Annons:
Läst 463 ggr
Mitchika
9/5/20, 11:25 PM

Finns det en "fusklapp" med kommandon för MarkDown?

Det finns många som inte vet vad det är eller hur det fungerar och det vore toppen att ha på sajterna så att medlemmarna kan läsa och lära sig.

Så att dom inte begår såna fruktansvärda misstag som att klistra in/skriva en mailadress i inlägg eller kommentarsfältet och skapar en röra av det hela. :P

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Niklas
9/5/20, 11:26 PM
#1

Jag skrev en kort i någon tråd före flytten. Ska se om jag hittar den.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Mitchika
9/5/20, 11:27 PM
#2

#1: Kanon, tack! :D

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
9/5/20, 11:28 PM
#3

För övrigt är jag jättebesviken. Jag försökte skapa en ny etikett med mitt inlägg för att se hur det fungerade och det fungerade inte. Istället blev min stackars tråd etikettlös, vad jag kan se. :(

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Niklas
9/5/20, 11:30 PM
#4

Här är den:

Om du vill skriva fetstil skriver du två asterisker **där du vill att fetstilen ska börja. När du vill att det fetstilta avsnittet ska sluta skriver du två asterisker igen**. När du publicerar inlägget kommer den asterisk-omgivna texten att konverteras till fetstil.

Kursiv stil fungerar likadant, men du skriver en asterisk *där det ska börja och en till* där det ska sluta.

# Starta stora rubriker med en ”brädhög” och ett mellanslag

## Använd två brädhögar för en mindre rubrik

Länkar kan du som vanligt klistra in där du vill ha dem: www.ifokus.se. De blir klickbara när du publicerar inlägget. 

Vill du göra vanlig text till en länk omger du den med hakeparenteser [och klistrar in länkadressen direkt efter inom vanliga parenteser](https://hemmet.ifokus.se).

Om du har glömt det mesta av det jag skrev ovan, men kommer ihåg att asterisker **gjorde något med texten** har du lärt dig det viktigaste. 

Tänk på att det alltid fungerar att bara skriva utan att tänka på någon formatering. Då blir webbadresser klickbara och resten av texten oformaterad. 😉


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

annia1
9/5/20, 11:35 PM
#5

Mitchika Nu är jag osäker på vad du menar. Men när du skriver en ny tråd på en av iFokus sajter så ska du välja nån av de grupper som finns i kategorin alla diskussioner.

Det är väl bara på sajter där du har adminrättigheter du kan skapa egna etiketter.

Men i och med att du inte valde nåt så tråden inte finns i nån kategori så borde inte inlägget blivit publicerat.

.

Mitchika
9/5/20, 11:36 PM
#6

#4: Tack så mycket för listan! Men… brädhög? Det var ett intressant namn. Jag har hört nummertecken, "fyrkant" och hashtag, men aldrig brädhög. Det borde definitivt bli iFokus' officiella ord för den symbolen! :D

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Mitchika
9/5/20, 11:37 PM
#7

#5: Jag fick höra från Niklas att medlemmar kan skapa nya etiketter efter vilja när dom postar inlägg, så det var precis det jag gjorde. Jag skrev in en helt ny etikett i enlighet med etikettreglerna, men det fungerade inte.

Inlägget postades, men har ingen etikett. Eller jo, den hade det, men det räknades väl inte? Det verkar vara väldigt mycket krångel med etiketterna för stunden.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

annia1
9/5/20, 11:42 PM
#8

Mitchika #7 för mig låter det konstigt att medlemmar ska kunna hitta på egna etiketter för då finns det ju ingen anledning att sajtansvariga bestämmer några kategori/etiketter.

.

  • Redigerat 9/5/20, 11:42 PM av annia1
Mitchika
9/5/20, 11:44 PM
#9

#8: Det enda sättet som sajtvärdar och admin kan bestämma etiketter är genom att skriva in dom i inlägg så som medlemmarna gör. Etiketterna som finns kan vi varken ta bort eller redigera i dagsläget.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

  • Redigerat 9/5/20, 11:45 PM av Mitchika
annia1
9/5/20, 11:47 PM
#10

#9 Etiketterna är ju samma sak som kategorierna i förra och i förra så kunde ju ansvariga redigera dom. Så om du inte kan göra nåt nu så tycker ju jag att det är en bug.

.

Mitchika
9/5/20, 11:50 PM
#11

#10: Det är ingen bugg, det är så det fungerar just nu. Vi har inte verktyg för att redigera eller ta bort etiketter på sajterna än. Det finns inte under adminverktygen nu utan det kommer i framtiden.

Etiketter är inte samma sak som kategorierna i tidigare versioner av iFokus. Dom har en liknande funktion, men skiljer sig ändå åt. Till exempel kan du sätta hur många etiketter du vill på ett inlägg medan du bara kunde lägga inlägget i en kategori i gamla iFokus.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

annia1
9/5/20, 11:55 PM
#12

För mig låter det knäppt, men ger sig väl så småningom. Men jag har ju svårt att förstå att man ska kunna hitta på helt egna.

.

Niklas
9/6/20, 9:57 AM
#13

#11: Tack för att du hjälper till att sprida kunskap om nya plattformen. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Carmarino
9/6/20, 12:53 PM
#14

Har skrivit en ganska utförlig beskrivning på Chokladsajten.

Sedan har Niklas på något ställe även skrivit följande:
Vill ni testa Markdown för att förstå hur det fungerar kan ni göra det här:
https://stackedit.io/app#
I vänstra fönstret skriver ni er markdown-text och i högra ser ni hur det kommer att se ut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/7/20, 6:10 PM
#15

#14: Har uppdaterat min lathund på Chokladsajten. Niklas skrev i någon tråd att det inte gick att få radmatningar (om de försvinner när man redigerar kommentaren - vilket händer ibland), men det gör det. Man skriver helt enkelt in <BR> där man vill ha radmatningen. Skriver man det två gånger blir det nytt stycke.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Herveaux
9/7/20, 6:24 PM
#16

#15: Ditt inlägg hade nästan lite kuslig tajming. Jag postade precis ett inlägg som visade sig vara i behov av just den formateringen. Tack, du är en ängel!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Carmarino
9/7/20, 6:27 PM
#17

#16: Roligt att kunna vara till hjälp. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: