Göra det svårare att anmäla inlägg?
Är det möjligt att göra det svårare att anmäla inlägg? Att det måste motiveras på något sätt t ex om det uppfattas som regelbrott, personligt påhopp, olämpligt innehåll osv? (som Facebook)
Hur hanteras ett anmält inlägg? Raderas det automatiskt och administratörer får lägga tillbaka det om de anser det felaktigt med anmälan? Får inläggsskribenten reda på varför inlägget blivit anmält och raderat?
Ett inlägg som får det antal anmälningar som aktuell sajt har ställt in, blir automatiskt borttaget. Sedan kan admin gå in och titta om det är berättigat eller inte.
Den vars inlägg som blir bortröstad av det automatiska systemet får ett meddelande om att dennes inlägg blivit bortröstat. Inte varför. Det vet man ju oftast. Vet man att man inte har brutit mot sajtens Skrivregler så kan man kontakta admin om inlägget inte läggs tillbaka igen.
"Om du anser att inlägget strider mot iFokus Skrivregler, klicka då "Anmäl" nedan." Det är anledningen till varför inlägg bör anmälas. Tycker inte det behövs någon specificering.
#1 Håller helt med dig.
/Maria
Det var flera av mina inlägg som blev anmälda men jag vet inte varför och jag har läst reglerna flera gånger och inte kommit fram till vilken regel jag brutit mot. Sen har visserligen admin/sajtvärdar lagt in dem igen, men det blir ju merjobb för dem.
Går det att utveckla så den som anmäler måste fylla i olika skäl till anmälan t ex
* personligt påhopp
* svordomar eller ohövligt språk
* kraftigt faktafel eller bluff
* hatiskt eller diskriminerande innehåll
* bryter mot Sveriges lag och ordning
* kopierat upphovsskyddat material
* röjer eller antyder annan användares verkliga identitet
* bemött inlägg som bryter mot sajtens Skrivregler genom att själv bryta mot skrivreglerna
* Respekterar inte uppfattningar som avviker från egna
* reklamsyfte eller marknadsföring
#3 Då blev dina inlägg bortröstade utan anledning, alltså bra av ren djävulskhet. Och då spelar det ingen roll om man behöver specificera sin anmälan. Anmäler man bara för att vara elak så tar man första bästa alternativ.
Hur får man då personer att anmäla bara inlägg som bryter mot reglerna? Om jag fattat det rätt så är anmälningarna anonyma precis som "bra inlägg" så det går inte heller att admin kan kontakta de som anmäler i onödan? Är verkligen alla "troll" som anmäler i onödan? Jag är nog naiv och blåögd som tror att det ligger mer bakom.
Det går inte att sålla bort de personer som anmäler inlägg de irriterar sig på. Och nej, alla är inte troll. Däremot omogna som anmäler bara för att de stör sig på en person.
Det ligger ofta inte mer bakom än groll och irritation de gånger som folk väljer att anmäla inlägg som faktiskt inte bryter mot reglerna.
Så tillbaka till frågan i rubriken. Går det att göra det svårare att anmäla ett inlägg?
#7 Det gör det säkert om du menar svårt som i att det ska finnas fler val. Hur svårt det är att göra vet jag inte, och jag har svårt att tänka mig att det kommer prioriteras eftersom det inte kommer stoppa någon från att anmäla på fel grunder. Fler val gör att det tar någon sekund längre = inte speciellt jobbigt. Och gör man det för svårt så tappar man även de riktiga anmälningarna kan jag tänka.
Jag ser inte felanmälningar som ett så stort problem. Vi kan fixa till det ganska bra bakom kulisserna.
Vi kan ställa in antalet anmälningar som krävs.
Frågan om att ta bort anonymiteten har varit uppe på tapeten förr, och om jag inte missminner mig så sågs det inte som ett alternativ eftersom man kanske förlorar en del anmälningar som är berättigade då.
Jag tror inte det är några planer på att ändra om just nu, eftersom vi faktiskt kan justera det ganska bra för oss på sajterna.
Finns det ett maxtak som krävs för att ett inlägg ska tas bort? Alltså som inlägg på just den sajten? Eller kan det vara att det krävs typ 100 anmälningar? Får admin/sajtvärdar reda på inlägg som blivit anmälda men som inte kommit upp i nivån för att raderas?
Nej, det finns inget maxtak.
Man kan ha 350 anmälningar som tak om man vill. Men det är kanske inte att föredra eftersom man då inte får bort de inlägg som verkligen bryter mot reglerna 😉
Vi kan se i trådarna om inlägg fått några anmälningar.
#12 Tack för att du förklarar… Men om nu admin kan se vilka inlägg som blivit anmälda (men inte raderade) så kan ju admin radera de inlägg som bryter mot reglerna eller? Och då kan ju även inläggsskribenten kontaktas och få en förklaring på vilken regel som brutits. Eller är det ett dumt förslag?
Visst kan admin gå in och ta bort inlägg de ser bryter mot reglerna, de flesta gör också så så fort som ser dessa inlägg. De flesta skriver också till aktuell medlem och förklarar varför inlägget tagits bort.
Men blir det mer eller mindre jobb för admin med en högre gräns för radering av anmält inlägg?
Beror på vilken sajt det gäller. Är det en sajt med mycket fulanmälningar kan ett lite högre värde vara bra, och en utan sådana kan ha ett lägre.
Sedan kommer det troll i vågor, alltså regelrätta troll, då är det bra med låga värden så inläggen rötas bort snabbt och lätt.
Hur får blir man av med troll då?
Man stänger av dom.
Hur får man reda på vilka som är troll?
#19 Regelrätta troll ser man direkt. De skriver enbart stötande, mobbande och liknande inlägg och har nästan alltid ett nyskapat konto.
Misstänker man et troll så är det alltid bra att kontakta sajtvärden på sajten så denne blir uppmärksammad.
Det sägs att det inte går att se VEM som anmält ett inlägg men jag har läst MOTSATSEN. Vad gäller? Är det skillnad på admin och andra medlemmar?
Hade det inte varit enklare om skribenten till inlägget hade haft möjlighet att redigera sitt inlägg så att andra medlemmar (inkl admin) inte blev irriterade på det?
Om en medlem inte förstår, är det själ nog att stänga av den på en sajt? Hur hanterar ni då personer med kognitiva svårigheter? Är de inte välkomna på iFokus.se? Om 10 personer förstår men en inte gör det utan tycker att reglerna kan bli tydligare, vem har då fel? Den som vill ha tydligare regler? Den personen är kanske redan utfryst från mycket i samhället. Och iFokus kanske vill spegla det med.
Denna personen som skriver detta påstår att JAG okynnesanmält alla inom admin. Det är flera av mina inlägg i samma tråd som blivit anmälda: 1, 6, 8, 10, 17, 24, 31, 40, 43, 49, 51, 70 och 73. Har mina inlägg blivit anmälda (och borttagna) av hämd?
#23: Eftersom systemet är anonymt går det inte att se varför något har blivit anmält.
23 det får du ta med admin på sajten och inte här!
Alla bara hänvisar till varandra… När jag frågar hur systemet funkar så blir jag hänvisad till supporten och supporten hänvisar mig tillbaka…
Exakt vad är det som är oklart fortfarande? Du har fått så mycket förklaringar nu att jag inte kan förstå att något fortfarande är oklart.
Vem är det som kan utveckla systemet?
Finns det planer på att inlägg som uppfattas som kränkande ska vara otillåtet?
#21 Hade det inte varit enklare om skribenten till inlägget hade haft möjlighet att redigera sitt inlägg så att andra medlemmar (inkl admin) inte blev irriterade på det? Om en medlem inte förstår, är det själ nog att stänga av den på en sajt? Hur hanterar ni då personer med kognitiva svårigheter? Är de inte välkomna på iFokus.se?
Jag hittar inga svar på dessa frågor…
#28 Det är ju frågor som du får ställa på aktuella sajter. Alla sajter har sina egna metoder.
Alla kan redigera sina inlägg inom en timme.
Alla som håller sig till reglerna på de sajter som de skriver på är välkomna på iFokus. Men det finns ingen garanti på att man kommer vara välkommen på alla sajter. Anser en Sajtvärd att man inte ska ha rätt att skriva på deras forum får denne lov att stänga av,
#28 iFokus har sina skrivregler.
Sedan har varje enskild sajt eventuellt några tillägg.
Vi har ju även haft en lååång tråd inne på Hälsa där du varit med och diskuterat.
/Maria
Jag blir bara hänvisad fram och tillbaka… :-(
31 vad är det nu som är oklart? Alla sajter bestämer själv på vilka grunder inlägg tas bort och varför blockeringar utdelas. Det finns inget universalt svar på de frågorna. Således MÅSTE jag hänvisa till de sajter du vill veta mer om. Förstår inte riktigt vad problemet är längre. Du har fått svar på allt du frågat om.
#31 Jag undrar också vad det är som du inte har fått svar på?
/Maria
#23 Av din kommentar att döma verkar det som om du har fått ett meddelande där man hävdar att du anmält inlägg och din fråga handlar om "kan sajtvärd/medarbetare se vem som anmält inläggen eftersom jag fått det här meddelandet" samt "vad gäller, hur är det egentligen"? Ingen kan se vem som anmält inlägg däremot kan man säkert ana eller se ett mönster. Eller ja, det är ju svårt att veta vem som anmäler vad, om ingen "erkänner" då vill säga.
Sajtvärd på Övernaturligt

#0 Jag tycker att det är en bra idé.
Att få välja varför man vill anmäla ett inlägg får personen som anmäler att tänka lite extra en gång. Dessutom får man hjälp som Sajtvärd när man ser varför inlägget har blivit anmält (vilket inte alltid är klart).
Jag föreslår ett system liknande det som finns på flashback, det vill säga att man får alla regler som alternativ. Man får klicka på det man anser att inlägget bryter emot och man har även en textruta där man kan skriva något om man vill.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
#35 Tack.