* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettavatarer
Läst 449 ggr
Sabah
1

Ingen egen bild, olika avatarer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lagt märke till att det blir olika om man inte har någon egen bild som Avatar. För en del blir det första bokstaven och en del får en siluett-bild. Varför blir det olika?

💖🧡💛💚💙💜

Sabah
0

Av de jag har tittat på verkar det vara så att de konton som är skapade efter den stora uppdateringen i höst får första bokstaven som Avatar om de inte har egen bild och de konton som fanns innan dess har en siluett-bild om de inte har egen bild. Förstår inte varför det skulle vara någon skillnad men så ser det ut.

(inget viktigt, har bara noterat att det inte är enhetligt)

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-02-06 15:13 av Sabah
johan
0

Skulle tro att det ena är när man inte har laddat upp någon Avatar alls och det andra är att det är en Avatar sparad, men den går inte att ladda.

Mvh // Johan

annia1
1

Johan #2 sabah är nog rätt ute. Kollar man på medlemslistan så är det åtskilliga som har siluettbilden.

När man reggade sig i förra så var det en siluettbild man fick som Avatar och hade om man inte laddade upp egen. I nya så får man bokstav som Avatar.

Skulle det vara som du skriver att det är en som inte går att ladda då har ni i så fall stora problem med avatarer.

Min gissning att vissa fortfarande har den gamla siluettbilden är just för att det faktiskt är en bild, men den är ju ditlagd av er. Nu har jag bara kikat på några. Jag har xx:at nicket, men som det ser ut så står det lika på alla siluettbilder om man granskar dom.

Blev bilder av koderna så tagit en skärmdump på koderna och lägger in så ser du skillnaden.

XXXXXX

På de nya så står det kortare.
A

.

• Redigerat 2021-02-08 01:32 av annia1
[[eskils_]]
0

Hur gör man för att ta bort avatarbilden, eller byta till en annan? Hittar ingen info om detta.

Under Inställningar > Avatar finns inget val för att ta bort bilden.

Herveaux
0

#4: Du laddar upp en ny Avatar genom att klicka på 'Välj fil(er)' intill din nuvarande avatar-bild inne på Inställningar, under Avatar.

Jag tror inte man kan ta bort sin Avatar helt, utan bara välja att ladda upp en ny.

// Harley

• Redigerat 2021-07-21 12:17 av Herveaux
Sabah
0

#4: Det har du rätt i, det verkar inte som att det går att ta bort bilden för avataren. Lite dumt kanske om man inte vill ha någon. Herveaux hann svara medan jag skriver.. Byta bild går! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

[[eskils_]]
1

#5 och #6 Tack för svar! 😊

Trodde att man kunde ta bort bilden medan man funderade ut vilken man skulle byta till, men det går visst inte.

När jag klickar på "Välj fil(er)" kommer jag bara till samma ställe där jag hämtade nuvarande avataren. Men om man vill hämta en ny bild från ett annat ställe, hur gör man då?

Sabah
0

Är bilden i din dator/telefon men i en annan mapp eller app menar du? Du borde få upp någon valmöjlighet.. Jag har aldrig bytt bild och kan inte på rak arm säga hur det ser ut. Någon annan kanske vet! 🙂

Går bilden att flytta dit där du kommer åt den tro?

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-07-21 13:12 av Sabah
[[eskils_]]
0

#8: Har för mig att någon av iFokus-killarna har skrivit att det finns ställe(n) på internet där man kan hämta fina gratisbilder, som får användas utan särskilt tillstånd. Minns ej vad det hette och vet ej hur man får in en sådan som Avatar.

(Har haft den nuvarande bilden i ca 10 år…)

Sabah
0

Ah, jag förstår! Pixabay är en sådan sida, finns fler också. Då laddar man ner bilden till sin dator/telefon först, sedan kan du ladda upp den som Avatar.

Det kan ju vara trevligt att byta bild någon gång! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-07-21 14:43 av Sabah
Karmatarerskanise
0

#9: Du kan bara ladda upp bilder från din dator/mobil.

[[eskils_]]
1

#10 och #11 Aha, tack för svar. Får kolla där… 🙂

[[eskils_]]
0

#10: Nu har jag hittat ett par bilder i Pixabay, och sparat dem i min dator.
Men de är i Chrome HTML Document och det fungerar inte för iFokus tydligen.
Någon som vet hur man ändrar format (eller vad det heter) till något som funkar?

Sabah
1

#13: Där måste jag lägga mig! Mina kunskaper brister i ämnet men jag har sett att en del använder bilder från Pixabay i inlägg, vet inte om det skiljer mellan inlägg och avatarer dock, hoppas någon med kunskap kan hjälpa dig! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-07-24 07:47 av Sabah
johan
0

#13: Du har sparat sidan, inte bilden. Du måste spara bilden.

Enklast är att högerklicka och välja Spara bild.

Mvh // Johan

[[eskils_]]
0

#15: Tack, men det har jag gjort. Högerklickade i bilden, sparade i datorn. Då står det "Microsoft Edge HTML Document 30 kB".
(Jag ändrade Öppna med från Chrome till Edge.)

Man ska väl inte behöva logga in, bli medlem i Pixabay el dyl först?

• Redigerat 2021-07-24 13:06 av [[eskils_]]
johan
0

#16: Kör inte Windows, men det brukar finnas två val. Ett för att sparan sidan (vilket du valt) och ett för att spara endast bilden.

Men det kan också vara så att det du högerklickar på faktiskt inte är bilden. Det kan ligga något genomskinligt över bilden för att försvåra för dig att sno deras bilder.

Mvh // Johan

Carmarino
0

#13: På Pixabay finns en knapp för att ladda ner bilden. Du måste klicka på bilden så att du får upp enbart den du vill ha. Till höger om bilden finns en grön knapp med texten Gratis nedladdning. Klickar du på den får du upp fyra olika storlekar på bilden som du sedan kan ladda ner genom att klicka på knappen Ladda ner. Du måste sedan gå igenom "captcha" för att kunna ladda ner bilden om du inte är registrerad användare.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2021-07-24 14:02 av Carmarino
[[eskils_]]
0

#17: Tack för svar.
Jag klickade på Spara bild som… som du visar, men det blev samma resultat som förut, dvs HTML Document. Då tog jag Öppna länk i ny flik och därefter Spara bild som…. Samma resultat.

Att Pixabay skulle vilja försvåra för folk att sno deras bilder låter konstigt, med tanke på att det var en av er iFokuskillar (minns ej vem) som rekommenderade Pixabay som källa till gratisbilder. Om jag minns rätt. Kanske minns fel, skyller i så fall på värmen. 😄

Pyttelite
0

#19: Om du följer tipset i #18 från Carmarino funkar det säkert.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-07-24 18:35 av Pyttelite
Carmarino
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

#19: Du ska inte högerklicka och välja spara bild.

Bild 1: När du sökt efter bilder, klicka på den bild du vill ha.
Bild 2: Bilden öppnas i samma fönster. Till höger finns den gröna knappen Gratis nedladdning. Klicka på den och på Ladda ner (ny grön knapp).
Bild 3: Bocka i "Jag är inte en robot".
Bild 4: Välj de rutor som anges (varierar, så det är inte säkert det blir skorstenar).
Bild 5: Klicka på den gröna "Ladda ner"-knappen.
Bild 6: Välj var du vill spara bilden på datorn.
Klart!

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
1

#18: Nu har jag gjort så och det funkar. Tack Carmarino för tips! 👍😀
Måste bara bestämma vilken av de nedladdade jpg-bilderna jag ska välja…

Edit. Valde små vita blommor den här gången. 🌼🌼🌼

• Redigerat 2021-07-24 18:52 av [[eskils_]]
Niklas
1

#6: Om man har lagt upp en bild och ångrar sig går det att lägga upp en annan bild i stället. Jag tycker att i stort sett vilken bild som helst är bättre än ingen bild.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sabah
0

#23: Jag personligen tycker också att det är trevligt med en bild, det verkar dock vara många som inte har någon bild så ett alternativ att kunna ta bort sin bild och endast ha den anonyma siluett-bilden kanske skulle uppskattas av en del, en tanke men inget jag kan förankra i något. Nu var det ju att byta bild eskils ville så inget problem i dagsläget! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Niklas
2

#24: Den som vill ha en bild, men inte av sig själv, kan hämta en på This Person Does Not Exist. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

This Person Does Not Exist
Sabah
0

#25: Bra tips! 😃 Förövrigt fantastiskt, kikade förut någon gång, om det kanske var du som hade länkat då också, det ser ju verkligen ut som ett foto av en riktig person! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-08-06 12:50 av Sabah