* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettskriva
Läst 922 ggr
Andina
4

Olika fontstorlekar när jag skriver o postar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag skriver ett inlägg eller en artikel så har jag en storlek på typsnittet. När jag sedan postar inlägget/artikeln så är typsnittet bra mycket större. Det gör att jag inte ser hur det kommer att se ut förrän jag postat.

Det stör mig oerhört att jag ska behöva trixa mig fram genom att posta och sedan editera (Hantera) inlägget om och om igen för att få det att se ut som jag vill ha det.

Särskilt om jag skriver lite längre texter vill jag gärna lägga in en bild e d för att få texten mer lättläst. Men eftersom jag inte ser resultatet förrän jag postat det, så blir det ett evinnerligt pulande, pysslande och trixande innan allt sitter "på rätt plats".

Denna långa utsvävning kan jag också korta ner till:

Snälla, låt texten i rutan där jag skriver vara lika stor, och med samma radavstånd, som den blir när artikeln/inlägget är postat och klart, om möjligt?!

Tack på förhand! Flört

Bifogar bild som exempel

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Bamse 08
0

Sådär har det alltid varit.

Jag tycker inte typsnitten blir bra mycket större. Blir ju typ bara 0,5 större.

What doesn't kill you makes you stronger.

Andina
2

#1 - Jag tror inte det var så, innan vi gick över till "nya ifokus". Men hur som helst…

I bildexemplet ovan så ser man ganska tydlig skillnad på hur mycket utrymme texten tar vid 'inskrivning' respektive 'postat inlägg'.

Det som är störande är att p g a att texten och radavståndet är större i slutresultatet och framför allt när jag lägger in bilder så hamnar bilden eller textrader ofta "fel".
Jag lägger gärna in bilderna "mitt ibland" textraderna, så att de är till höger eller vänster om texten t ex (se 'skuggfiguren' i #0). När det då diffar mellan vad jag ser att jag gör och vad som blir så kan en textrad eller bilden hamna på fel ställe (vid fel stycke t ex) och det börjar "hoppa omkring" när jag försöker justera.

Om jag skriver om bilar och blommor i samma inlägg men i olika stycken så vill jag inte att bilden på bilen ska 'smyga sig' in i blom-stycket… t ex.

Ja, egentligen är det "wysiwyg" jag är ute efter! Skrattande

Och om det är lätt ordnat så ser jag inget hinder för att det görs också! Det underlättar ju bara.

(Det är nog lite av en yrkesskada sedan jag arbetat många år inom den grafiska branschen… ;) )

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

LenaR
1

Bra förslag från Andina!

Jag är också noga med att text och bilder ska hamna på rätt plats, så jag skulle också gärna se att man slipper publicera och gå tillbaka och hantera flera gånger för att allt ska stämma.

Det är egentligen sak samma i inlägg för min del, men i artiklar vill jag att det ska se snyggt och lättöverskådligt ut. Då blir det viktigt att bilder och texter sitter på rätt plats.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.