* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettönskemål-förslag
Läst 177 ggr
Tarotstollan
7

Text och ljus förändringar på sajter.

Kommer vi att få en knapp där vi kan ändra storlek på text och hur tydlig den skall vara, även hur ljus eller mörk bakgrunden skall vara, som vi hade innan?

Just nu tycker jag att texten som skrivs är för svag och den vita bakgrunden gör det ju inte bättre.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
2

Instämmer.Som synsvag är det väldigt jobbigt att läsa just nu.

Stolt ägare till tre La permer

johan
1

Ta gärna skärmdumpar och visa vilken text ni tycker är värst.

Förklara gärna också varför mörk text på vit botten är jobbigare. Där ökar ju kontrasten, så jag förstår inte riktigt varför det är mer svårläst. Exempel på mörk text på vit botten tycker jag är inläggslistan, innehåll i kommentarer, innehåll i korten i flödet.

Mvh // Johan

Tarotstollan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Texten är svag överallt utom inne i listan på våra diskussionslistor, innan tråden är läst. Här är texten bra för mig, blev bara så stort och lite suddigt i skärmdumpen. Dessutom alldeles för vit bakgrund.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2020-09-16 21:54 av Tarotstollan
annia1
3

Vi som har problem med ögonen har olika problem. Så varför en sak är bättre för en betyder inte att det är samma för andr.

I tråden välkomna tillbaka till iFokus 2020 i inlägg 30 så skriver niklas att det kanske kan ordnas liknande lågkontrastfunktionen som var förut. https://support.ifokus.se/discussion/1483135/valkomna-tillbaka-till-ifokus-2020!

Den var bra eftersom man själv kunde få en lite gråare ton på hela sidan och komma ifrån det vita.

Det vita gör att bokstäverna är svårare att se. Tittar man på #0 så ser är det grått och det är snällare mot mina ögon. Och lättare för mig att läsa, blir inte lika ansträngande. Behöver inte blinka så ofta för att fokusera.

När det gäller teckenstorleken så var det nåt som jag inte använde så vet inte hur stor skillnad det gjorde.

.

• Redigerat 2020-09-16 21:53 av annia1
johan
1

#4: ok. Intressant. I princip alla verktyg för tillgänglighet jag använder för att testa sidor klagar alltid på dålig kontrast för text. Spännande att höra att ert problem på sätt och vis är det motsatta.

Hade det varit lika jobbigt om det var helt omvänt, dvs svart bakgrund med helt vit text?

Mvh // Johan

• Redigerat 2020-09-17 07:02 av johan
MonicaLagerquist
3

Mina ögon vill ha mer kontrast.Inte svart bakgrund och vit text.

Men lätt grå bakgrund och stark svart text.

johan
2

#6: Vi kommer garanterat inte ha svårt bakgrund, så det behöver du inte oroa dig. Försökte mest förstå om det var mängden ljus som var jobbig eller kontrasten i sig.

Så om jag tolkar er rätt så är första inlägget i en diskussion behagligare att läsa än kommentarerna?

Mvh // Johan

MonicaLagerquist
4

#5 Ja å är det.Kommentarerna är väldigt svåra att läsa.

johan
1

#8: Tack för infon.. Man lär sig något nytt varje dag..

Mvh // Johan

TatsuOni
4

Jag tycker att ögonen blir ansträngda av att hela iFokus är så vitt/ljust.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Magi-cat
2

Jag känner också att det är för vitt och ljust på något sätt.

Det vore bra om man kunde ändra själv?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vista
3

Som trådstartarrutorna är känns normalt. Sen tycker jag dels att det blir en disharmoni i att inlägg och trådstartar inte ser likadana ut, och dels att inläggen är både i en vit ruta, OCH som är i en likadan blå ruta som trådstarten. Min hjärna tolkar den vita rutan som text som är skriven inom parentes, och inte "hör till" riktigt. Svårt att förklara. Men jag tror att det bidrar till att "svarsinläggen" känns för ljusa, vilket jag också alltså tycker.

Jag kan gissa att anledningen till att trådstartarna är helblå är för att man numera kan scrolla vidare och vidare i tråd efter tråd, så man ska kunna uppfatta lättare när man kommer till en ny trådstart. (Denna funktion är för övrigt något jag inte alls uppskattar, det liknar mest Facebook, att evighetsscrolla.)