* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettfel-och-buggar
Läst 2900 ggr
Fridaybrew
4

Suck Ifokus! Byta lösenord

Har fått mail om det …

why?

Onödigt att forcera fram det, däremot kan man upplysa om lämplighetena att kontinuerligt byta.

/Fridaybrew

Niklas
0

#0: Vad stod det i det mailet?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Fridaybrew
3

Hej!

Här är ditt nya iFokus-lösenord. Du kan när som helst ändra lösenordet genom att logga in på iFokus och gå till "Mina inställningar / Lösenord".

Användarnamn: Fridaybrew
Nytt lösenord: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Vänliga hälsningar,
Vi på iFokus

avsändare:

noreply@ifokus.se

/Fridaybrew

Niklas
0

Då har någon skrivit in din e-postadress eller ditt användarnamn i lösenordspåminnelsen.

Fridaybrew
3

Ok, iom att inga andra har fått mailet så är det isolerat till mig =)

Då är orsaken troligen helt annan.

Misstänker att något pucko inte kan avtyda humorn i denna tråden:

http://pudel.ifokus.se/discussions/4f19501ad4ebea759e000bf8-hur-sakert-losenord-har-du

För mailet skickade ut från iFokus 4 minuter efter mitt första inlägg där.

Jäkla tomtar!

/Fridaybrew

Fridaybrew
3

#3 jupp skrev #4 samtidigt =)

Anledningen för det felaktiga riktade mot iFokus var att det är lösenordsbytar dagen (nu snart?). så jag drog felaktiga slutsatser lol

/Fridaybrew

Niklas
1

Okej.

Amandla
4

Men jösses, var det verkligen någon som tog det där på allvar?? Hur korkad kan man vara… ?

Erik
6

#7 - Låter som om någon tog skämtet ett steg längre, snarare än att det togs på allvar? Min tolkning i.a.f. ;)

-- erik

Fridaybrew
3

Ja den som vet det lär va du som har åtkomst till ip loggen eller hur.

Samt att det är en olaglig handling att försöka ta sig in på annans konton.

/Fridaybrew

Erik
4

#9 - Att återställa lösenord är väl knappast att försöka ta sig in på annans konto? Närmast tvärtom, skulle jag säga - de genererade lösenorden är som regel långt mer svårknäckta än de lösenord användare väljer själva. Vill de ta sig in är det sista man ska göra att återställa lösenordet. Om de inte har tillgång till din mail, i alla fall.

-- erik

Fridaybrew
4

Du bör rimligen kunna se vad för ip nr som troligen testat att logga in på mitt konto kring kl 1239 idag eller hur.

Har dom ens försökt en enda gång så är det faktiskt försök till dataintrång som är olagligt.

Att återställa någon annans konto var datainspektionen inte speciellt glada över senast jag var i kontakt med dom om ämnet.

Nog om det kolla loggen bara helt enkelt. Oavsett olämpligt att du ser potentiellt lagbrott som ett skämt. Förväntar mig mer av sajten faktiskt.

/Fridaybrew

Stephanie
9

#11 Det är inget lagbrott att klicka på "glömt ditt lösenord" för en annan användare. Som Erik säger så förstör man ju bara ännu mer för sig själv om det är så att man faktiskt vill komma åt kontot. Så länge det inte är någon som redan hackat din mail vill säga, men då ligger problemet där snarare.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Fridaybrew
3

Erik jag vill ha ip loggen för mitt konto skickat till mig tack i pm eller mail. Blir billigare för alla om du kunde skicka den så slipper man slösa med statens resurser på en polisanmälan. tack!

#13 + alla som klikade på "bra inlägg".

Jag har inte sagt att det("glömt ditt lösenord") är ett lagbrott uttryckligen eller hur. Läs om läs rätt.

Dock kan man fortfarande argumentera för att det de facto är det.:

"Enligt riksdagens beslut1 föreskrivs att 4 kap. 9 c § brottsbalken skall ha
följande lydelse.
4 kap.
9 c §2 Den som i annat fall än som sägs i 8 och 9 §§ olovligen bereder sig
tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling eller
olovligen ändrar, utplånar, blockerar eller i register för in en sådan uppgift
döms för dataintrång till böter eller fängelse i högst två år. Detsamma gäller
den som olovligen genom någon annan liknande åtgärd allvarligt stör eller
hindrar användningen av en sådan uppgift."

http://62.95.69.3/SFSdoc/07/070213.PDF

Det är beklagligt att flera av er ej ser allvarligheten i det hela, samt att ni förminskar en annan användares problem.

Då ingen av er har vetskap om vad som skett då erik ej har återkommit med info om någon försökte med att logga in på kontot eller ej. Att sedan så många känner för att klicka på "bra inlägg" på de inläggen de valt att klicka på är förbluffande, och visar mer på bristande kunskap och empati.

Tänk efter innan ni spottar ur er ej genomtänkta kommentarer, vad har hänt?

1 Jag skrev ut ett skrattretande lösenord i en tråd på skoj, det var trots allt lösenordbytardagen.

2 inom 4 minuter senare har någon klickat glömt lösenord på mitt konto.

Vad är brukligt? att man klickar på "glömt lösenord" det första man gör eller testar man ett par gånger innan? Såklart kan vi anta att individen har försökt med det löjliga lösenordet från tråden. LAGBROTT Vilket ni här inte verkar förstå.

3 Den enda som kan se vad som egentligen har hänt är Erik som rimligtvis sitter med loggar och bör snabbt kunna se svart på vitt vad faktiskt har hänt. Så slipper jag ni alla att spekulera om ett lösenord testades eller inte innan "glömt lösen" klickades.

4 Även om inget lösen inte testades kan man argumentera för att klicka på annans användares "glömt lösenord" kan klassas som "allvarligt stör eller
hindrar användningen". Då den som klickat på det saknar insikt i huruvida jag har tillgång till min mail eller ej.

5 Jag tänker inte gå in djupare i frågan varför de kan ses allvarligt då jag inte tänker skriva en handbok för troll/sabotage. Att sopa problemet eller denna tråd under mattan är att sakna insikt i hur saker och ting fungerar.

Jag hade ingen avsikt att tjafsa med slumpmässiga användare i denna tråden från start men se vad skoj det nu blev eller hur =)

För de som inte har förstått det vid det här laget:

det är olagligt att försöka ta sig in på annans konto.

Det spelar ingen roll vad för sajt/hemsida kontot berör.

/Fridaybrew

Stephanie
7

Men du, lugn nu. Det är ingen som har kommit åt ditt konto. Enligt mig får du dessutom skylla dig själv eftersom du låtsades skriva ut ditt lösenord - då får du skylla dig själv om nån testar det. Lite sent att komma och gnälla över det nu…

Och är det verkligen olagligt att försöka logga in på någons konto förresten? Är det inte bara olagligt om man lyckas? Har fått för mig att det är nåt sånt…

Fridaybrew
3

Uppsåt googla på det =)

Jag är lugn som en filbunke jag argumenterar för att sajtadministratören samt du och alla som klickade "bra inlägg" ej ser allvarligheten i sakfrågan.

Vill du ha länkar till rättsfall med tex lunarstorm? finns flera fall så det finns redan etablerade prejudikat som just täcker detta.

Äh, du får googla själv och jag rekomenderar er andra att göra det också innan ni gör åtlöje av er själva.

/Fridaybrew

Stephanie
4

Menar du på fullt allvar att det finns rättsfall för folk som testat (men inte lyckats) att logga in på en annan persons konto, alternativt klickat på "glömt lösenord" för en annan användare?

Det har jag mycket svårt att tro…

Fridaybrew
3

Googlade du uppsåt?

Du googlade inget alls eller hur…… läs på!

Ger en liknelse så kanske du börjar förstå förhoppningsvis.  Jag rekomenderar annars en juridkkurs alltid nyttigt.

En brottsling går ej fri bara för att han är inkompetent brottsling och misslyckas eller hur.

Ser framför mig en bankrånare som räcker fram en lapp med "ge mig pengar" och bär huva samtidigt (inga vapen inga hot eller annat) bara lapp o huva. Han misslyckas och kommer till rätten, skulle du argumentera i rätten för att det inte är olagligt?

/Fridaybrew

Stephanie
5

"Vill du ha länkar till rättsfall med tex lunarstorm? finns flera fall så det finns redan etablerade prejudikat som just täcker detta."

Finns det verkligen rättsfall för folk som endast testat att logga in på en annan medlems konto?

Fridaybrew
3

https://lagen.nu/dom/rh/2004:40

Dock tveksam om du förstår vad som står om du inte förstår uppsåt.

Att testa är att försöka! Sen spelar det ingen roll vad brottslingen tänker eller inte tänker göra om och när de lyckas.

Vad är det som är svårt att förstå?

4 kap.

Ponera att de HAR testat med lösenordet 123456 så har de haft uppsåt att komma in på kontot. Mao Uppsåt till dataintrång olagligt. Glasklart!

Nu ponerar vi att de INTE testade innan de tryckte på "glömt lösenord", det som är intressant här är att de som gör det har ingen insikt i hur mycket de försvårar för användaren. Dock har de för avsikt/uppsåt att försvåra/störa vilket även det faller in på paragrafen ovan.

Sen kan man ifrågasätta löjligheten eller ej i detta men lagen är lagen.

Jag tänker inte kommentera det juridiska mer i denna tråden jag rekommenderar google och juridikkurser för att lösa eventuella frågetecken ni har kring detta mer. Eller starta era egna trådar.

/Fridaybrew

Stephanie
6

Ja, jag skrev faktiskt till Erik om att lösenordet ändrades omedelbart. Det var lite allvarligare än jag trodde först. Normalt sett brukar man ju få ett mail där man måste bekräfta att lösenordet ska ändras. Då är det inget att haka upp sig på. Men i det här fallet kan man ändra lösenordet, även om det inte är till något man själv valt eller nåt som man lättare kan klura ut. Det är inte bra alls.

Och jag vet vad uppsåt är för övrigt, jag har inte sagt något om det Glad

Nu läste jag inte allt i länken, men den börjar ju med att beskriva att de varit inne på kontot och ändrat. Jag ifrågasatte rättsfall där en person endast försökt logga in, utan att lyckas.

Niklas
4

Jag tycker att det är bra att lösenordet ändras direkt. Det är det snabbaste sättet att hindra någon från att komma in på sitt konto om man tror att lösenordet har blivit känt.

Fridaybrew
6

Vad sägs om att göra som andra sidor där det står från vilket ip detta har begärts.

Andra sidor har funktioner där de först skickar ut ett mail med ip naturligtvis och frågar stämmer detta vill du byta följ denna länken då kommer man till ett formulär där man fyller i begäran om nytt temporärt lösenord.

På så vis blir det inget extra arbete för användare som mig.

Betänk om ett troll gör ett autoscript där de begär nytt lösenord till samtliga konton. Det är inte speciellt komplicerat att fixa, finns tom redan färdiga verktyg för de som inte kan kod.

/Fridaybrew

LaSadie
2

#14 "_Men du, lugn nu. Det är ingen som har kommit åt ditt konto"
_Så om man får ett mail om att man har "glömt sitt lösenord" och vet att man inte har gjort det… så varför får man mailet och vem är det då som försöker komma åt kontot?

Karmatarerskanise
2

#23 Det kan ju vara så enkelt att någon bara ville jävlas och skickade efter ett nytt lösenord. Det behöver inte innebära att det ligger en masterplan bakom, att någon försöker komma åt kontot.

Fridaybrew
5

Intressant att folk väljer att anmäla mina inlägg =) Moderatorerna kommer plocka in dom igen. Tämligen barnsligt av de som pysslar med det.

Inte förvånad att Hera skulle vakna och försvara siten, right on time *s*

Man behöver inte ha en masterplan för att göra olagliga aktiviteter.

Oavsett omfattas "jävlas" i lagen då den då ändå faller in under allvarligt stör:
4 kap.

Kommer kopiera in denna lagtexten tills folk faktiskt läser den.

/Fridaybrew

Karmatarerskanise
6

#25 Du gör dig själv en stor otjänst genom att ha en så dålig attityd mot oss andra.

Och det är faktiskt pinsamt att du tror att ingen klarar av att läsa en enkel liten text. De flesta här inne har normalbegåvning.

Fridaybrew
5

Varför har då så många som  helt missat vad sakfrågan egentligen rör sig om?

Jag har inte dålig attityd jag har helt sakligt lagt fram argument med stöd av lagtexter och domar från det svenska rättväsendet.

Däremot de som tenderar att mobba mig genom att anmäla inlägg samt klicka bra inlägg på alla utom mig, tja då är det troligen mer så att det är ni som är kvar i sandlådan än jag.

Men visst vi kan köra ett härligt offtopic race om du så önskar men som Sajtvärd bör du veta bättre. Föregå med gott exempel är kanske främmande för dig vad vet jag?

/Fridaybrew

Stephanie
5

Det allvarliga ligger i att personen faktiskt kunde ändra ditt lösenord. Även om personen själv inte kunde se det.

Om någon testade att logga in på ditt konto med det lösenord du angett är inte allvarligt. Man måste välja sina strider…

Stephanie
8

Även om det är lite drastiskt att nån anmält dina inlägg, så börjar du faktiskt bli rätt otrevlig nu…

Stephanie
2

Nu får visst jag också anmälningar på mig här i tråden Tungan ute

Karmatarerskanise
3

#27 Ja, det har framkommit att det stör dig att folk gillar inlägg som du inte gillar, eftersom du kände dig tvungen att kommentera det. Själv känner jag att det inte är något att lägga någon större vikt på. Ja, någon gillar andras inlägg, är det chockerande?

Jag tänker inte citera de kommentarer som är tråkiga, för jag vet att du är mycket medveten om var det hänt.

Om någon försökt komma åt ditt konto är det självklart inte kul. Men logiskt sett så ber man inte om nytt lösenord vid ett sådant tillfälle. Någon ville säkert bara jävlas med dig och ge dig lite mer jobb med att byta tillbaka ditt lösenord. Självklart inget kul detta heller! Tyvärr finns det fjånar som gör saker för att förstöra.

AnneN
3

Har nu ökat antalet anmälningar som krävs på Support så att vi slipper få bortröstade kommentarer helt i onödan här.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaybrew
2

Du kan låsa tråden också när du är i farten.

/Fridaybrew

Alex
6

#32 Tack Anne. Det var jag som sänkte när vi blev väldigt spammade för ett litet tag sen…

Vore trevligt om folk kunde välja att bara anmäla inlägg som bryter mot sajtreglerna och inte bara för att man rent personligt inte tycker om det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst