Regler för sajtvärd och medarbetare
Jag hittar ingen uppgift om hur länge en Sajtvärd kan vara borta från sin sajt.
Om det då inte ens finns uppgifter om medarbetaren, hur gör man då om man vill ha kontakt med någon ansvarig på sajten.
På den sajt det gäller har sajtvärden inte varit inloggad på mer än en månad (senast 24/2 2011) och medhjälparen har ingen statistik.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Emo- jag vet inte om det finns nån gräns på det sättet. Saker kan ju hända i ens liv så man måste vara borta. Men tyvärr gör det också problematiskt när man behöver få tag i någon ansvarig. Så har inget svar till dig. Om du inte kanske komma underfund med om det finns någon medlem på den sajten som kanske har privat kontakt med värden och den kanske kan kontakta värden.
Gissar att du skrev fel datum. Sen är det så nu i nya är så datumen inte rättvisande för jag tror alla fått datumet 4/3 som senaste online.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag kollade datum flera gånger och det var innan den nya versionen "rörde till mycket"
I dag är senaste inloggning ändrad till 5/3 2011. I den förra versionen stod 24/2 2011
Inte så viktigt, men jag tycker det är konstigt när det ser ut som om ingen tar hand om sajten.
Det är väl att jag hittar runt här, så jag får förklaring på varför ett PM till sajtvärden inte besvaras. Det var anledningen till att jag kollade datum när han senast var inloggad och när jag sen inte kunde se när den enda medhjälparen hade varit inne, så tyckte jag det blev en lämplig fråga på *SUPPORT*
Klart att man kan vara borta, men då är det bra om någon annan kan ta hand om en del under tiden. Så fungerar det när det fungerar som det borde.
Emo
(bindestrecket efter mitt namn finns där för att iFokus vill ha minst 4 tecken i namnet och mitt namn har bara 3 bokstäver)
Emo att jag reagerade på ditt datum är för att idag är det 11 dagar sen. Så jag utgick från att du menade januri. Eller så har du gjort en sån där tankevurpa som jag gör emellanåt.
När det gäller onlinestatus idagens läge. Vad jag vet så fick alla samma datum vid flytten. Tror alla fick 4/3 så har den datumet 5/3 så borde den varit inloggad igår. Men jag ska inte säga säkert. Inte hunnit lära mig det än hur onlinestatusen ser ut och om den funkar på det vis som den gjorde förut.
Så ser det ut som värden inte tar hand om sajten så beror det nog på annat. Men var den online 24/2 och sen den igår så ska den ju åtminstone vara aktiv på iFokus.
Tack ANNIA. Det verkar som om han kommit tillbaka. Enligt nyaste statistikuppgiften, så har han varit inloggad i dag.
Det var bara ett svar på välkomsthälsningen, där jag tackade för det och föreslog en presentationsavdelning på sajten. Det har flera och för min del, med mitt namn, så vill jag gärna presentera mig, där det går, men vill han inte svara mig, så är där ju inget att göra åt det. Nu vet jag att det inte beror på att han inte är inloggad. Det trodde jag, när statistiken visade att han inte varit inloggad sen 24/2.
På SpråkiFokus finns en avdelning: "Medlemmar presenterar sig" och där finns detta: http://sprak.ifokus.se/discussions/4d713da8b9cb4622270541f4-#4d712507b9cb462141048388-1
Nu vet jag inte om jag kanske missförstår dig. Men skrev du ett pm före flytten så kanske skriva ett till. För dom pm som man skickade före har tydligen blivit markerade som lästa så har han varit borta ett tag så kanske den missar att den har olästa pm.
ANNIA. det ska jag göra nu och bifoga länken till SpråkiFokus.
Tack.
Nu har jag skrivit ett nytt PM.
Hoppas på svar :-)
Hoppas jag också. 
2024 Vilka krav ställer iFokus ledning på nya sajtvärdar, och vad kan man som medlem på en sajt "begära" av en ny Sajtvärd? Frågar på förekommen anledning efter att en Sajtvärd tillträtt för en liten men förhållandevis aktiv sajt efter att bara ha presterat en inloggning och ett inlägg och sedan försvunnit utan vidare programförklaring eller presentation, eller ens visat sin närvaro genom att logga in. I väntan på vad som väntar ligger nu den aktuella sajten för fäfot.
Kanske borde det i samband med att det presenteras vilka sajter som saknar admin/medis upplyses om vad som kan förväntas när man påtager sig ansvaret för en sajt?
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2024-04-29 10:48 av Fornöga
#10: Jag såg det oxå och antog att det var en kameleont dvs ngn kändis som haft konto tidigare.
Annars är det ju inte helt ovanligt att skapa nya nick när man tröttnat eller vill förnya sig.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#11 Vet inget om den tillträdande värden i det här fallet, mer än att det enligt nicknamnet och det enda inlägget förefaller vara någon med särintresse inom ämnet.
Frågeställningen från min sida är dock vad som gäller generellt, och att det kanske borde finnas lite mer eftertänksamhet innan en sajt utlyses som "ledig".
(Heder i sammanhanget åt Draken, som av pliktkänsla inte släpper ifrån sig en (annan) sajt som hon egentligen inte vill administrera men heller inte vill släppa utan att känna att den kommer i seriösa händer.)
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2024-05-01 17:37 av Fornöga
#12: Generellt gäller det väl som vanligt att man som värd är juridisk ansvarig för sajten och har egentligen inte någon koppling till hur länge man varit aktiv på iFokus.
Med tiden ger det sig om det är något olagligt på gång - oavsett är det väl bättre att ha en värd än inte någon alls fast det tycker kanske inte du?
- Redigerat 2024-05-01 17:39 av Pyttelite
#13 Jag har egentligen ingen annan åsikt om rollen som admin än att det kanske borde höra till att man känner av stämningen på en sajt och förutsättningarna för att hålla den igång innan man tar sig an den.
Sajter som ligger öde har inget att förlora om en ny admin tillträder, men finns det sajter som är välfungerande med aktiva medlemmar som håller sig inom iFokus gemensamma regler så är det inte säkert att en helt ny admin har något att tillföra. Förklarar man sina intentioner med sitt administratörsskap så slipper medlemmarna vara i ovisshet om vad som är att vänta. Loggar man inte ens in sig så kanske inte intresset för att vara admin varit så genomtänkt? 🤔
#14: Fast du har ju ingen aning om det är ett nytt nick för en gammal medlem och sedan är det väl upp till var och en att styra över den egna sajtens frekvens eller ska vi som är värdar alltid rösta om lämplighet menar du?
#16: Varför får man inte diskutera regler för värdskap här - det berör väl lika mycket intresserade potentiella värdar som de som är värdar?
De som är r intresserade av ett värdskap får inte tillgång till värdsajten inte ens Medarbetare.
#15 Eftersom jag varit medlem och tidigare medis på den aktuella sajten från scratch så känner jag till vilka som deltagit tidigare, men det är inte det som är den springande punkten i resonemanget. Oavsett om man varit med tidigare eller "kommer utifrån" borde det ju gå att skriva en presentation av sig själv eller sajten.
#16 Då jag inte har tillgång till värdsajten ställde jag som medlem en allmän fråga i en befintlig tråd. Jag hade ingen avsikt att föra någon längre diskussion och avslutar här. Frågeställningen kvarstår dock.
- Redigerat 2024-05-01 18:46 av Fornöga
#17: Från Om sajten:
Diskussioner om funktioner som vanliga medlemmar inte kommer åt, exempelvis gällande sajtadministration, ska föras på iFokus IFOKUS och inte på den här sajten.
#16: Och hur får man tillgång till den som vanlig medlem?
#20: Man får endast tillgång till de siterna om man är värd på iFokus.
- Redigerat 2024-05-01 21:02 av Draken