* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikett: övrigt
Läst 860 ggr
NatasjaHemby
0

Lexikonord bland senaste inläggen?

1. När man skriver ett inlägg och bockar i "Tillhör sajtens lexikon", kommer inlägget då också upp bland "Senaste inlägg"? Jag skulle nämligen vilja lägga till en hel del förkortningar och annat i en sajts Lexikon, men vet inte ifall det är så uppskattat om flera sidor med nya inlägg består av endast lexikonord.

2. Måste man välja en grupp för inlägget även om man bara vill göra ett lexikonord och inte ett diskussionsinlägg?

SE*Simbelmynes

kattöga
0

Jag tror att det bara är rubriken som blir lexikon-ord……. inte själva inläggen i tråden.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

NatasjaHemby
0

Det var inte riktigt så jag menade. Rubriken är ju lexikonordet och ursprungsinlägget blir förklaringen till ordet. Eventuella svar i tråden kommer inte med i lexikonet vad jag förstått. Men kan man på något sätt få in ett ord i lexikonet utan att inlägget blir en vanlig diskussionstråd och därmed hamnar bland "Senaste inlägg"?

SE*Simbelmynes

NatasjaHemby
0

Efter lite snokande inser jag att lexikonfunktionen inte alls är vad jag trodde. Det är bara de lexikonord som finns på alla sajter (guldmynt, Medarbetare o.s.v.) som fungerar som ett faktiskt Lexikon, de andra är enbart länkar till inlägg. Synd, för ett riktigt Lexikon hade varit superbra!

SE*Simbelmynes

Niklas
0

#2: Du kan lägga lexikonordinlägget i en sluten grupp och flytta det till en öppen grupp när det har gått så lång tid att fyra nya inlägg visas i Senaste inläggen-rutan. #3: Varför tycker du att det är dåligt att det går att diskutera lexikonorden?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

NatasjaHemby
0

Det där var jag nog inte riktigt med på. Vad är en sluten grupp och hur skapar jag en sådan? Jag är varken Sajtvärd eller Medarbetare. Sen ser jag 15 inlägg per sida under "Senaste inläggen", så om jag inte vill att lexikonorden ska ta upp plats där så får jag nog vänta ett tag i så fall 🙂 Fast jag kanske missuppfattade detta?

Att ha en diskussion under orden är helt okej, det jag menar är att man borde skilja på lexikonord och vanliga inlägg. Som det ser ut nu så finns det dels lexikonord som finns på alla sajter (och som inte går att diskutera/kommentera?) och dels "lexikonord" som medlemmarna själva lagt dit och som mer är vanliga inlägg i stil med "här är min nya hamster" och så följande diskussion på det. Jag ser inte hur ett vanligt inlägg kan kallas för lexikonord när det bara är just ett inlägg.

SE*Simbelmynes

Niklas
0

Du måste vara Sajtvärd eller Medarbetare på en sajt för att skriva i slutna grupper så det tipset funkar inte för dig tyvärr. Om du bockar för att ett inlägg ska tillhöra sajtens Lexikon är det inte "bara" ett vanligt inlägg längre. Då kommer det nämligen att bli en länk till det inlägget så fort som någon använder ordet. Det blir det inte med vanliga inlägg.

NatasjaHemby
1

Ja, det är precis det jag tycker är dumt. De länkar jag hittat hittills leder nämligen just bara till helt vanliga inlägg och inte till en förklaring av ordet.

Exempelvis om jag klickar på ordet "växthus" någonstans på balkongodling iFokus så länkas jag till en privat fundering om vilket växthus en person ska skaffa. Det jag hade velat se om jag klickar på ordet "växthus" är en förklaring till vad ett växthus är, alternativt en artikel om olika typer av växthus. Precis som ordet "medarbetare" leder till en förklaring om vad en Medarbetare är på iFokus, inte till en diskussion om vilken Medarbetare på sajten som är bäst eller något annat som knappast hör hemma i ett Lexikon.

Som det ser ut just nu blir jag inte motiverad att skapa ett nytt lexikonord eftersom detta måste publiceras som ett vanligt inlägg också. Exempelvis om jag bara skapar ett inlägg med rubriken "OSH" och brödtexten "EMS-kod för orientaliskt korthår eller oriental shorthair" för att få in ordet i lexikonet så blir det kanske förvirring för övriga medlemmar kring varför jag gjort detta inlägg och var jag ville komma med denna texten. Dessutom skulle jag kunna göra hundra nya, matnyttiga lexikonord som kan vara till nytta för den som är oinsatt i ämnet, men det hade kanske inte varit så kul med en massa sidor bestående enbart av förkortningar och förklaringar under "Senaste inläggen". Men jag kan naturligtvis ha fel, det kanske är mer uppskattat än vad jag föreställer mig.

SE*Simbelmynes

Amandla
0

TS:  du kan ju be sajtvärd/medisar att låsa trådarna, då blir det inga diskussioner i dem. Sen kommer de ju att sjunka ner i inläggslistan allteftersom tiden går. Fråga sajtvärden på den sidan det gäller vad h*n tycker. 

Om någon erbjöd sig att göra lexikonord på någon av mina sidor skulle jag nog tacka ja, men jag skulle förstås gå igenom vartenda ett för att se så det är korrekt.

NatasjaHemby
1

#8 Tack för rådet. Det är nog det närmsta det går att komma ett riktigt Lexikon. Kanske också att be sajtvärden rensa bort "lexikonord" som inte alls hör hemma i lexikonet. Många inägg verkar hamna där av misstag, kanske att man bara råkar klicka i rutan eller inte vet vad den innebär.

Det som är jobbigt är ju fortfarande om man t.ex. vill ha alla EMS-koder i lexikonet så kommer det att kännas väldigt mycket som spam. Men det får man kanske ta för att få ett omfattande Lexikon.

SE*Simbelmynes

Niklas
0

#7: I det fall du beskriver har nog en oinsatt medlem bockat för att inlägget ska tillhöra sajtens Lexikon utan att veta vad det betyder. Då är det mening att värden eller Medarbetare ska ta bort det ur lexikonet. Jag ser det mer som en brist i användningen än ett fel i funktionen. Det ska användas som du beskriver det.

Amandla
0

#9 Det är ju smällar man får ta, att det kommer ett helt gäng korta inlägg på kort tid. Lägg in tio om dagen, kanske?

Niklas
0

Om man vill lägga in många kan man be att få bli Medarbetare och få tillgång till en sluten grupp att lägga dem i. Sen, när det har kommit femton nyare inlägg kan man flytta dem till deras riktiga grupper. Då syns de inte i inläggsrutan på förstasidan.

NatasjaHemby
0

Tack för alla tips! Jag ska kontakta sajtvärden och fråga om det är av intresse att börja använda lexikonet på den aktuella sajten 🙂

SE*Simbelmynes

Ulla
2

Det har jag sett händer. Det beror nog på att det står "NYTT! Tillhör sajtens lexikon" före rutan. Det händer alltid då och då att någon bara läser ordet NYTT och kryssar i rutan, tex när de skriver en ny annons. Ta bort ordet NYTT och låt bara tillhör sajtens lexikon stå kvar. Eller, litet lättare att förstå: Lägg till i sajtens Lexikon. Då löser sig nog problemet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Niklas
0

Tack för tipset!