Annons:
Etiketttips-information
Läst 106227 ggr
Niklas
2018-06-16 15:51

Ta med iFokus på semestern i nya appen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi lanserat iFokus nya app för mobiltelefoner och surfplattor. Den finns för iPhone, iPad och Android-enheter.

Appen är gratis och du hittar den på platserna nedan.

För iOS: iFokus i App Store

För Android: iFokus – Appar på Google Play

Om du hittar någon bugg kan du rapportera den på http://support.ifokus.se eller mejla oss på info@ifokus.se.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Vixxen
2018-06-21 06:59
#1

Får ingen röstningsmöjlighet vid till exempel Intuitionsövningar när jag går in via appen.

Niklas
2018-06-21 10:12
#2

Det ligger på att-göra-listan.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Vixxen
2018-06-21 12:09
#3

Ok, precis som tomten i Guldmynts-shoppen! 👍 😃

Niklas
2018-06-21 15:22
#4

Tomten brukar vi väl ha i guldmyntshopen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

annia1
2018-06-21 15:59
#5

#4 ja till jul. 

Nu kommer jag inte ihåg, men har ett minne att det fanns nåt som liknande en midsommarstång till midsommar (sommar).
Annars så var det en kamel där tomten ligger.

Men är sen ett par år tillbaka så ligger tomten konstant kvar.

.

annia1
2018-06-21 16:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så här såg kamelen ut.

.

Annons:
Vixxen
2018-06-21 20:06
#7

#4 Det är sant det #5 säger! Tomten skulle bara vara på tillfälligt besök! Trodde ni fattade vinken när ni fick tomtehälsningar till midsommar i fjol! 🙄😳🤪😁

Carmarino
2018-06-21 20:08
#8

#7 Vi på Julen iFokus vill ha tomten kvar året om. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
2018-06-21 20:18
#9

#7 🎅🏼🤶🏼 Mer till att göra listan Niklas! Smileys syns inte i app-versionen…

Niklas
2018-06-22 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9: I appen är ni inte hänvisade till de smajlisar vi har i webbversionen. Här kan ni använda mobilernas inbyggda. Välj dem så som ni väljer dem i andra appar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Vixxen
2018-06-22 13:59
#11

#10 Jo, så långt är jag med! Men man ser inte andras smileys i deras inlägg…

annia1
2018-06-22 15:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

När det gäller smilisar som är mobilens egna. Många likt mig som använder dator ser bara fyrkanter. Vilket min bild visar gällande #7 och #9

Jag vet att det finns några som ser fler än jag. Av dom smilisar man faktiskt ser på datorn så är det bara i svartvitt. 

När det gäller dom som använder mobiler. Så är det inte säkert att dom som har iphone ser dom från android och tvärtom. Och det visar ju niklas bild att det skiljer mellan mobiler (även om båda skulle ha iphone). Hans bild visar två smilisar från inlägg 9, men jag ser 4 fyrkanter. Frågan är vilket antal som är rätt.

Dessutom så ser dom inte riktigt lika varandra. Här en artikel från idg. Som tar upp att dom visas olika på olika enheter. Sen visst de flesta som finns på den här länken är det inte så stor skillnad på. Tittar man till vänster så ser man vad man ser på datorn. Och där av dom man faktiskt ska kunna se på datorn så är det några som inte ens visar samma uttryck som dom som är inlagda. Visst artikeln och listan är från 2016, men utifrån egen erfarenhet så stämmer det rätt bra även idag.

Det ska finnas ytterligare artiklar hur det skiljer på utseendet på emoji:s mellan olika mobiler/dator, men just den som jag tänker på hittar jag inte just nu.

Så dom som fortfarande använder dator är utestängda från att se smilisarna som är från mobilens egna. Så när man ser fyrkanter så får man utifrån innehållet i inlägget gissa vad det ska vara eller helt enkelt strunta i dom.

Och det jag skrivit ovan gäller alltså från mobiler överlag. Appen är ju ny, men det bör bli lika när den används.

.

Niklas
2018-06-23 09:03
#13

#11: Det är riktigt. De gamla smajlisarna kommer inte att synas i appen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Vixxen
2018-07-08 22:37
#14

Om man gör ett inlägg i appen så räknas det inte som om man skrivit något i tråden. Det medför att man inte får upp tråden i sin lista när någon annan kommenterat inlägget. Det är först om man skriver en kommentar i sitt inlägg.

Moalinn
2018-07-09 22:28
#15

Är det bara jag som har problem med att ladda upp bilder i appen? Får upp felmeddelandet "No files uploaded", och så är där en ruta med en cirkel som ligger och tuggar. Använder android. Uppskattar verkligen appen i övrigt, hur bra som helst!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

johan
2018-07-11 21:45
#16

#15: Kommer en fix för det om någon vecka.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Moalinn
2018-07-12 08:11
#17

#16 Utmärkt, tack för svar! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Niklas
2018-07-12 09:19
#18

#14: Jag får upp trådar jag har kommenterat, när andra sen skriver något, i min läslista. Menar du att du ser dem som uppdaterade på webben men inte i appen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Vixxen
2018-07-12 11:51
#19

Om jag gör ett inlägg kan andra kommentera inlägget utan att det kommer upp/syns/visas i min läslista. Alltså kan jag få 100 kommentarer utan att veta om det. Måste själv hålla koll på de inlägg jag gjort. Om jag lägger till en egen kommentar i inlägget kommer det efter det att visas i läslistan som alla andra. Men mina egna inlägg kommer inte automatiskt upp om någon kommenterat.

Ninja
2018-07-22 01:37
#20

Toppen med en app, det har jag önskat länge. :) Något jag saknar är att kunna sluta följa inlägg som inte är intressanta eller relevanta längre. Nu måste man gå in och "läsa" alla gamla trådar som numer är av föga intresse för att få bort dem ur listan. Ok att man kanske måste göra det en gång, men att man där kan välja att sluta följa väl i inlägget så man slipper få upp dem igen. Eller om de av någon anledning "måste" poppa upp i listan, om man åtminstone kan markera som läst så man slipper gå in på en för mig orelevant tråd bara för att jag kommenterade något litet för 10 år sedan. Som man kanske måste gå in på om och om igen bara för att fler börjar kommentera, för man vill slippa ha den i listan med inlägg.

Annons:
kattöga
2018-07-22 08:32
#21

#20 Går du in på webben så kan du avsluta genom att peka på inläggsrubriken i menyn till höger (där de trådar du deltagit i, eller bokmärkt, poppar upp). Till höger, precis bredvid rubriken står det "Ta bort" e d, klicka där så dyker inte längre tråden upp.

Huruvida det fungerar likadant på appen vet jag inte…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Ninja
2018-07-22 17:33
#22

#21 Ja fast jag använder mig inte av iFokus på webben längre, lite varför jag är väldigt inaktiv numer då jag känner att det saknas för mycket i mobilversionen för att den ska vara smidig och lätt.. :) Blir lite trist att behöva logga in i webbläsare titt som tätt för att en gammal tråd fått nytt liv.

kattöga
2018-07-22 21:05
#23

#22 Jag förstår! 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Niklas
2018-07-28 17:36
#24

#20: Både att sluta och börja följa enskilda trådar i appen tycker jag vore bra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Lizelda
2018-09-12 23:16
#25

Möjlighet att hoppa till första olästa vore inte fel…

Mvh Kramp I Tummen 🥵

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Niklas
2018-09-13 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#25: Vi har valt att dölja lästa automatiskt i stället.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Lizelda
2018-09-13 23:27
#27

#26 Hm, noterade inte det men kanske råkade klicka mig in i en tråd jag bara trodde jag läst innan.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Jojaton
2018-09-14 09:32
#28

För mig är appen otroligt seg med att ladda forum och trådar. Idag tog det nästan 4 minuter att komma in på Support, och 2 minuter att komma in på Politik. Väl inne tog det minst 1 minut att kunna öppna en tråd. Är inte ofta det är såhär segt, men ofta tar det minst en minut att öppna ett nytt forum. (Vilket kanske inte låter så länge - men att stirra på en snurrande cirkel i 60 sekunder är lång tid)

Johanna - Instagram

Niklas
2018-09-14 09:38
#29

#38: Det låter onekligen långsamt. Har du testat vad du har för anslutningshastighet vid de tillfällena? Du kan använda Bredbandskollen eller Fast.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Jojaton
2018-09-14 13:48
#30

#29 Inte just vid de tillfällena har jag inte gjort, men när det tagit lång tid och jag tröttnat har jag utan problem kunnat ladda videos i HD-kvalite på Youtube. Just nu laddar appen fort men ska försöka komma ihåg att komma min anslutningshastighet nästa gång.

Johanna - Instagram

Fillifjonkan60
2018-09-14 16:29
#31

Om jag vill bokmärka ett inlägg hur gör jag det i appen?


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Niklas
2018-09-17 14:34
#32

Vi har inte bokmärkningsfunktionen i appen så du får skriva en snäll kommentar i de diskussioner du vill bevaka. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Melinas
2019-04-11 20:34
#33

Hur gör jag för att ta bort och lägga till information till min presentation i appen? M.a.o, var hittar jag inställningarna? På iphone hittar jag Läslista till vänster längst ner, Sajter i mitten och Meddelanden på höger sida. 

Vänligen, Melinas

Att få chansen att vara ett pedagogiskt stöd - är livets kallelse

Vixxen
2019-04-11 21:58
#34

Tror du måste göra det på en dator.

Annons:
Melinas
2019-04-12 17:41
#35

Ja det är så jag har gjort.

Att få chansen att vara ett pedagogiskt stöd - är livets kallelse

Vixxen
2019-04-12 19:14
#36

Alltså jag har inte hittat nån möjlighet att se presentationen i appen…

Niklas
2019-04-15 14:37
#37

#34: Så är det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[MelliOO]
2019-05-20 19:33
#38

Ibland när jag klickat på en tråd jag aldrig läst förut, så brukar det komma upp som #26 ”visa lästa kommentarer” fast jag inte läst den. Är det någon som upplever detsamma? —————— #2 När blir det klart?

Niklas
2019-05-21 11:27
#39

#38: Om det är kommentarer som är äldre än en viss tid blir det så om jag minns rätt. Menar du när röstningsmöjlighet i appen blir klart?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[MelliOO]
2019-05-21 13:55
#40

#39 Okej då vet jag. Ja jag menade röstmöjligheten.

Niklas
2019-05-22 11:24
#41

#40: Det är svårt att svara på det. Vi hade ursprungligen tänkt ha det klart för länge sen. Planerna blev lite tillstökade när vi bestämde oss för att först bygga om hela webbversionen av iFokus från grunden. Det behövs nämligen för att kunna göra appen så bra som vi vill.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: