* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikett: fel-och-buggar
Läst 132 ggr
Pyttelite
0

Problem med att kopiera in länkar i innehållsfönstret

När jag kopierar in länkar i innehållsfönstret dupliceras dom.

Som t ex här:

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/epstein-filerna-delas-med-kongressen/https://www.expressen.se/nyheter/varlden/epstein-filerna-delas-med-kongressen/

Det blir ingen duplicering om jag kopierar in länken i tex ett mejl.

Jag får heller inte länken presenterat efter inslaget t ex här:

https://miljo.ifokus.se/discussion/1615838/-dagens-pippi-1--vilka-faglar-horde-du-idag #52

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

404 - Sidan kunde inte hittas
  • Redigerat 2025-08-18 23:23 av Pyttelite
johan
0

Gäller detta om du använder Microsoft Edge på en mobiltelefon/surfplatta, t ex iPhone eller iPad?

Mvh // Johan

• Redigerat 2025-08-18 23:34 av johan
johan
0

Jag har samma problem i Edge.

Från början gick det inte att kopiera länkar alls i Edge, när dom var kopierade från Edge eller iOS Delnings-dialog.

Nu är det problem med att det blir dubbelt. Jobbar på att fixa det.

Under tiden så fungerar det som det ska i Safari, så vitt jag kan se.
Vad jag ibland gör i Edge, är att kryssa i "Infoga video", klistra in länken där, klippa ut den, och sedan klistra in i skriv-rutan.

Det är knepigt att felsöka, eftersom det enbart uppstår på en riktig enhet, så jag kan inte testa på datorn eller ens i en simulator.

Vet inte varför Edge beter sig annorlunda än Safari ännu.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

Jag använder iPhone och Safari eller när jag gör sökningar då hamnar jag automatiskt i Googles Chrome.

[Undertaker]
0

#2: Oj, jag har enbart problemet med safari (iOS, iPhone) men inte med edge (windows 11 OS).

Pyttelite
0

#4: Ja det är lustigt när en programmerare hänvisar till att felet bara är kopplat till min enhet 😊

Det är problem med uppdatering av rubriker oxå men jag utgår ifrån att synkproblemet har med mina fingrar att göra.

johan
1

#5: Eftersom jag antar att det är jag som är ”en programmerare”, så undrar programmeraren när den antytt att det enbart är din enhet?

Mvh // Johan

• Redigerat 2025-08-26 08:29 av johan
[Undertaker]
0

#6:

Det är knepigt att felsöka, eftersom det enbart uppstår på en riktig enhet, så jag kan inte testa på datorn eller ens i en simulator.

Tror detta missuppfattades. Du menar att du enbart har en enhet du kan testa med, inte att det enbart är Pyttelite.

johan
1

#7: Ja det är närmare vad jag menade.

Här är den lite löngre och mer tekniskt detaljerade förklaringen:

Felet uppstår bara på en riktig iPhone/ipad. Det gör att jag aldrig kan få felet när jag testar koden lokalt på min dator medan jag jobbar. Vanligtvis använder man en simulator på datorn för att testa mobila lösningar lokalt, men i den fungerar det som det ska i Safari. I simulatorn kan man heller inte installera appar, så att testa Edge går inte där.

En riktig iPhone kan inte surfa in på min dator och köra koden där.

En riktig iPhone kan heller inte visa vad koden loggar ut till felsökningsverktyg man har tillgång till på datorn.

Det gör att jag måste gissa mig till en lösning, driftsätta koden (vilket för ett iFokus tillfälligt är otillgängligt och tar ett par minuter), och sedan testa på iPhone igen.

Detta för att det är svårt och tidsödande att testa. Och ganska stressande eftersom iFokus också är nere en kort stund varje nytt försök.

Mvh // Johan

• Redigerat 2025-08-26 10:43 av johan
Pyttelite
0

Jag vet inte om du läser ditt egna svar men när jag jobbade med felsökning var det första steget att se om felet kan återupprepas.

Till det behövs ingen simulator eller emulator utan bara en iPhone.

Du skriver ovan dessutom att jag inte kan ha problemet eftersom det endast uppstår i edge osv.

I våras gick ni ut med att iFokus var det svenska alternativet både till X och FB.

Jag tror att det är fler än jag som mer eller mindre uteslutande använder sina mobiler för att surfa på sociala mediaplattformar så det kan ju isåfall vara bra om ni skriver vilka begränsningar det finns om man vill vara aktiv på iFokus.

Jag använder uteslutande en iPhone och medföljande webbläsare, Safari.

• Redigerat 2025-08-30 09:40 av Pyttelite
johan
1

Wow. Tack för lektionen I felsökning. Efter att jobbat som webbutvecklare i nästan 30 år är det verkligen användbart. Förstår inte hur jag klarat mig utan dina otroliga råd och din vishet i alla år.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#10: Det bjuder jag på - men problemet kvarstår och jag utgår ifrån att det fortfarande är ett problem som ägs av användare dvs din rekommendation är att antingen gå över till fast dator eller android för det är så krångligt att felsöka eller för den skull även upprepa.

• Redigerat 2025-08-30 11:14 av Pyttelite
johan
0

Nu kan inte jag återskapa felet längre iaf, varken i Safari eller Edge. Så förhoppningsvis funkar det nu.

Mvh // Johan