Vad sker när sajtvärdar bryter mot skrivregler?
Jag undrar vem det är som bär ansvaret när en Sajtvärd och Medarbetare väljer att bryta mot Användaravtal och Skrivregler? Finns det någon speciell anledning till att dessa står över de regler som alla medlemmar förväntas följa för att få tillgång till hela iFokus nätverk, och är det inte på tiden att det införs ett system där även sajtvärdar kan granskas och bli nekade att publicera och återpublicera material som bryter mot reglerna?
Ifokus mot mobbing, användarvillkor och Skrivregler kanske bara gäller vanliga medlemmar och är mer en riktlinje som man som Sajtvärd kan välja att följa när det passar?
Reklamen om iFokus mot mobbing bör ju tas bort tills dess att det finns någon som faktiskt är villig att se till att det efterlevs. Eller är det också något som bara omfattar medlemmar utan andra befogenheter än möjlighet att delta i diskussioner om åsikten går isär från sajtvärden?
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Admin står inte över iFokus regler eller svensk lag.
Det där blev ett litet luddigt svar, men jag ska förtydliga min fråga. Om Sajtvärd och Medarbetare på en sajt bryter mot iFokus allmänna Skrivregler och Användaravtal, varför görs då ingenting åt situationen? Även en Sajtvärd och Medarbetare borde väl kunna få varningar och avstängningar när de inte klarar av att följa regler, stödjer och återpublicerar trådar som tydligt bryter mot nämnda regler, eller?
Jag finner det olämpligt när sajtvärdar återberättar meddelanden från PM och fullt ut stödjer och själv gör sig delaktig i trådar där det är tydliga personliga påhopp och antydan om en persons identitet, något som diskuterande medlemmar på sajten ifråga själva har bekräftat att de är medvetna om men hänvisar till att det skulle vara okej då inte alla människor i hela världen kan räkna ut vem det gäller.
Är det då inte någons ansvar att, om inte stänga av i alla fall plocka bort trådar och inte tillåta återpublicering även om det går mot sajtvärdens egna önskan, och varför sker inte det då man istället låter det fortgå? Det går inte hand i hand med de regler och det arbete mot mobbing som iFokus säger sig sträva efter och stå för, just nu känns den devisen mer som ett sätt att framstå som duktiga och ansvarstagande.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#2: Jag förstår att det kan upplevas som ett problem. Däremot ser jag inte hur det skulle kunna lösas. Vi som bygger plattformen bakom iFokus har inte möjlighet att bevaka allt som händer på sajterna och vara polis över sajtvärdarna. Dessutom blir det omöjligt att vara värd med det yttersta ansvaret för en sajt om det finns en risk att de beslut man fattar upphävs av någon annan som inte har ansvar för innehållet på sajten. Sajterna är värdarnas även om vi bakom iFokus naturligtvis vill att de ska hålla så hög kvalitet som möjligt. Har du någon idé om hur det praktiskt kunde lösas får du gärna framföra den. Som medlem kan man visa vad man gillar och inte gillar genom att trycka på Bra inlägg respektive anmäla sånt som bryter mot skrivreglerna om man har iFokus Insider. Det här är ungefär samma sak som jag skrev till dig i privat meddelande, men eftersom du tar upp det här också blir det så. Jag har inte mer att komma med.
Jag ser hur det kan lösas då det är domänägaren som bär det yttersta ansvaret för allting som publiceras på samtliga sajter i och med att det är dessa som räknas som ansvariga utgivare, ungefär som en chefsredaktör på en tidning. Således ligger ju ansvaret hos den som står som ägare till domänen i stort när någon från en underdomän hellre sätter sig över regler för att det passar denne i stunden. Om ingen ansvarig utgivare finns, så kan det vara en idé att ordna det så att det faktiskt går att lösa problem som det som nu har uppkommit. Det är oacceptabelt och ligger helt krasst på erat ansvar, även om det på något sätt skulle inskränka sajtvärdens bestämmanderätt. Det är ju inte heller fråga om något småkivande, utan en stor oro för personen som diskuteras. Vad är överhuvudtaget mening med era skrivreglergler då det är helt okej för sajtvärdar att bryta mot dessa, trots de konsekvenser som många oroar sig för att hela situationen kommer sluta?
Jag har en utmärkt idé om hur det praktiskt kan lösas. Är ni inte villiga att själva ta bort och inte tillåta återpublicering av material som gäller era egna skrivna regler så kan nätverk som inte är intresserade av att följa nätverket helt enkelt lyftas ut och bli osynliga så som andra nätverk tidigare gjort. Alternativt så kan man ju faktiskt se till att även sajtvärdar får någon form av tillsägelse, eller helt enkelt tas ifrån ansvaret då det tyder på att personer som gör på det här sättet absolut inte är lämpade för moderering.
Bra inlägg och anmälningsfunktionen är ju förövrigt totalt verkningslös när det inte rör sig om problem med en vanlig medlem så det är ju, ja verkningslöst.
Sedan att du väljer att i ett öppet forum ta upp vad som diskuterats i PM gör mig mycket fundersam.
# 4 Men har inte dessa avsagt sig till de som driver själva sajten?
#4: Du har fel. Det finns avtal mellan värdar och iFokus. De reglerar förhållanden och ansvar.
"Jag har en utmärkt idé om hur det praktiskt kan lösas. Är ni inte villiga att själva ta bort och inte tillåta återpublicering av material som gäller era egna skrivna regler så kan nätverk som inte är intresserade av att följa nätverket helt enkelt lyftas ut och bli osynliga så som andra nätverk tidigare gjort. Alternativt så kan man ju faktiskt se till att även sajtvärdar får någon form av tillsägelse, eller helt enkelt tas ifrån ansvaret då det tyder på att personer som gör på det här sättet absolut inte är lämpade för moderering."
Vilka sajter är det som inte är villiga att följa reglerna? Vi kan lätt lyfta ut dem om du ger mig en lista.
Bra inlägg och anmälningsfunktionen är ju förövrigt totalt verkningslös när det inte rör sig om problem med en vanlig medlem så det är ju, ja verkningslöst.
Där har vi olika uppfattningar. Jag tror att värdar och Medarbetare, som ju ser både antal "Bra inlägg" och anmälningar, ser och tar till sig av opinionen även om du inte kan se vad de tänker.
Sedan att du väljer att i ett öppet forum ta upp vad som diskuterats i PM gör mig mycket fundersam.
Vad menar du?
Jag har följt med i discussionen och läst upp mig lite på lagarna som styr att hänga ut någon på nätet eller överhuvudtaget och det är imot Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor så om det döms så bör definitivt dom anmälas särskilt när det handlar om någon som mår väldigt dåligt och kan fara illa av den här sortens negative publicitet. Jag gissar att ifocus inte har en utsedd ansvarig utgivare som ger siten pressfrihets och yttrandefrihets exception från sådanna lagar. För om ifocus har en ansvarigutgivare så har ifocus lagliga ansvaret att moderera sådanna akter även om dom har mer rätt att utföra dom om det vore vad ifocus ville. Men nu så är det medlems drivna subdomäner och forum som gör det så det ansvaret kanske inte har tagits just för att kunna driva ett nätverk av den här typen. Min åsikt om iFokus är i stort att det är en av sveriges största och seriösaste forum nätverk som bör ta sitt yttersta ansvar även om lagligt det är personen i frågan som ska anmälas om dom inte slutar hänga ut en person i en slags nätmobbing. Sub forummen är inte en kvällstidning som har rätt att hänga ut skvaller för allmänna nöjets skull och sådan mobbande attyd förväntar man sig på mindre seriösa forumsiter som det redan finns med dåliga rykten och uthägningar. Så i kort hoppas jag att ni som drive ifocus tar avstånd från sådan här mobbing och använder eran supermoderings makt för att hålla det här en bastion av seriösa, roliga och informativa forum. Det finns tydligt i era regler att ni har rätten så på det sättet nu ska jag vara lite tråkig och tydlig och specifera källor för dom som är intresserad av detta ämne: Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM Personuppgiftslag (1998:204) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.htm punkt 9 i ifocus användaravtal: http://www.ifokus.se/about/user_agreement
Det blir lite vildavästern av ett discussionsforum på det viset om man måste springa till polisen när någon stiger överlinjen särskilt tragiskt blir det när polisen inte prioritera dessa brott och lägger vanligtvis ner dom snabbare än dom kan få in dom. Ett vanligt community ska ha ett system att moderera sig själv annars urartar det rejält. Det här är internet vi pratar om var folj gillar sin slöja av anonymitet så det kan snabbt urarta.
#9: Egenmoderering finns väl, i form av anmäl-knapparna? Eller vad menar du?
Om jag nu har fel så tycker jag att det är märkligt att trådar som bryter mot reglerna fortfarande finns uppe. Tills dess att man tar bort dessa trådar och slutar upp med häxjakten mot den berörda medlemmen så är jag av åsikten att dessa avtal inte följs och jag anser mig definitivt inte ha fel i den frågan.
Du är ju redan fullt medveten om vilken sajt det gäller och hur det bryter mot de allmänna Skrivregler och Användaravtal som finns. Det är inte okej att hänga ut en person på ett sådant sätt att man kan lista ut vem det gäller, extra illa är det när dessutom flera har påtalat detta men man väljer att ignorera det. Jag antar att det är okej att börja bryta mot Användaravtal och regler då, det tycks ju trots allt mest existera för syns skull och inte för att användare förväntas att respektera och följa dessa.
Att sedan skicka en lista på sajter känns dumt, ska den också hängas ut här i så fall om jag skickar den i ett PM?
Jodå det kan säkert fungera så länge Medarbetare och sajtvärdar själva är intresserade av att följa regler och inte är minst lika aktiva i mobben gentemot en utsatt medlem.
den här debatten är om att subforum som har sin egenvärd och tar imot anmälningarna ignorerar och möjligen deltar själv är ett problem om ifocus inte modererar dom frivilliga som driver subforumen när det går fel. Anmäl knappen funkar jättefint i scenarion som vi inte discuterar just nu som sajtvärden för subforumet följer lagar och regler själva och håller höga standarden på discussioner som vi alla hoppas på.
#12: Den här debatten handlar om att värden på detta subforum har en annan bedömning av huruvida trådarna i fråga bryter mot reglerna eller inte. Se #13.
#13 Så när en av de diskuterande medlemmarna öppet erkänner att det bara finns en viss grupp av människor som vet vem det är (vilket förövrigt inte är helt sant, jag hade själv ingen aning om vem det gällde) så är det okej att bryta mot reglerna. Det är i mina ögon ett regelbrott mot Användaravtal och Skrivregler, dessutom så går det helt mot iFokus hela kampanj om iFokus mot mobbing.
Det rör sig inte om en objektiv bedömning där man slagit fast att; Nej det här var visst inget fel. Det är fråga om regelbrott som även har erkänts där ansvariga för sajt och iFokus väljer att inte agera utan fortsätter helt utan konsekvenser för regelbrottet.
Jag tror inte att iFokus är någon domstol däremot så antar jag att det bör finnas någon som bär ett visst ansvar när även sajtvärdar bryter mot Användaravtal och mig veterligen är ett Användaravtal inte något som man tillämpar subjektivt beroende på fråga utan något som är ständigt gällande. Därmed borde det finnas någon som också ser till att dessa följs och bör kunna bryta av och sätta sig över en sajtvärds beslut. Det är det min fråga gäller, vem bär ansvaret när sajtvärdar och Medarbetare bryter mot Användaravtal och Skrivregler. Frågan gällde alltså inte om det är okej att acceptera när någon gör en subjektiv bedömning till sin egen fördel.
#15: "Det är det min fråga gäller, vem bär ansvaret när sajtvärdar och Medarbetare bryter mot Användaravtal och Skrivregler."
Det är så klart den som bryter mot Användaravtal och skivregler som bär ansvaret. Vem annars?
På iFokus finns det ingen domstol över värdarna. Deras sajter är deras. Gillar man inte hur de styr dem får man antingen försöka få dem att ändra sig eller flytta någon annanstans. Precis som på vilken blogg eller fest som helst.
#16 Så du menar på fullaste allvar att det är lämpligt att jämföra grova personangrepp som stöds av en Sajtvärd med en fest som man kanske är lite missnöjd med?
#15 var för övrigt inte riktad till dig, utan för att förklara vad i situationen som är så vidrigt befängt att ingen kan tänka sig att visa såpass mycket civilkurage att sätta ner foten och se till att Användaravtal följs. Du är ju själv medveten om att det hela går betydligt djupare än att man inte har riktigt samma åsikter. Istället för att briljera med jämförelser med fester eller att iFokus inte är någon domstol (vilket jag för övrigt förtydligade att jag knappast heller tror) så anser jag att den som har möjligheten att ta bort trådarna från nätverket bör gör det innan det slutar riktigt illa för den utsatta medlemmen och när sajtvärden vägrar, faller det på dem som har befogenheter över deras. Jag köper inte riktigt idén att låta personangrepp fortgå och bara gå iväg från dem, jag besitter i alla fall så pass mycket civilkurage att när ett flertal människor börjar oroa sig för någons hälsa så är gränsen nådd för vad som är acceptabelt.
Din jämförelse faller därmed platt och är otroligt smaklös, de gäller som sagt inget litet smågnabb ett par medlemmar mellan utan en mobb av människor som med en Sajtvärd i rygg totalt trycker ner en människa såpass mycket att människor runtomkring har börjat bli riktigt oroliga.
Ska jag förtydliga det lite extra till dig så; Någon bör bära ansvar för att se till att sajtvärdar följer de användar och Skrivregler som finns, även dessa bör kunna fråntas värdskap och få skrivförbud, speciellt när det går så pass mycket mot den värdegrund ni önskar sträva efter vilket just nu känns som ett hyckleri utan dess like.
Fest jämnförelsen är inte riktigt passande här eftersom fester inte sprider information överhelavärlden och stannar kvar långt efter festen är över om ingen aktivt tar bort den. Fest jämnförelsen är rätt rolig som en slogan eller buzzword men det är definitivt inte hur internet funkar om du lämna ett forum var dom sprider skit om dig kommer skiten forfarande finnas där och svärta ner ens liv föralltid om ingen aktivt tar bort det även då så sparar mängder av sidor nätinformation. ett exempel är wayback machine. Så det är väldigt oansvarigt att låta all sorts känslig information spridas och bara hoppas att folket som sprider det ska besökas av spöket av forna Jular och ändra sig och självreglera.
Bloggar blir nedstängda av deras värdar när dom börjar orsaka legal problematik är ett vanligt faktum som dom flesta som har någon hum om hur skvaller bloggare ofta faller i onåd. Måste säga att det låter som en väldigt oansvarig filosofi att föra att inte hålla reda på om ens kunder håller på med lagbrott och mobbing och väldigt tvärt om mot någon iFokus mot mobbing.
#17: Vid en sådan här skiljaktighet i åsikter (du anser att regelbrott föreligger, sajtvärden i fråga anser att det inte föreligger) måste frågan prövas av tredje part med behörighet avgöra vem som har rätt. När avgörandet fällts kan informationen tas bort eller inte. Men det måste prövas av behörig instans först. Personligt tyckande utgör inte "behörig instans". Inte heller hjälper det att i en tråd här kräva att något slags behörig instans ska uppstå. Hur gärna du än vill har ingen på iFokus den behörigheten.
#20 Ja så vidare festbetonat blir det ju inte t.ex. om någon mobbas och mår så dåligt av det att den funderar på att ta sitt liv och kanske till och med gör slag i saken. Tyvärr har nätmobbingen ökat och skördar regelbundet sina offer. De som sitter bakom tangentbordet kan på så sätt driva människor in i döden (antagligen utan att de inser vidden av det de ägnar sig åt) Då talar vi om något helt annat än en misslyckad fest som man valt att lämna…. Det kan istället bli en begravning.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#21 Varför stanna kvar om man mår dåligt av det? iFokus är så stort. Här finns så många trevliga medlemmar och många trevliga sajter. Man behöver inte gå miste om goda vänner, för att man föredrar sajter med god stämning.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#22 Tror inte du förstår vad jag menar riktigt. Nätmobbing handlar liksom inte om att stanna kvar på en iFokus sajt, internetforum, FB-grupp eller inte. Det handlar om vad och hur det skrivs och sprids om enskilda människor och har blivit ett allt större problem som får allt större konsekvenser.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#22 Tror du verkligen att du skulle kunna låta bli en tråd som handlar om … dig? Dessutom om någonting väldigt negativt angående Dig.
#24: Om jag hade gjort något dumt som blivit offentligt genom myndighets ingripande skulle jag inte anse mig mobbad för att folk diskuterade det.
#23 Jo #24 Ja
Niklas:
Man kan jämföra hela världen som en fest om man så vill.
Skolan det sker mobbning i, det är ju bara att byta till en annan fest.
…För alla fester är man inte välkommen till.
(*Nej skolor är alla dess elever välkomna till och det får inte ske någon mobbning, det behöver inte bli någon diskussion om det. Men man kan jämföra det med en fest, bara för att man kan om man så vill.*)
Hela livet är ju som en fest på riktigt gott - och även riktigt illa ont.
Hur många går inte sönderslagna och blödande från mindre bra ordnade fester idag? Är det okej?
Kan du inte försöka se lite realistiskt, och se ett liv som ett liv det är, istället för att romantisera det hela och jämföra/se detta som en fest? Det låter för bra. För enkelt. Än vad det är.
I mina ögon är det en bortförklaring. Varför tror du att jag (och säkert några andra till) ser det så?
Det du skriver i #20 tolkar jag som att du inte ser just detta fallet som en fest, stämmer det? Förstår du hur man tolkar det du skriver i #16? Att det var, något, klumpigt uttryckt? Varför då - alla tänker och tolkar inte som du.
#27: Festliknelsen är bra därför att den visar hur ansvar och rättigheter ser ut på iFokus sajter. Att det finns stökiga fester som urartar ändrar inte på det. Det är fortfarande sajtens ansvar. Om vi ska vara realistiska, vad skulle du göra, rent konkret, i just det aktuella fallet om du var jag? Vad tycker du är klumpigt uttryckt i #16?
#28 Någon form av övergripande ansvar måste finnas i ett nätverk anser jag. Om vi tittar på mobbning/kränkande behandling i arbetslivet eller skolan har ledningen ett stort ansvar. Om den närmsta chefen inte tar sitt ansvar skjuts ansvaret uppåt.
#25 Du skulle alltså tycka det var helt okey att du själv blev omskriven hur som helst om du haft med en myndighet att göra? Du kan dock inte utgå ifrån att alla tycker på samma sätt som dig.
#29: På samma sätt som Gatukontoret har ansvar för våld som utövas på gatan? Du kanske skulle ta och inse att de som äger iFokus INTE har något slags överordnad ställning gentemot medlemmarna. Hur gärna du än vill fungerar det inte så.
Angående ditt till mig riktade svar: Du läser inte vad jag skrivit, utan börjar "bemöta" sådant som aldrig förekommit. Jag skrev inte att jag skulle tycka att det var OK, jag skrev att jag inte skulle anse det vara mobbing. Inte heller skrev jag om något som inträffade till följd av att jag "haft med en myndighet att göra". Jag skrev "om jag hade gjort något dumt som blivit offentligt genom myndighets ingripande".
Jag kan förtydliga det med att jag skulle anse det vara jobbigt och ledsamt, men inte mobbing, kränkande eller ens orätt.
#28 Det ger mig en väldigt dålig bild på hur ansvar och rättigheter ser ut på iFokus sajter. Med tanke på hur fester i verkliga livet egentligen kan se ut. Är det så ni vill?
Är det verkligen så ni vill, att det ska se ut?
Är det verkligen säkert, att ni vill att det ska se ut så?
Varför det var klumpigt uttryckt är för att du skrev väldigt kort i #16 utan några större förklaringar i hur du verkligen menade. Det kan tolkas som att ni ser detta som en fest som urartat lite grann och bara låter det vara som det är.
Jag vet att du vet, att alla människor inte fungerar på samma sätt när det gäller tänkande och tolkande. Alla ska kunna läsa och förstå det där.
För en del känns festandet toppen, för andra är liknelsen bara deprimerande (och de kanske är jättebra medlemmar i övrigt).
Kan vi inte göra en annan liknelse istället. En skola eller ett dagis (om vi bortser från skolplikt och sådant). Ni bakom detta är chefen, sajtvärdarna är fröknarna, och vi vanliga medlemmar är barnen.
Ta hand om medlemmarna. Ni vill ju det i och med kampanjen "iFokus mot Mobbning".
Jag anser att öppen tråd om en medlem, där man vet att medlemmen läser men fortsätter skriva om denne ändå, borde höra dit.
Varför är det så svårt att vara bestämd mot sajtvärdarna? Varför lägger ni över såpass mycket ansvar på dem?
#31: "Kan vi inte göra en annan liknelse istället. En skola eller ett dagis (om vi bortser från skolplikt och sådant). Ni bakom detta är chefen, sajtvärdarna är fröknarna, och vi vanliga medlemmar är barnen."
Problemet med den liknelsen är att den inte stämmer med verkligheten. De "bakom detta" är INTE chefen, de är snarare fastighetsägarna.
#32 Då säger vi att de är fastighetsägare då. Hyresgäster får inte riva upp och ändra om i sina lägenheter hur som helst.
