Vad gör jag för fel? Markdown - kolumner
Nedan har jag försökt skapa en markdowntabell i tre kolumner med en bild till vänster. Mellantabellen har jag för att skapa ett avstånd mellan bilden och texten (kan dock inte reglera avståndet). Tabellen till höger innehåller texten.
Vad gör jag för fel? Ju mer text som finns desto mindre blir bilden!? Vill ha samma storlek på bilden oavsett hur mycket text det är. Går detta att lösa?
![]() |
En dag sa hennes mor till henne ”Kom Rödluvan, här är en bit av den nybakade kakan och en flaska vin. Tag med dem till din mormor, hon är lite sjuk och det skulle göra henne gott. Gå innan det blir för varmt. Gå försiktigt och lämna inte vägen, för då kan du ramla och slå sönder flaskan. |
Markdown kod:
||||
| :--- | :----------: | :----- |
|||Text|
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
#0: Såvitt jag vet kan du inte sätta storlek på bilder i Markdown. Inte heller ha tomma kolumner för att skapa ett avstånd.
Större bild bör du kunna få med en bild som är större. Den du valt är liten.
Det är kanske inte en tabell som är bäst för det du vill göra.
| Det var just ingenting särdeles märkvärdigt häruti; ej heller föreföll det Alice såsom mycket besynnerligt, när hon hörde kaninen säga för sig själv: ”Bevare mig väl! jag kommer för sent!” |
#1: Tack för svar! Kan kanske åstadkomma det jag eftersöker med hjälp av vanlig html-kod. Risken är förstås att en html-tabell inte följer med på ett bra sätt när skärmens storlek förändras. 😕
……………………………………
Låter knepigt, just på grund av responsiviteten, om bilden alltid ska ha samma storlek.
#3: Ja, jag får nog släppa de där intentionerna… 😊
……………………………………