se inlägget.
Sen om någon svarar så ser man inte det de skrivit heller utan att ladda om sidan.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Underbart!
Tjena^^