Förtydligande om korten i flödet
Börjar bli så många trådar om korten i flödet nu, så nu gör jag ett här som försöker förklara hur det funkar:
När blir kort lästa?
- Kort blir lästa när du klickar på dom
- Kort blir OCKSÅ läst om du på andra sätt läser t ex inlägget dom länkar till, t ex via klick i inläggslistan, scrolla vidare på sidan för att komma till nästa tråd
Hur uppdateras flödet?
När du besöker en sajt så visas först flödet som det såg ut sist du var på den sajten, sedan hämtas ny data från servern och uppdaterar flödet.
T ex säg att du är på Support och har tre olästa kort från sajt A, B och C. Du klickar på kortet och kommer till sajt A. Nu kommer flödet se ut som när du sist besökte sajt A under tiden det mest aktuella flödet hämtas från servern. När det hämtats klart kommer du förmodligen ha 2 olästa kort kvar, nämligen dom från sajt B och C.
Nu klickar du på korten från sajt B. Då kommer flödet initialt visa hur flödet såg ut när du sist besökt sajt B under tiden flödet uppdateras och sedan har du bara kortet från sajt C kvar.
När uppdateras flödet?
Flödet uppdateras när du först besöker en sajt och sedan när det händer saker som är relevant för dig, t ex nytt inlägg på en favoritsajt, nya kommentarer, gilla-markeringar, personliga meddelanden, Medaljer.
Är flödet perfekt?
Nej, det finns helt klart saker som kan förbättras med flödet. Men det är en knepig balansgång mellan att behöva vänta på nya data och inte kunna visa något alls, att hämta data oftare än servern klarar av och att det man ser alltid är 100 % uppdaterat i realtid.
En teknisk begränsning som jag tror är ett av skälen att ni blir förvirrade är att man bara kan "cacha" saker per sajt, så vi kan inte lagra en version av flödet som gäller för alla sajter, utan alla sajter måste lagra sin egen version av flödet.
Men det som lagras på servern är allt "sanningen" och det som visas när flödet uppdaterats.
Mvh // Johan
Fast korten försvinner även om man inte ens varit inne på sajten. Fick upp ett kort om ett inlägg på Mina foton när jag startade iFokus nu. Det är puts väck nu, och jag har inte besökt sajten än.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1: Kortet kom tillbaka när jag gick in på Mina foton, men det är ju ingen vits med att få det när jag väl är där. Då ser jag ju redan vilka olästa inlägg det finns.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck