Fel och buggar i nya iFokus #2
Ny tråd för att rapportera fel och buggar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2026-08-11 18:33 av Carmarino
Har också svenska tiden
MVH Alva <3
Har 24 timmars klocka och automatisk tidzon.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Nu går det inte att se eller lägga till bilder för mig. Har loggat in och ut, men problemet finns kvar.
Med lite tur har jag skruvat på rätt rattar så att bilder fungerar bättre och mindre slumpartat nu.
Mvh // Johan
#5: Är det enbart jag som ej kan schemalägga inlägg…? Eller kan det vara systemfel?
MVH Alva <3
#7: Jag har inga problem med det. Testat Edge på Mac, Safari på iPhone.
Det enda jag märker är att datumet visas inte i "åååå-mm-dd hh:mm" format i fältet efter att man valt datum. Och att fältet är bredare än skärmen på mobilen.
Mvh // Johan
#8: Aka jag får hoppas det grejar sig självt
MVH Alva <3
#9: Du skulle kunna hjälpa mig genom att kolla att du vad du har för inställningar för språk och region på din dator / telefon.
Den typen av fel du upplever skulle kunna vara så att sajten validerar vad vi i Sverige tycker är korrekt, men din enhet använder ett annat datum-format.
Själv har jag region Sverige, språk Svenska.
Om du behöver hjälp att hitta denna inställning, berätta vad du använder för operativsystem så kan vi nog hjälpas åt. Android har jag dock 0 koll på.
Mvh // Johan
#10: Automatisk tidszon, just nu danmark, annars alltid Sverige
Datorn är satt på sverige, svensk tid.
Båda är på engelska. Men hh:mm:ss dd/mm/yyyy
MVH Alva <3
Kan VPN påverka?
MVH Alva <3
VPN kommer inte påverka.
Eftersom du verkar relativt ensam om problemet, skulle jag testa att tvinga Sverige/Svenska och se om det hjälper.
Mvh // Johan
Har du testat i privat flik i webbläsaren?
#13: Yes, ska testa.
MVH Alva <3
Funkar ej med raderade kakor, inte i privat fönster och inte heller om jag sätter fast region och plats på varken telefon eller dator. (Ska tillägga att datorn är på nätverk, telefonen 5G så det är inte heller mitt internet som gör det)
MVH Alva <3
Det är verkligen när jag skriver in minuterna som probelemt uppstår
MVH Alva <3
Dum fråga men har du startat om dator/telefon?
#18: Yup. Och nyaste windows OS (dator) och iOS (mobil)
MVH Alva <3
Jag kan ta bort dig som Medarbetare och lägga till dig på nytt om det skulle hjälpa
Hur funkar det på fria iFokus är det problem även där?
- Redigerat 2026-08-05 15:35 av Pyttelite
#20: Även där funkar det inte längre ugh
MVH Alva <3
#5: Nu fungerar bilder.
#21: nytt förslag - vad har du inställt för kalender - jag har gregoriansk
#23: Samma här
MVH Alva <3
#24: nu ger jag upp … skit att det inte funkar.
#22: Härligt att höra! Gjorde en del förändringar i konfiguration just för det idag.
För mig har det också fungerar konsekvent efter det.
Mvh // Johan
Det är fortfarande ngt spök med detta inlägg som jag inte får bort från menyn - ligger alltså inte tillsammans med borttagna.
Kollade nu när jag sitter vid datorn, och där fungerar den orange pilen och Upp till toppen, men på mobilen (Android) händer fortfarande ingenting när jag klickar på någon av dem.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2026-08-05 18:48 av Carmarino
#28 Samma här. Fungerar på datorn, men inte i google chrome på min android-mobil.
//Jessie
#29: Använder Samsungs webbläsare så det är inte bara i google chrome det inte fungerar.
#30: Fungerar inte här heller. iPad Safari/Chrome.
Har redan fixat upp-knappen, men lite driftsatt ännu.
Problemet var att eftersom sidhuvudet är sticky på mobilen, tycker den att dit man ska scrolla redan är synligt.
Så man behöver göra det på andra sätt.
Men som sagt, fixat man inte driftsatt.
Mvh // Johan
#32: 👍
#27: Din borttagna tråd låg kvar för att den var inställd att ligga på löpsedeln. När jag kryssade ur det, försvann den från listan.
Har i ärlighetens namn ingen aning om varför, men det var det som skiljde denna tråd från dom andra du kunnat ta bort.
Mvh // Johan
#34: Jag tror att det blev problem när det var en uppdatering nästan samtidigt - tror att det inte är något återkommande utan bara en olycklig omständighet.
Tack för fixet!
- Redigerat 2026-08-05 21:39 av Pyttelite
Älskar dessa funktioner:
- Svar på kluringar visar lite roligare resultat-sida där man ser vad man hade rätt och fel på. Men man får fortfarande inte spoila och se vad som var rätt svar på det man hade fel. Knapp för att posta sitt resultat som kommentar.
- Man kan se om en favorit-användare är online under fliken Favoriter
- Användare kan ta bort sitt eget inlägg, men endast en timme från att det skrev. (samma regel som för redigering)
Framförallt att jag kan se när avändare jag har som favorit är online är mysigt.
MVH Alva <3
#36: ❤️
Kul att tiden jag lägger blir något värdefullt.
Mvh // Johan
Ja, det blir verkligen 1 + 1 mer än 2. När jag lägger tid på iFokus, blir det mer meningsfullt för er att skapa innehåll. När ni skapar innehåll, blir det mer meningsfullt för nya användare att också delta. När det blir mer innehåll och fler användare, blir det mer meningsfullt för mig att lägga tid på iFokus.
Mvh // Johan
#39: Dessutom blir iFokus mer och mer untikt. Du skapar funktioner andra medier inte har och du tar emot feedback mycket mer aktivt. Har nästan helt slutat använda instagram på senaste. Discord och reddit använder jag numera enbart för att se vad som sker inom communities, inte för att aktivt delta.
MVH Alva <3
Tack för dark mode, Johan! 😍 Mina ögon uppskattar det så mycket. 🌻
// Harley
#41: Har sett några ställen det ser skit ut, som löpsedlar och ai-svar. Men generellt bättre än jag tänkt.
Mvh // Johan
#42: Okej, nu när jag kollade så kan de exemplen behöva lite extra finlir (om möjligt), men för min egen del så älskar jag nya dark mode, warts and all.
// Harley

Jag kan som medlem välja i "Lexikon". Den har ingen funktion (så jag har egentligen inte makten) men jag ser optionen.
Gissar att den slunkit igenom med någon ändring?
MVH Alva <3
#44 alva03 möjligt jag missförstår dig. Men Lexikon finns. På datorn så finns det i listen upptill mellan om sajten och medlemmar. På mobilen så syns den om du klickar på sajtnamnet.
Där ligger det intressanta trådar/artiklar. Visst på en del sajter ligger det helt onödiga saker. Och en del sajter har inga alls. Men du är Medarbetare på krukväxter om du klickar på Lexikon där så ser du vad som anses vara intressant på den sajten. Och kan vara lätt att hitta om man vill hjälpa nån med info om saker.
Vet inte hur det är idag, men förut så kunde även vanliga medlemmar klicka i på sina trådar. Därav anledningen att det på en del sajter ligger ointressanta trådar.
.
- Redigerat 2026-08-06 15:10 av annia1
#45: Lexikon finns, ja, men JAG som MEDLEM ska inte kunna se "Lägg till lexikon" när jag skapar ett inlägg. ^^
Iaf har jag aldrig tidigare sett alternativet på sidor där jag är medlem. Där jag är Medarbetare har jag optionen och jag vet även hur den fungerar. ;)
Men då jag bara är medis på två sajter reagerar jag på att jag nu plötsligt ser rutan som medlem. Jag kan kryssa i den (som medlem) men inget händer. (Obvs. en sida som jag inte är medis på. ;))
MVH Alva <3
Hej!
Jag har också problem med schema läggning av artiklar i både Chrome och Safari. Dessutom har jag tappat bort all information i högerkolumnen i Safari. Jag har testat att logga in och ut men utan resultat.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
#48: Ha! Det är inte bara jag. Skönt!
MVH Alva <3
#46: Minns inte hur det varit tidigare, om medlemmar kunnat lägga till något i lexikonet, men om de inte ska kunna det så bör det naturligtvis inte synas som ett alternativ under Skapa ny diskussion.
Rubriken på en Lexikonartikel ska helst bara bestå av ett ord eller möjligen ett begrepp. Texten ska innehålla en förklaring till vad ordet/begreppet betyder. När man sedan publicerar inlägget så ska den rubriken dyka upp i lexikonlistan.
- Redigerat 2026-08-06 17:00 av Caeli
#51: Då plockades det bort någon gång innan jag skapade mitt konto. ^^
Har alsrig haft den optionen som medlem
MVH Alva <3
Johan varför är nålad trådar nu låsta så att de ligger fast längst upp. Gäller både inloggad och utloggad. Det var ju bra att de hamnade tidsmässigt.
Nu finns det återigen några sajter där halva vänstra kolumnen har nålad trådar fast man läst dom. Vilket gör att sajter återigen sen inaktiva ut.
.
#55: Prestanda-skäl. Inläggslistan är den i särklass tyngsta frågan på hela iFokus, och har ofta varit ett skäl till att iFokus går ner när det kommer en plötslig svärm av trafik.
Nu kan det cachas bättre, vara lik värdigt för alla utan speciella rättigheter.
Men jag håller helt med dig om att vissa använder nåla-funktionen på helt andra sätt än den någonsin varit tänkt för. ALLT kan inte vara viktigast.
Eller som Kråkan i Mamma Mu säger när han städar: Så där ja, nu har jag lagt allting överst så jag vet var jag har det.
Funkar så där…
Mvh // Johan
#56 johan går det att göra nån sorts variant. att en sajt kan ha hur många som helst, men bara en kan ligga fast. Eller sätta en begränsning på att max 3 får finnas. Fast problemet med dessa förslag är ju att admin måste få veta att ändringar skett.
.
#57: man kan säkert komma på nåt.
Det dumma med att strikt bara visa tre, blir att det är jättesvårt för värden att hitta dom övriga och ta bort nålen.
Kanske en variant där man laddar alla, visar tre, och har en ”visa alla” för att expandera. Typ som ”Väntar på kommentarer” fungerar i högerspalten.
Mvh // Johan
#58: Nyss dök det upp en tråd här på Support som skapades 2013 och senaste kommentaren gjordes 2014. Det var, tror jag, inget nålat inlägg utan en tråd för enbart Medarbetare. Det har dykt upp några sådana gamla, nålade trådar på olika sajter de senaste dagarna. Lite snopet att upptäcka att det inte står något nytt i dem.
#59 Carmarino du ska inte se trådar som enbart är för Medarbetare. Då är det nåt fel. När jag var Medarbetare så hade vi om jag kommer ihåg rätt en nålad tråd bara för Medarbetare så att den alltid skulle vara nåbar. Men det var bara medisar som kunde se den.
För kan du se för Medarbetare så är risken att man även kan se andra dolda trådar som finns på sajterna för tillagda medlemmar.
.
- Redigerat 2026-08-06 20:12 av annia1
#58 johan ditt förslag med visa fler skulle ju funka, men för min del bara visa 1 den som har senaste kommentaren. Sen får man klicka på fler om man vill se fler.
.
- Redigerat 2026-08-06 20:13 av annia1
#60: Ja, jag undrade över det också. Förmodligen en bugg. Nu är den här så gammal att det nog inte gör något. Har inte sett det på andra sajter.
#62 Carmarino att den är gammal spelar ingen roll, det kan stå saker i dom trådarna som inte ska ses av andra inte ens när de är inaktuella.
.
#62 Carmarino lägga till till 63. Om du ser fler såna trådar spara länken så du kan skicka till johan.
.
#64: Det ska jag göra.
#63: Läste den inte. Kollade bara datumen.
Ska man lägga ner iFokus kanske, jag kan inte längre ladda upp foton och jag har svårt att logga in och ut nästan varje gång. Vad har hänt med forumet!?
- Redigerat 2026-08-06 22:34 av BornToGlue
#68: Det håller jag inte med om. Just nu sker ett förbättringsarbete och vi får bara invänta effekterna av det tror jag.
#48: och # 49
Hej Johan!
Har du några tankar kring det problem med schemaläggning av artiklar som både jag och Alva03 har?
Det fungerar inte på min mobil heller.
Tack för allt arbete du har lagt ner på webbplatsen!
Med vänlig hälsning,
#68: Oj, det känns väldigt överdrivet att göra för saker som bara kort inte funkat och som kan fixas.
MVH Alva <3
#68: Det pågår en större uppdatering av forumet. Allt kommer inte fungera direkt. Ha tålamod, Johan är bara en människa med ett eget liv utanför forumet han också !!
Det är väldigt svårt att fixa fel när man a) inte får bra beskrivning om vad felet innebär, felmeddelanden, browser, etc och b) inte kan få dom själv och c) det verkar fungera för dom flesta så det är något mer random, kanske lokalt för ett visst konto, en viss webbläsare, en viss bild etc.
Inloggningsproblem första dagarna t ex var supersvårt att första, ända tills jag fick tillåtelse att logga in som en person med problem och kunde själv testa olika lösningar till jag fick önskat resultat. Att bilder ganska random visades eller inte, kunde jag också lösa när jag själv kunde återskapa samma fel.
Bilduppladdning har jag inte haft några problem med alls sedan dom senaste fixarna för bilder, så därför är det svårt att laga utan mer detaljer.
Mvh // Johan
@alva03 @woodland
Kolla gärna om datum-väljaren fungerar bättre nu.
Mvh // Johan
@ Johan
Det fungerar nu!
Tack så mycket för hjälpen!
Med vänlig hälsning,
- Redigerat 2026-08-07 13:01 av Woodland
@johan du är bäst! Schemalägga funkar igen. :D
Suveränt jobbat trots att jag hade svårt att förklara varför jag fick felet för fel format.
Så kan äntligen förbereda inlägg för tävlingar och liknande så att de publiceras även om jag är dagvill eller sjuk. :)
MVH Alva <3
Det fungerar inte att lägga till nya etiketter
Vet inte om det är en bugg men enskilda inlägg går inte att anmäla.
När man söker på etiketter och man går till nästa stängs menyn så att man behöver klicka fram den på nytt - så var det inte tidigare - är det medvetet eller en ”bugg”?
Inte en bugg utan beröm! 🥇
Tidigare när man schemalade ett inslag och behövde korrigera fick man ange tid igen - nu är den ursprungliga tiden kvar - mycket bra!
EDIT: Menar schemalagda inslag som inte ännu publicerats
- Redigerat 2026-08-08 10:42 av Pyttelite
Jag håller på med en större uppdatering av lexikonet inne på akvarium. Och varje gång jag postar inlägget, så klickas automatiskt "schemalägg inlägg" i.
Nån som har samma problem ?
#81: Jag uppfattar det som att om man korrigerar ett gammalt redan publicerat inlägg spelar det ingen roll att det finns data där och att det är ikryssat.
Jag låter det bara vara så - tror att jag fick problem ngn gång då jag justerade.
Alla inlägg har ett publiceringsdatum vare sig man sätter ett i framtiden eller inte.
Redigera inlägg kan inte riktigt avgöra vad som förr var i framtiden eller ”nu”.
Mvh // Johan
#83: Då har jag fattat rätt - ser det som en extra hjälp att veta när ursprunget gjordes.
Tidigare var inte informationen synlig men fanns naturligtvis ändå. 😊
#84: Minns inte riktigt hur jag löste det förr. Borde väl iofs kunna jämföra när det är skapar och publicerat. Det är två olika fält. Är dom olika kan man dra slutsatsen att schemalagt har använts.
Mvh // Johan
#79: Inte helt säker på vad du menar här.. Gäller detta enbart mobiler? Och gäller det egentligen för all form av byte av sida, oavsett om det har en speciell etikett eller inte?
Mvh // Johan
#83: Ah okej. Ja men dåså. tack för svar.
Jag verkar ha problem att sortera på mina inlägg istället för alla diskussioner. Klickar i det, webbadressen får några extra bokstäver men inget annat händer, mer än att det inte längre går att byta sida i listan på sajtens inlägg.
Ville försöka hitta en av mina gamla trådar 😅
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#88: Det funkar inte för mig heller. Samma lista som Alla diskussioner syns. Om jag väljer Mina inlägg och sedan uppdaterar sidan så blir det helt tomt i listan till vänster.
#86: Mobil - använder bara den och iPhone.
Jag väljer en etikett/ämne i list/menyn och får så många träffar att det finns på flera sidor. Trycker jag på nästa så försvinner list-menyn och får klicka på hamburgaren igen för att få upp list-menyn.
#92: För att lägga upp på löpsedeln måste jag ange svaren på frågorna igen.
#92: Jodå, jag kan både redigera frågor och svar trots att den har fått svar.
#95: Jag som värd och inte författare kan inte bara välja löpsedelsalternativet utan att kryssa i vad som ska vara korrekt svar för kluringen.
Såg spam filtret i action, funakde svinbra!
MVH Alva <3