* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikett: övrigt
Läst 915 ggr
Karmatarerskanise
1

Lägg ut foto på bok?

Hur ligger det till? Får man fotografera framsidan på en bok och lägga ut bilden på nätet, eller bryter man mot lagen då?

Rita-S
3

Det är nåt som heter "fair use" av bilder i vissa sammanhang. Exempelvis att man får visa en screenshot från en film eller fota utsidan på en bok om man skriver resension av den på en blogg eller hemsida och sådan. det gynnar författarn, filmbolaget och så vidare att man ger en resension och att fler folk får ögonen upp för produkten, men jag vet inte hur svenska lagen är i detaljer på den punkten. Detta är inte det samma som att man får ta nån fotografs bilder till använding sådär rakt upp och ner till någon artikel och kalla det "fair use", utan det är i vissa sammanhang som exempelvis resensioner (även av en utställning av bilder, tavlor och annat) som sådan gäller.

Som jag ser det faller att fota framsidan på en bok man äger själv i en sammanhang att berätta och resensera en bok i en artikel på iFokus under "fair use".

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Karmatarerskanise
0

Då borde det vara ok att lägga bild på en bok om dieten som artikeln berättar om

Karmatarerskanise
0

Fast nu blev jag osäker på hur mycket om dieten man får berätta egentligen. Artikeln som en medlem har skrivit berättar i princip hela dieten. Då kommer ju folk inte köpa boken`?

Rita-S
1

Jo jag tycker ju det hamnar under "fair use" ?

Såhär säger wikipedia om Fair use.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Pelle Långlös
0

Som Rita säger så är det okej att fota framsidan av boken för en recension eller artikel. Det får ju andra att vilja köpa denna bok senare.

Tycker inte det är okej att berätta om allt boken (dieten) handlar om för det är som du säger ingen som vill köpa boken om de är intresserade för det finns ju redan med i recensionen/artikeln.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *