* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikett: fel-och-buggar
Läst 157 ggr
Carmarino
1

Skärmanpassningen fungerar inte för Meddelanden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

När man går in på Meddelanden för att läsa ett PM så anpassar inte sidan sig efter skärmstorleken. Dessutom verkar det inte fungera att bifoga stora bilder heller. Så här såg det ut när Niklas skickade ut meddelandet om Dolda sajter.

Det framgår inte av bilderna, men bilden var jättestor, och det gick inte att se den i sin helhet. Kolumnen där meddelandet stod var lika bred som halva skärmen ungefär.

Har märkt när jag läser PM på mobilen att man måste zooma ut väldigt mycket för att kunna se hela texten, men då blir den så liten att den är svår att läsa.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2020-09-13 18:40 av Carmarino
johan
2

Fixat.

Mvh // Johan

Tarotstollan
1

Jag fattar inte detta riktigt.
Har det gått ut ett massmedelande till alla värdar och Medarbetare idag?
Borde då inte jag fått någon markör om det?

Hade jag inte gått in och läst här på Support, så hade jag inte sett detta.
Nu fick jag klicka mig in på mina meddelanden och såg då att texten fanns där men det kunde ju dröjt länge innan jag gått in och kollat där, eftersom det inte fanns något märke, siffra (eller vad det nu skall vara)att jag hade ett meddelande!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
1

#2: Av någon anledning så ligger inte aviseringen om nya PM kvar särskilt länge. Har råkat ut för det flera gånger. Förhoppningsvis rättar det till sig så småningom.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
0

#1: Det ser bra ut i just det meddelandet. I övriga PM så får jag fortfarande zooma för att se hela texten - eller scrolla sidledes - på mobilen.

[VSK]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lånar tråden då jag tror jag hamnar rätt.

Ikväll när jag skrev pm så fick jag extremt bred bild. Jag uppdaterade sidan flera ggr men samma sak. Först när jag lyckades ta mig till annan sajt släppte buggen. Skärmdumpen är gjort 20:54 ikväll så nån minut före är den aktuella tiden för buggen. Har aldrig sett detta förut men tänkte att jag ändå kunde visa.

Windows 10 64 bit v2004 (19041.508)
Vivaldi webbläsare 3.3.2022.47 (Stable channel) (64 bitar)
Svenskt språk.
4K (UHD) upplösning men fick ändå skrolla i sidled.

Cireea
0

Jag fick aldrig det där meddelandet…? Kollade mina PM men har inte fått det?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Sabah
0

#5: Kan det vara pga länken? Johan svarar mig när jag fick för breda PM https://support.ifokus.se/discussion/1484312/anpassning

Jag använder telefonen så det kanske är en annan sak?

💖🧡💛💚💙💜

johan
1

#5: Garanterat på grund av länken.

Mvh // Johan

[VSK]
0

Att det var så enkelt. Tänkte per automatik att det skulle bli radbyte när bredden va fylld.

Tack för svar.

johan
1

#9: Ja, det gör den också. Kan inte svara på varför din länk inte gör det. Antingen så har du en webbläsare med dåligt stöd för CSS, eller så har jag lagat sönder något, för jag vet att jag fixat precis det där i Meddelanden för ett tag sedan.

Mvh // Johan

[VSK]
0

#10:

Är det inte serverns programvara som skall sköta automatiskt radbyte?
CSS-funktionen i webbläsaren är ju mera "visa som" eller vad man ska säga. Blockar jag funktionen CSS i webbläsaren så blir det ju bara mer som nåt "standardgränssnitt"?

För mig är det här inte så livsviktigt direkt utan jag tänkte mest bara på att hojta till (alla har ju inte UHD eller högre).

johan
1

#11: CSS är vad webbläsare använder för att presentera innehåll på det sätt designern bestämt.

Men precis som med det mesta så utvecklas det helt tiden så alla webbläsare kan inte lika mycket.

Men det kan vara så att min fix slutat funka när jag uppdaterade utseendet på meddelanden.

Men du ska absolut inte stänga av css i din webbläsare.

Mvh // Johan

[VSK]
0

#12:

Tror du missförstod mig.

Jag sa bara vad som sker om man stänger av CSS i webbläsaren. Min fråga gällde om det inte är serverns programvara som skall avgöra när det skall ske automatiskt radbyte. Jag förstår att stilarna måste passa server-webbläsare.

Vivaldi bygger på Chromium precis som Chrome gör så jag tror inte det är nåt knas där iaf, för då borde jag ha sett detta på flertalet andra sajter.

Jag tror mer på din fix.

Kan hojta till om jag skulle märka av detta fler ggr.

johan
1

Det finns ingen server-webbläsare. CSS körs alltid i webbläsaren på klient-sidan.

Om din webbläsare är baserad på Chromium så borde den ha rätt stöd för CSS, ja.

Mvh // Johan

johan
1

Funkar i det bättre nu med långa länkar i PM?

Mvh // Johan

[VSK]
0

#15:

Japp nu är problemet fixat.

Snyggt jobbat och trevlig helg.

Kan säga nu med lite kött på benen att motparten i pm oxå fick widescreen (bra att veta kanske om det felar nån annan gång nån annanstans).