33 det beror på vad som står i kontraktet/är överenskommet.
#33: Nej, men fastighetsägaren har varken rättighet eller skyldighet att ingripa om hyresgästerna börjar gräla om ifall städreglerna följs.
#30 Det beror på hur det skrivs och hur det upplevs av den det gäller om det är mobbning/kränkande behandling det är frågan om. Det som är okey för dig behöver inte vara det för en annan person.
Hur definierar du "att göra något dumt" med att vara föremål för myndigheternas agerande av andra skäl? Det där med att göra dumma saker är rätt subjektivt egentligen.
#36: Jag definierar "att göra något dumt" i det här sammanhanget som något som har föranlett myndighets ingripande.
Om det är lagar som det bryts mot så anmäl detta till korrekt instans om ni känner att ni inte får hjälp och stöd av admins här…
//Belinda aka Zandrama
När det gäller skolans värld (mest forskning om mobbning kommer därifrån) sägs följande:
"Alla som arbetar med barn och unga i skolan har en skyldighet att reagera, anmäla och stoppa mobbning och kränkningar. Ytterst är det skolledningen och skolans huvudman som har ansvar för att skapa en trygg och bra stämning på skolan. Men även annan personal, till exempel vaktmästare eller matpersonal har en viktig roll".
När det gäller arbetslivet har chefen den största rollen när det gäller att stoppa mobbning/kränkningar. Chefen är även den största enskilda faktorn bakom att mobbning överhuvud taget uppstår.
Frågan är hur vi ska hantera det inom iFokus om nu en Sajtvärd inte gör något åt saken trots att det anmäls och reageras? Ska vi bara rycka på axlarna och låta det fortgå trots att vi känner till vilka risker mobbning kan få. (Lika många tar årligen sitt liv till följd av mobbning som dem som dör i trafiken - ca 300).
Det blir lite märkligt när man jämför skola och arbetsplats med ett forum på nätet.
Vi har skolplikt i Sverige och sitt arbete är man ofta i beroendeställning till eftersom det genererar ens inkomst.
Ett forum kan man med ett "klick" avsluta och och man kan spärra och låta bli att öppna mail, PM eller vad det nu kan vara.
/Maria
#37 "något som har föranlett myndighets ingripande" kan vara väldigt många olika saker.
T.ex sjukdom/ohälsa som gör att du inte längre är förmögen att hantera din situation. Krissituation, trauman, olyckshändelse, ekonomiska problem, beroendeproblematik…. Listan kan göras mycket lång. Och vi vet ju egentligen aldrig vad som ligger bakom en myndighets ingripande då mycket kan vara sekretessbelagt. Därför ska vi vara försiktiga innan vi dömer och outar enskilda personer.
Vill också tillägga (vad #39 skriver) att runt 1500 personer i Sverige tar sitt liv per år.
De flesta av dem sker impulsivt då få av dem verkligen vill dö. Det brukar krävas att någonting blir "droppen".
Ta bort droppen.
Tyvärr är man oftast efterklok. Det gäller bara att vara det innan.
#40 Så märkligt är det väl inte. Det tycker i alla fall inte forskarna inom ämnet. Det handlar om ett och samma "fenomen" som finns på olika arenor. Ofta hänger det ihop på något sätt. Tydliga regler och gränser är lika viktiga för alla dessa arenor.
Ineternet kan på många sätt vara värre eftersom det inte bara äger rum mellan mobbarna och den som mobbas utan kan läsas av en stor krets.
Är det någon som anmält än?
//Belinda aka Zandrama
31: “Det ger mig en väldigt dålig bild på hur ansvar och rättigheter ser ut på iFokus sajter. Med tanke på hur fester i verkliga livet egentligen kan se ut. Är det så ni vill?”
Jag vet inte om jag förstår hur du menar här. Liknelsen är ett sätt att förklara hur det i praktiken fungerar på iFokus. Du kan byta ut fest och värd mot något annat om du vill så länge som förhållandet dem emellan är detsamma.
“Varför det var klumpigt uttryckt är för att du skrev väldigt kort i #16 utan några större förklaringar i hur du verkligen menade. Det kan tolkas som att ni ser detta som en fest som urartat lite grann och bara låter det vara som det är.”
Okej. Ja, folk får tolka det så om de vill. För mig är det viktigaste att jag vet var vi står och vad vi har gjort.
“Kan vi inte göra en annan liknelse istället. En skola eller ett dagis (om vi bortser från skolplikt och sådant). Ni bakom detta är chefen, sajtvärdarna är fröknarna, och vi vanliga medlemmar är barnen.”
Vi kan inte anpassa verkligheten efter liknelsen. Vi måste använda en liknelse som stämmer med verkligheten. iFokus är ungefär som hyresvärden som hyr ut festlokalen.
“Varför är det så svårt att vara bestämd mot sajtvärdarna? Varför lägger ni över såpass mycket ansvar på dem?”
Därför att vi måste följa det avtal iFokus har med värdarna. Vi skulle aldrig få några eldsjälar att driva sajter här om de inte hade befogenhet att styra dem på sitt eget sätt. Det fungerar alldeles utmärkt i de allra flesta fall, men som med allt finns det undantag.
#45 Och hur hanterar ni undantagen?
Eftersom de är just undantag hanterar vi dem var för sig. Det är ju det som är problemet, att det inte går att hantera dem likadant som allt annat.
#41: Men just i det fall som du lyfter upp och sprider över så många iFokus-sajter du kommer år råder det ju delade meningar om ifall någon har "outats" eller "dömts". Regelbrott bevisas inte av att några personer upprepade gånger påstår att de har begåtts. Den Sajtvärd ni klagar på har en annan uppfattning.
I det här fallet är det inte heller fråga om sekretessbelagda uppgifter, utan om uppgifter i offentliga handlingar och uppgifter som har publicerats i media.
#47 Ja det låter ju bra att ni gör det. Jag fick uppfattningen av att ni bara låter det vara, för att sajtvärdarna bestämmer det över er och ni i dessa fall står handfallna.
#48 Citerar dig: "i det fall som du lyfter upp och sprider över så många iFokus-sajter du kommer år"
Gör jag??? Jag är inte TS av den här tråden som dessutom är allmänt hållen, vilket jag tycker den ska fortsätta att vara. Jag tänker inte diskutera varken enskilda medlemmar eller sajtvärdar här. Däremot anser jag att ämnet är både viktigt och intressant att diskutera vidare, därför har jag sällat mig till tråden.
Frågan kvarstår fortfarande om det är okey att skriva vad som helst om iFokus medlemmar. Enligt dig uppfattar jag att du tycker så är fallet om medlemmen ifråga har gjort något som fått till följd att myndigheten ingriper och om sajtvärden tycker det är okey. Hur ser du på eventuella följder som dessa skriverier får?
Ja att diskutera en medlem mot dennes vilja på ett otroligt nedsättande vis är ju jättebra och absolut inget personangrepp…Festjämförelsen hade verkligen i mina ögon varit, fortfarande märklig, men inte fullt lika klumpig om det inte vore för det faktum att en fest inte fortsätter i all oändlighet. Inte heller ligger allt som sagts kvar öppet för fler än festdeltagarna även när festen är slut. Festlokalsutdelningen är ju i princip lika märklig och ologisk. Skulle jag gå till vårt bostadssamfund och hyra vår festlokal hade jag nämligen haft vissa regler att följa och där inkluderar att man inte heller får spela så hög musik att grannar kan störas. Uppenbarligen så spelas de i eran uthyrda festlokal musik så högt att det stör andra människor och håller på att driva en person till vanvett. Festen sträcker sig alltså då ut och påverkar även människor som inte valt att delta.
Nu är det en lika dålig jämförelse som din, men det får så vara poängen går ju förhoppningsvis fram. Regler kommer man inte undan någonstans och ytters så är det någon som bär ansvaret, i det här fallet så antar jag att det ligger på dig, för som du skrev i PM till mig så var det ju inga problem att ifrågasätta varför jag startade tråden här då vi redan diskuterade via PM och följaktligen så antar jag att du då också menar att du bär ansvar och att ingen annan kan lösa det, eller?
Jag tänkte förresten att det inte är något problem att hänga ut e PM-diskussion när du redan gjort det, så…
Vad är det som gör att det är så otroligt svårt att ta bort ett par trådar som en människa mår fruktansvärt dåligt över, bryter mot era regler och det ni säger er stå för? Jag tror knappast att det begränsar sajtvärdens möjlighet att driva en egen sajt så länge man följer regler och Användaravtal. Eller är siktet inställt på att det här ska bli det nya flashback där regler bara ska följas när det passar vissa?
#49: Du är ju en av de få som till och med vet vad vi har gjort i det fall den här tråden kommer av. #51: Är din kommentar riktad till mig?
Jag undrar om ifokusvärdarna ingriper om t ex Sajtvärd, Medarbetare och/eller medlemmar på någon sajt ägnar sig åt förtal av en viss person. Alltså inte "bara" mobbning, utan att de lögnaktigt påstår att personen begått kriminella handlingar fast den inte har det. Kan inte exakt de juridiska termerna, men förtal och ärekränkning räknas väl som ett brott. Tillåts sådant av ledningen på iFokus, även om ett flertal personer protesterar?
Den är riktad till dig, ja, men jag råkade visst missa att sätta dit numret då det gällde flera av dina inlägg.
53 som sagt är inte killarna en jury, sådant får man anmäla.
53 som sagt är inte killarna en jury, sådant får man anmäla.
#55 Tycker nog att det vore rimligt att de tar bort sådana inlägg och trådar. Eller åtminstone skriver dit att det har förekommit protester mot innehållet. Alternativt att de byter ut sajtvärden, som väl egentligen har till uppgift att moderera trådarna.
Anmäla till vem? Är inte iFokus mån om sitt rykte?
#57 om det är brott förekommer så anmäl till polis.
//Belinda aka Zandrama
#58 Självklart är det så. Men jag skrev _om ett flertal personer protesterar.
_
#55 Med det tänket så är det ju bara att slopa Användaravtal, Skrivregler och iFokus mot mobbing är något som genast borde plockas ner då det uppenbarligen inte är något som iFokus faktiskt står för. Och anmäla? Är tanken att man ska anmäla till Sajtvärd som själv är delaktig, eller till polis som inte utreder trakasserier på internet? Någon bör ju bära ett ansvar, om inte juridiskt så moraliskt och då kan det ju vara en idé att faktiskt luta sig mot de regler och avtal som finns eller den policy om beteende som man säger sig arbeta för inom nätverket. Det ska överhuvudtaget inte ens krävas någon jury och bödel-mentalitet däremot så måste det ju finnas konsekvenser när någon inte klarar av att hantera sitt ansvar.
# 28
Ni är en av forum ansvariga om jag förstått rätt ? samt ni ställer frågan
Om vi ska vara realistiska, vad skulle du göra, rent konkret, i just det aktuella fallet om du var jag?
Jag är en av dom som driver forum utomlands och vi har fullaste kontroll över vilka som blir medlemmar samt att mobbing får aldrig förekomma. Det ÄR vårt ansvar som forum ledning.
Jag hamnade på i focus av en slump men den slumpen förde en intressant diskussion, den här och min fråga blir när tar ni ERT ansvar som forumägare att se till att alla trivs ?
Det verkar sparsmakat med den saken på i focus för Ni tycks göra allt i Er makt att undslippa dessa frågor som åter och åter kommit igen på Er sajt som heter Support och som torde vara till för medlemmar med mål om välmående.
Åter till frågan vad skulle du ha gjort # 28 Jag skulle ha sparkat forumansvarig omedelbart för det här är inte acceptabelt och i focus borde skämmas, det finnas bättre forum än så här som tar fullaste ansvar när någon blir illa behandlad.
Tack Mellany Slevjane !
#62 Har ni också värdar som skriver på avtal?
# 64
Självklart !
#63 Nu länkar du till en tråd som endast är till för sajtvärdar och Medarbetare och det är inte OK.
/Maria
#66 Jag vet att jag lade den där inne men jag vill även att medlemmar kan se den. Är det OK? Ingen har blivit namngiven i den tråden. Annars kan jag bara kopiera mitt 0-inlägg och lägga den här inne i stället.
#67 Det handlar väl inte om att namnge någon utan snarare att det som diskuteras därinne ska stanna därinne.
/Maria
Ok..då tar jag bort den och lägger upp den här inne också då.
#67 Nu kan som tur är inte medlemmar läsa där inne. Det är bara till för admins. Men hade det varit så att dom kunde det hade det varit illa att du lade ut länken dit. Det som skrivs där ska stanna där.
Vet inte hur många gånger det ska upprepas :(
#63 Jupp, du får ta att någon behandlar dig precis ur som helst även om det sker på det mest vedervärdiga sätt och om du inte är okej med det så får du hitta en annan fest, du kan ju inte förvänta dig att någon ska säga ifrån eller vidta några åtgärder när någon blir eller känner sig kränkt. Det är bara att finna en annan fest för Skrivregler och Användaravtal finns bara till för syns skull, det behöver man visst inte följa utan kan välja att applicera när det passar. Det är i alla fall vad som framgått i den här soppan, inte för att jag håller med och tycker att det är rimligt men det är tydligen vad ansvariga tycker är lämpligaste tillvägagångssättet.
iFokus mot mobbning
Mobbning (även kränkande särbehandling) innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska uppsåtliga handlingar som anses hotfulla eller störande inom en social grupp. På iFokus har vi kommit överens om att inte tolerera mobbning.
Många människor på ett ställe
iFokus 300 sajter besöks varje månad av omkring en miljon människor. Vi har alla olika bakgrund, erfarenheter och värderingar. Vi har olika saker att bidra med i diskussionerna. Det är styrkan med en plats som iFokus. Här kan du få nya infallsvinklar och perspektiv. Samtidigt ställer det krav. Vi måste vara lyhörda för varandra.
iFokus ska kännas tryggt
Vårt mål är att man som medlem ska uppleva iFokus som tryggt och fritt från mobbning. Vi måste därför uppträda på ett sånt sätt att inte andra känner sig hotade när vi diskuterar. Det en person uppfattar som engagemang och diskussionsiver kan en annan uppfatta som hotfullt eller kränkande.
Känner du dig utsatt?
Om du känner dig mobbad eller hotad är det viktigt att du talar om det. I första hand för värden på den sajt det gäller. I andra hand för någon av medarbetarna. Tala om vem eller vilka du känner dig utsatt av, vad som får dig att känna så och vad du förväntar dig att någon gör åt det. Bifoga gärna exempel från diskussioner. Då är det mycket lättare att bilda sig en uppfattning.
De flesta vill väl
Utgå ifrån att det du läser på iFokus är skrivet med gott uppsåt. Oftast är det nämligen så. Om du är osäker kan du alltid fråga vilken avsikt som ligger bakom ett inlägg.
Texten är skriven av Niklas, iFokus.
Om någon kanske har glömt, för det tycks vara som så att alla inte riktigt kommer ihåg eller tycker att det är någon rimlig riktlinje att följa.
#72 Då har du fått svaret. För det står klart och tydligt i den texten
"Om du känner dig mobbad eller hotad är det viktigt att du talar om det. I första hand för värden på den sajt det gäller. I andra hand för någon av medarbetarna. Tala om vem eller vilka du känner dig utsatt av, vad som får dig att känna så och vad du förväntar dig att någon gör åt det. Bifoga gärna exempel från diskussioner."
Ha en bra dag
Sport iFokus
Nu har ju det redan skett och inga åtgärder har vidtagits så texten är ju rent hyckleri. Det är en hel del som har regerat på situationen och mängder med konkreta förslag har lyfts fram för at förhindra de, sedan väljer iFokus ledning att strunta i det, vilket i mina ögon blir ett otroligt hyckleri då dem i bästa fall bara försöker distansiera sig från problemet i hopp om att det ska gå över av sig självt eller i värsta fall inte bryr sig ett smack. Så svaret finns inte i i den texten när problem uppstår praktiken men det låter ju onekligen snyggt att man låtsas ha en policy för hur det ska gå till om någon känner sig kränkt och blir illa behandlad.
#74 Efter vad jag har läst i denna tråd så har ni haft PM-konversation med killarna bakom iFokus.
Jag vet att de gör en massa saker för oss medlemmar/sajtvärdar, bakom kulisserna, så jag kan inte förstå meningen med att hänga ut dem på det sätt du gör i denna tråd.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Dem kan göra hur mycket dem vill men ribban har även sagts att man vare sig med en persons godkännande eller ej kan diskutera denne offentligt helt utan repressalier. Tycker du att ifrågasättandet är felaktigt finns de nog en annan fest du kan besöka istället för den här festtråden.Vem som först valde att hänga ut en privat PM-konversation var Niklas själv, min undran var generell då jag anser att fler bör kunna få komma med olika förslag på hur man löser problem när sajtvärdar inte tycks vara tvungna att följa de regler och den påstådda policy som finns.
Och hela frågan kom upp till ljuset just för att de inte görs något åt att enskilda medlemmar hängs ut på ett sådant sätt att flertal människor har gett uttryck för allvarlig oro för personens hälsa, det har man valt att strunta i och kommer med undanflykter om att inget ansvar ligger hos dem utan enbart hos sajtvärdar. Niklas deltar öppet öppet i tråden och då är det också han som kommer få ta ifrågasättandet då jag inte ha någon som helst möjlighet att plocka bort trådar som strider mot allt vad iFokus säger sig stå för. Tydligen är personangrepp och uthängning helt okej på iFokus, och om du väljer att tolka min kritik gentemot den ignorans som visas så må så vara. Det är ju tydligen var ribban är satt även om jag kan se en milsvid skillnad på att kritisera någons agerande i en öppen tråd var vederbörande själv deltar (och som faktiskt själv var den att ta upp en privat PM-diskussion utan att överhuvudtaget fråga utan enbart dra egna slutsatser) och att en mängd människor systemaiskt kränker en person trots att denne inte deltar, vill bli diskuterad och dessutom gjort vad iFokus säger att man ska göra om man känner sig kränkt.
Så nej, de må göra mycket saker men när det kommer till att stoppa trakasserier gentemot enskilda medlemmar där även sajtvärden står bakom så görs ingenting trots mängder på förslag om lika sätt att lösa problemen på. Så nej, jag anse inte att jag begår några fel då Niklas själv valde att flytta över en PM-diskussion till en öppen tråd.
Jag måste flika in som försvar mot iFokus ledning att texten, den #72 hänvisar till, är skapad för att försöka förebygga eventuell mobbning, att man med hopp önskar (önskade) att medlemmarna skulle (och skall) förstå allvaret och hur viktigt det är att vi bemöter varandra med respekt, att någon "regelpolis" inte skulle (eller skall) behöva anlitas - men tyvärr fungerar det uppenbarligen inte och det är mycket ledsamt.
Att jämföra sajter med att man väljer vilken fest man vill gå på eller vilka personer man vill "umgås" med, är i sig sant, man kan lättare lämna en diskussion och hålla sig ifrån medlemmar, jämfört med hur det kan se ut utanför forum/internet, som på arbete, i tvättstugan, med grannar och så vidare, men problemet är att diskussionerna kan fortsätta ändå, om en och samma medlem, och vi får inte glömma att bakom varje nickname sitter en av våra medmänniskor - och vi vet inte hur saker tolkas. Dessutom ska man väl inte behöva byta "fest" bara för att övriga gäster inte kan sköta sig? Ska man inte ha möjligheten att diskutera de saker och de områden som man är intresserad av - på grund av andra? 🤔
Jag vet också, och diskussionen har varit på tal tidigare, att vem bedömer när mobbning sker eller när medlemmar helt enkelt inte är överens? Jag för min del har inte svårt att skilja på det. För mig räcker det om jag ser flera medlemmar, kanske utan att använda skällsord, riktad kritik eller missnöje, och ofta i grupp, mot en medlem, för att inse att den "utsatta" kan ta mycket illa vid sig. Jag tycker inte att det är något att fundera över, utan jag går ofta in i en sådan diskussion och försöker "bryta isen" lite. Om jag har missat något, eller kanske inte ansett att det har varit någon fara på taket, har jag ibland fått pm och agerat direkt. Allt för att alla ska vara så nöjda och trygga som möjligt. Andra påhopp, som riktad mot medlem, om medlem eller uppenbar mobbning med kränkande kommentarer är helt uteslutet och därför ser jag inte problemet i varför vi inte, tillsammans, skulle kunna arbeta för ett mobb-fritt-forum?
Men hur gör vi om det ändå inte fungerar? Hur gör vi om värdar (?) missköter sig och hur vet vi att så är fallet? Vem/vilka bedömer det? Skulle vi kunna ha en "opartisk panel" som tar del av det som eventuellt händer och får då i uppdrag att kontakta inblandade - värdar, Medarbetare och medlemmar?
Så svårt är det inte och vi vill väl ändå att alla ska trivas här? Att säga "anmäl till polisen" är bara trams (om det inte skett hot och annat uppenbart polisärende) och hur snyggt skulle det se ut om det "ideligen" kom in anmälningar gällande iFokus? Nej, sluta upp med vad_det_nu_än_är_som_händer och bete er värdigt mot era medmänniskor!
Sajtvärd på Övernaturligt
Jag vill inte lägga mig i, men jag anser inte att Niklas lämnade ut någon pm-konversation. Han förtydligade bara att han svarar dig med samma mening (innebörd) som i ett pm. Inte vad du skrev, utan bara vad han skrev. Ja så du inte känner så menar jag.
#77/78 Att sajter och diskussioner är som fester är Niklas egen jämförelse, den är märklig och inte ett dugg applicerbar på när någon trakasseras på internet. Jag kommer inte att hålla med om att det är en rimlig liknelse, men det tycks vara den som han känner sig för att välja, det är inte första gången jag har sett det. Däremot så blir liknelsen bra på så sätt att ansvaret helt försvinner från den som stifta reglerna och istället landar på den som blir omdebatterad axlar istället, det är fult gentemot personen som drabbas.
Nej, men jag som har fört den upplever det och gör att det för mig framstår som ett ännu oseriösare agerande. Det är skillnad mellan att öppet gå med och tala om samma sak i en öppen tråd och att hänvisa till en PM-diskussion och säga att man svarar här. Det ingjuter absolut inget förtroende till att ta upp problem via PM då man helt plötsligt får ett svar i en tråd om samma ämne.
Mycket intressant diskussion det här och det påminner om ett reguljärt krig, ett riktigt krig menar jag då alltså.
Först och främst så har vi ledaren (ägarna) och under honom/dem så har vi alla överofficerare (administratörer) och under dem så kommer då ett stort gäng underofficerare (sajtvärdar) och längst ner så kommer resten av människor (medlemmar).
I alla krig som genomförts genom hela världshistorien så är det aldrig någon som tagit på sig ansvaret för vad som hände och hur många människor som dog.
Underofficeren säger att han bara lydde order och gjorde som överofficeren sade.
Överofficeraren har aldrig genom världshistorien heller tagit på sig något ansvar utan lydde ju bara order från ledaren.
Alla avsäger sig sitt eget ansvar in absurdum.
Ledaren (ägaren) han flyr så småningom till ett annat land där han kan tjäna lika mycket pengar genom att starta ett nytt krig med nya Överofficerare (administratörer) och nya underofficerare (sajtvärdar) och ännu en ny skara soldater (medlemmar) som ansluter sig.
Ingen har ju ändå någonsin gjort något fel utan det var någon annan i hierarkin som bestämde och alla går ostraffade undan och det är ju klart, alla skyddar ju sitt eget skinn.
Ingen på vilken nivå det än är i något krig som helst i världshistorien har tagit på sig något ansvar, det var ju alltid någon annan som bestämde.
"Jag lydde ju bara order och vad som förväntades av mig och det som förväntades var inte att jag skulle tänka själv, jag skulle bara lyda order och in absurdum försvara min överordnade".
Om man börjar tänka själv och agera därefter så blir man ju avrättad av sin överordande eller åtminstone av de soldater som han/hon utser som att utföra avrättningen.
Dock så finns ett otal exempel genom världshistorien på de som vågat tänka själv även under brinnande krig gått emot sin "ledare".
Översten Claus Schenk von Stauffenberg vågade göra det 1944.
Visst blev han arkebuserad men har gått till världshistorien för att han vågade och hade "gutts enough" för att inte enbart säga ifrån utan också agera mot sin ledare.
Nu har jag inte sagt att det är så på iFokus, det var bara en tanke om hur ett reguljärt krig fungerar och med dess olika aktörer.
Bästa hälsningar,
Bertil
Allmänt svar delvis riktat även till #80
Det är en mer relevant jämförelse du gör där i och med att det i krig också finns offer, dem offer som klarar sig helskinnande igenom det då de är starka nog att stå upp och slåss för att försvara sig. Sedan finns det dem som blir såpass skadade att deras liv omvandlas helt och det finns i bakgrunden kvar ärr och trauman. Sedan finns även dödsoffren.
Jag tycker inte att några av det typerna ska få förekomma på en sajt som säger sig vara ett seriöst nätverk med omtanke om sina medlemmar (eller i din jämförelse, soldaten som inte fick annat än en kula i pannan, då försvar var helt ur bilden.)
Men jag förstår inte vari problemet ligger när det inte går att lyfta ur en sajt ur nätverket, avsätta sajtvärden, låsa trådarna och se över sina regler för att en liknande situation aldrig ska uppstå igen! Tar ni överhuvudtaget inte alla dem som uttrycker oro för personen på allvar eller är det viktigaste att ha kvar trådar fyllda med övergrepp. Hu många är man villig att offra innan empatin och förståelse för andras lidande ska vakna upp? Eller är det skydda sajtvärdar till varje pris, om det nu till och med ska ske på bekostnad av någon annans liv, ska skyddas från att bryta regler öppet? Till och med sajtvärden ifråga hr ju eftersökt ett liknande system där Medarbetare och sajtvärdar borde kunna utredas av en högre och objektiv instans. Och nu talar vi inte om polis (självklar ska dem kontaktas om grova brott förekommer, men även där bär iFokus ett ansvar, att i bästa möjliga mån avlägsna orsaken till begånget brott!) utan ansvariga för nätverk och företaget ifokusAB.
Magrat; nu får du ju hejda dig! Niklas har inte lagt ut er pm konversatipn så sluta fara med osanning. Att påpeka att det existerar en sådan konversation är inte fel på något vis. Förstår inte varför du så gärna ville att den skulle vara hemlig. Men sluta överdriva och påstå att han hängt ut den. Ganska naturligt att hänvisa till den då tråden tydligen handlar om precis samma sak.
Hera, nu får du väl ge dig själv?
Niklas väljer att ge svar på funderingar jag har i PM i en öppen tråd helt utan att välja om han kanske borde göra något så grundläggande artigt som att fråga om det är okej att nämna att en diskussion även förts via PM. Pm-et blir ju per automatik uthängt på så sätt att det svar han ger också reflekterar vad jag tidigare har sagt. Det är i mina ögon inte ett dugg förtroendeingivande och som en tänkande, kännande människa så är jag i min fulla rätt att känna misstro och irritation över ett sådant beteende och sedan inte ens kunna erkänna att;
"Hoppsan det blev fel, jag hade ingen aning om att du kanske inte ville att alla skulle veta att vi talats vid i PM. Och det hade ju, såhär i efterhand, kanske varit bättre att fråga istället för att bara ta för givet att det var okej för din del också.".
Det är inget som försvinner för att du tycker det är irriterande. Då befinner du dig på fel fest Hera 🥳 och får leta reda på en roligare sådan, det finns en sajt där det ä rätt kul att hänga ut både PM och personer har jag märkt, du kan ju prövad där =)
om du tänker ifrågasätta mina upplevelser av någons beteende istället för att kanske försöka bidra med konstruktiva lösningar till vad tråden handlar om. Vilket du konsekvent valt att undvika i tråden med uppenbara saker så som att dem inte är en domstol och liknande. Och nej det är det som är problemet, ingen vill ta ansvar. Men ytterst bör det finnas någon som gör det när sajtvärdar och Medarbetare går för långt och nästan lyckats driva en person in i döden.
Inte för att jag överhuvudtaget vet vad allt det här handlar om.
Jag vet inte heller vad PM egentligen står för men jag misstänker att det kan vara "Personal Message" och då skall ett sådant naturligtvis hanteras helt personligt och inte spridas vidare helt öppet.
Bästa hälsningar,
Bertil
#84 Nu är det så att ingen här har lagt ut något PM utan enbart påtalat att saken är diskuterad i PM vilket är en milsvid skillnad.
/Maria
83 Nej! Niklas gav dig svar på de funderingar du har i TRÅDEN, och påpekade sedan att han gett dig samma svar i pm.
"Det här är ungefär samma sak som jag skrev till dig i privat meddelande, men eftersom du tar upp det här också blir det så. Jag har inte mer att komma med"
Verkar inte som jag befinner mig på fel fest, jag gillar iFokus och har inga problem med hur det drivs :) Du där emot ;)
84 ingenting har spidits vidare heller.
Tycker du att det är en stor skillnad?
Om någon skriver ett PM till mig så inte tusan skriver jag till vederbörande i en öppen tråd att "det som vi diskuterade i personligt meddelande" om brödtext brödtext brödtext.
Som sagt så vet jag inte alls vad allt det här handlar om men en väldigt intressant diskussion är det i varje fall.
Jag vet inte vem Magrat är men en sak är säker åtminstone vad som kan utläsas i den här tråden och det är att hon har en jäkla stor integritet samt ryggrad och slickar ingen vare sig uppåt eller neråt i hierarkin.
När man läser den här tråden så kan man i sitt stilla sinne undra om moderatorer/sajtledare har betalt från iFokus för sitt arbete med sina sajter.
Detta med tanke på att någon eller några av dem här i tråden till synes förbehållslöst försvarar Niklas gentemot Magrat.
Som i mitt tidigare inlägg #80, i ett krig så tar ingen ansvar.
Alla hyllar sin närmsta ledare uppåt i hierarkin.
Nåväl, som sagt, jag vet egentligen inte alls vad allt det här handlar om, dock så kan jag läsa innantill.
Bästa hälsningar,
Bertil
Jag måste med säga att Magrat är tuff och har ryggrad i hela detta. Jag känner inte denne, men Magrat viker inte en tum.👍
Någon måste väl ha det yttersta ansvaret här. Att när inte ens en Sajtvärd sköter sej så borde det vara så att ledningen kan ta tag i det.
Och som jag har påpekat innan…att när det går så långt som till en polisanmälan så BORDE väl iFokus ta tag i det på något sätt med och inte bara se mellan fingrarna och säga att det löser sej. För går det till polisanmälan så är det allvarligt och inget man kan vifta bort. Sånt här borde inte ens få finnas här på iFokus.
Det borde stoppas INNAN! Alla orkar/vågar inte göra en anmälan och mår dåligt i det tysta.
Men förövarna fortsätter eftersom de FÅR för iFokus.
87 det är en jäkla skillnad på att dela konversationen och på att erkänna att den existerar.
#85/86
Läser ni inlägg #87 så förklaras på ett väldigt tydligt och lättebegripligt sätt vart felet sitter, oavsett om de Hera är okej med det, så är inte jag det, men tack för den hand up för något PM lär jag knappast skicka dig om det är den synen du har på PM.
#85 Nej då, det här är en tråd jag skapat för att jag, med flera andra är otroligt oroade över en persons välmående och inser också att ingenting görs mot det. Vad händer nästa gång en liknande situation uppstår? Det är ett enormt nätverk så det lär ske fler gånger. Ska man vänta tills det gått så långt att någon faktiskt lyckas att ta livet av sig, att tillåta att en mobb på ett seriöst nätverket blir den sista droppen? Eller ska man välja att agera, säga stopp, hit men inte längre. Jag väljer sistnämnda att tiga ihjäl ett problem och hoppas på att bli kvitt konsekvenser är inte acceptabelt. Eftersom fester, eller möjligtvis uthyrning av festlokaler, är en favoritjämförelse från Niklas, vars åsikter du tycks dela i mångt och mycket så kan du räkna med att dessa kommer att appliceras när du väljer att vika från ämnet och istället se det som att det här är min festlokal och tycker du inte att jag har rätt till vad jag kände mig uppfatta och de känslor det medföljer så behöver du inte vara kvar i festlokalen. I den här festlokalen försöker jag, med flera andra hitta lösningar för när systemet brister och ger konkreta förslag på vad som skulle kunna göras. I slutänden blir det även en suicidprevention då det finns många som är oroliga. Men du tycker att det är bättre att jag lämna iFokus och inte lyfter ett finger när det begås ett fruktansvärt övergrepp mot en annan människa och alla ansvariga står helt handfallna, för det skulle inte falla mig in. Du hittar säkert en roligare tråd om du inte kan komma med något konstruktivt som inte involverar sticka huvudet i sanden och låtsas om att det inte existerar några problem.
#87 Det är jättekul att få läsa att någon faktiskt förstår syftet med tråden och ser att det faktiskt finns en stor relevans i frågan, så tusen tack för de värmande orden.
90 du har missuppfattat liknelsen med fest. Det är sajterna som är fester, inte de enskilda trådarna.
#87 "När man läser den här tråden så kan man i sitt stilla sinne undra om moderatorer/sajtledare har betalt från iFokus för sitt arbete med sina sajter.
Detta med tanke på att någon eller några av dem här i tråden till synes förbehållslöst försvarar Niklas gentemot Magrat."
Tänk att man måste se allt i pengar. Kan det inte vara så att de som försvarar Niklas tycker att han har rätt?
#80 I ett krig är det minst två sidor som krigar. Annars vore det inget krig. Alltså det är då minst6 två sidor som agerar som du skriver.
Det här med pm-konversationen. Jag tänker att Niklas kanske kände att han hade fått samma fråga i pm och gett svar, men sedan lyftes frågan på en öppen sajt också/ändå, som om han inte var medveten om problemet. Jag tror också att han ansåg att han inte utelämnade privat information och att det var underförstått att han blivit kontaktad ifråga. Magrat kanske känner att en diskussion, även om det bara är ett svar, inte ska skyltas med öppet inför andra. Det skulle ju kunna vara så att Magrat inte ville att det skulle till kännedom att man kontaktat Niklas, även om jag tror att det handlar om en principfråga och för att man kanske inte fick gehör via pm. Därför kan jag förstå hur Magrat menar, nu så här i efterhand. Jag säger som jag sagt tidigare i tråden (i #77), det här med mobbning, och uppenbar sådan, att det inte borde vara något problem utan vi skulle kunna nå en lösning på problemet för framtiden - tillsammans! Är det ingen av er som är öppen för ett sådant förslag, ni som anser att man borde byta fest istället? Eller ska folk få bete sig hur som helst emot varandra?
#93 Nja jag kan inte tycka att den här tråden handlar om ett krig. Det handlar om vad vi ska göra om regler inte följs på en sajt och dess värd inte göra något åt det. Ska vi vända ryggen till och låta kränkningar och mobbning fortsätta med de konsekvenser det kan få eller ska det finnas någon "högre" instans som har ansvaret och som ingriper? Någon inom iFokus som man kan anmäla till?
Vad tycker du själv?
#91 Men bra då skippar vi den liknelsen helt, för den är så svårapplicerad som det bara går när det det kommer till att jämföra med internet och hur det är uppbyggt. Då kanske vi kan komma ett steg längre att föra en diskussion som kanske faktiskt kan leda till konstruktiva förslag som gör att när fel som dessa uppkommer, så finns även en lösning/arbetsplan- vad man nu vill kalla det där man har en tydlig plan för hur man agerar, vare sig man har en Sajtvärd med eller mot sig. Mitt första förslag är att följa de faktiska regler och den policy säger sig stå för. En idé är även att helt lyfta sajten från nätverket, det har skett tidigare och knappast vållat bekymmer. Sedan så bör ju sajtvärden bytas ut då det är tydligt att man inte kan hantera ansvaret när man helt obekymrat lämnar trådar öppna trots att mängder påtalar hur fel det är och hur dåligt den utsatte personen mår av det.
Och inte ens en sajt är jämförbar med en fest läs inlägg #18 så kan du se varför. Om inte annat är det väldigt obehagliga fester ni har om ni filmar dem och lägger upp dem på internet för fri nedladdning. Då kan vi börja närma oss en liknelse som skulle kunna fungera, men fortfarande högst tveksamt.
#95 Det var inte jag som tog upp krig. Jag skrev i inlägget att det var #80. Jag skrev att det är minst två sidor som krigar.
Men det går kanske bra att jämföra med krig för vissa, eller…
Krig eller inte. Här är är det viktigt att vi kan komma överens om HUR vi ska göra i sånna här ärenden! Och inte bara skyffla över det och säga att allt kommer att bli bra.
Men då gäller det att även ledningen för iFokus kan komma med förslag på hur sånt här kan lösas och avhjälpas. Alltså att de visar sitt intresse för detta problem.
Varför inte utse en grupp som jobbar just emot mobbing här inne dit man kan vända sej?
Så inte ledningen blir alltför överhopad med PM om detta utan att det finns folk som hjälper till.
Varför skall man överhuvudtaget i en öppen tråd referera till ett "Personligt Meddelande"?
Då är det ju inget personligt meddelande längre, åtminstone inte som jag ser det!
Varför skall man i en öppen tråd som till exempel den här behöva erkänna (som du själv beskriver det) att det också finns en "personlig" konversation?
Är inte det att lämna ut människor när enbart den ena parten hänvisar till att "detta har vi ju diskuterat i PM"?
Detta även om man i den öppna tråden inte redogör för det som skrevs i den personliga konversationen.
1969 sade den dåvarande partiledaren för Vpk C-H Hermansson att:
"Någon jävla ordning får det vara även i ett politiskt parti".
Jag hade igår en PM dialog med en tjej som frågade mig om mobiler och vilken jag tyckte kunde vara lämplig i det prissegmentet som hon efterfrågade.
Samtidigt så hade hon en tråd i samma ämne och med samma fråga.
Inte tusan skrev jag till henne i den öppna tråden att "detta har vi ju diskuterat i PM"!
Som sagt så vet jag inte alls vad allt det här handlar om men kan som jag skrev i #87 konstatera att Magrat verkar ha en jäkla intigritet och ryggrad som står för sin sak.
Hon slickar ingen varken uppåt eller neråt i hierarkin här på iFokus.
Sedan så kan man i sitt stilla sinne undra varför Niklas inte varit delaktig i den här tråden sedan hans inlägg #52.
Å andra sidan så behöver han ju inte vara det eftersom han har så många administratörer och sajtledare som talar för honom och hans sak och hyllar honom reservationslöst.
Nåväl, reservationslöst vet jag inte.
Ägare till forumet och administratörer/sajtledare har kanske sina inbördes "möten" om än skriftligt där de (nämner inga nick) inbördes pratar ihop sig.
Well, om det där sista vet jag inget men man kan ju fundera.
Slutligen och återigen, jag vet inte alls vad den här diskussionen handlar om eller ens hur den startade.
Säger som C-H Hermanson att någon jävla ordning får det vara i ett politiskt parti.
Bästa hälsningar,
Bertil
#94 och 98 Det är vi sajtvärdar som ska sätta oss ned och försöka komma överens om var gränsen går för mobbing och inte mobbing. Det är inte iFokus-ledningen som ska det utan helt enkelt sajtvärdarna som är ansvarig för respktive sajt.
iFokusledningen har kommit med skrivelserna att det inte ska vara mobbing på iFokus. Det är helt enkelt upp till oss att tolka och komma överens om var gränsen går för mobbing eller inte mobbing. Vi tycker ju alla olika tydligen.
I dagsläget kan jag bara se att de som tycker det är mobbing på en sajt lämnar sajten. Är det många så dör ju både debatten i tråden och sajten och sajtvärden sitter med en sajt som inte har någon aktivitet och inga besökare
Bra sagt Bertil.😃
Nån jävla ordning för det väl ändå vara….👍
Men bra! Då kan vi sätta oss ner och diskutera hur vi nu ska gå vidare med detta. Jag är villig att anmäla mej till någon slags grupp som tar tag i saken.
"I dagsläget kan jag bara se att de som tycker det är mobbing på en sajt lämnar sajten"
Mjaa,,då har ju mobbarna vunnit. Varför inte försöka stävja istället och ta bort mobbarna??? Varför ska de får vara kvar? De går ju bara på nästa och nästa person…sen håller det på så.
Det är samma sak i skolan…om vi nu ska ta upp liknelser igen. Mobbarna får vara kvar men de som mobbas får flyttas till annan skola. Är det rätt? Är det de som mobbas som ska få "straffet" att flyttas eller tex gå ur en tråd eller sajt.
Jag tycker det skulle vara tvärtom!
#94 Det är på ett sätt en principfråga då jag vill veta att vad jag skriver i mina PM stannar mellan mig och den jag talar med i en PM-diskussion. Om vi sedan diskuterar samma eller en likvärdig fråga öppet så förväntar jag mig att tillfrågas innan någon börjar prata om vår PM-konversation, det hör till rent hyfs och är ett sätt att ge sin samtalspartner tillit vilket skapar ett betydligt trevligare. Och likadant stämmer det att jag inte var särskilt intresserad av att det öppet i tråden skulle komma fram att jag tagit upp problemet med Niklas då det tar uppmärksamheten från grundproblemet om hur iFokus egentligen behandlar sina medlemmar, hur långt det får gå och varför repressalier inte kan vidtas vid behov i form av att, exempelvis någn kontaktar Sajtvärd och säger att denne mår fruktansvärt dåligt för at fler systematiskt kränker personen. Då kommer ingenting ske så länge Sajtvärd och Medarbetare sitter med i mobben. När det inte går att lösa internt inom sajten måste det finnas någon som tar ansvar och ser till att det inte tillåts att fortgå. Ett sådant system finns i dag på papper, Användaravtal, Skrivregler iFokus mot mobbning osv, men det är ingen som bryr sig om de följs eller ej.
Det är inte underligt att det blossar upp trådar som dessa, och det blir inte bättre av att inte låtsas om att det faktiskt händer och ändå inte göra något åt det.
Jag tror att vi egentligen delar uppfattning i mångt och mycket, även om du inte tycks förstå min ilska gentemot att Niklas väljer att ta upp PM skrivna i förtroende i en öppen tråd. Det hela blir lite mer kantstött när man inte ens kan känna sig säker på att ett PM är privat.
#99 Det är väl inte magstarkt att uttala sig på det sättet "kliar mig i huvudet" (eftersom ingen smiley går att infoga via mobil)! Jag känner att jag står någonstans mitt emellan det här, jag är förstående för båda håll, och kanske får jag mindre betalt då? Nej du hör nog hur dumt det låter! Eller att man skulle ha någon inbördes konversationen där medlemmar hyllas att "heja på Niklas och oss i ledningen". Helt befängt! Att Niklas inte har deltagit sedan några kommentarer tillbaka är väl inget man ska behöva försvara sig för? (sen tycker jag att tråden handlar för mycket om enskilda personer nu). Niklas har väl andra åtaganden utför iFokus (som alla andra) och har rätt att ha ett privatliv han också. Jag håller med Magrat i hennes inställning men jag tycker inte om när man går på hur som helst.
Varför inte Starta en sajt som Kan heta nåt som Ifokus mot Mobbing där man kan få hjälp och ta kontakt om man känner sej utsatt? Det kan väl vara som konceptet med Support och iFokus Ifokus och inte vara en "vanlig" sajt bland andra?
Här kan man utse personer som ses som lämpliga att ta hand som sånna här saker. Och att man strukturerar upp regler och villkor.
Jag är villig att vara med och hjälpa till i sånna fall. Nånstans måste vi börja och inte bara sitta och traggla om det dag ut och dag in.
#105 Det kan vara en bra början, men det gäller att få alla sajtvärdar att rätta sig efter det de ansvariga där kommer fram till
#100, Ja, det är värdar som ska arbeta (med rätt teknik) emot mobbning och jag trodde att detta redan var en självklarhet. Jag känner inte till fallet #0 tar upp men om detta är ett problem, och frågan ligger här, måste vi kunna diskutera detta tillsammans. Värdar, Medarbetare, medlemmar - och ledningen. Varför skulle och skall inte de vara delaktiga också?
#107 För det är sajtvärden som ansvarar för sin sajt
#108 Om det inte fungerar behöver alla inblandade, inkl medlemmar på iFokus, vara delaktiga till ett gemensamt beslut. Ofta är det så på arbetsplatser också, att alla får vara med och göra sin röst hörd. Detta handlar inte om hur man ska sköta sin sajt utan enbart om ett gemensamt regelverk emot mobbning!
#97 Okey missuppfattade dig där.
Annars kan jag inte likna det vid krig att försöka få till ett fungerande skyddsnät så att det inte brakar iväg i en riktning som kan få mycket ödesdigra konsekvenser.
Att vara Sajtvärd för en sajt som trots många anmälningar låter kränkningar fortsätta kan inte varit särskilt lustbetonat den dagen det leder till att någons liv skördas. För som det ser ut nu är det sajtvärden som får ta hela ansvaret om det väl händer och vederbörande inget gjort för att stoppa det. Den situationen önskar jag faktiskt inte ens min värsta ovän.
Mia, jag tror inte på en sådan sajt. Ser inte hur det skulle fungera utan att ta bort sajtvärdarnas rätt till att bestämma över sin egen sajt. Och personer som själva ofta är med i bråk och blåsväder är knappast personer som skulle vara rätt personer i juryn. Problemet är att mobbing inte har en riktig gräns och ses olika av olika personer.
Ok…men vi måste ju komma på något som kan förbättra.
Hur???
Vi kan inte bara sitta och invänta att någon annan ska göra något heller. Detta problem kommer att bestå om inget görs.
Värdarna kan ändå bestämma över sin egna sajt. Det är inte så jag menar med den eventuellt nya sajten. Utan det MÅSTE finnas någonstans där man kan få hjälp, så det inte blir som nu.
Och OM, som i detta fallet som TS tar upp, värden heller inte hörsammar regler emot mobbing så kan man ta upp det på den nya sajten.
OM folk blir mobbade via PM kan man också få hjälp på den nya sajten. Då PM inte är beroende av någon sajt här inne.
Och jaa. Det blir ju problem med att eventuellt fixa fram personer som skulle kunna sköta sajten.
"Bråk och blåsväder"?
Menar du mobbarna eller de som protesterar emot att det får vara så här? Förtydliga.
113 och vad skulle då mobbingsajten kunna göra åt pm? Dom är fortfarande privata. Jag menar personer som ofta själva är med i stora bråk, de är knappast lämpliga.
Aha, då har du alltså betalt eller hur skall man annars förstå ditt inlägg? "kanske får jag mindre betalt då" (hittade ingen lämplig smiley även om jag skriver på datorn).
Du skriver också så här: oss i ledningen.
Det skulle säkert vara intressant för många av oss vanliga medlemmar att veta vilka oss i ledningen är.
Visst så har väl Niklas precis som du skriver andra åtaganden utanför iFokus men om jag inte missförstått allt så är han väl en av delägarna till iFokus eller har jag fel där kanske?
#100, du skriver så här:
98 Det är vi sajtvärdar som ska sätta oss ned och försöka komma överens om var gränsen går för mobbing och inte mobbing. Det är inte iFokus-ledningen som ska det utan helt enkelt sajtvärdarna som är ansvarig för respktive sajt.
Får man lov att fråga hur ofta ni sätter er ner (dina ord) och diskuterar och varför är inte någon av ägarna till iFokus med i någon/några av era "sittningar"?
Du skriver vidare:
Det är helt enkelt upp till oss att tolka och komma överens om var gränsen går för mobbing eller inte mobbing. Vi tycker ju alla olika tydligen.
Mobbing är väl mobbing var den än förekommer och hur den än ser ut.
Hur som helst alla så är det en väldigt intressant tråd vilket inte minst bevisas av alla inlägg.
Som jag skrivit tidigare så den en av de fåtal som synes ha integritet, mod och ryggrad i den tråden är Magrat som vågar stå på egna ben men som sagt var så finns det även någon eller några till stycken som har den förmågan, viljan kurraget.
Btw, så finns det en medlem på Foto i iFokus som verkar ha fått skrivförbud då han och sajtledaren/värden/moderatorn inte hade samma åsikter om fotografering och hur en bra bild skall se ut.
Bästa hälsningar,
Bertil
KL
Vad gäller att stänga av sajtvärdar o stänga ner fora så har det hänt. Koalani blev väl avstängd o både Illuminati o konspirationsteorier stängdes ner.
Om man drivs till randen av självmord pga vad som skrivs på ett forum så är man förmodligen i behov av professionell psykiatrisk/psykologisk hjälp. Är man så skör så bör man ägna mindre tid på sociala medier på nätet.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
115 underligt hur du finner pengar som relevant i denna fråga. Sluta tolka och anta saker!! Det blir bara fel då. Sedan har nog alla uppfattat vad du tycker om ts. Barför tjata?
#115, Äh, det var ett skämt, på din trista antydan om att folk skulle få betalt för att "hålla med Niklas". Dessutom står det "Heja på Niklas och oss i ledningen", med det menade jag, som också ett skämt till trista antydan, att "vi", andra medlemmar på iFokus är uppmanade att heja på ledningen. Niklas och ledningen. Inte att vi är en del av den.
Hera
Ja jag vet inte hur man skulle kunna lösa detta. Men fler förslag kunde kanske vara på sin plats.
Mitt var bara ett förslag på HUR man skulle kunna göra.
För detta är ett problem med mobbing. Det går inte att sticka under stol med. Antingen får väl ledningen komma på något eller får vi värdar/medisar/medlemmar göra nåt.
#115 Sajtvärdar bestämmer vilka som får skrivförbud, behövs ingen motivering öht. Man kan få skrivförbud på sajter man inte besökt.
Har bara hunnit skumma igenom tråden och anser också att arbetet mot mobbing bör aktiveras. iFokus hävdar att de är emot mobbing - det är bra. Däremot så räcker det inte att enbart hävda det i en artikel.
Även om iFokus ägs av några få, även om sajterna ansvaras och drivs av ett antal människor, så är vi allihop som är aktiva på iFokus ansvariga för att motverka mobbing. Vi är iFokus!
Åsikter om vad som är mobbing eller inte kommer alltid att finnas och skilja sig åt. Men i samverkan med varandra och med 'lagtext' som underlag kan vi kanske enas och arbeta mot mobbing mer aktivt.
*
Jag kan tänka mig en särskild sajt för det - Mot Mobbing, på iFokus/IiFokus mot Mobbing - men inte som ett övergripande maktorgan med särskilda översynsrättigheter. För det tror jag inte kommer att fungera, risken är stor att det blir lika mycket tjafs i ett så'n forum.
Däremot kan jag tänka mig att sajten jobbar för att hitta vägar, upplysa om mobbing, dess risker, lagtextunderlag, informera om organisationer mot mobbing, hålla sig lite uppdaterad med vad som sker i samhället, diskussioner o s v, o s v.
Och därmed 'smitta av sig' på de andra forumen. Ett aktivt forum som verkar med hjälp av inspiration och information. Ett forum dit medlemmar kan vända sig med frågor och även få stöd om de upplever sig utsatta för mobbing.
En sajt som fungerar lite som ett slags "medlarforum" - som kanske t o m kan erbjuda parter och motparter att medla. I avsikt att försöka förhindra att mobbingen eskalerar än mer. Utan att själva falla in i affekt/känslosvall och själva fördöma och döma. Inte ta parti för någon part, utan hitta vägar för att stoppa vad som pågår.
Jag skulle gärna välkomna en så'n sajt - om den är aktiv och "finns med" på ALLA forumen! En särskild plats på varje iFokus-forum, som länkar till Mot Mobbing på iFokus/nätet/vadsom! Lätt-åtkomlig för den som känner sig utsatt och för alla andra. Direkt synlig med en speciell logga eller nå't - så att den inte blir osynlig bland allt annat som syns på sidan. Bör finnas på varje sida i varje forum (i huvudet el dyl). Kanske även tillsammans med en uppdaterad rad som länkar till ny artikel, "senaste nytt" (av allmän karaktär) eller dylikt. (Som alltså 'går igen' i alla forumen på iFokus, samtidigt.)
*
Jag tror att en så'n sajt kan vara väldigt värdefull. Och den kan vara en "aktiv förlängning" av iFokus ståndpunkt, att verka mot mobbing. En sajt som signalerar att vi (iFokus) menar det vi säger!
*
En så'n sajt kan komma att kräva ett stort och genuint engagemang av värd och medisar dock. Och av medlemmarna.
(Uj, jag skulle bara skriva lite kort… … )
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Ur: Socav.gu.se
**2 Ärekränkningsbrott
Förtal – 5 kapitlet 1 § Brottsbalken
**_” Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.”
_Kommentar: Förtal är en handling där någon utpekar någon annan för att vara (vad lagen kallar) ”brottslig eller klandervärd”. I arbetslivet är ”fikarumssnacket” den situation där detta brott mer eller mindre ofta tycks aktualiseras. Vad som betecknas som ”oskyldigt skvaller” kan vara förtal.
Om man exempelvis av sina arbetskamrater utpekas som ohederlig, sexuellt avvikande eller liknande är det ofta frågan om förtal. Att diskutera andra människors sexuella preferenser, deras skötsamhet, tidigare kriminalitet eller liknande kan alltså vara brottsligt – även om det man talar om är (eller senare visar sig vara) sant! Det som är avgörande för om ett uttalande är brottsligt är om den talande personen velat kränka den han talat om. (Att de som lyssnar inte bryr eller brytt sig om uttalandet är oväsentligt!) Kränkningen ska gå ut på att den omtalades goda namn eller rykte sätts i fara.
Det som skiljer brottet ”förtal” från brottet ”förolämpning” är främst vem det kränkande uttalandet riktats till: om någon (exempelvis någon av dina arbetskamrater) påstår saker om dig som är kränkande är det frågan om förtal. Detta oavsett om det han påstår faktiskt är sant. Det enda som krävs är att personen velat kränka dig (genom att påstå det han sagt).
Om personen uttalar kränkningen när det bara är ni i enrum är det inte frågan om förtal utan istället förolämpning. I båda fallen är det frågan om brott.
I paragrafens andra stycke finns en möjlighet för vissa personer att helt straffritt göra uttalanden som egentligen är att bedöma som ärekränkningar. Höga krav brukar dock ställas för att undantagsregeln skall aktualiseras. I princip (d.v.s. som huvudregel) krävs att personen varit skyldig att uttala sig om tex en persons kriminalitet eller leverne.
Det är också viktigt att veta att det inte innebär förtal att man diskuterar mindre allvarlig brottslighet (tex andras trafikförseelser).
_
Läs mer här: Socav.gu.se_
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Andina.
Precis en sån sajt som jag gav på förslag här i tråden. 👍Bra att någon är med på hur man tänker.
#121 Hej Andina :) Jag vet att vi hade det som förslag i tidigare diskussioner, om en särskild sajt för detta ändamål. Något åt det hållet är att rekommendera tycker jag :)
Jag kan säga att jag aldrig uppfattat att Niklas lagt ut något PM (men jag förstår ändå tanken).
Jag tänker även att han inte kan svara hela tiden, han har väl ett liv utanför iFokus med precis som oss alla andra.
Men, jag står väldigt fast vid att man bör antingen dölja, eller ta bort en tråd helt - om alla/väldigt många, vet om att det kan ske någonting riktigt, riktigt, hemskt på grund av att den kan läsas av exakt vem som helst.
#116 och #120
Du förklarade det så väldigt bra själv så jag kan inte hitta någon relevant kommentar.
Dom som tar livet av sig själv har också sig själv att skylla för att de gick med i ett forum som mobbar dem, de borde ju ha skaffat läkarhjälp!
Så skriver du ju faktiskt och till det varken vill eller orkar jag kommentera!
Det var nämligen det jävligaste jag hört/läst i hela mitt liv.
Man får ju verkligen hoppas att du med den människosynen inte på något sätt är sajtledare på iFokus!
Om du nu mot förmodan skulle vara sajtledare på någon iFokussajt så förstår jag verkligen att den här diskussionen i tråden kommit upp med tanke på den människosyn som du har.
Du behöver inte ens kommentera det här, allt syns i dina inlägg #116 och #120 så vidare kommunikation är helt och hållet överflödig!
Bra talat, du har helt rätt.
Det är vaken ägarna eller sajtledarna som ÄR iFokus utan det är alla vi andra som deltar och skriver i trådar, det är VI som ÄR iFokus.
Bästa hälsningar,
Bertil
Andina.
Skulle vara kanonbra ju! 👍
#122-123 - Ja, jag skummade lite snabbt - jag såg idén om särskild sajt - men ville utveckla tanken om ett så'nt forum lite med mina tankar o skrev bara hälften av vad jag tänkte.. ;) Men på samma linje tyx vi va'.
#126 - Tack!
#128 - Tack!
😉

Om du varken vill eller orkar kommentera mina inlägg, varför gör du just det?
Var har jag skrivit att de som suiciderar får skylla sig själva?
Innan du dissar mig som Sajtvärd kanske du skulle kolla hur jag sköter de sajter jag är värd/medis på?
På vilket sätt utläser du min människosyn utifrån fakta inlägg i #116
**"Vad gäller att stänga av sajtvärdar o stänga ner fora så har det hänt. Koalani blev väl avstängd o både Illuminati o konspirationsteorier stängdes ner."
**
och
" Sajtvärdar bestämmer vilka som får skrivförbud, behövs ingen motivering öht. Man kan få skrivförbud på sajter man inte besökt."
Så du tycker inte att jag skall kommentera att du sågar mig som person längst fotknölarna? Du verkar vara en trevlig prick.
#116 Inser du inte att det som skrivs på sociala medier kan få en människa att gå över en gräns som den inte skulle gått över i andra fall? Därför kan du inte så lätt avfärda det med att det bara är att söka psykiatrisk vård för vederbörande. Det kanske inte hade behövts om mobben inte hade varit i farten. Är det meningen att människors sätt att skriva på sociala medier ska få människor att belasta sjukvården som annars inte skulle behövt det? Sedan är det tyvärr inte alltid heller en person som mår så dåligt orkar ta sig till sjukvården.
Jag tycker att vi alla har ett ansvar för hur vi agerar. Det går inte bara att avfärda med att de är motpartens fel eller ansvar hur den tolkar och reagerar på trakasserierna.
Du bör ha i åtanke att det årligen är minst 300 personer som tar sitt liv pga mobbning/trakasserier. Samma antal som dör i trafiken.
#104 Nej vi som är sajtvärdar på iFokus får inte betalt för att vi driver en sajt. Det är ett 100% ideellt åtagande.
#130 Jag reagerade då jag läste det du fick till svar ang dina inlägg som var #126 samt #130. Inte var det något fel på dom alls. Dom stämmer ju helt och hållet. Så känn dig inte sågad alls. Klagar man på mobbingen och sedan strax efter som du sa "sågar med fotknölarna" då är man ju samma skrot och korn själv.
Mvh
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#121 Instämmer med flera andra här om att din idé är riktigt bra. Det här är en sådan viktig fråga att den förtjänar en egen sajt. Det skulle även kunna lyfta hela iFokus.
#133 - Tack, Lena också. Idén är ju inte min men tanken om en så'n sajt fick snurr på mina tankar om hur en så'n sajt kan fungera. Och att den bör vara aktiv och övergripande inom iFokus. Rätt fungerande tror jag också att den kan ge iFokus ett värdefullt lyft. Särskilt då den i så fall 'bekräftar' iFokus 'statement" att vara (verka?) mot mobbing.
#134 Exakt! Tror det är precis vad som behövs. Nätverket är ju så stort nu med så många besökare och olika sajter.
Självklart är vi alla ansvariga för vad vi skriver/säger, däremot är vi inte ansvariga för hur de som lyssnar/läser förstår/tolkar det.
Jag är väl medveten om att folk tar livet av sig pga mobbing, likaså om hur många som dör i trafiken, en hel del av de senare är maskerade självmord, så du behöver inte undervisa mig.
Majoriteten av de som tar livet av sig, eller försöker pga mobbning har befunnit sig i situationer där de inte kunnat värja sig, som t ex skola/arbetsplats/familj etc…
På fora/sociala medier kan man värja sig, man blockar de som uppför sig illa alternativt hänger inte på ställen där man blir dåligt behandlad. iFokus är ju betydligt rumsrenare än t ex Familjeliv o Flashback samt en del djurfora.
"Alla
Efter att ha följt den här tråden några dagar så har jag läst om liknelser om både fester, hus och tak mm.
Nu har jag inget hus men däremot så har jag en bostadsrättslägenhet.
Det är alltså jag som äger den och den är bara min helt egen egendom.
(Om nu någon skulle vilja köpa en trerumslägenhet ganska centralt i Helsingborg så är jag öppen för förslag då jag är ensamstående och knappast utnyttjar hela ytan).
Nåväl, lägenheten är min och jag äger den.
Vad det sedan gäller väggar och tak så är det ju bostadsrättsföreningen eller rättare sagt oss 116 medlemmar i föreningen som äger både väggar tak och annat.
Lägenheten är dock min och det är bara jag som äger den.
Ponera nu att jag skulle ha en fest hemma i min egen lägenhet som jag själv äger.
Jag bjuder in ett antal gäster (medlemmar).
För att göra hela festen lite enklare för mig själv så skulle jag ju kunna se till att jag fick några medhjälpare/sajtvärdar.
Kanske en kock, en bartender och en servitris.
Det är nämligen inte helt ovanligt att man arrangerar fester på det sättet, åtminstone inte i den bostadsföreningen som jag bor i där jag är ägare till min egen lägenhet.
Nåväl festkvällen börjar säkert väldigt trevligt.
Mina gäster (medlemmar) äter och har fint medan mina Medarbetare /sajtvärd sköter sig exemplariskt.
Kocken (sajtvärden) sköter sig kanonbra och leverarar utsökt mat.
Mina andra medarbetare/sajtvärdar, bartendern och servitrisen sköter sig också utmärkt.
Framåt småtimmarna så märker jag att det börjar bli lite oroligt i min lägenhet bland mina gäster/medlemmar.
En tjej kommer fram till mig som ägare av lägenheten där festen pågår och berättar att kocken/sajtvärden har tafsat på henne samt även mobbat henne för hennes utseende.
En stund senare kommer ytterligare en till tjej som berättar samma sak
De här två tjejerna känner sig ytterst obekväma med situationen där de blivit tafsade på av kocken/sajtvärden och dessutom blivit mobbade på grund av sitt utseende.
Vad gör jag som ägare då?
Jo, jag kastar naturligtvis ut den där kockjäveln/sajtvärden fortare än det går att säga amen i kyrkan.
Nu är det ju inte mina väggar och inte mitt tak men det är jag som äger lägenheten och därmed är det också jag som bestämmer vem som skall vara där.
Visserligen så kan det kanske bli lite problematiskt utan kock/sajtvärd i början när han åkt ut fortare än fan men det är sådant som löser sig.
Det viktigaste är ju att mina övriga gäster trivs och har en bra, kul och trevlig kväll.
Nya kockar/sajtvärdar står ju på kö för att få ett uppdrag även om det är obetalt.
Du #117,
Sedan har nog alla uppfattat vad du tycker om ts. Barför tjata?
Jo #117, jag tycker faktiskt att den där tjejen Magrat har en stor jävla portion integritet samt en väldigt stor portion mod kombinerat med råg i ryggen hur än alla sajtvärdar och medlemmar angriper henne.
Det är sådana personer som så småningom på grund av sin integritet, rakrygghet och mod kommer att befinna sig i samhällets toppskikt.
Medlöpare får inte den möjligheten.
Btw #Alla, Jo jag säljer gärna lägenheten till högstbjudande.
Fan, jag är ju 62-år gammal och ensamstående så vad skall jag med tre rum och kök till?
Bästa hälsningar,
Bertil
#136 Håller inte riktigt med dig i detta:
"På fora/sociala medier kan man värja sig, man blockar de som uppför sig illa alternativt hänger inte på ställen där man blir dåligt behandlad".
Hur värjer man sig om det skrivs och sprids ut en massa kränkande saker om ens person via internet? Det som publiceras där läser ju i regel av en mycket vidare krets även om inte den som omskrivs hänger där längre.
"Ifokus är ju betydligt rumsrenare än t ex Familjeliv o Flashback"
Det håller jag däremot med om. Det är också viktigt att vi hjälps åt med att så fortsätter vara fallet. Kedjan är inte starkare än sin svagaste som det brukar heta.
"Jag är väl medveten om att folk tar livet av sig pga mobbing"
Utgår ifrån att du då anser det lika viktigt som jag gör att vi tar problemet på allvar.
Bara så ni vet så fanns det en sida pm mobbning innan om jag inte minns fel, som saknade aktivitet. Bertil, jag ser inga medföljare i tråden, bara folk som uttrycker sina ÅSIKTER. Att en del delar åsikter från alla håll faller sig ganska naturligt. Din historia blev ju fel. Det är du som har festen som är Sajtvärd, inte kocken.
Nej, det blev inte fel.
I min berättelse så är jag inte Sajtvärd, jag är ägaren och det är en jäkla skillnad.
Kocken kan man aldrig skylla på vad som händer i min egen ägda lägenhet.
Det är jag som ägare tilllägenheten (forumet) som måste ta ansvar för vad som händer i min egen lägenhet.
(I en bostadsrättsförening är det ju som så att alla som bor i den också gemensamt äger alla byggnader, tak, väggar och allt vad det nu kan vara)
Kocken var ju bara en frivillig Sajtvärd i min egen av mig själv ägda lägenhet.
Bästa hälsningar,
Bertil
#140 Ägaren till lägenheten är sajtvärden. Kocken är en Medarbetare. Bostadsrättsföreningen är iFokus i din liknelse om det ska stämma med hur det förhåller sig
#139 Den finns kvar men är inte längre med på listan.
Jag tror dock inte att den innebar precis det som #105, #121 (mfl.) menar.
#137 & #140 Jag håller med om vad som står i #141 lite där.
Annars var din text bara så klockren! 🙂
Ni som vill få bort den aktuella tråden. Varför slutar ni inte skriva i den. För det är ni som vill få bort den som håller den vid liv och därmed hela tiden påminner den person ni "strider" för.
Ja jag har läst den aktuella tråden. Jag har även läst den förra. Den föregående hade troligen inte blivit hälften så lång om bara ämnet i sig hade diskuterats. Den föregående tråden spretar åt alla möjliga håll och inte bara ämnet. Hade ni slutat skriva i förra så hade ämnet "dött" för länge sen.
Det tas upp om iFokus Skrivregler att man inte ska röja nåns identitet. Jag kunde inte räkna ut vem det var fast jag läser på dessa sajter. Jag fick reda på vem det var när en person la ut en länk till en annan tråd där den person som avses fanns med. Den som la ut den länken är en som numera vill få stopp på tråden. Samma person var med och diskuterade i den första tråden till en början. Länken är borttagen så ingen annan kan få veta den vägen.
Sen finns det trådar utlagda på flera sajter. Inte diskussion på samma sätt, men dom är ju direkt kopplade då det framgår att det gäller samma och för många går det lika lätt att räkna ut vem det gäller tack vare det som står i de andra trådarna på de andra sajterna.
Den sortens ämne som nu är aktuellt. Det brukar dyka upp sådana trådar då och då på olika sajter och då gäller det vad som tycks vara personer som ingen känner i verkliga livet och då är det tydligen helt ok att diskutera. För mig är det både hyckleri och dubbelmoral. Nån skrev här att man kan läsa, ja man kan läsa på iFokus utan att vara reggad medlem så det är ingen som vet om de "okända" läser eller inte. Dom "okända" blir omdiskusterade på precis samma sätt och mår troligen lika dåligt som den som avses sägs göra.
.
Har ju redan skrivit att jag inte kommer att kommentera dina inlägg.
Ber vördsamt att du likaledes inte kör med ett # till mina inlägg.
Ber också härmed att få avsluta replikskiftet med #141 och hoppas på respekt för detta från vederbörande.
#141 behöver alltså inte svara på detta!!!!!
Bästa hälsningar,
Bertil
#139 - Ja, det är synd att en sajt med ett så viktigt ämne inte blir aktiv. Jag tänker mig dock att den idé om "sajt emot mobbing", som kommit upp i denna tråd, är en sajt som drivs gemensamt av hela iFokus, inkl ägare, värdar, medisar och övriga medlemmar. Ett "övergripande forum". Som "finns med" på varje forumsida inom iFokus, och som kanske kan få en blinkande "i-logga" när ny artikel/nyhet skrivits eller en annan signal som visar att här finns något nytt vi alla borde läsa. När något nytt skrivs inne på iFokusbloggen, t ex, så får vi ju en liten "bubbla" som signalerar att vi borde gå in där och läsa.
Drivs den i samarbete över forum- och ägargränser - så har den större chans att bli en aktiv sida, som vi alla kan känna ansvar för. En sida som jobbar såväl för sammanhållning/god anda på iFokus som för enskilda medlemmar.
Så tänker jag mig det hela….
*
Kampanjer och häxjakt, d v s mobbing, gentemot en enskild medlem/person kan vara livsavgörande för den drabbade personen. Åsikter och synpunkter kan hanteras utan drev och hetsjakt på person. Tankar och åsikter kan framföras i affekt eller med god intention - vilket, är många gånger avgörande för huruvida det blir sakfråga eller person som 'avhandlas'…
Ingen, utom den drabbade, vet hur han eller hon sover om nätterna, vilken ångest h*n dras med, hur personen klarar av att hantera situationen (få kanske vet omständigheterna i personens liv i övrigt). Ingen vet, förrän efteråt, huruvida personen klarat av det bra - eller inte! Hur reagerar vi då, efteråt… om det visar sig att h*n inte orkat stå emot pressen? Tar vi ansvar för hur vi påverkar andra för framtiden???
*
Därför anser jag att en iFokus mot Mobbing-sajt är viktig och att den "drivs" av och finns med på alla sajter. Precis som att Support-sajten finns med på alla sajter. (som ju också Mia-Li föreslog när hon tog upp idén här i tråden - ja, nu har jag läst lite bättre ;)).
Det är viktigt för oss alla - att iFokus mot Mobbing är aktivt! I någon form. Kalla det för Antimobbingforum eller iFokus Anti-mobbingkommitté eller vad som helst…
Kallas inte det du skriver nu mobbing av person
Uruselt och dåligt av dig. Det visar att du saknar allt vad kurage heter och inte kan stå för det du skriver.
Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus
140 läs 141, för jo du har fel.
Håller helt och hållet med dej i det du skriver Andina.
👍
Är det inte så att TS vill försöka få fram en lösning på hur man ska agera för att slippa sådant som hänt på en sajt. Krig, fest, bostadrättsföreningar löser inte det. Däremot kan en sajt om mobbingen var ett steg åt rätt håll.
#145 Ynkedom
Ha en bra dag
Sport iFokus
147 det är så folk som har fel men inte klarar av att erkänna reagerar tyvärr. Jag finner det svårt angående mobbing. Hittills har jag aldrig sett mobbing som har fått fortgå på iFokus. Handlar detta fall om att man diskuterar en kändis?
#150 Tror vi alla har hakat upp oss lite för mycket på Niklas fest-jämföringar. Varför har vi ju redan skrivit. Du har rätt där.
Om det finns en sajt som kan försöka lösa mobbingproblem och att den som känner sig drabbad kan vända sig dit är mycket bättre än att det tas upp här på supportsajten. På supportsajten ska väl i första hand medlemmar få hjälp med typ tekniska problem på själva iFokus.
Ha en bra dag
Sport iFokus
(Att det är ett angeläget ämne kan man bl a se i denna tråd, innehållsmässigt och antal inlägg/kommentarer…😉)
Nej det gör det inte och hur i hela friden fick du tanken? Det hade ju känts "roligare" om så var fallet. Som förklarat nu onekligen många ånger att det är en människa av kött och blod som har utsatts för grova trakasserier som både Sajtvärd och medarbetre har stått bakom. och snarare hejat på än sagt ifrån. Det många som reagerat då många vari nervösa för personens hälsa, och inte tror jag det känns bättre för henne att läsa vad som skrivs och sedan få ett men det gör inte vi åt tänk.
Mbbningen har alltså fått fortgå i allra högsta grad, grov sådan dessutom. Intressant fakta det räcker att en person blir kränk en gång för att det ska räknas som mobbning
#141 Jag delar din tolkning Leffe ang att det är BRF som är iFokus i exemplet som avses.
#145 Vad har du för otalt med LeffeD som skrivit inlägg #141 som du ondgör dig om?
Spännande tråd. Måste fråga #156 hur tror du sajtvärden och dess Medarbetare mår nu när du skapar denna tråd, du tror inte dom känner sig kränkta?
Så en allmän fråga om en iFokus mot mobbning sajt kan det funka när många sajtvärdar har så olika uppfattningar om när det rör sig om mobbing?
#158 Håller med dig.
Denna tråden talar tydligt om att en helt sajt om mobbning vore en omöjlighet😉
/Maria
Är det egentligen inte en tolkningsfråga om vem som har rätt eller fel?
Jag äger alltså min egen lägenhet, den är min!
Tillsammans så är vi 116 stycken bostadsrättsinnehavare som gemensamt äger de här små husen.
Egentligen så spelar det inte så stor roll i hela världen vem som har rätt eller fel i detta, det är ju egentlige rena pettittser.
Att jag överhuvudtaget drog upp det beror på diskussionen långt här uppe i början av tråden om fest, hus, väggar och tak mm.
Jag bryr mig egentligen inte så mycket vilket av det som är rätt eller fel, alla har vi våra olika tolkningar.
Dock så om jag bjuder in människor till MIN lägenhet för ett samkväm så är det faktiskt JAG som måste ta ansvar vad som händer i MIN lägenhet som jag själv äger.
Ansvaret kan jag faktiskt inte skylla på kocken även om det var hen som var burdus, nedlåtande och tafsande på mina gäster.
JAG måste själv stå för vad som händer i MIN lägenhet och agera därefter.
Kocken är ju för böveln bara inhyrd Sajtvärd för att mina gäster skall må bra och hen skall stå för förtäringen och om jag ger henem titeln Sajtvärd så är det allt hen är men inte fan skall hen tafsa eller mobba mina inbjudna gäster.
Du har helt rätt, det var jävligt dumt av mig och jag ber dig #141 LeffeD så väldigt mycket om ursäkt.
Det var förbannat dumt av mig att skriva så och ber verkligen verkligen om ursäkt för mitt dumma för att inte säga korkade sätt att skriva på.
På något sätt så försökte jag bara visa hur mobbing går till och hur det startar och det borde naturligtvis absolut inte gå ut över #141 LeffeD.
Jag skulle ju kunna valt ut någon annan men principen hade ju ändå varit exakt densamma, det är ju precis så som mobbing startar.
Ber om ursäkt än en gång #141 LeffeD, du fick klä skott för mina åsikter och om hur en mobbing startar. Det var inget illa menat.
Finaly, just i det här inlägget så har jag absolut inte ändrat mig.
Magrat är en tjej med en jävla massa integritet, ryggrad och orädsla inför alla potentater och hon kommer säkerligen att gå väldigt långt här i livet.
#117, nu skrev jag det igen och står till hundra procent för det.
Bästa hälsningar alla på tråden,
Bertil
#158 och #159. Lösning kanske man inte kan komma fram till. I alla fall som ni skriver ser på den här tråden. Men Supportsajten får då användas till det den är till för - att medlemmar får support för fel och liknande.
Ha en bra dag
Sport iFokus
#158-159 - Menar ni då, med era kommentarer, att då bör ingenting göras, vilja göras, ens försök till att göra nå't?
Om man har en sajt, kommitté eller vad-det-nu-vara-må av "mot mobbing på iFokus"-karaktär - så krävs det en hel del av värdar/medisar/motsvarande, definitivt. I mitt tänk om sajten, handlar en stor del (merparten?) om att informera och påverka hela iFokus. Och självklart över alla gränser. Utöver att stötta, kanske hjälpa till som "medlande instans", osv, osv.
Så visst krävs det ett stort engagemang och vilja till samarbete och engagemang till samstämmighet… Och även "rätt personer" (som inte drivs av känslosvall t ex, vid hantering av andra människor). Men jag upplever att det finns många sansade och förnuftiga människor med känsla för att verka för medlemmar istället för emot dem - så nog tror jag att det går att få ihop en "stab" som verkar mot mobbing här på iFokus också. En uppsättning av personer som kanske inte är uppbyggd på samma sätt som ordinarie sajter, kanske är en väg.
Inte en komplett lösning kanske - men kanske ett eller annat steg på vägen dit?
Så, ja, en hel del krävs. Och viljan att göra något, istället för inget, kan kanske leda en bit på vägen!? Eller?
Om iFokus som organisation är uppriktigt i sin ambition att verka mot mobbing aktivt, så ser jag det inte som en omöjlighet. Bara det kan vara enande och ett steg på vägen. Någonstans måste man ju börja. Eller ska vi bara sk-ta i det? Och i dem som blir hårdhänt hanterade?
#158/159
Tja som såhär knappas värre än människan de håller på att driva över kanten. Troligtvis mår dem inte så som de förtjänar heller då alla framstår som nöjda och glada över rätten att briljera över en annan människas olycka. Jag hänger för övrigt inte ens ut vilka här, det har de förklarat i sina trådar att det inte är uthängning om inte alla vet vem det är.
Tar man inte sitt ansvar och väljer att sätta ribban på en nivå som nära på kostat en människa livet, vad är ert förslag att jag ska göra? Säga till en Sajtvärd som själv är drivande, eller en medarbtare som gör likadant. Göra som den utsatta och kontakta Niklas i hopp om att de plötsligt börjar ta något ansvar för vad som publiceras och inte tillåta en Sajtvärd löpa amok? Tråden är ju inte direkt tagen som att;
"Hej, bästa lösningen är att öppna en tråd där människor kan få komma med inputs om vad som borde ske när en Sajtvärd struntar i Användaravtal, Skrivregler och även ändrar reglerna efterhand så att det ska passa för smutskastning!" Då föl ju valet en tråd då kontakten med Niklas inte gav något, lugn han outade att vi hade en PM-konversation först. Då väljer man en tråd. Och ideér har kommit, många sådana alltså var det helt klart av godo att skapa tråden då den fyller sitt syfte.
Jag har ingen aning om hur Sajtvärd och Medarbetare mår, men jag hoppas att dem mår som dem förtjänar, oavsett är det inte värre för dem än för personen dem systematiskt hängt ut.
#162 Det har jag aldrig påstått det är dina ord inte mina! Kikar man runt bland sajterna finns det massor med tjafs mellan sajtvärdar och Medarbetare, det är väl väldigt svårt att få alla dra åt samma håll?
Vilka skall då ingå i denna "stab" och hur stor makt kommer den ha? Vilka tvister skall man lösa? Jag hoppas ni hittar en bra lösning men då måste ni lösa frågan om ni har 100% stöd hos alla sajtvärdar som är villiga att låta tvisten lösas på den sidan. Men funkar det så är det toppen. 👍
#162 - jag påstår inte men frågar.
Vilka som ska ingå har jag ingen aning om, och personligen anser jag inte att "staben/kommittén/sajten" ska ha någon som helst makt (som jag hoppades skulle framgå av det jag skrivit tidigare) - men kan kanske vara till hjälp och påverkan på ett och/eller annat sätt. Jag ser det som en möjlighet till hjälp till medling om det är vad som önskas (utöver info m m), som tillsammans med berörda försöker hitta alternativa vägar att hantera situationer. Jah… jag har skrivit mina tankar om det på några ställen i tråden..
Jag vill inte att det ska vara någon sajt (e dyl) med maktbefogenheter, som sagt. För det tror jag inte en sekund på, bl a av samma anledningar som du angivit.
Men det är mina tankar om det - vad de andra (som kan tänka sig något liknande) tänker sig kan jag inte svara för.
Det kanske är som så att Niklas och/eller de andra ägarna av iFokus inte bekymrar sig.
När alla vi andra engagerar oss så sitter de kanske ikväll helt obekymrade och grillar en sådan här lördag samtidigt som de ler eller till och med kanske skrattar åt allt det som vi här på tråden/trådarna skriver.
Kanske är det en eller annan Sajtvärd också med på "grillfesten" så att skratten kan bli ännu högre och hjärtligare.
Ja, inte vet jag.
Här på tråden så lyser de i varje fall med sin frånvaro och kanske det säger allt.
Bästa hälsningar,
Bertil
#158 och #159
Eran resonering där är väldigt galen och offerskuldläggande så det skriker om det.
Om man följde resoneringen av att folk känner sig kränkta när folk pekar ut dom för att vara kränkta eller om man ber någon om hjälp och dom inte är villiga att bistå när dom är kränkta kan vi bara lägga ner alla lagar och regler för det kommer alltid finnas en anklagad och en instans som måste ta åt sig uppgiften.
Här gör vi eran tankekedja ni försöker presentera:
Person 1 blir utsatt för kränkning
Person 2 utför det.
Person 3 har ansvar och vägrar hjälpa
person 1 och 4 blir upprörda att 3 inte ställer 2 till svars.
Enligt er så är då 1 och 4 elaka mot 2 och 3. översatt till vanlig språkföring:
Offret och utomstående som stödjer anses elaka mot förövaren och den som har ansvar och inte vill delta för att dom inte viker sig platta och håller käften och låter förövaren göra vad den vill.
Ursäkta om jag har en mer konventionell syn på rättvisa:
Person 1 blir utsatt för kränkning
Person 2 utförde det.
Person 3 Ansvariga bestämmer passande sanktioner.
Person 4 kan känna att det finns hjälp om detta händer dom.
Översatt till vanligt språk:
Vanlig rättvisa. Offret får upprättelse av den ansvariga som dömmer
vad som kan få förövaren att avsluta sitt negativa beteende.
Och här diskuterar vi både abstracta och konkreta fall var sajtvärden är jävig och inte kan vara den dömmande instansen. Det är därför man brukar ha olika nivåer av Moderatorer på forum.
#164 Jag vet inte om du vet vem den drabbade är, men du bör ju veta det då du vet hur illa hon mår. I fall jag visste det så vore min första åtgärd att ta kontakt med någon som kan hantera sådant dåligt mående.
Ha en bra dag
Sport iFokus
#151 Nickar instämmande ang #145. Fy och ve säger jag, Här snackar ni mobbing och så hoppar ni på en annnan helt utan anledning och tar fel på nick.,Vilket då kan kallas mobbing. Vilket det tydligen gör så fort något tycker annat en ens egen tankar.- Men nu är det här en pajstuga av dess like och få tycks veta var och vad man svarar på.
#166 Kommer man inte överens på sajten från början så är det väldigt svårt att tro att en annan sajt skulle kunna ändra det? Blir det inte en risk att det blir mer som en klagomur om hur sajtvärdarna hanterar olika trådar och avstängningar? Jag hoppas ändå ni hittar en smart lösning.
#167 Det tycker jag var rena rama beskyllningarna på Niklas och de andra iFokuskillarna.
En fruktansvärt elak text.
Det enda som möjligtvis stämmer med verkligheten är väl att de kanske grillar allt annat är bara ett påhopp.
/Maria
#167 Vad iFokus (Niklas kanske) gör en lördag kväll är nog inte något för oss att bry oss i. Vi sitter här på våran fria tid vilket är ett eget val. Vi är nog många som arbetar på vardagarna så även Niklas. Så om han eller teamet "lyser"med dsin frånvaro som du säger så är det nog för dom har slutat sitt arbetspass och tar hand om sin familj i stället på sin egna tid, och om dom så har en grillfest så låt dom ha det. Så till saken vi alla har rätt till egen tid och kan inte sitta här 24/7. Det är väl inte så svårt att respektera för både deras skull och deras familjer.
#163 Ett slags iFokuskommitté mot mobbning tror jag kunde vara bra, men bara spela en rådgivande och informerande roll. Den verkliga makten att faktiskt få stopp på mobbning måste iFokusledningen och i grova fall polisen ta på sig!
Man kan väl jämföra med facebook. Där är det väl själva ledningen som rensar bort inlägg och trådar när någon blir illa behandlad. Även om de sägs vara långsamma så inser de sitt sociala ansvar.
Presenterade tre förslag i #57:
De tar bort sådana inlägg och trådar, när det kommit till deras kännedom.
De skriver i trådstarten, synligt, gärna med röd färg t ex, att det har förekommit protester mot innehållet.
De byter ut sajtvärden. Sajten kan ju läggas på is tills en ny Sajtvärd installerats.
#171 - Jo, jag tror nog att det kan bli mycket klagomur om både sajtvärdar, medisar, medlemmar o ägare. Det får man nog räkna med. Men om en sajt/kommitté eller vade'nukantänkas vara/bli kommer till stånd, så får man väl börja med att lägga upp lite inriktningar, mål o annat (som troligtvis kommer att utvecklas allt efter som) som de drivande (sajtvärdar/medisar/motsvarande) jobbar ihop tillsammans, och jobbar utmed.
Kanske t o m en rubrik; "Klagomuren"! ;) Näe, skojar. Men visst kommer mycket så'nt att komma upp. Men om man har en inriktning och mål som man vill uppnå, så tror jag att det på sikt kan ge positiva resultat i alla fall. Och kan vara ett mervärde för både iFokus som organisation och medlemmarna.
Personligen vill jag alltså att alla slags iFokusaktiva ska finnas representerade; ägare, värdar, medisar o andra medlemmar. Både i dem som är "drivande" av sajten/funktionen och om det blir i form av ett forum så kan man alltså bli "vanlig aktiv medlem" också.
Man kan också se det som att forumet speglar ägarens ambition! Precis som på företag, personalen speglar företagsledarens ambition och kompetens. Engagerar sig inte ledningen då engagerar sig inte de anställda. Och innan man hinner blinka så råder Anarki!
iFokus har gått ut med att de motsätter sig mobbing - och därför bör de ansvariga för iFokus också, självklart, ingå i "kommittén/staben" som gör vad de kan för att informera och verka mot mobbing.
Motsättningar och pessimistiska tankar ikring att få igång mer aktivitet mot mobbing är ok - de kan också inspirera till att söka lösningar. Så låt det inte stanna vid pessimistiska tankar! ;)
*
Jag önskar att VI hittar en lösning - åtminstone till ett första steg mot vartåt vi/iFokus vill.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja, här på tråden visar som ju inte sig, eller hur!
Tur att dom har sina trogna "soldater" som dig och som sticker som en geting varje gång någon ifrågasätter var de är.
Bra gjort grabbar som äger forumet.
Det blir 5 Getingar i betyg:
Kanske inte i Expressen men här på er egen sida så blir det 5 getingar.
Bästa hälsningar,
Bertil
Vad är en "medis"?
Bästa hälsningar,
Bertil
#177 - Oj, jag skriver snabbare än jag tänker… (precis som när jag pratar.. suckh…)
Medis = Medarbetare. ;)
#176 Att kalla mig" trogen soldat" anser jag är rent av oförskämt av dig snällt sagt! Jag reagerar på det orättvisa du skriver och det gör mig inte till en soldat eller någon som går i annans ledband heller. Jag är vuxen och har egna tankar och en familj som behöver mig, och från den synen ser jag det fullt normalt att inte sitta hör 24/7. Det skulle jag inte göra mot min familj. Så jag tänker med tankar om både familj och fritid. Det har inte med Niklas alla att göra utan en orättvisa du pekar på mot en annan person.
Men skriver du om mobbing och hur man ska stoppa den. så bör du tänka om innan tidigare i tråden sågar en annan med fotknölarna och nu kallar mig en trogen "soldat" Fy och ve för personer som dig. Det både fullt och otrevligt sätt från dig att agera på det sättet. Soldat! Hemsk med tanke på vad som händer i världen just nu,. En ursäkt skulle jag inte ens ta från dig i detta läge. Detta är exakt vad som gör att man brakar ihop i ett sk "krig" och samtalet inte kan läggas på en vettigt nivå om man ska börja med att kalla folk för saker som dom inte är. Skäms på dig Bamse6311
Är det verkligen meningen att vi ska diskutera Niklas' lördagskväll här eller de andra i iFokus-teamet?
#180 Nej det är inte ett prio utan en ren dumhet. Men försvarar man det hela är man i ett ledband och soldat!
167 nej precis, du har ingen aning om vad dom gör. Hanska skrämmande att du sitter och hittar på scenarion. Lägg ned ditt rena skitsnack om dom nu.
Nu var det ju faktiskt inte dig som jag menade.
Förstår faktiskt inte riktigt var du fått det ifrån.
Bästa hälsningar,
Bertil
#176 Du ägnar dig åt ganska mycket elakheter själv. Jag antar att det är jag som är en av soldaterna.
Kanske inte så passande i en tråd som kommit att handla om mobbning att skriva som du gör..
/Maria
Klart att jag inte vet vad de gör.
Vad menar du med skitsnack?
Hänger inte riktigt med?
Du är väl en av dem som alltid säger att man skall skriva och tycka i olika frågor!
Blir verkligen konfunderad!
Bästa hälsningar,
Bertil
#183 Oket fel av mig då det bumbeboo du kallade en trogen soldat. Så visst har du rätt där, men nu är jag snartstucken och säger att jag står för det jag skrev eftersom jag försvarade och tyckte exakt samma som bumbleboo, vi skrev våra inlägg samtidigt. Så på soldat saken tar även jag åt mig. Man kallar inte folk för trogna soldater bara för man inte tycker samma som dig. Se på det du skrev så skriver man och tycker något är ej ok, så menar du detta även till andra..Just för orden "sina trogna soldater"
"Tur att dom har sina trogna "soldater" som dig och som sticker som en geting varje gång någon ifrågasätter var de är."
#169 Jag vet inte riktigt om det hör hit men långhistoria kort. n sajt startade en vidrig tråd var man lät kunde lista ut vem det gällde. Således ställde jag mig väldigt objektiv i frågan men fann tråden obehaglig då ingen ansvarig var intresserade av att följa användaravtalet eller iFokus skrivrelger som gäller för samtlig sajter och där Sajtvärd inte har någon rätt att plocka bort regler. Någonstans där så började jag ta riktigt illa upp på det sätt man väljer att sparka på den som redan ligger, och att låta det ske straffat. Efter många långa vändor så fick jag kontakt med personeen som var väldigt tacksam att någon orkade stå upp då ingen ansvarig hjälpt henne. Utöver det finns flera människor på iFokus som känner henne och är oroliga för hennes välmående, något sajtvär, medarbeare och Niklas valt att ignorera.
Jag vet inte om du själv mått dåligt, men de flesta gör det väl någon gång i sitt liv, jag ar mitt ansvar genom att göra allt i min makt för att få bort trådarna om personen då mycket av vad som skrivs i dem skulle få den mest stabila och lyckliga människa att må kasst. Personen har själv bett om att trådarna ska tas bot vilket är fullständigt rimligt då dem vare sig följer Användaravtal, Skrivregler eller det "fina" iFokus mot mobbning.
Däermot undrar jag varför det är relevant huruvida jag känner personen eller ej? Är det okej att acceptera vilket beteende som helst om det är en främling, eller sakna man rätten att försvara någon om man talats vid tre gånger?
185 att säga sin åsikt är en sak, att gå på folk som du gjort flera gånger i tråden är fult och faktiskt skrattretande med tanke på vad tråden handlar om. Du sitter och gör precis det vi inte vill se på iFokus. Du kallar folk saker, antar saker och hittar på. Lägg av med detta hemska beteende! Du skrev längre upp att du inte vet vad det handlar om, och det är tydligt.
Magrat; jag tycker det är ganska tydligt att inget ignorerats.
#187 Ursäkta, men du måste ha missuppfattat mig (att man vet vem det är innebär inte att man behöver känna personen). Jag skrev att jag trodde du visste vem personen var då du visste hur dåligt hon mådde.. Och jag skrev att min första åtgärd var att ta kontakt med någon som kunde hjälpa.
När det gäller det du säger skrivs på den där sajten så skulle jag inte tolerera sånt. Om det skulle hända på någon av sajterna jag är medis på så skulle jag direkt ta bort sånt. Om sedan sajtvärden lägger tillbaka det så skulle jag direkt hoppa av mitt uppdrag som Medarbetare. Nu vet jag att sajtvärdarna jag är medis hos inte skulle tolerera sådana där trådar.
Ha en bra dag
Sport iFokus
#189 Då kan du verkligen inte ha satt dig i i ärendet, Hera för jag, många med mig och personen själv upplever att ingenting görs bortsett från att man plockar ner tråden ett par minuter och sedan tillåter en återpublicering trots allt trådarna skriver om. Men om du nu är såpass insatt att du vet vad som har gjorts för stoppa kränkningarna så får du väldigt gärna ge exempel på vad det är fört typ av åtgärder:
#190, Jag missuppfattade frågan men tyvärr får man ha taggarna uttåt lite i frågor som dessa då jag inte är intresserad av e diskussion om varför man försvarar en person man inte ens känner. Med det menar jag självfallet inte att det är just du som skulle göra det, men det är ett öppet rum och man tycks dra sig längre och längre bort från ursprungsfrågan om hur ansvar ska upprätthållas när sajtvärden är subjektiv och drivande i kränkningar mot en medlem. annan hjälp ges också, en det har inte med detta forum att göra, det här hanlar om hur människor som besitter empati vill h bort trådar som är kränkande, regelvidriga och för att inte tala om triggande för personen.
som är min verkar som ingen vill debatera eftersom det är väldigt aktuellt i den här frågan. Kanske det känns lite väl absurt i dom orden och det känns trevligare att skjuta ifrån sig ansvaret. Saken är att den enda platsen som ansvaret och skulden blir puttad till är den utsatta som får veta att den kommunitin som dom var en del av inte bara utsätter men förkastar dom när dom ber efter hjälp.
Och låt mig påminna att det här är internet igen och trådar är öppna för allmänheten som översätts till att hela kan läsa världen till den yttre dagen var servrarna crashar och brinner och alla backup kopior är förlorade. Så att strunta i och gå vidare från något som ligger på ett forum gör inte mycket skillnad när kompisar, arbetsgivare, myndigheter, främlingar goda och onda alla kan ta del av informationen med ett simpelt klick.
Ordet är offerskuldläggning.
@Alla
Tog några glas whiskey igår så därav mina lite väl för provokativa inlägg.
Ber om ursäkt för detta.
Bästa hälsningar,
Bertil
193 jag såg dom inte som provokativa. Bara som fula och elaka. Är det sådan man blir av alkohol kan man göra andra en tjänst och stänga datorn vid intag av det.
Har bett om ursäkt.
Bästa hälsningar,
Bertil
#193 Jag såg nog också dina inlägg som mer elaka än provokativa.
Vill man provocera får man göra det med finess.
/Maria
Nu så här dagen efter min whiskey så har jag inte läst igenom dem och tänker inte heller göra det.
Jag har ju bett om ursäkt!
Dock så håller jag fortfarande på att jag tycker och anser att Magrat är en tjej med en otroligt stor integritet och råg i ryggen som i inlägg efter inlägg vågar stå för det som hon tycker.
Som sagt #196 så har jag bett om ursäkt en gång och hoppas att det godtages.
Bästa hälsningar,
Bertil
#197 Ursäkta. Varför inte läsa genom dom så du ser varför vi ser dina inlägg på det sättet vi gjorde. Ursäkten känns rent ut sagt ganska meningslös om du ber om ursäkt för något du inte ens läst.. Jag tar den inte i alla fall
#197 Du var väl inte onykter när du började debattera i tråden, eller?
Sedan medan vi andra debatterar seriöst i en viktig tråd sitter du och pimplar sprit och spyr ut skit över andra. Tänk att ha mage sitta och dricka och festa medan man samtidigt klagar på att andra har grillfest.
Tycker nog du ska läsa igenom det du skrivet så kanske du låter bli spriten nästa gång du ska vara med och debattera i seriösa trådar.
Hur många tror du kommer ta dig på allvar i framtiden?
Ha en bra dag
Sport iFokus
+1 medde +1 Bettan80
Att man druckit whisky är ingen ursäkt för att bete sig illa.
197 personligen tar jag inte emot en ursäkt från någon som inte en vet vad den ber om ursäkt för. Det förlorar liksom syftet då. Sedan är alkohol ingen ursäkt.
Ditt svar är noterat.
Klart att jag kommer ihåg det mesta som jag skrev utan att behöva titta på det igen.
En del var jävligt dumt annat står jag fortfarande för.
Man kan bara be om ursäkt vilket jag också gjort.
Sedan så får man då få olika svar men det räcker ju med ett Ja eller Nej till ursäkten, kommentarer är ju i så fall överflödiga.
Jag har noterat ditt NEJ och accepterar det utan vidare och utan från min sida överflödiga kommentarer.
Tackar för svar och sänder Bästa hälsningar från,
Bertil
Som TS skulle jag gärna se att ni skapar en egen tråd angående att skriva när man druckit för det är inte vad min grundfråga avsedde. Och för att slippa ytterligare debatt om det, nej jag anser att man ska vara vid sina sinnens fulla bruk när man skriver, eller i alla fall kunna stå för det efteråt. Ett något intressant fenomen som uppkommer är däremot att se att många fort vänder sig mot något annat som de börjar diskutera som är långt ifrån ämnet. Det är alltså absolut inte alls okej att skriva elaka saker påverkad (instämmer där) men det är helt okej att trakassera någon i ett öppet forum och tillåta det att fortgå helt utan någon form av åtgärd. Det låter inte särskilt konsekvent i mina öron. Eller är det bara inte okej m man själv blir drabbad?
Det förekommer otroligt mycket elakheter och skitsnack över hela internet, nu startade jag en tråd om hur det klimatet kan förbättras på iFokus genom att följa de regler och den policy som man säger stå för. Jag ser gärna att ni då håller er till den grundfrågan. Att skriva påverkad är också et intressant ämne, starta en tråd om det då men kapa inte gärna en tråd där problematiken som många tycks vilja blunda för förekommer helt utan någon substans i kroppen hos dem som trakasserar.
Jag skulle uppskatta om ni håller er till det ämnet som tråden avser då det är ett problem som är betydligt större när ingenting görs åt det. Är det inte bättre att ignorera de som för tråden är irrelevant ch istället ägna diskussionen åt kärnfrågan. Jag tror tt det framgått att någon har druckit och att andra inte vill ta emot en ursäkt, snälla fortsätt med den diskussionen i PM, jag är mer intresserad av att lösa hur man ska komma åt problemet med sajtvärdar och Medarbetare som öppet bryter mot regler och policy bara för att kunna hänga ut en person. Om ni upplever det jobbigt att någon skriver saker ni uppfattar som elaka i några inlägg, hur tror ni inte då att en person som blivit angripen i snart två fulla trådar känner sig? Och det kan få fortgå. Jag ser gärna att ni återgår till den frågan och starar en egen tråd om alkolås på internetuppkopplingen.
Kan vi ta oss tillbaka till ämnet vi är 10 djupt i en discussion om alchol och inläggsskrivning. Dom som är intresserade av det kan säkert hitta en tråd om det någonstans på iFokus nätverket.
Här är vad vi diskuterar här:
Vad man gör när en Sajtvärd bryter mot egna och sajtens regler och någon/några far illa. Vi har ett specifict fall som varit på tapeten men också allmänna frågan för att få iFokus till en bättre plats.
För er som tappat bort tråden här så har vi flera olika förslag och åsikter från medlemmar och iFokus affilierade.
Niklas fråga vad iFokus kan göra för att sajtvärdar inte ska löpa amock medans han ville inte att iFokus ska behöva ingripa om jag förstog hans intentioner rätt. Bara att rätta mig om jag har fel.
Vi hade medlemmar som anser att det iFokus borde ta ansvar rakt av och hindra regelbrytning och trakaserier. Jag tror på den här lösningen personligen och för att fixa saker som händer nu och inte kan vänta.
Det har varit diskussion om det ska finnas ett ifokusmotmobbning eller liknande som kan gripa in när en specific Sajtvärd är jävig. Verkar som ett bra förslag att införa någon slags sajtvärds översikt om iFokus känner att dom inte har råd och tid att ha översikt i det stora nätverket. Den instansen kan väl i sig bli jävig men det hoppas man är ett steg ovanligare och något iFokus skulle kunna ha tid med att reda ut.
Sedan finns det också åsikten att detta är ett icke ämne som verkar absurt nästan 200 inlägg in i en tråd om ämnet. Alla samhällen, fester, klubbar och samlingar med människor har olika konflikter och grupperingar och att ignorera och påstå att inga problem kan uppstå är att inbjuda anarki.
Grundläggande rättvise prinsiper tror jag borde kunna appliceras på något sätt rätten till överklagande och rätten att få dömmas så långt det går av en ojävig person. Alltså någon som inte har direkt personlig del i vad som händer.
Jag skrev redan i #150 något om att TS ville vi skulle komma fram till en lösning på problemet.
Tyvärr blir det ju inte lättare att få fram en lösning eller lösningar om en full person ska göra att avståndet mellan kontrahenterna ökar. Det kanske är därför det blev en liten debatt om sprit.
Hur som helst så var det långt innan den lilla spritdebatten tråden spårade ut.
Hur går tankarna om det som framkommit en speciell sajt för mobbing?
I mitt inlägg från idag #197 så skriver jag så här:
_
Dock så håller jag fortfarande på att jag tycker och anser att Magrat är en tjej med en otroligt stor integritet och råg i ryggen som i inlägg efter inlägg vågar stå för det som hon tycker._
Vet att jag så småningom blev något berusad och att det finns vissa inlägg som jag absolut inte borde ha skrivit.
Naturligtvis så var inte mitt syfte att tala illa om någon för då hade jag ju motverkat allt det som jag tror och står för håller jag fortfarande absolut med om.
Dock så framhärdar jag starkt i min kritik mot mobbing och i din intiala fråga om när även en Sajtvärd bryter det avtal som de själv skrivit på.
Bästa hälsningar,
Bertil
Alla gör vi fel och att erkänna det är helt klart bättre än att låtsas som ingenting. Däremot ser jag helst att tråden återgår till vad den ursprungligen skapades för då problemet fortfarande är aktuellt och ingenting tycks ske från någon ansvarigs sida.
Jag ser också väldigt gärna att tråden återgår till vad som början var avsedd och de inläggen som jag där hade står jag naturligtvis fortfarande till 100 % för.
De inläggen backar jag inte för en sekund för.
Bästa hälsningar,
Bertil
Sinnesstämning i text misstolkas väldigt enkelt…tänk på det innan ni skriver ett påpekande på hur någon bemött den ena eller den andra.
Bästa hälsningar,
Bertil
Calo, inlägg nummer 7; "Jag har följt med i discussionen och läst upp mig lite på lagarna som styr att hänga ut någon på nätet eller överhuvudtaget och det är imot Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor så om det döms så bör definitivt dom anmälas särskilt när det handlar om någon som mår väldigt dåligt och kan fara illa av den här sortens negative publicitet." Vart står detta i BBS-lagen? Du får gärna ge en exakt paragraf och hänvisning till detta, jag har läst nämnda lag många gånger och aldrig hittat något som antyder detta. Tänk på att allt straffrättsligt helt fråntar möjligheten till analoga tolkningar.
Övriga tråden har jag ej läst, men hittade direkt denna felaktighet och såg inget påpekande av det felaktiga. (Det kan alltså ha kommit senare, ber i sådana fall om ursäkt.)
Jag ser inte mobbing som ett stort problem på ifolus, och jag är aktiv på många sidor. Att väcka liv i mobbingsajten igen skadar ju inte, men syftet med sajten ska inte vara jury. I de fall då en eventuell Sajtvärd mobbar kan man själv ta kontskt fördt med Sajtvärd och påtala detta på ett konstrukyivt sätt. Fungerar inte detta kan man prata med den drabbade, ge råd om var den kan vända sig för att få stöd om den mår dåligt, samt erbjuda andra sajter och säga att personen inte går in på berörda sajt igen. Det skadar bara sajtvärden själv om denne håller på med riktig mobbing. Till slut finns inga medlemmar kvar. Jag känner inte till detta fall som diskuteras. Hade varit inteessant att veta vad det gäller för att se om även jag ser brott mot regler. Vill någon berätta i ett pm?
Jag skrev ett PM till Niklas om en eventuellt sajt mot Mobbing.
Jag har inte fått svar än för han har säkert haft annat att göra i helgen.
Men jag inväntar svar och ser vad han har för åsikter om det.
ge råd om var den kan vända sig för att få stöd om den mår dåligt, samt erbjuda andra sajter och säga att personen inte går in på berörda sajt igen.
Vad menar du egentligen, vända andra kinden till och gå därifrån?
Vi har väl alla hört talas om, sett på tv eller läst i tidningar om barn som blivit mobbade i skolan.
Vad händer oftast då, jo det är den mobbade som får byta skola (sajt) och inte mobbaren/mobbarna utan de får stanna kvar på skolan (sajten).
Skolsköterskan på skolan kan "tala med en drabbade" och ge råd men varken hen, lärarna eller rektorn vill vara "jury" och därför får den mobbade byta skola (sajt) istället för att slänga ut mobbaren/mobbarna.
Jag vet inte heller vem eller vilka som TS menar men klart av hennes inlägg framgår att det är någon som mår riktigt dåligt av det bemötande som hen fått av en Sajtvärd.
Är det då den drabbade som skall byta sajt (skola)?
Det enda riktiga hade ju varit en polisanmälan men sådant hjälper ju inte.
Vi har ju alla sett i tv och läst i tidningar om unga mobbade tjejer och killar som tar sitt eget liv efter att ha blivit mobbade och inte minst då på internet.
Dom har anmält till skolsköterskan, läraren, rektorn och men de vill inte agera "jury" och en polisanmälan hjälper inte heller.
Till sist så är det då två föräldrar som står där framför en vit kista.
Är det så som vi vill att livet och internet skall vara och fungera?
Ingen vill agera och ingen vill vara "jury".
Förhoppningsvis får vi verkligen hoppas att lagstiftarna tar tag i det här med internetmobbning.
Polisen är ingen jury men tingsrätt och hovrätt är det.
Nu vet jag som sagt inte heller vem eller vilka TS menar men det är inte så svårt att utläsa i hennes inlägg att det troligtvis är något ganska allvarligt.
Någonstans lite högre upp här i tråden så finns det någon som viftar bort det här med självmord och menar ungefär på att sådant händer med "ungar".
Själv så kan jag inte vifta bort sådant.
Jag har själv barn som nu i och för sig är vuxna men de har ju varit mindre.
Gudars skymning om något sådant hade hänt någon av dem.
Då skulle jag jävlar kämpat för att det var mobbarna som fick byta skola (sajt) och inte mina barn.
Internet fast det funnits i så många år är fortfarande ett ganska okänt terrotorium för politiker och lagstiftare.
Visserligen så har varje politiker som vill synas en egen Facebooksida, twitter osv.
Alla våra partiledare är på Facebook även om det nu är partisekreteraren som skriver deras inlägg.
Dock så vet dom kanske ganska lite om vad som händer på internet eller så vågar de kanske inte ta tag i det då det kan störa deras väljargrupper.
Vem skall då ta tag i det?
Nja, ingen vill ju vara "jury" så den drabbade får byta skola (sajt) och klara sig bäst hen kan medan mobbaren/mobbarna får stanna kvar.
Är det verkligen så som vi vill ha det?
Bästa hälsningar,
Bertil
Jag tycker att det ser riktigt illa ut när du säger att du inte uppfattar det som ett problem. En stor del av mobbning handlar ju just om hur den drabbade själv upplever det, sedan kanske inte andra uppfattar det på samma sätt. Ändå är det varken du eller jag som ska göra tolkningen, det är den drabbade själv. Att det dessutom ofta kan råda en hård ton på många sajter är inte en hemlighet eller okänt fenomen, det är många starka åsikter hos många olika människor och i text kan saker oftast se hårdare ut än om de blivit sagda i tal, många tar illa upp när tonen blir hård och det händer regelbundet att man ser trådar ploppa upp här och var där människor är ledsna eller arga över något som skett.
Sedan fungerar inte det du skriver i praktiken, sajtvärden skärper sig inte och har en skara människor med sig i ett rätt slutet community. Problemet är ju att det finns en mobb som delar uppfattningen (eller om det är så att sajtvärden delar mobbens) medlemmar försvinner oftast inte då. Sedan ska överhuvudtaget inte en person behöva hålla sig borta från en sajt för att elaka saker finns skrivna. Det som är skrivet ska ju självklart inte få stå kvar. Som det nämnts tidigare så är det inte lite skvaller vid en kafferast som sedan glöms bort, det som finns på internet stannar där och är tillgängligt för vem som helst. Det finns redan människor som stöttar den drabbade, ett av säten är även att göra vad man kan för att även få bort trådarna om personen då det snarare är trådar man skulle kunna finna på flashback, och iFokus ska väl ändå upplevas som lite seriösare än så?
När en Sajtvärd inte klarar av att hålla en objektiv ställning och se till att reglerna följs så finns det inte många andra lösningar än att vända sig uppåt, ansvaret ska inte ligga på den drabbade för att en Sajtvärd inte är villig att uppfylla den relativt enkla regeln om hur man behandlar en annan människa. Jag vet inte om det rör sig om att man inte vill se att det förekommer problem, eller att det blir jobbigt att lägga sig i, men det är inte hållbart att lägga upp regler och en policy och sedan strunta helt i huruvida sajtvärden väljer att följa dessa eller inte. Då har man misslyckats. Och att agera jury.. Än en gång så har sajter lyfts ur nätverket då dem har bedömts som olämpliga av en utomstående, att då inte ens kunna plocka bort några trådar trots massiva protester framstår ju bara som ren konflikträdsla och en ovilja att lägga sig i trots att sajtvärden knappast brustit i ett avtal med någon annan än den som sitter högre upp. Att lägga det på den drabbade är således inte bara vidrigt på det sättet att personen blir ytterligare utpekad som ansvarig, det blir också ett sätt att själv slippa ta tag i problemen som uppstår. Att säga sig stå mot mobbning klingar inte väl ihop med att be den drabbade att avlägsna sig för det stärker bara bilden av något som gått allt för långt och sätter även ribban för hur man kan behandla andra. Att det sedan sitter någon och mår uselt på grund av allt tycks man välja bort och förneka bakom sin egen skärm och det är fegt. Riktigt fegt.
Då du och jag inte tycks dela samma syn på huruvida ett PM är ett Privat Meddelande eller ett Publikt Meddelande hoppas jag att någon annan kan skicka dig en länk till trådarna, annars bör det inte vara några problem att finna dem. Niklas vet annars vilka trådar det är som avses.
Ja jag skrev samma som du som svar till Leffe längre upp i tråden.
Är det mobbarna som ska få vara kvar och de som mobbas som ska flyttas?
Jag tycker verkligen det borde vara tvärsom.
Här i detta fallet som Hera tar upp om att den mobbade ska inte gå in på den sajten mer betyder ju att det som mobbarna håller på med är godkänt.
Går den som de mobbar inte in där igen tar de senare ett annat "byte".
på det viset kommer vi aldrig att få stopp på det.
Mobbarna kommer att hålla på och hålla på för att just iFokus godkänner det!
Näää..det är mobbarna som ska ut inte de som mobbas!
#210 du får bra inlägg för att läst länkarna :)
Svaret när det gäller lagar är alltid mer kompliserat:
lägger upp ansvaret av en elektronisk anslagstavla som dom kallar det och definerar att den inte går under yttrandefrihet och tryckfrihet som dom får mer stöd av om dom agerar press från iFokus sida och har ansvarigutgivare. **2 § som referense:
**_(1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM_
Här kommer pul och datainspektionens vinkel in var person uppgifters behandling och spridning gäller. Vi hittar flera intressanta paragrafer att inspectera här men tyvärr är dom otydligare än praksisen som datainspectionen förespråkar. Det är sådanna otydligheter som ibland gör att vårat lagsystem verkar funka mer på praksis än faktiska lagtexter.
Pul: 21 § och 23 § verkar extra intressanta på dessa punkter:
Personuppgiftslagen 1998:204:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.htm
Datorinspectionen har en del tolkningar på sin sida att läsa i mer pedagogisk och vardaglig utformning:
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/
Uthägningen blir själva brottet "förtal" finns klart i brottsbalken om jag inte är helt ute och cyklar på vad uthägning i vardagen döms som.
5 kap. Om ärekränkning
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM#K5P1
Lagarna när det gäller internet är ett virrvarr eftersom man måste först avgöra om det är journalistik eller inte. Om websiten är att vara ansedd press eller inte. Om det är sluten grupp eller inte. PUL har starkt inflytande pågrund av datormediumet gör att det mesta kan räknas som att man samlar personuppgifter när allting samlas så fint i katagorier och trådar och lagras av datorer och internets natur.
Jag gillar Notisums upplägg på referense till lagar gör det lättare att sätta i kontext vad lagarna i slutänden leder till eftersom dom flesta lagarna tagna ur kontext är helt oapplicerbara så man blir bara förvirrad. :)
Jag ser ett stort problem i att det räcker att man känner sig mibbad för att vara det. Många gånger handlar det inte om att folk mobbar, de bara är av annan åsikt och att en del inte klarar det. Angående pm så är de privata, själva texten ja.
#214 #215
Visst är det mobbarna som borde åka ut.
Problemet är när det är en Sajtvärd som är mobbare och alla andra sajtvärdar inte ens erkänner problemet och inte ens vill ta en titt på det.
"Högre upp" finns ju inte heller någon som reagerar.
Den mobbade får byta skola (sajt) och mobbaren/mobbarna finns kvar för att utse nya offer för sin mobbning.
Ingen ville ju agera "jury" och polisen vet inte riktigt hur de skall tackla det.
Kvar står ibland föräldrarna framför en vit kista.
Frågar än en gång, är det så vi vill ha det?
Bästa hälsningar,
Bertil
Om man kommer i diskussion i en tråd och alla i tråden har en annan åsikt än en själv, och vissa har kanske roligt åt den som inte har samma åsikt som dem. Är det mobbing?
"Bara av en annan åsikt"?
Hera. Jag tror nog att många kan skilja på "bara har en annan åsikt" och mobbing. I allafall de flesta fall.
Det går inte att bortförklara när någon kommer och säger att de blir mobbade, med det.
Det måste tas på allvar. Någon måste se över det och ÄR det inte mobbing så är det inte. Men att bortförklara och se mellan fingrarna och skylla på att mobbaren får i stort sett skylla sej själv och att de får gå ur sajten där de blir mobbade, är lågt.
Jag VET att det är svårt att få bukt med detta. Men någonting måste ju så klart göras.
220 jag ser det ofta. Det ropas mobbing när så inte är fallet. Vad gör man då? Vem bestämer? Jag går inte med på att den "mobbade" har rätt att alltid bestämma. Många har ingen aning om vad det innebär.
Jag menar att det kan ju bli ett väldigt tryck på en person som startar en tråd, om alla går mot h*n och argumenterar mot h*n. Är det ok att bara sluta diskutera med dem i tråden då. om man känner sig nedtryckt för att man inte har samma åsikt som dem?
Ja det HAR hänt..jag har med sett det.
Men när någon verkligen blir mobbad…ska denne då inte tas på fullt allvar just för att det finns de som skriker mobbing när det inte är det?
Jag vet inte hur man ska göra då? Men vi har gett förslag i tråden. Varför inte försöka med något iallafall?
223 tyvärr har jag inte sett något förslag som jag tror på.
Vi vet Hera att du inte tror på det. Men vad vill DU att vi ska göra åt saken då?
Det finns ju iallafall några här inne som tycker det var en bra ide med sajten. Det BLIR svårt att genomföra men något måste vi som sagt göra åt saken.
Och vad annat isåfall???
Bara låta det vara?
Har skrivit vad jag tycker. Ser ingen annan lösning som kan fungera bättre.
Jag inväntar som sagt svar från Niklas om det.
Andina!! Kan du med kanske PM:a honom om det?
Du hade bra förslag på det med.
Sen får vi se vad som händer. Går inte det så får man försöka hitta på nåt annat.
Men mobbing ska man arbeta EMOT….
Nu ut i solen😃
Calo nummer 216; men den lagen säger ju inte det du nu skriver? (Eller framför allt skrev i ditt inledande inlägg.)
BBS-lagen täcker endast det den specifikt tar upp, och där ingår inte förtal. Det är viktigt att hålla isär lagarna, att begå förtal är olagligt, men däremot är ej sajtvärden ansvarig att ta bort detta. (Ja, det vore god sed, men är ej straffbart att ej göra detta, något det även finns prejudikat på.)
#221 Det har jag tyvärr också sett. Det har hänt att om man haft en annan åsikt än en annan person så har denne direkt hänvisat till iFokus mobbingartikel.
#224 Förslag är förslag. Vissa kan fungera och vissa kanske inte fungerar. Det vet man inte förrän de är provade.
Återknyter till mitt inlägg #213
ge råd om var den kan vända sig för att få stöd om den mår dåligt, samt erbjuda andra sajter och säga att personen inte går in på berörda sajt igen.
Vad menar du egentligen Hera, vända andra kinden till och gå därifrån?
#222 ove555
Jag tror inte att TS menar att det är mobbing bara för att människor har olika åsikter.
Det är troligtvis mycket allvarligare det som TS har i åtanke.
#217 Hera.
Angående pm så är de privata, själva texten ja.
Jag har också haft PM kontakt med några på den här tråden men inte tusan outar jag vilka.
Hur som helst så med än så länge 225 inlägg så är det här ju en tråd som berör många och det kommer säkert att bli ytterligare många inlägg.
Bästa hälsningar,
Bertil
TIttar in helt snabbt..
För den som är intresserad rekommenderar jag att lyssna på radioprogrammet med Robert Aschberg som talar med Mårten Schultz som är bl a forskare och lärare i juridik. De talar om näthat.
Mårten Schultz startar just nu upp en verksamhet, på ideell basis, tillsammans med juridikstuderande som kommer att fokusera på just näthat o nätmobbing. Eftersom det oftast är svårt för en drabbad av näthat att få hjälp av vårt rättssystem så tänker de sig en lite annan väg; Att stämma till skadestånd (civilrättsligt mål) istället för åtal för brott. Tanken är att deras metod ska göra det lättare att "sätta dit" nätmobbare/-hotare. Och få fart på 'motarbetandet' av detta otyg.
De studenter som deltar i projektet fungerar som "ombud" för den som vill stämma till skadestånd.
Det är en intressant metod, som jag uppfattar det, och jag tror de kommer att få mycket att göra. Robert Aschberg tycker uppenbarligen likadant, för han ger proejktet 10.000 kr till hjälp för dem att få projektet igång.
Projektet har redan påbörjats och de räknar med att de första målen kommer att tas upp i höst.
Programmet är ett diskussionsprogram - d v s även allmänheten får delta. Väl värt att lyssna på!
Här är del 1: Lära näthatarna en läxa
Del 2, diskussionen fortsätter: Näthat del 2
(Jag kan f ö rekommendera denna radiokanal, Radio1, som sänds lokalt i Stockholm - men kan även lyssnas på webben och podcast och direkt via appar. Flera av programledarna känner du säkert igen. "Sveriges Nya Pratradio"/"Sveriges bästa pratradio". Helt utan skvalmusik.)
Nu har jag läst berörda trådar och jag undrar exakt vad i dessa som skulle bryta mot reglerna på iFokus? Ingen är outad, inget material har lagts ut som bryter mot upphovrätten.
Hur kan det vara mobbing att diskutera artiklar om vanvård? Inga namn nämns, således kan jag absolut inte hålla med om att det är någon mobbing. Inte heller ser jag var det bryts mot några regler.
Så där ser vi igen. Vem ska bestämma?
En del av er ropar mobbing, medans andra ser en helt vanlig diskussion.
Möjligt att jag missat något, trådarna var långa så ni får gärna hänvisa till ett inlägg där detta sker.
Jag förstår till fullo att killarna inte har gjort något i detta fallet, jag ser ingenting som bryter mot några regler.
#233 Äntligen en bra fråga. Ska man diskutera ett speciellt mobbingsfall, så är det en fördel om de diskuterande vet vad det handlar om. Kan de som anser att det skett mobbing visa på var och hur?
Tack Hera för att jag slipper läsa igenom trådarna.
Nu är det för TS och de andra som tycker att det pågår mobbing att visa att det verkligen gör det och var sajtvärden bryter mot iFokus' Skrivregler.
Jag har inte sagt att just TS handlar om mobbing och jag har inte läst i genom dessa trådar där det skulle ske.
Men där det verkligen handlar om mobbing…..då ska det minsann tas om hand också och inte bara skjutas undan.
#235 citat: "Men där det verkligen handlar om mobbing…..då ska det minsann tas om hand också och inte bara skjutas undan."
Finns det någon här på iFokus, som har en annan mening om det?
Tilläggsfråga: Vem ska avgöra vad som är mobbing och vem/vilka som mobbar?
Svar på din tilläggsfråga: Det är det som är problemet. Vilka/vem ska avgöra det? Och VAD är det som är mobbing?
Jag har heller ingen direkt lösning på det.
Tyvärr.
Men om vi alla och ledningen kanske kan ta tag i det på något sätt och komma fram till någon slags lösning/förslag…så vore det kanon.
#237 För att ta tag i ett problem, måste man först få reda på att problemet finns. Kan ingen peka på "problemet" och visa att det är ett "problem" som man har befogenhet att åtgärda, så ser inte jag hur någon ska kunna åta sig denna omöjliga uppgift.
Är det inte så att om en person känner sig mobbad så är det mobbig?! Känner jag mig mobbad kan ingen annan komma och säga att jag inte är det. Eller hur?!
När en person känner sig mobbad ska den tas på allvar och inte behöva höra/läsa att h_n inte är det.
Vad är det för fel på människor som inte kan respektera varandra?! Vanligt bondförnuft och den gamla frasen "Behandla andra som du vill bli behandlad själv" så kommer man långt.
Jag tycker att man inte ska skriva på nätet mer än vad man skulle säga personen om man talar irl.
Det är fegt att gömma sig backom nicknamn och mer eller mindre tjusiga avatarer och vräka ur sig dumheter och oförskämdheter. Såna personer borde ta och växa upp.
#239 Då blir det väl ett problem om folk börjar säga att man känner sig mobbad bara för man inte håller med i en sak i en tråd. Då kan man ju lika bra lägga ner sajten alla kommer ju säga man känner sig mobbad om man inte håller med trådskaparen eller svaren?
Ja det blir ju svårt att diskutera när de flesta inte läst trådarna det hela handlar om. TS påpekar gång på gång att en person blivit så mobbad att denne varit på randen till självmord på grund av dessa trådar.
Som jag uppfattar det så rör det sig om en respekterad djurägare som tappat greppet o övergått till att bli en djursamlare.
Då beror knappast de psykiska problemen på vad som skrivs på ett forum, snarare pga att man blivit avslöjad.
#241 Vallhund, det är just dessa spekulationer vi är många som vill att det ska tas dolt och inte öppet för vem som helst att läsa.
Du tar upp två spekulationer varav det ena innehåller ett ord som varken står med i några handlingar eller tidningsartiklar.
Kan den här tråden få skippa dessa spekulationer och få gå tillbaka till det som TS vill framföra istället?
#240 Jag tror inte att folk kommer att skriva så om de verkligen inte känner sig mobbade. Men det är min åsikt.
Ska det vara så svårt att acceptera andras känslor?
Jag vet många sajter på iFokus som aldrig haft problem med att folk känner sig mobbade - de har iaf inte uttryckt det. Men det kanske beror på att folk respekterar varandra och är måna om varandra och att de inte skriver annat än de skulle säga om de möttes mellan fyra ögon.
Nu tar jag ett exempel: Om jag säger att jag har ont i magen - skulle någo då kunna säga att jag inte har det? Nä, precis. Det är vad jag känner och upplever som är min sanning och den kan ingen komma och säga att jag inbillar mig eller att "det visst inte är så"!
#243 med flera: Det finns en tydlig definition av vad mobbing är - det är INTE subjektivt. Att någon tar illa vid sig eller inte är däremot subjektivt och något som bara "offret" kan definiera. Men det blir inte mobbing bara för att någon tar illa vid sig.
#242 Vill man undvika spekulationer så skriver man allmänt, utan att ha enskilda fall i tankarna, eller så ber man en värd/medis att ta upp problemet på värd/medis fora.
#245 Det behöver fortfarande inte bli mer öppen diskussion om fallet - med ord som ingen mer än riktigt insatta vet huruvida de stämmer eller ej.
#244 Men då kan man ju inte kalla det för mobbning i det #0 tar upp. utan det är sajtvärden och dess Medarbetare har brutit mot reglerna då handlar det om helt annat möjligt tolkning av reglerna. Sajtvärden bestämmer väl om sin sajt då är det väl bara gilla läget.
#239 Det finns faktiskt gränser på hur mycket man ska acceptera av andras känslor. En del känner sig ständigt mobbade och missförstådda, inte en chans att alla andra ska rätta sig efter det. Så nej, det räcker inte att någon känner sig mobbad för att det ska vara MOBBING!
Det är det som är det farliga med den synen, då kan ingen någonsin skydda sig från sådana anklagelser om det bara räcker att någon känner så.
Du tar också upp att en del sajter aldrig är med om att någon känner sig mobbad. Då gissar jag också på att dessa sajter hanterar väldigt enkla och snälla ämnen.
Det krävs ingen mobbing för att sådana anklagelser ska finnas.
Det krävs bara en människa som tar en sak på fel sätt.
Att mobba är en handling som någon måste utföra för att det ska finnas.
Magrat; ser gärna en förklaring till vad exakt det är du tycker det är för regler som det bryts mot i det aktuella fallet.
#51: Regler kommer man inte undan någonstans och ytters så är det någon som bär ansvaret, i det här fallet så antar jag att det ligger på dig, för som du skrev i PM till mig så var det ju inga problem att ifrågasätta varför jag startade tråden här då vi redan diskuterade via PM och följaktligen så antar jag att du då också menar att du bär ansvar och att ingen annan kan lösa det, eller?
Vilket ansvar är det du menar här?
Vad är det som gör att det är så otroligt svårt att ta bort ett par trådar som en människa mår fruktansvärt dåligt över, bryter mot era regler och det ni säger er stå för?
Nu låter det som om du låtsas att du inte vet att jag har tagit bort två av de trådar det gäller. Värden delade inte min uppfattning och valde att lägga tillbaks dem och fortsätta diskussionen. Det är värdens rätt samtidigt som det faktiskt är värden som har det yttersta juridiska ansvaret för sin sajt.
Jag tror knappast att det begränsar sajtvärdens möjlighet att driva en egen sajt så länge man följer regler och Användaravtal.
Det är möjligt att du inte tror det. Du har dock fördelen att inte behöva ta något ansvar för det över huvud taget.
Är det så att den som skriker högst om mobbing har rätt?
Och som flera andra har sagt, så finns där alltid två sidor av en historia.
Innan jag tar ställning vill jag gärna höra från båda parterna, för att få höra deras syn om saken.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
#248 Hera, jag håller med dig i att allting inte är mobbing.
---
Påhittat exempel: på ett forum kan 11 personer diskutera i en tråd. 10 av dem tycker att hundar ska dresseras med elhalsband, sedan kommer en udda typ och anser att "klicker och godis" är den rätta vägen.
Klickermänniskan kan då inte säga att den är mobbad av elhalsbandsgänget bara på grund av att denna är ensam.
Dock kan den säga att den känner sig mobbad/kränkt beroende på hur de andra svarar:
1, "Nej, jag anser inte att det kommer att fungera i längden med klicker och godis, därför att…"
2, "Men ooooomeeen guu, LOL. Du kommer bli dödad av din hund en vacker dag när den kommit på att den kan ta över dig ba mer och mer. Det är inte riktig hundträning det du sysslar med. Men skyll dig själv när du sen ligger där söndertuggad för att du aldrig alfarullat…! 😂Dina ord är det dummaste jag hört."
Som sagt, påhittat exempel. Man kan väl säga då att klickermänniskan har åtminstone lite rätt till att känna sig kränkt om den får svar likt alt. 2, men om den känner sig kränkt pga svar som alt. 1 så kanske den bör fundera på om den ska fortsätta att hålla till på forum över huvud taget…
---
Men, jag anser även att personliga spekulationer om en persons privatliv är någonting som bör ske dolt och inte öppet, även om man använder en "sansad ton".
Ord om en människa - som ingen vet huruvida de stämmer (förutom människor som är riktigt insatta i fallet) - bör heller inte användas i en öppen tråd.
Att inga namn nämns är för mig ingen ursäkt, då kan man lika gärna hålla diskussionen dold ändå och nämna namn hur mycket man vill.
Eftersom att tråden står öppen för att även övriga människor ska bli insatt i fallet så kan man istället skicka PM till de man vill ska bli insatta och bjuda in dem i en dold grupp.
Att nästan alla vet om att personen de diskuterar läser tråden gör att det borde finnas ännu en anledning till att ta bort en sådan tråd från att stå öppen för allmänheten att läsa.
#252: Klickermänniskan får gärna känna sig kränkt i ditt påhittade exempel. Men klickermänniskan är INTE mobbad.
#253 Nej, klickermänniskan är inte mobbad pga ett inlägg sålänge elhalsbandsmänniskorna inte gaddar ihop sig och skriver likadana inlägg gång på gång "för att få'na att fatta hur dum h*n är! 😈" (ännu ett påhittat exempel). Men däremot har klickermänniskan inte blivit accepterad för sin åsikt vilket ändå är en slags början.
Om klickermänniskan sedan kommer in med en åsikt om BARF (foder) i en annan tråd som 5 av elhalsbandsmänniskorna annars skulle hålla med om men av dem antingen blir "dissad" av dem eller att de 5 plötsligt håller med om någonting helt annat pga klickermänniskans dumma inlägg i dressyrtråden, då är det mobbing.
Fast nu är det inte den form av "mobbing" som TS vill framföra.
Finns olika sorter…
Men blir det inte som mobbing om flera i en tråd liksom gaddar ihop sig och argumenterar mot en som har en åsikt som ingen annan i tråden har?
För det blir ju ganska odemokratiskt om det t,ex är 6 personer i en tråd och 5 hela tiden argumenterar mot den sjätte.
För då är nog risken stor att det liksom blir som en häxjakt på den som inte har samma åsikt som alla de andra.
#256 Men käre nån. Det är klart det inte blir mobbing i ditt exempel.
Om jag har en åsikt som kanske är en aning annorlunda så kommer jag med all säkerhet att få flertalet mot mig i en tråd.
Ger man sig in i diskussionstrådar så får man väl tåla att bli emotsagd även om det är flera.
/Maria
ove555; så om människor håller med varandra så är det mobbing…? Skall du tvinga människor att ändra åsikt för att inte någon skall vara ensam om sin åsikt?
Jag skulle snarare säga att det är demokratiskt att alla får ha sin egen åsikt, utan att påverkas av antalet som har åsikten. Vidare är det demokrati när majoriteten bestämmer över minoriteten, det är just det som är demokrati…
#256 Det är inte mobbing utan det är åsiktsskiljaktigheter. Sedan kan det vara att fem tycker lika och en annorlunda. Det skulle ju vara rena turen om hälften tyckte lika och den andra hälften annat. Och tyckte alla lika så har vi ingen debatt.
#256 Där har vi ett vanligt exempel på vad folk kallar för mobbing helt felaktigt.
Bara för att en grupp människor råkar dela samma åsikt så betyder inte det att dom har gaddat ihop sig. Bara för att 5 stycken råkar vara av samma åsikt, en annan än den 6:e personen, så blir det inte mobbing för att de talar för sin sak.
Alla har rätt att tycka, oavsett om det är en åsikt som man har ensam eller delar med andra.
Känner du dig mobbad nu #256 för nu har 4 stycken haft helt motsatt åsikt mot ditt inägg😉
/Maria
Ja, men är det inte när sådana situvationer uppstår som det kan urarta och bli mobbing?
Och det är ju inte säkert att den sjätte har fel för att de 5 andra tycker annorlunda.
Jag har väldigt svårt att se att det skulle vara mobbing att ha olika åsikter.
/Maria
#256 Nej, det kallas debattering.
Såvida det görs på rätt sätt det vill säga. 🙂
Görs det på fel sätt kan man kalla det mobbning.
#262 Den som har egen åsikt kan kanske tycka sig bli mobbad av de andra.
Sedan har vi det läget att de andra skriver att den med ensam åsikt måste vara dum i huvudet eller liknande. Då är det enligt mitt sätt att se personangrepp och det är inte tillåtet enligt reglerna
Håller nog med Ove här i #262
Att ha olika åsikter är ju ingen mobbing. Men..det kan urarta till det.
Blir man kallad för foliehatt, troll, hemsk människa och att man har läsförståelseproblem och att man gärna får hålla tyst, då kan jag anse att det börjar urarta till ren mobbing. DET ha inte med debattering att göra öht.
Hur kan ni likställa eller ens jämföra olika åsikter med personangrepp och skällsord?
Olika åsikter är en sak, personangrepp något helt annat.
Det är ju självklart att personangrepp är emot skrivreglerna men att bara ha en annan åsikt kan inte vara mobbning om det så är 100 mot 1.
/Maria
#267 Vem likställer det???
#269 Det undrar jag också
#266: "Blir man kallad för foliehatt, troll, hemsk människa och att man har läsförståelseproblem och att man gärna får hålla tyst, då kan jag anse att det börjar urarta till ren mobbing.". Det är fortfarande inte mobbing. Det är otrevligt, småskuret, elakt och dålig debatteknik, men det är inte mobbing.
#262: "Och det är ju inte säkert att den sjätte har fel för att de 5 andra tycker annorlunda.". Eh, nej? Rätt eller fel kommer väl inte in i bilden så länge det inte är absoluter som diskuteras?
#266 Går det så långt så är det som sagt personangrepp och bryter helt klart mot skrivreglerna
Det gör det på en viss sajt ja.
(I radioprogrammet som länkas till i #232 diskuteras lite vad som är hot och ärekränkning o s v. Mobbing faller under ärekränkning bl a. Och - det är mer som anses som mobbing, i juridisk mening (Edit: inte åsikter eller artiklar ur wikipedia e d), än vi ibland tror, om jag förstod programmet rätt. (Nu lyssnade jag på programmet, repris, i bilen, men jag tror att jag uppfattade det ganska rätt.) Så en hel del av det vi kanske tror inte är mobbing/ärekränkning, klassas som det. Så - jag rekommenderar var och en som verkligen är intresserad att lyssna… Jag tror det är del 1 där de talade om de sakerna också ;) )
#275: Vad vill du föra fram med den länken?
#275 Där står att det är mobbing om det är systematisk trakasserier. Det innebär att det måste ske flera gånger för att vara mobbing
#276 och #277 Det är en direktlänk till en del av artikeln om mobbing på Wikipedia som heter "Typer av mobbning".
Där står det alltså ingenting om att olika åsikter är mobbing, eller att debattering där alla utom en person delar en och samma åsikt är mobbing mot den ensamma personen som tycker på ett annat sätt.
Men det står under kategorin "Typer av mobbning" ungefär (observera att en wikipediaartikel kan skrivas av vem som helst…) vad som klassas som mobbning, inom vad för sorts kategori av mobbning det gäller.
Så jag kan tolka ett mindre bra sätt att hantera en persons "annorlunda åsikt" som mobbning.
Exempelvis:
"Psykisk mobbning (blickar, suckar, kommentarer, imitationer (till exempel imitera någons haltande, sätt att tala, etc), vända ryggen till, inte lyssna på förslag, flytta sig om någon sätter sig bredvid, resa sig upp och lämna sällskap när någon anländer, ignorera, utfrysning, ogrundad portning och svartlistning)"
(Kopierat från artikeln).
#278: Ja, jag läste det. Jag undrade bara vad det har för anknytning till det aktuella fallet. Det står ju inget om att det är mobbing att diskutera ett myndighetsingripande eller ett brott/misstänkt brott som tagits upp i media.
Okej, borta en dag och tråden spårar ut igen således inga hänvisingar till inlägg utan nu kommer allmänna svar på funderingar som frågor som kommit upp.
Hera, att ha skilda åsikter är inte samma sak som mobbning, jag vet. m så hade varit fallet skulle det nämligen inte kunna existera en enda tråd i något ämne. När det däremot går från att röra sig om diskussioner om en individ där det även förekommer rena lögner och påhitt så har det spårat ur till mobbning. Faktum är att du överhuvudtaget inte ska skriva om en användare som inte deltar i tråden, och som dessutom bett om att det upphör. Om vi bortser från det faktum att det förekommer regelrätt förtal och spekulationer kring en individ som själv inte ens delar i tråden så har du även ett regelbrott när användare själva säger rakt ut att det bara är en viss grupp av människor som kan veta vem det rör sig om (stämmer förövrigt inte, det gick utmärkt att lista ut ändå.) och hur tycker du att det ska se ut. Ska det räcka med att en person kan veta vem det är, 10, 100, 1000? Finns det någon gräns där. Istället för att be om hänvisning så tycker jag att du själv kan läsa trådarna som du så väldigt gärna ville ha tag på. Du och jag har uppenbart inte samma syn på hur man behandlar en människa och tycks även inte vara villig att acceptera att det inte är fråga om skilda åsikter. Jag vet ärligt talat inte ens vad du gör i en tråd om hur man ska lösa regelövertramp hos Sajtvärd och Medarbetare och kränkande behandling av en medlem när du inte ens är villig att acceptera att problemet förekommer. Du har nu upprepat i väldigt många inlägg att skilda åsikter inte är mobbing, och visst vi är helt överens i det. Men kränkande behandling mot en människa som bett om att det ska sluta, det är däremot fel och mobbing.
Niklas: Första stycket så missade jag att lägga in ett inte före bär, jag ifrågasätter alltså att du anser att en Sajtvärd ska kunna bete sig precis hur som helst, men att ingen tycks ha något intresse av att säga ifrån när det går fel. Alla forum ligger ju på era servrar och därav så undrar jag varför ni inte tycks vara intresserade av att problem förekommer och att det på något sätt måste finnas konsekvenser för även sajtvärdar. Det ger ju inte direkt en snygg bild av iFokus om man från ledning väljer att stoppa huvudet i sanden och låtsas som ingenting när något barkar helt åt skogen.
Och nej, jag anser inte att ni har gjort någonting åt situationen. Att du plocka bort trådarna och sedan inte överhuvudtaget bryr dig om att de återpubliceras utan lägger det på att sajtvärden tyckte att det var okej, blir i mina ögon mer ett tecken på att man ska kunna säga just; i gjorde visst något. När det i själva verket inte skett ett dugg, hade någon tagit ett ansvar skulle det överhuvudtaget inte ha återpublicerats. Det är en väldigt trist och ignorant inställning du har du låtsas om att man j visst gjorde något.
Och ditt sista påståendet, nej jag slipper det ansvaret. Men å andra sidan tycks det inte ligga mycket ansvar bakom och du har ju samma tur som även du slipper påverkas av det. Att se hur ni väljer att inte agera ger inte en särskilt smickrande bild av nätverket.
#280 Föreslår att du läser igenom de senaste inläggen som du uppenbarligen inte läst med tanke på ditt svar.
#281 Jodå, dem är genomlästa, du har fått ditt svar, precis som Niklas fått sitt. Däremot ser jag det som poänglöst att diskutera frågan med dig då det enbart är ett upprepande av vad mobbning inte är och hur människor skulle skrika att de blir mobbade så fort åsikter går isär. Jag delar inte din uppfattning om att det sällan förekommer problem på iFokus. Likadant så ser jag ingen vits med att peka ut tydliga övertramp för dig då dem viftas bort för att -du- inte anser dem vara fel. De är enkelt att göra när man själv inte är objektet för en diskussion. Så jag föreslår att du läser igenom allt istället om du är intresserad av att ha en konstruktiv dialog om hur man löser problemet istället för att ägna inlägg efter inlägg åt att säga att det är sällan förekommande och att mobbning i din värld inte ser ut på det sättet som är den allmänna uppfattningen om vad det rör sig om.
#282 Du misstar dig grovt. Jag har varit föremål för diskussioner många gånger under mina år på iFokus.
Du ser ingen vits med att jag med andra inte ser regelbrott där du gör det. Ok. Givande det med ;)
Att du inte kan visa var i trådarna det bryts mot regler visar tydligt att det inte sker. Att skylla på att jag bara viftar bort sådant är oerhört lågt. Jag viftar inte bort saker som faktiskt sker, men så länge du inte kan visa något sådant får du ju räkna med att man motsäger dina felaktiga påståenden. Det räcker inte att säga att något hänt när man talar för något som du gör, vill man vara trovärdig måste man ha belägg.
Men det är kanske viktigare för dig att bara få tala om för andra Hur betydelselösa deras åsikter är? Du beter dig som att mina åsikter på något vis är annorlunda. Men om du nu läst tråden som du påstår vet du också att det är långt ifrån sanningen. Min syn på mobbing är vanlig.
#279 Jag PM:ar dig mitt svar då det annars känns som att jag gör lite likadant som det vi menar att man inte ska göra.
För övrigt var länken menad till de som tror att olika åsikter är mobbning.
Även till de här i den här tråden som jag uppfattar tror, att "vi" tror/menar att olika åsikter är detsamma som mobbning.
Jag skulle ha skrivit det i inlägget, var inte hemma då och lite stressad när jag skickade det, så det blev ganska otydligt, trots att den diskussionen var några inlägg innan.
Nu börjar jag bli trött på alla PM som ger mig info om vad som egentligen har hänt utifrån hur avsändarna uppfattat det o hur jag skall bete mig o inte bete mig i tråden o uppmaningar att själv kontakta utredare m fl för att ta reda på "hur det egentligen ligger till"
Antingen diskuterar man allmänt utan att ha ett enskilt fall i tankarna, eller så diskuterar man enskilda fall på värd/medis sajter.
#268 "men att bara ha en annan åsikt kan inte vara mobbning om det så är 100 mot 1."
Det tror jag det kan vara.
#285 Kan de PM du får möjligen ha att göra med ditt tidigare inlägg? Det var ju så att säga inte allmänt direkt hållet utan specifikt knuten till ett särskilt "fall" på en specifik sajt.
För mig är det här en tråd där vi försöker diskutera allmänt omkring regelverket på iFokus kopplat till policy om mobbning.
#287 Ursäkta en fråga, Men det hela handlar om som du skrev " utan specifikt knuten till ett särskilt "fall" på en specifik sajt." Vad jag har fattat så mår den som är "särskilt fall inte så bra. Men läser denna person inte härinne? Då kan man inte må bra alls för den här tråden har ju tappats sin stil flera gånger..Som även nu då det gäller en specifikt fall senare i inlägget är det allmänt. Jag bara tänker om denna person mår dåligt hur bättre mår denne efter läsa denna tråd? Allt från grillfester till fylla😉Det hela är ju huller om bludder hela tiden. Då en del säger det är specifikt fall och en del säger allmänt.
#280 Om du läst #234 och brytt dig om vad denna tråd ska handla om enligt rubriken, så kan du reagera rätt på citat från det inlägget: "Nu är det för TS och de andra som tycker att det pågår mobbing att visa att det verkligen gör det och var sajtvärden bryter mot iFokus' skrivregler."
Dina påståenden i #280 där du beskyller en namngiven person för saker du inte har belägg för, får mig att undra hur mycket annat av det du skriver, som har samma brist.
absoluter? Vad är det för någonting?
#290: Något som inte är subjektivt och därmed föremål för olika åsikter, utan som är givet. Till exempel att gravitationen gör att saker faller nedåt eller att ett föremål med högre temperatur har större värmeenergi än ett föremål med lägre temperatur. Något som är som det är vad man är tycker om saken.
#290 Ja, och och är det en diskussion där 6 personer diskuterar och en av dem inte har samma åsikt, så är det ju inte givet att den har fel som inte har samma åsikt som de fem andra.
För det blir nog tyvärr ofta så att är det diskussion med t,ex 6 personer där 5 har samma åsikt och den sjätte en annan, så tar de 5 som har samma åsikt nästan det för givet att dem har rätt.
Och det är nog nästan ingen som tycker det är roligt att komma i en sådan situvation där ingen håller med en, och i synnerhet om man nästan är säker på att man själv har rätt och de andra fel.
#290 Förstår hur du tänker, men se det så här också
I en diskussion med t ex 6 personer där 5 har samma åsikt och den sjätte en annan, så tar den som har annan åsikt nästan det för givet att denne har rätt.
Sedan så är de andra 5 nästan lika säkra på att de har rätt och den ensamme fel.
Det är sådant som skapar diskssion och gör att forum och meningsskiljaktigheter finns.
ove55; men du kan ju inte tvinga någon att ändra åsikt bara för att personen annars blir ensam om sin åsikt?
Jag måste ju få ha min åsikt oavsett om jag är ensam om den, 10 andra eller 100 andra tycker samma sak som mig… Kan du inte stå för din åsikt så bör du fundera över varför, är den fel eller vart ligger problemet? Jag är ofta ensam om min åsikt, men jag är samtidigt trygg i vart jag står i aktuella frågor, vilket gör att min åsikt står fast oavsett vad andra tycker. Däremot kan man ta in nya aspekter och synsätt från andra, vilket leder till utveckling och ökad förståelse…
Jag måste faktiskt hålla med ove555 lite granna då jag vet vad som har hänt mm.
-bara en liten parentes.
#292 Men att det inte är roligt att vara ensam om en åsikt innebär inte att det är mobbing.
Förstår inte riktigt vad vem som har rätt har med saken att göra?
Ibland är det den ena ibland är det dom andra.
Självklart KAN det bli mobbing i en sådan situation, precis som det kan bli om det bara är två olika som tycker olika.
#280: Första stycket så missade jag att lägga in ett inte före bär, jag ifrågasätter alltså att du anser att en Sajtvärd ska kunna bete sig precis hur som helst, men att ingen tycks ha något intresse av att säga ifrån när det går fel. Alla forum ligger ju på era servrar och därav så undrar jag varför ni inte tycks vara intresserade av att problem förekommer och att det på något sätt måste finnas konsekvenser för även sajtvärdar. Det ger ju inte direkt en snygg bild av iFokus om man från ledning väljer att stoppa huvudet i sanden och låtsas som ingenting när något barkar helt åt skogen.
Förstår du inte vad jag skriver? Var har jag skrivit att jag anser att en Sajtvärd ska kunna bete sig precis hur som helst?
Och nej, jag anser inte att ni har gjort någonting åt situationen.
Okej, det är uppfattat.
#294 Men sen är det nog tyvärr inte ovanligt att det är så på sådana här ställen. Att om det är 5 som skriver att de har samma åsikt, så har dem kanske inte alls det i själva verket.
Utan det är kanske så att en diskussion har börjat med 2 personer som har olika åsikter, sen har de andra fyra kommit dit, och då har de kanske mer sympati för den ena än den andra, och då kan det bli ett rävspel. Att dem väljer att hålla med den de gillar bäst, eller för att de är rädda för att stöta sig med han eller henne. Så tror jag ofta det är.
Nä, tvinga någon att ha samma åsikt som sig själv ska man inte göra. Men jag har märkt att ibland verkar det som en del har väldigt svårt och acceptera att man inte har samma åsikt som dem.
Men sen finns det väll iofs åsikter som man inte får ha, som t,ex rasistiska åsikter?
#288 Förstår inte riktigt ditt inlägg. Tanken med tråden är ju att diskutera allmänt kring frågor om sajtvärdars ansvar och policyn om mobbning. Anser du det vara fel? Att sedan vissa här i tråden vill koppla det till specifika sajter och situationer är djupt beklagligt och inte alls önskvärt.
Jaha, då får man kanske inte skriva om sånt som man misstänker kan vara mobbing då som jag har skrivit i #298? Då får vi kanske inte diskutera om det här?