* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettfel-och-buggar
Läst 160 ggr
Carmarino
0

Löpsedel syns inte på dolda sajter

Det fungerade tidigare, men nu får man bara texten "Missing content" istället för en löpsedel. Har kollat de inlägg som är markerade att synas på löpsedeln, och de har fortfarande kvar markeringen för det, men de syns ändå inte.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
0

Finns det några planer på att fixa så att även dolda sajter kan ha en löpsedel?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

johan
1

#1: Nej, det kommer bli svårt eftersom sidan som laddas första gången du kommer till sajten inte vet om vem du är. Således finns det inga diskussioner att visa.

Jag skulle rekommendera att man har några inlägg till löpsedeln som är öppna för alla. Då kan man välkomna någon till sajten så det ser trevligare ut, men utan att man skriver något privat.

För tillfället är det den enda lösningen som finns.

Mvh // Johan

annia1
0

Johan före den här versionen så har du alltid kunnat ha artiklar på löpsedeln på dolda sajter, på samma sätt som alla andra sajter.

Dom har bara visats för de medlemmar som har tillgång till den dolda sajten och dom har bara sett dom när dom varit inloggade. Och det har ju styrts av att kategorierna har varit iklickade för inbjudna medlemmar. Så det på löpsedeln har styrts på samma sätt som vanliga trådar.

Så det borde väl kunna göras på samma sätt idag. Att använda sig av begränsa synlighet. Så det bara visas för de som har tillgång till innehållet som inloggade.

.

johan
0

Ja, det kan man tycka. Men som det är nu så skulle problemet med att se ut som någon annan komma tillbaka då.

Men det är möjligt att jag kan lösa det som med inlägg att först laddas sidan tom från servern och sedan när browsern vet vem som är inloggad laddas startsidan om.

Men även om skulle lösa problemet för inloggade så tycker jag ändå det vore bra med minst ett inlägg som är öppet för alla som t ex förklarar att sajten är privat.

Mvh // Johan

Carmarino
1

#4: Fast de dolda sajterna har ju varit "hemliga" för alla som inte blivit inbjudna. Hela vitsen med dem har ju varit att de inte ska gå att hitta av sökmotorer, vilket väl blir fallet om man gör ett synligt inlägg?

johan
2

#5: Jag tror du missar hur sökmotorer funkar isf. Alla som har URL:en kan ju gå dit utan problem, så huruvida det är via Google, direkt eller annat sätt spelar ju ingen roll. Så länge allt innehåll utom en diskussion är privat så gör det ju ingen skillnad om folk hittar dit med flit eller av misstag.

För att sökmotorer ska hitta sajten och indexera den behöver man antingen själv som webmaster lägga till sin sajt hos Google, eller att andra länkar till den och google hittar den via länkarna.

Vi lägger inte till dolda sajter till Google, så om dom dyker upp där är det för att det finns andra länkar till sajten.

Sedan kan man aktivt förbjuda Google att indexera en sajt. Det kan absolut vara ett alternativ, men åter igen tycker jag det spelar liten roll då Google ändå inte kan indexera privata diskussioner. Och för dom som trillar in på andra sätt än Google har man tillbaka på ruta ett.

Men om man vill kan man också bara strunta i att ha ett öppet inlägg och låta både startsidan och inläggslistan bli helt tom. Vill man inte att någon ska veta något om sajten och inte tror att någon kan hitta dit så spelar gör det inget om den ser trist ut för oinbjudna.

Vill man vara superhemlig finns det sannolikt bättre verktyg än iFokus.

Mvh // Johan

annia1
1

Johan jag förstår inte. Det har funkat förut så varför ska det behöva till mer nu för att man ska kunna visa en löpsedel.

Ja google indexerar allt som ligger öppet som man kan se som gäst/utloggad som tex det som finns uppe i listen. Om sajten, medlemmar, Lexikon, sök och förut länkar. Och det indexeras på alla iFokus sajter.

Men på dolda sajter har man alltid kunnat ha löpsedel som bara visats för medlemmar som har tillgång till den dolda sajten. Som tex iFokus.ifokus hade förut artiklar på löpsedel. Man såg dom inte om man kom dit som gäst/utloggad eller vanlig medlem utan det var bara dom som hade tillgång, var tillagd som inbjuden medlem. Så kom man dit som utloggad så var det tomt.

Och ska man hårdra det du säger så borde ju de trådar som ligger i dolda kategorier som finns på många av de öppna sajter, som bara är till för tillagda medlemmar, vara öppna. Men dom begränsas väl idag av begränsa synligheten. Så det borde ju rimligen även gälla om man placerar nåt på löpsedeln att det begränsas av synligheten.

Förstår inte heller varför man idag ska upplysa andra om att sajten är privat. Ingen har gjort det förut utan sajten har ju bara varit tom för vanliga medlemmar/utloggade.

.

• Redigerat 2020-09-17 16:32 av annia1
Niklas
1

#7:

” Förstår inte heller varför man idag ska upplysa andra om att sajten är privat. Ingen har gjort det förut utan sajten har ju bara varit tom för vanliga medlemmar/utloggade.”

Jag vet inte vem du tycker du ska upplysa om att en sajt är ”privat”, men det behöver du väl inte göra om den är inställd rätt? Då syns ju inte mer än det som ska synas utifrån.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

annia1
0

Niklas #8 det är johan i inlägg #4 som skrev

Citerar på gamla sättet. "Men även om skulle lösa problemet för inloggade så tycker jag ändå det vore bra med minst ett inlägg som är öppet för alla som t ex förklarar att sajten är privat."

Så det är johan som får svara på frågan vem som behöver upplysas. För jag tycker ju som du.

.

Niklas
0

#9: Jasså! Jag kan se sajter där det vore bra, men inte alla förstås. Svenska Hamsterföreningen skulle det nog vara bra för medan en helt okänd plats med anonymt namn förmodligen inte behöver det.

annia1
0

Niklas #10 om du menar den sajt jag vet om. Så den sajten är inte dold utan den har du stängt igen. Är det den jag menar så ser du det i urlfältet att du stängt den. Men tittar man under om sajten så finns länk till hamsterföreningens egen hemsida.

Och vad jag kommer ihåg så var den sajten öppen för alla. Osäker på när allt på den sajten blev dolt om det blivit i och med nya eller om det blev när du stängde den.

Men du kanske menar nån sajt som inte jag vet om och inte kan hitta.

.

• Redigerat 2020-09-18 13:51 av annia1
Niklas
0

#11: Jag pratar generellt. Det spelar ingen roll vilka sajter det är.

annia1
0

Niklas #12 de sajter som är dolda (som jag vet om) tar upp privata saker och vad jag vet så blir medlemmar alltid tillfrågade/inbjudna till att vara med så det är inga sajter som man själv söker till.

Så jag kommer inte på en enda dold sajt där man behöver skylta med att sajten är privat.

.

johan
0

Nu laddas löpsedeln om efter sidan laddats från servern om den inte fick några inlägg. Så man kan säga att den får en andra chans när den vet med säkerhet vem som är inloggad.

Mvh // Johan

Carmarino
1

#14: Det funkar! Jabbadabbadoooo! 👍😃